Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Zagrożenia bezpieczeństwa żywności w obrocie międzynarodowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia bezpieczeństwa żywności w obrocie międzynarodowym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Alchimowicz <Michal.Alchimowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu podstaw prawa żywnościowego, jakości żywności i podstaw ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami i problemami związanymi z bezpieczeństwem żywności w obrocie światowym
C-2Ukształtowanie umiejętności definiowania zagrożeń bezpieczeństwa łańcucha żywności w obrocie międzynarodowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady BHP, przebiegu przedmiotu, wprowadzenie itp.1
T-A-2Światowe koncerny żywnościowe – wpływ na bezpieczeństwo żywności1
T-A-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością1
T-A-4Porównanie strategii przedsiębiorstw o zasięgu światowym1
T-A-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych1
T-A-6Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 11
T-A-7Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 22
T-A-8Zaliczenie1
9
wykłady
T-W-1Historia obrotu żywnością – wpływ na kulturalne dziedzictwo i bezpieczeństwo człowieka1
T-W-2Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji żywności Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w handlu i dystrybucji3
T-W-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością. Współczesne tendencje rozwoju rynku żywności na świecie1
T-W-4Światowy obrót żywnością – wpływ czynników ekonomicznych na zachowanie bezpieczeństwa Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w globalnym obrocie żywnością2
T-W-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielne przygotowanie zagadnień problemowych8
A-A-3Przygotowanie do zajęć10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym
M-4Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków
S-3Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-4_W01
Student jest w stanie definiować zagrożenia z zakresu bezpieczeństwa żywności w obrocie globalnym
TZZ_1A_W18R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TZZ_1A_PO1-4_W02
Student potrafi rozpoznawać faktycznie istotne zagrożenia na poszczególnych etapach łańcucha żywnościowego mające znaczenie w obrocie międzynarodowym
TZZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W07C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-4_U01
Student potrafi wytłumaczyć specyfikę zagrożeń bezpieczeństwa żywności w epoce gospodarki globalnej
TZZ_1A_U25R1A_U01InzA_U03C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TZZ_1A_PO1-4_U02
Student umie zweryfikować produkt spożywczy pod względem potencjalnego zagrożenia bezpieczeństwa w obrocie międzynarodowym
TZZ_1A_U29R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-4_K01
Student nabywa postawy postrzegania relacji pomiędzy środowiskiem lokalnym a gospodarką globalną
TZZ_1A_K04R1A_K06C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TZZ_1A_PO1-4_K02
Student wykształca w sobie wrażliwość na możliwe różnorodne konsekwencje określonych działań na globalnym rynku żywności na funkcjonowanie społeczności lokalnych
TZZ_1A_K02R1A_K04C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-4_W01
Student jest w stanie definiować zagrożenia z zakresu bezpieczeństwa żywności w obrocie globalnym
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa żywności w obrocie międzynarodowym
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_PO1-4_W02
Student potrafi rozpoznawać faktycznie istotne zagrożenia na poszczególnych etapach łańcucha żywnościowego mające znaczenie w obrocie międzynarodowym
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wskazać zagrożenia dla bezpieczeństwa żywności w łańcuchu żywnościowym w obrocie międzynarodowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-4_U01
Student potrafi wytłumaczyć specyfikę zagrożeń bezpieczeństwa żywności w epoce gospodarki globalnej
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wskazać ograniczenia obrotu międzynarodowego produktami głównych segmentów rynku żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_PO1-4_U02
Student umie zweryfikować produkt spożywczy pod względem potencjalnego zagrożenia bezpieczeństwa w obrocie międzynarodowym
2,0
3,0Student potrafi przedstawić podstawowe zagrożenia możliwe przy wprowadzaniu danego produktu żywnościowego na rynek światowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-4_K01
Student nabywa postawy postrzegania relacji pomiędzy środowiskiem lokalnym a gospodarką globalną
2,0
3,0Student potrafi wskazać podstawowe cechy gospodarki globalnej w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_PO1-4_K02
Student wykształca w sobie wrażliwość na możliwe różnorodne konsekwencje określonych działań na globalnym rynku żywności na funkcjonowanie społeczności lokalnych
2,0
