Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mięsa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii mięsa
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia mięsa powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z uzyskaniem mięsa kulinarnego i przerobowego oraz z jego utrwaleniem i przemianami poubojowymi w nim zachodzącymi, szczególnie tymi związanymi z wartością odżywczą
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych2
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego3
T-L-4Zasady technologii produkcji kiełbas o różnym stopniu rozdrobnienia3
T-L-5Zasady produkcji wędzonek - wpływ podstawowych czynników3
T-L-6Zasady produkcji wyrobów podrobowych8
T-L-7Obniżanie kaloryczności produktów rozdrobnionych3
T-L-8Zastosowanie dodatków niemięsnych w celu kształtowania jakości odżywczej przetworów6
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące1
30
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt4
T-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą mięsa. Odchylenia jakościowe4
T-W-4Utrwalanie mięsa i jego wpływ na jakość i wartość odżywczą2
T-W-5Surowce i składniki stosowane w technologii mięsa4
T-W-6Podział wędlin i podstawy technologii produkcji podstawowych grup przetworów mięsnych5
T-W-7Właściwości odżywcze mięsa i jego produktów - porównanie gatunkowe4
T-W-8Wpływ procesów przetwarzania i stosowanych dodatków na właściwości odżywcze mięsa i przetworów mięsnych4
T-W-9Podsumowanie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć26
A-L-3udział w konsultacjach4
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach4
A-W-3przygotowanie do egzaminu24
A-W-4Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16zcid_W01
Ma wiedzę dotyczącą podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych i ich wpływu na jakość oraz przyczyn powstawania wad jakościowych
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W19, TZZ_1A_W22R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1S-2
TZZ_1A_D16zcid_W02
Ma wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W19R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16zcid_U01
Potrafi dokonać rozpoznać i odróżnić zasadnicze elementy mięsne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29, TZZ_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1
TZZ_1A_D16zcid_U02
Potrafi w sposób poprawny zaprojektować i wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29, TZZ_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-7, T-L-9, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16zcid_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-L-7, T-L-9, T-L-1, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16zcid_W01
Ma wiedzę dotyczącą podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych i ich wpływu na jakość oraz przyczyn powstawania wad jakościowych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie produkcji mięsa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy związanej z produkcją mięsa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z produkcją miesa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie produkcji mięsa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z produkcją mięsa i jego przemianami i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie produkcji miesa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
TZZ_1A_D16zcid_W02
Ma wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
3,5Student opanował większość zagadnień na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
4,5Student opanował podstawową wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w celach porównawczych i analitycznych
5,0Student bardzo dobrze opisuje, porównuje i analizuje nabytą wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji bez żadnych zastrzeżeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16zcid_U01
Potrafi dokonać rozpoznać i odróżnić zasadnicze elementy mięsne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozpoznaniem i odróżnieniem zasadniczych elementów mięsnych oraz klas mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozpoznaniem i odróżnieniem zasadniczych elementów mięsnych oraz klas mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozpoznaniem i odróżnieniem zasadniczych elementów mięsnych oraz klas mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych i opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielka pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
TZZ_1A_D16zcid_U02
Potrafi w sposób poprawny zaprojektować i wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
3,0Student potrafi częściowo wykonać koniecznych zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
3,5Student potrafi wykonać większość zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą oraz opisuje wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą oraz przedstawic wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie i prawidłowo wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą. Dokonuje analizy uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16zcid_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Prost E.K., Zwierzeta rzeźne i mieso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
  3. Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
  4. Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
  5. Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
  6. Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
  7. Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły z zakresu technologii mięsa, 2012
  2. Fleischwirtschaft, 2012
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych2
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego3
T-L-4Zasady technologii produkcji kiełbas o różnym stopniu rozdrobnienia3
T-L-5Zasady produkcji wędzonek - wpływ podstawowych czynników3
T-L-6Zasady produkcji wyrobów podrobowych8
T-L-7Obniżanie kaloryczności produktów rozdrobnionych3
T-L-8Zastosowanie dodatków niemięsnych w celu kształtowania jakości odżywczej przetworów6
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt4
T-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą mięsa. Odchylenia jakościowe4
T-W-4Utrwalanie mięsa i jego wpływ na jakość i wartość odżywczą2
