Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Ogólna technologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogólna technologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Bednarczyk <Bozena.Bednarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu chemi żywności, biochemi i inżynierii procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ pH na rozpuszczalność białek2
T-L-2Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek2
T-L-3Stabilność emulsji2
T-L-4Strukturotwórcza rola białka jaj2
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń1
9
wykłady
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika. Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.1
T-W-2Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.1
T-W-3Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.1
T-W-4Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.1
T-W-5Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego. Ogólne zasady technologiczne.1
T-W-6Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.3
T-W-7Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przeprowadzenie ćwiczeń9
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium10
A-L-3Analiza wskazanej literatury10
A-L-4Kontakt z nauczycielem2
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przxygotowanie się do egzaminu8
A-W-3Analiza wskazanej literatury10
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
S-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-4Ocena formująca: ocena prezentacji
S-5Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C7_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywności, metod pozyskiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmian w nich zachodzącychpodczas przetwarzania.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
TZZ_1A_C7_W02
Ma podstawową wiedzę na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W17R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-7, T-W-5, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C7_U01
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać iformacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, jest w stanie opracować dokumentację zadań inżynierskich.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08InzA_U04C-2, C-1T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-3, S-4
TZZ_1A_C7_U02
Posiada umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować główne składniki żywności.
TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U07R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-3, S-4
TZZ_1A_C7_U03
Potrafi rozwiązywać problemy techniczne, projektowe dotyczące doboru maszyn i urządzeń w zakresie prztwórstwa żywności.
TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U20R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C7_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności.
TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K06, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C7_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywności, metod pozyskiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmian w nich zachodzącychpodczas przetwarzania.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy głównych składników żywności, metod pozyskiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmian w nich zachodzących podczas przetwarzania jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_C7_W02
Ma podstawową wiedzę na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C7_U01
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać iformacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, jest w stanie opracować dokumentację zadań inżynierskich.
2,0Umiejętność wyszukiwania i wykorzystywania iformacji źródłowych pracując indywidualnie i w zespole oraz opracowania dokumentacji zadań inżynierskich jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_C7_U02
Posiada umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować główne składniki żywności.
2,0Umiejętność samokształcenia, charakterystyki głównych składników żywności jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_C7_U03
Potrafi rozwiązywać problemy techniczne, projektowe dotyczące doboru maszyn i urządzeń w zakresie prztwórstwa żywności.
2,0Umiejętność rozwiązywania problemów technicznych, projektowych dotyczących doboru maszyn i urządzeń w zakresie prztwórstwa żywności jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C7_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności.
2,0Świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, myślenie w sposób przedsiębiorczy i przyjmowania pozycji lidera oraz ocena skutków wykonywanej działalności jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Pijanowski E. i in, Ogólna technologia żywności, PWN, Warszawa, 1997, Wydanie szóste
  2. Czapski J i in., Surowce, technologia i dodatki a jakość żywności, AR Poznań, Poznań, 1999
  3. Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW Warszawa, Warszawa, 1995
  4. Sikorski Z. E., Chemmia żywności, NT, Warszawa, 2007, Wydanie piąte zmienione

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ pH na rozpuszczalność białek2
T-L-2Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek2
T-L-3Stabilność emulsji2
T-L-4Strukturotwórcza rola białka jaj2
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika. Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.1
T-W-2Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.1
T-W-3Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.1
T-W-4Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.1
T-W-5Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego. Ogólne zasady technologiczne.1
T-W-6Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.3
T-W-7Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przeprowadzenie ćwiczeń9
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium10
A-L-3Analiza wskazanej literatury10
A-L-4Kontakt z nauczycielem2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przxygotowanie się do egzaminu8
A-W-3Analiza wskazanej literatury10
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C7_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywności, metod pozyskiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmian w nich zachodzącychpodczas przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
TZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-W-7Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika. Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-3Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-2Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-4Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-5Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego. Ogólne zasady technologiczne.
T-L-2Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek
T-L-1Wpływ pH na rozpuszczalność białek
T-L-3Stabilność emulsji
T-L-4Strukturotwórcza rola białka jaj
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
S-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy głównych składników żywności, metod pozyskiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmian w nich zachodzących podczas przetwarzania jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C7_W02Ma podstawową wiedzę na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-W-7Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-5Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego. Ogólne zasady technologiczne.
T-L-4Strukturotwórcza rola białka jaj
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
S-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C7_U01Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać iformacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, jest w stanie opracować dokumentację zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-W-7Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika. Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-3Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-2Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-4Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-5Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego. Ogólne zasady technologiczne.
T-L-2Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek
T-L-1Wpływ pH na rozpuszczalność białek
T-L-3Stabilność emulsji
T-L-4Strukturotwórcza rola białka jaj
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-4Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność wyszukiwania i wykorzystywania iformacji źródłowych pracując indywidualnie i w zespole oraz opracowania dokumentacji zadań inżynierskich jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C7_U02Posiada umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować główne składniki żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-W-7Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika. Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-3Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-2Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-4Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-5Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego. Ogólne zasady technologiczne.
T-L-2Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek
T-L-1Wpływ pH na rozpuszczalność białek
T-L-3Stabilność emulsji
T-L-4Strukturotwórcza rola białka jaj
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-4Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia, charakterystyki głównych składników żywności jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C7_U03Potrafi rozwiązywać problemy techniczne, projektowe dotyczące doboru maszyn i urządzeń w zakresie prztwórstwa żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U11Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego, potrafi wykorzystać poznane metody komputerowej analizy i oceny problemów technologicznych.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-W-7Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika. Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-3Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-2Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-4Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-5Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego. Ogólne zasady technologiczne.
T-L-2Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek
T-L-1Wpływ pH na rozpuszczalność białek
T-L-3Stabilność emulsji
T-L-4Strukturotwórcza rola białka jaj
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-4Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność rozwiązywania problemów technicznych, projektowych dotyczących doboru maszyn i urządzeń w zakresie prztwórstwa żywności jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C7_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-W-7Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika. Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-3Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
T-W-2Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-4Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-5Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego. Ogólne zasady technologiczne.
T-L-2Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek
T-L-1Wpływ pH na rozpuszczalność białek
T-L-3Stabilność emulsji
T-L-4Strukturotwórcza rola białka jaj
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, myślenie w sposób przedsiębiorczy i przyjmowania pozycji lidera oraz ocena skutków wykonywanej działalności jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.