3,0Student potrafi podać podstawowe zagrożenia dotyczące międzynarodowego obrotu żywnością
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowalczyk S., Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa, 2009
  2. Motarjemi Y., Lelieveld H. (red.), Food safety management. A practical guide for the food industry, Elsevier, 2014
  3. Nowak D., Jakość i bezpieczeństwo żywności. Kształtowanie jakości żywności., Wyd. SGGW, Warszawa, 2011
  4. Sobiecki R., Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa, Wyd SGH, Warszawa, 2007
  5. Stiglitz J., Globalizacja, PWN, Warszwa, 2012
  6. Swinnen J.F.M (red.), Global supply chains, standards and the poor, CAB International, 2007
  7. Weis A., Światowa gospodarka żywnościowa: batalia o przyszłość rolnictwa, Wyd. PAH, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Zgodne z tematyką artykuły w prasie krajowej i zagranicznej

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady BHP, przebiegu przedmiotu, wprowadzenie itp.1
T-A-2Światowe koncerny żywnościowe – wpływ na bezpieczeństwo żywności1
T-A-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością1
T-A-4Porównanie strategii przedsiębiorstw o zasięgu światowym1
T-A-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych1
T-A-6Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 11
T-A-7Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 22
T-A-8Zaliczenie1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia obrotu żywnością – wpływ na kulturalne dziedzictwo i bezpieczeństwo człowieka1
T-W-2Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji żywności Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w handlu i dystrybucji3
T-W-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością. Współczesne tendencje rozwoju rynku żywności na świecie1
T-W-4Światowy obrót żywnością – wpływ czynników ekonomicznych na zachowanie bezpieczeństwa Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w globalnym obrocie żywnością2
T-W-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielne przygotowanie zagadnień problemowych8
A-A-3Przygotowanie do zajęć10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO1-4_W01Student jest w stanie definiować zagrożenia z zakresu bezpieczeństwa żywności w obrocie globalnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami i problemami związanymi z bezpieczeństwem żywności w obrocie światowym
Treści programoweT-A-2Światowe koncerny żywnościowe – wpływ na bezpieczeństwo żywności
T-A-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością
T-A-4Porównanie strategii przedsiębiorstw o zasięgu światowym
T-A-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych
T-A-6Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 1
T-A-7Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 2
T-W-1Historia obrotu żywnością – wpływ na kulturalne dziedzictwo i bezpieczeństwo człowieka
T-W-2Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji żywności Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w handlu i dystrybucji
T-W-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością. Współczesne tendencje rozwoju rynku żywności na świecie
T-W-4Światowy obrót żywnością – wpływ czynników ekonomicznych na zachowanie bezpieczeństwa Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w globalnym obrocie żywnością
T-W-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym
M-4Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków
S-3Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa żywności w obrocie międzynarodowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO1-4_W02Student potrafi rozpoznawać faktycznie istotne zagrożenia na poszczególnych etapach łańcucha żywnościowego mające znaczenie w obrocie międzynarodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami i problemami związanymi z bezpieczeństwem żywności w obrocie światowym
C-2Ukształtowanie umiejętności definiowania zagrożeń bezpieczeństwa łańcucha żywności w obrocie międzynarodowym
Treści programoweT-A-2Światowe koncerny żywnościowe – wpływ na bezpieczeństwo żywności
T-A-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością
T-A-4Porównanie strategii przedsiębiorstw o zasięgu światowym
T-A-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych
T-A-6Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 1
T-A-7Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 2
T-W-2Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji żywności Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w handlu i dystrybucji
T-W-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością. Współczesne tendencje rozwoju rynku żywności na świecie
T-W-4Światowy obrót żywnością – wpływ czynników ekonomicznych na zachowanie bezpieczeństwa Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w globalnym obrocie żywnością
T-W-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym
M-4Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków
