Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Podstawy przetwórstwa surowców drobiowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy przetwórstwa surowców drobiowych
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy przetwórstwa mięsa drobiowego powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z charakterystyką drobiu, wartości odżywczej, właściwości funkcjonalnych mięsa drobiowego oraz czynników kształtujących te właściwości.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw produkcji wybranych przetworów drobiowych oraz kształtowania ich jakości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające, regulamin BHP, zasady wykonywania ćwiczeń.1
T-L-2Podział tuszek drobiowych na elementy zasadnicze, porównanie ich właściwości i przydatności technologicznych.5
T-L-3Porównanie właściwości technologicznych i sensorycznych świeżego i mrożonego mięsa drobiowego.3
T-L-4Produkcja wybranych, podstawowych przetworów drobiowych.6
T-L-5Wpływ MDOM-u i dodatków niemięsnych na kształtowanie właściwości farszów drobiowych.6
T-L-6Obróbka wstępna a jakość i wydajność drobiowych wyrobów garmażeryjnych.4
T-L-7Wady tuszek drobiowych.3
T-L-8Podsumowanie.2
30
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Produkcja przemysłowa surowca drobiarskiego i jego charakterystyka.1
T-W-3Wartość odżywcza, skład chemiczny, właściwości fizykochemiczne i funkcjonalne mięsa drobiu.3
T-W-4Czynniki kształtujące jakość mięsa drobiowego.3
T-W-5Rodzaje przetworów drobiowych i ich charakterystyka.3
T-W-6Zasady produkcji podstawowych przetworów drobiowych i kształtowanie ich jakości.3
T-W-7Podsumowanie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.32
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury14
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)5
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
A-W-5Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sparawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D17zcid_W01
Ma wiedzę dotyczącą podstaw przetwórstwa drobiowego, charakterystyki drobiu, wartości odżywczej i czynników kształtujących jego jakość.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W22R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2
TZZ_1A_D17zcid_W02
Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji podstawowych wyrobów i kształtowania ich jakości.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W22R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D17zcid_U01
Umiejętność podziału i rozróżnienia elementów tuszek drobiowych, porównania ich przydatności technologicznej, właściwości technologicznych i sensorycznych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29, TZZ_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2M-2S-1
TZZ_1A_D17zcid_U02
Potrafi wytworzyć podstawowe produkty drobiarskie, kształtować przy pomocy różnych metod ich jakość oraz rozróżnić okreslone wady jakościowe tuszek drobiowych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29, TZZ_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D17zcid_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy, umiejętności i konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę której skutki potrafi docenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D17zcid_W01
Ma wiedzę dotyczącą podstaw przetwórstwa drobiowego, charakterystyki drobiu, wartości odżywczej i czynników kształtujących jego jakość.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki i kierunków zagospodarowania mięsa drobiowego.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką mięsa drobiowego, jego wartością odżywczą oraz kierunkami zagospodarowania.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką mięsa drobiowego, jego wartością odżywczą oraz kierunkami zagospodarowania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki mięsa drobiowego, jego wartości odżywczej oraz kierunków zagospodarowania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki mięsa drobiowego, jego wartości odżywczej oraz kierunków zagospodarowania, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
TZZ_1A_D17zcid_W02
Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji podstawowych wyrobów i kształtowania ich jakości.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy dotyczącej rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
3,5Student opanował większość zagadnień dotyczących rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
4,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
4,5Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D17zcid_U01
Umiejętność podziału i rozróżnienia elementów tuszek drobiowych, porównania ich przydatności technologicznej, właściwości technologicznych i sensorycznych.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związnych z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego.
3,0Potrafi wykonać niektóre czynności związne z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi wykonać niektóre czynności związne z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego. Potrafi opracować w uzyskane wyniki z pomocą prowadzącego.
4,0Potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje, analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
TZZ_1A_D17zcid_U02
Potrafi wytworzyć podstawowe produkty drobiarskie, kształtować przy pomocy różnych metod ich jakość oraz rozróżnić okreslone wady jakościowe tuszek drobiowych.
