Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Kalkulacja produkcji i rachunkowość w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kalkulacja produkcji i rachunkowość w przemyśle spożywczym
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 18 3,00,50zaliczenie
wykładyW8 9 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student,który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu kalkulacja produkcji i rachunkowośc w przemyśle spożywczym powienien znac podstawy matematyki, statystyki, ekonomiki i zarządzania, maszynoznawstwa oraz miec wiedzę w zakresie technologii przetwarzania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
W-2Student umie wykonywac obliczenia i dokonywac anzliz zagadnień inżynierskich. Potrafi samodzielnie wyszukiwa i korzystac z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwa się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin1
T-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.1
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.2
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.2
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).5
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.1
T-A-7Rachunek kosztów.2
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów2
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.1
T-A-10Podsumowanie1
18
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne1
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym1
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębiorstwach branży spożywczej.1
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.1
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji2
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji1
T-W-7Sprawozdawczość finansowa1
T-W-8Podsumowania1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Studiowanie literatury22
A-A-3Realizacja zadania projektowego.43
A-A-4Konsultacje7
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury19
A-W-3Przygotowanie projektu25
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16tiz_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W19, TZZ_1A_W22R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-5, T-A-10, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16tiz_U01
W sposób poprawny student planuje, kalkuluje i rozlicza proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zwweryfikowac poprawnoś wyliczeń.
TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U29, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-5, T-A-10, T-A-1M-4, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16tiz_K01
Ma świadomośc posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę ,której skutki potrafi ocenic. Potrafi przyjmowac zależnie od potrzeb różne role w zespole. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje sie w sposób profesjonalny.
TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K06, TZZ_1A_K04R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-5, T-A-10, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-1M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16tiz_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
2,0
3,0Student opanował większośc zagadnień związanych z rachunkowościa i kalkulacią produkcji w przemyśle spożywczym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16tiz_U01
W sposób poprawny student planuje, kalkuluje i rozlicza proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zwweryfikowac poprawnoś wyliczeń.
2,0
3,0Student opanował większoś zagadnień z zakresu plannowania, kalkulowania i rozliczania produkcji w róznych branżach przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16tiz_K01
Ma świadomośc posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę ,której skutki potrafi ocenic. Potrafi przyjmowac zależnie od potrzeb różne role w zespole. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje sie w sposób profesjonalny.
2,0
3,0Student wykazuje umiarkowane zaangażowanie w proces nauki. Wykazuje minimalne zaangazowanie w pracy zespołowej. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych analiz i wniosków z nich płynących.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Podstawy rachunkowości. Aspekty teoretyczne i praktyczne, PWN, 2009
  2. Ewa Śnieżek, Wprowadzenie do rachunkowości. Podręcznik z przykładami zadaniami i testami, Wolters Kluwer, 2009
  3. Amir D. Aczel, Statystyka w zarządzaniu, PWN, 2011
  4. Olchowicz Irena, Podstawy rachunkowości, Difin, 2009
  5. Bartel Teresa, Chałupczak Jolanta, Potulska Ewa, Zasady rachunkowości zbiór zadań, ODDK, 2009
  6. Warnecke H.J. i in, Rachunek kosztów dla inżynierów, WNT, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Dziennik Gazeta Prawna, 2012
  2. Rzeczpospolita, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin1
T-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.1
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.2
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.2
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).5
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.1
T-A-7Rachunek kosztów.2
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów2
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.1
T-A-10Podsumowanie1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne1
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym1
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębiorstwach branży spożywczej.1
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.1
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji2
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji1
T-W-7Sprawozdawczość finansowa1
T-W-8Podsumowania1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Studiowanie literatury22
A-A-3Realizacja zadania projektowego.43
A-A-4Konsultacje7
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury19
A-W-3Przygotowanie projektu25
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D16tiz_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
Treści programoweT-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.
T-A-7Rachunek kosztów.
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
T-A-10Podsumowanie
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.
T-W-7Sprawozdawczość finansowa
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębiorstwach branży spożywczej.
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji
T-W-8Podsumowania
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował większośc zagadnień związanych z rachunkowościa i kalkulacią produkcji w przemyśle spożywczym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D16tiz_U01W sposób poprawny student planuje, kalkuluje i rozlicza proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zwweryfikowac poprawnoś wyliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
Treści programoweT-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.
T-A-7Rachunek kosztów.
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
T-A-10Podsumowanie
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin
Metody nauczaniaM-4Cwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował większoś zagadnień z zakresu plannowania, kalkulowania i rozliczania produkcji w róznych branżach przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D16tiz_K01Ma świadomośc posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę ,której skutki potrafi ocenic. Potrafi przyjmowac zależnie od potrzeb różne role w zespole. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje sie w sposób profesjonalny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
Treści programoweT-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.
T-A-7Rachunek kosztów.
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
T-A-10Podsumowanie
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.
T-W-7Sprawozdawczość finansowa
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębiorstwach branży spożywczej.
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji
T-W-8Podsumowania
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne
Metody nauczaniaM-4Cwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda projektów
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje umiarkowane zaangażowanie w proces nauki. Wykazuje minimalne zaangazowanie w pracy zespołowej. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych analiz i wniosków z nich płynących.
3,5
4,0
4,5
5,0