S-3Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wskazać zagrożenia dla bezpieczeństwa żywności w łańcuchu żywnościowym w obrocie międzynarodowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO1-4_U01Student potrafi wytłumaczyć specyfikę zagrożeń bezpieczeństwa żywności w epoce gospodarki globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami i problemami związanymi z bezpieczeństwem żywności w obrocie światowym
Treści programoweT-A-2Światowe koncerny żywnościowe – wpływ na bezpieczeństwo żywności
T-A-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością
T-A-4Porównanie strategii przedsiębiorstw o zasięgu światowym
T-A-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych
T-A-6Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 1
T-A-7Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 2
T-W-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym
M-4Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków
S-3Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wskazać ograniczenia obrotu międzynarodowego produktami głównych segmentów rynku żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO1-4_U02Student umie zweryfikować produkt spożywczy pod względem potencjalnego zagrożenia bezpieczeństwa w obrocie międzynarodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności definiowania zagrożeń bezpieczeństwa łańcucha żywności w obrocie międzynarodowym
Treści programoweT-A-2Światowe koncerny żywnościowe – wpływ na bezpieczeństwo żywności
T-A-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością
T-A-4Porównanie strategii przedsiębiorstw o zasięgu światowym
T-A-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych
T-A-6Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 1
T-A-7Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 2
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym
M-4Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków
S-3Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przedstawić podstawowe zagrożenia możliwe przy wprowadzaniu danego produktu żywnościowego na rynek światowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO1-4_K01Student nabywa postawy postrzegania relacji pomiędzy środowiskiem lokalnym a gospodarką globalną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami i problemami związanymi z bezpieczeństwem żywności w obrocie światowym
Treści programoweT-A-2Światowe koncerny żywnościowe – wpływ na bezpieczeństwo żywności
T-A-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością
T-A-4Porównanie strategii przedsiębiorstw o zasięgu światowym
T-A-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych
T-W-1Historia obrotu żywnością – wpływ na kulturalne dziedzictwo i bezpieczeństwo człowieka
T-W-2Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji żywności Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w handlu i dystrybucji
T-W-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością. Współczesne tendencje rozwoju rynku żywności na świecie
T-W-4Światowy obrót żywnością – wpływ czynników ekonomicznych na zachowanie bezpieczeństwa Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w globalnym obrocie żywnością
T-W-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym
M-4Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków
S-3Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać podstawowe cechy gospodarki globalnej w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO1-4_K02Student wykształca w sobie wrażliwość na możliwe różnorodne konsekwencje określonych działań na globalnym rynku żywności na funkcjonowanie społeczności lokalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami i problemami związanymi z bezpieczeństwem żywności w obrocie światowym
C-2Ukształtowanie umiejętności definiowania zagrożeń bezpieczeństwa łańcucha żywności w obrocie międzynarodowym
Treści programoweT-A-2Światowe koncerny żywnościowe – wpływ na bezpieczeństwo żywności
T-A-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością
T-A-4Porównanie strategii przedsiębiorstw o zasięgu światowym
T-A-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych
T-W-1Historia obrotu żywnością – wpływ na kulturalne dziedzictwo i bezpieczeństwo człowieka
T-W-2Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji żywności Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w handlu i dystrybucji
T-W-3Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością. Współczesne tendencje rozwoju rynku żywności na świecie
T-W-4Światowy obrót żywnością – wpływ czynników ekonomicznych na zachowanie bezpieczeństwa Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w globalnym obrocie żywnością
T-W-5Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym
M-4Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków
S-3Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi podać podstawowe zagrożenia dotyczące międzynarodowego obrotu żywnością
3,5
4,0
4,5
5,0