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, nie potrafi dokonać oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych.
3,0Student potrafi częściowo wykonać zadanie związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, potrafi dokonać częściowej oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych, wyniki opisuje przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi częściowo wykonać większość zadań związaneych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, potrafi dokonać oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie prawidłowo wykonać wszystkie zadania związane z produkcją przetworów drobiowych, ich oceną oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z produkcją i oceną przetworów drobiowych, rozróżnia określone wady jakościowe tuszek, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D17zcid_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy, umiejętności i konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę której skutki potrafi docenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. pr. zbior. pod red. T. Grabowskiego i J. Kijowskiego, Mięso i przetwory drobiowe, WNT, Warszawa, 2002
  2. pr. zbior. pod red. J. Pikula, Ocena technologiczna surowców i produktów przemysłu drobiarskiego, AR Poznań, Poznań, 1993
  3. Jurczak M.E., Ocena jakości mięsa - ocena surowców pochodzenia zwierzęcego, SGGW, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. wybrane arytuły z czasopism, Polskie drobiarstwo, Mięso i wędliny, Gospodarka mięsna, Przemysł spożywczy, Żywność Nauka Technologia Jakość

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające, regulamin BHP, zasady wykonywania ćwiczeń.1
T-L-2Podział tuszek drobiowych na elementy zasadnicze, porównanie ich właściwości i przydatności technologicznych.5
T-L-3Porównanie właściwości technologicznych i sensorycznych świeżego i mrożonego mięsa drobiowego.3
T-L-4Produkcja wybranych, podstawowych przetworów drobiowych.6
T-L-5Wpływ MDOM-u i dodatków niemięsnych na kształtowanie właściwości farszów drobiowych.6
T-L-6Obróbka wstępna a jakość i wydajność drobiowych wyrobów garmażeryjnych.4
T-L-7Wady tuszek drobiowych.3
T-L-8Podsumowanie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Produkcja przemysłowa surowca drobiarskiego i jego charakterystyka.1
T-W-3Wartość odżywcza, skład chemiczny, właściwości fizykochemiczne i funkcjonalne mięsa drobiu.3
T-W-4Czynniki kształtujące jakość mięsa drobiowego.3
T-W-5Rodzaje przetworów drobiowych i ich charakterystyka.3
T-W-6Zasady produkcji podstawowych przetworów drobiowych i kształtowanie ich jakości.3
T-W-7Podsumowanie.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.32
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury14
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)5
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
A-W-5Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D17zcid_W01Ma wiedzę dotyczącą podstaw przetwórstwa drobiowego, charakterystyki drobiu, wartości odżywczej i czynników kształtujących jego jakość.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z charakterystyką drobiu, wartości odżywczej, właściwości funkcjonalnych mięsa drobiowego oraz czynników kształtujących te właściwości.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-2Produkcja przemysłowa surowca drobiarskiego i jego charakterystyka.
T-W-3Wartość odżywcza, skład chemiczny, właściwości fizykochemiczne i funkcjonalne mięsa drobiu.
T-W-4Czynniki kształtujące jakość mięsa drobiowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki i kierunków zagospodarowania mięsa drobiowego.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką mięsa drobiowego, jego wartością odżywczą oraz kierunkami zagospodarowania.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką mięsa drobiowego, jego wartością odżywczą oraz kierunkami zagospodarowania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki mięsa drobiowego, jego wartości odżywczej oraz kierunków zagospodarowania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki mięsa drobiowego, jego wartości odżywczej oraz kierunków zagospodarowania, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D17zcid_W02Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji podstawowych wyrobów i kształtowania ich jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw produkcji wybranych przetworów drobiowych oraz kształtowania ich jakości.
Treści programoweT-W-7Podsumowanie.
T-W-5Rodzaje przetworów drobiowych i ich charakterystyka.
T-W-6Zasady produkcji podstawowych przetworów drobiowych i kształtowanie ich jakości.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy dotyczącej rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
3,5Student opanował większość zagadnień dotyczących rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
4,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości.