T-W-5Surowce i składniki stosowane w technologii mięsa4
T-W-6Podział wędlin i podstawy technologii produkcji podstawowych grup przetworów mięsnych5
T-W-7Właściwości odżywcze mięsa i jego produktów - porównanie gatunkowe4
T-W-8Wpływ procesów przetwarzania i stosowanych dodatków na właściwości odżywcze mięsa i przetworów mięsnych4
T-W-9Podsumowanie2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć26
A-L-3udział w konsultacjach4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach4
A-W-3przygotowanie do egzaminu24
A-W-4Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D16zcid_W01Ma wiedzę dotyczącą podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych i ich wpływu na jakość oraz przyczyn powstawania wad jakościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZZ_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z uzyskaniem mięsa kulinarnego i przerobowego oraz z jego utrwaleniem i przemianami poubojowymi w nim zachodzącymi, szczególnie tymi związanymi z wartością odżywczą
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą mięsa. Odchylenia jakościowe
T-W-4Utrwalanie mięsa i jego wpływ na jakość i wartość odżywczą
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie produkcji mięsa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy związanej z produkcją mięsa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z produkcją miesa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie produkcji mięsa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z produkcją mięsa i jego przemianami i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie produkcji miesa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D16zcid_W02Ma wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZZ_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-W-6Podział wędlin i podstawy technologii produkcji podstawowych grup przetworów mięsnych
T-W-7Właściwości odżywcze mięsa i jego produktów - porównanie gatunkowe
T-W-9Podsumowanie
T-W-8Wpływ procesów przetwarzania i stosowanych dodatków na właściwości odżywcze mięsa i przetworów mięsnych
T-W-5Surowce i składniki stosowane w technologii mięsa
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
3,5Student opanował większość zagadnień na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
4,5Student opanował podstawową wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w celach porównawczych i analitycznych
5,0Student bardzo dobrze opisuje, porównuje i analizuje nabytą wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji bez żadnych zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D16zcid_U01Potrafi dokonać rozpoznać i odróżnić zasadnicze elementy mięsne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U22Potrafi dobrać odpowiedni rodzaj opakowania i system pakowania, oraz wybrać dla danych warunków najlepszą metodę zabezpieczenia surowców i produktów spożywczych.
TZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z uzyskaniem mięsa kulinarnego i przerobowego oraz z jego utrwaleniem i przemianami poubojowymi w nim zachodzącymi, szczególnie tymi związanymi z wartością odżywczą
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozpoznaniem i odróżnieniem zasadniczych elementów mięsnych oraz klas mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozpoznaniem i odróżnieniem zasadniczych elementów mięsnych oraz klas mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozpoznaniem i odróżnieniem zasadniczych elementów mięsnych oraz klas mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych i opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielka pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D16zcid_U02Potrafi w sposób poprawny zaprojektować i wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U22Potrafi dobrać odpowiedni rodzaj opakowania i system pakowania, oraz wybrać dla danych warunków najlepszą metodę zabezpieczenia surowców i produktów spożywczych.
TZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-L-7Obniżanie kaloryczności produktów rozdrobnionych
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące
T-L-8Zastosowanie dodatków niemięsnych w celu kształtowania jakości odżywczej przetworów
T-L-4Zasady technologii produkcji kiełbas o różnym stopniu rozdrobnienia
T-L-5Zasady produkcji wędzonek - wpływ podstawowych czynników
T-L-6Zasady produkcji wyrobów podrobowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
3,0Student potrafi częściowo wykonać koniecznych zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
3,5Student potrafi wykonać większość zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą oraz opisuje wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą oraz przedstawic wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie i prawidłowo wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą. Dokonuje analizy uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D16zcid_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z uzyskaniem mięsa kulinarnego i przerobowego oraz z jego utrwaleniem i przemianami poubojowymi w nim zachodzącymi, szczególnie tymi związanymi z wartością odżywczą
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-L-7Obniżanie kaloryczności produktów rozdrobnionych
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń
T-L-8Zastosowanie dodatków niemięsnych w celu kształtowania jakości odżywczej przetworów
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego
T-L-4Zasady technologii produkcji kiełbas o różnym stopniu rozdrobnienia
T-L-5Zasady produkcji wędzonek - wpływ podstawowych czynników
T-L-6Zasady produkcji wyrobów podrobowych
T-W-6Podział wędlin i podstawy technologii produkcji podstawowych grup przetworów mięsnych
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą mięsa. Odchylenia jakościowe
T-W-4Utrwalanie mięsa i jego wpływ na jakość i wartość odżywczą
T-W-7Właściwości odżywcze mięsa i jego produktów - porównanie gatunkowe
T-W-9Podsumowanie
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt
T-W-8Wpływ procesów przetwarzania i stosowanych dodatków na właściwości odżywcze mięsa i przetworów mięsnych
T-W-5Surowce i składniki stosowane w technologii mięsa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.