Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)

Sylabus przedmiotu Grzyby w biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Grzyby w biotechnologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podsatwowe wiadomości z mykologii dotyczące specyfiki budowy i fizjologii grzybów i znaczenia grzybów w ekosystemach oraz gospodarce człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z różnorodnymi możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów w procesach biotechnologicznych przemysłu spożywczego, farmaceutycznego oraz w ochronie środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Grzyby wykorzystane w różnych działach przemysłu spożywczego3
T-K-2Grzyby toksynotwórcze, ich toksyny, normy występowania w produktach żywnościowych oraz sposoby identyfikacji.2
T-K-3Hodowle myceliarne, pozyskiwanie metabolitów pierwotnych i wtórnych grzybów makroskopowych wykorzystywanych w biofarmakologii i medycynie.2
T-K-4Metabolity pierwotne i wtórne grzybów mikroskopowych wykorzytywanych w biofarmakologii i medycynie.2
T-K-5Grzyby wykorzytane w biologicznej ochronie roślin i ochronie środowiska3
T-K-6Technologie uprawy grzybów jadalnych.2
T-K-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2Przygotowanie referatów i prezentacji9
A-K-3Studiowanie literatury6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowo-aktywizujące i dyskusyje w oparciu o prezentacje multimedialne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca: aktywność studenta związana z preznetacją i omówieniem zagadnień oraz umiejetnością poprowadzenia dyskusji.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu tematycznego wszystkich prezntacji, frekwencja na zająciach co najmniej 75% oraz aktywność w dyskusjach dydaktycznych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.6.3_W01
Student powinien nazywać, rozróżniać, charakteryzować i tłumaczyć znaczenie oraz możliwości wykorzystania grzybów w różnych gałęziach gospodarki człowieka.
RYBS3_3A_W04C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.6.3_U01
Student nabywa umiejętności rozwiązywania problemów technologicznych w oparciu o aktywność biochemiczną grzybów
RYBS3_3A_U01, RYBS3_3A_U05C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.6.3_K01
Student nabywa świadomość dotyczaca zakresu i ograniczeń wykozrsytania grzybów w procesach biotechnologicznych różnych dziedzin gospodarki człowieka
RYBS3_3A_K02, RYBS3_3A_K03C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.6.3_W01
Student powinien nazywać, rozróżniać, charakteryzować i tłumaczyć znaczenie oraz możliwości wykorzystania grzybów w różnych gałęziach gospodarki człowieka.
2,0
3,0Student nazywa, rozpoznaje i charakteryzuje conajmniej kilka gatunków grzybów wykorzystanych w poszczególnych działach gospodarki człowieka, potrafi omówić i zróżnicować ich specyfikę fizjologiczno-biochemiczną
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.6.3_U01
Student nabywa umiejętności rozwiązywania problemów technologicznych w oparciu o aktywność biochemiczną grzybów
2,0
3,0Student analizuje, ocenia i interpretuje możliwości wykorzystania różnych gatunków grzybów w procesach biotechnologicznych różnych działów gospodarki człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.6.3_K01
Student nabywa świadomość dotyczaca zakresu i ograniczeń wykozrsytania grzybów w procesach biotechnologicznych różnych dziedzin gospodarki człowieka
2,0
3,0Student jest zaangażowany w świadomej i aktywnej obserwacji możliwości wykorzystania gatunków mikroskopowych i makroskopowych grzybów w róznych działach gospodarki człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WN-T, Warszawa, 2001, ISBN 83-204-2562-X
  2. Bilai V.I., Antibiotic-producing microscopic fungi., Elsevier Publishing Company, Amsterdam, London, New York, 1963
  3. Butt T.M., Jackson C.W., Magan N., Fungi as biocontrol agents. Progress, Problems and Potential, CABI Publishing, London, 2001, ISBN 0 85199 356 7
  4. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikroorganizmy w biotechnologii, ochronie środowiska i produkcji żywności, WN PWN, Warszawa, 2008
  5. Moss M.O., Smith J.E., The applied mycology of Fusarium, Cambridge University Press, London, New York, New Rochelle, melbourne, Sydney, 1984, ISBN 0 521 25398 5