4,5Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D17zcid_U01Umiejętność podziału i rozróżnienia elementów tuszek drobiowych, porównania ich przydatności technologicznej, właściwości technologicznych i sensorycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U22Potrafi dobrać odpowiedni rodzaj opakowania i system pakowania, oraz wybrać dla danych warunków najlepszą metodę zabezpieczenia surowców i produktów spożywczych.
TZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z charakterystyką drobiu, wartości odżywczej, właściwości funkcjonalnych mięsa drobiowego oraz czynników kształtujących te właściwości.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia wprowadzające, regulamin BHP, zasady wykonywania ćwiczeń.
T-L-3Porównanie właściwości technologicznych i sensorycznych świeżego i mrożonego mięsa drobiowego.
T-L-5Wpływ MDOM-u i dodatków niemięsnych na kształtowanie właściwości farszów drobiowych.
T-L-2Podział tuszek drobiowych na elementy zasadnicze, porównanie ich właściwości i przydatności technologicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sparawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związnych z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego.
3,0Potrafi wykonać niektóre czynności związne z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi wykonać niektóre czynności związne z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego. Potrafi opracować w uzyskane wyniki z pomocą prowadzącego.
4,0Potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje, analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D17zcid_U02Potrafi wytworzyć podstawowe produkty drobiarskie, kształtować przy pomocy różnych metod ich jakość oraz rozróżnić okreslone wady jakościowe tuszek drobiowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U22Potrafi dobrać odpowiedni rodzaj opakowania i system pakowania, oraz wybrać dla danych warunków najlepszą metodę zabezpieczenia surowców i produktów spożywczych.
TZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw produkcji wybranych przetworów drobiowych oraz kształtowania ich jakości.
Treści programoweT-L-4Produkcja wybranych, podstawowych przetworów drobiowych.
T-L-7Wady tuszek drobiowych.
T-L-8Podsumowanie.
T-L-6Obróbka wstępna a jakość i wydajność drobiowych wyrobów garmażeryjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sparawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, nie potrafi dokonać oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych.
3,0Student potrafi częściowo wykonać zadanie związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, potrafi dokonać częściowej oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych, wyniki opisuje przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi częściowo wykonać większość zadań związaneych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, potrafi dokonać oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie prawidłowo wykonać wszystkie zadania związane z produkcją przetworów drobiowych, ich oceną oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z produkcją i oceną przetworów drobiowych, rozróżnia określone wady jakościowe tuszek, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D17zcid_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy, umiejętności i konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę której skutki potrafi docenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw produkcji wybranych przetworów drobiowych oraz kształtowania ich jakości.
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z charakterystyką drobiu, wartości odżywczej, właściwości funkcjonalnych mięsa drobiowego oraz czynników kształtujących te właściwości.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-2Produkcja przemysłowa surowca drobiarskiego i jego charakterystyka.
T-W-3Wartość odżywcza, skład chemiczny, właściwości fizykochemiczne i funkcjonalne mięsa drobiu.
T-W-5Rodzaje przetworów drobiowych i ich charakterystyka.
T-W-4Czynniki kształtujące jakość mięsa drobiowego.
T-W-6Zasady produkcji podstawowych przetworów drobiowych i kształtowanie ich jakości.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające, regulamin BHP, zasady wykonywania ćwiczeń.
T-L-3Porównanie właściwości technologicznych i sensorycznych świeżego i mrożonego mięsa drobiowego.
T-L-4Produkcja wybranych, podstawowych przetworów drobiowych.
T-L-7Wady tuszek drobiowych.
T-L-5Wpływ MDOM-u i dodatków niemięsnych na kształtowanie właściwości farszów drobiowych.
T-L-2Podział tuszek drobiowych na elementy zasadnicze, porównanie ich właściwości i przydatności technologicznych.
T-L-6Obróbka wstępna a jakość i wydajność drobiowych wyrobów garmażeryjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sparawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.