Literatura dodatkowa

  1. Jeger M.J., Spence N.J., Biotic interactions in plant-pathogen associations, CABI Publishing, London, 2001, ISBN 085199 5128

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Grzyby wykorzystane w różnych działach przemysłu spożywczego3
T-K-2Grzyby toksynotwórcze, ich toksyny, normy występowania w produktach żywnościowych oraz sposoby identyfikacji.2
T-K-3Hodowle myceliarne, pozyskiwanie metabolitów pierwotnych i wtórnych grzybów makroskopowych wykorzystywanych w biofarmakologii i medycynie.2
T-K-4Metabolity pierwotne i wtórne grzybów mikroskopowych wykorzytywanych w biofarmakologii i medycynie.2
T-K-5Grzyby wykorzytane w biologicznej ochronie roślin i ochronie środowiska3
T-K-6Technologie uprawy grzybów jadalnych.2
T-K-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2Przygotowanie referatów i prezentacji9
A-K-3Studiowanie literatury6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.6.3_W01Student powinien nazywać, rozróżniać, charakteryzować i tłumaczyć znaczenie oraz możliwości wykorzystania grzybów w różnych gałęziach gospodarki człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z różnorodnymi możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów w procesach biotechnologicznych przemysłu spożywczego, farmaceutycznego oraz w ochronie środowiska
Treści programoweT-K-1Grzyby wykorzystane w różnych działach przemysłu spożywczego
T-K-2Grzyby toksynotwórcze, ich toksyny, normy występowania w produktach żywnościowych oraz sposoby identyfikacji.
T-K-3Hodowle myceliarne, pozyskiwanie metabolitów pierwotnych i wtórnych grzybów makroskopowych wykorzystywanych w biofarmakologii i medycynie.
T-K-4Metabolity pierwotne i wtórne grzybów mikroskopowych wykorzytywanych w biofarmakologii i medycynie.
T-K-5Grzyby wykorzytane w biologicznej ochronie roślin i ochronie środowiska
T-K-6Technologie uprawy grzybów jadalnych.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowo-aktywizujące i dyskusyje w oparciu o prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: aktywność studenta związana z preznetacją i omówieniem zagadnień oraz umiejetnością poprowadzenia dyskusji.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu tematycznego wszystkich prezntacji, frekwencja na zająciach co najmniej 75% oraz aktywność w dyskusjach dydaktycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nazywa, rozpoznaje i charakteryzuje conajmniej kilka gatunków grzybów wykorzystanych w poszczególnych działach gospodarki człowieka, potrafi omówić i zróżnicować ich specyfikę fizjologiczno-biochemiczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.6.3_U01Student nabywa umiejętności rozwiązywania problemów technologicznych w oparciu o aktywność biochemiczną grzybów
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej oceny tekstów i wyników badań naukowych, pozwalającej na formułowanie nowych koncepcji.
RYBS3_3A_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej ( wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z różnorodnymi możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów w procesach biotechnologicznych przemysłu spożywczego, farmaceutycznego oraz w ochronie środowiska
Treści programoweT-K-1Grzyby wykorzystane w różnych działach przemysłu spożywczego
T-K-2Grzyby toksynotwórcze, ich toksyny, normy występowania w produktach żywnościowych oraz sposoby identyfikacji.
T-K-3Hodowle myceliarne, pozyskiwanie metabolitów pierwotnych i wtórnych grzybów makroskopowych wykorzystywanych w biofarmakologii i medycynie.
T-K-4Metabolity pierwotne i wtórne grzybów mikroskopowych wykorzytywanych w biofarmakologii i medycynie.
T-K-5Grzyby wykorzytane w biologicznej ochronie roślin i ochronie środowiska
T-K-6Technologie uprawy grzybów jadalnych.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowo-aktywizujące i dyskusyje w oparciu o prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: aktywność studenta związana z preznetacją i omówieniem zagadnień oraz umiejetnością poprowadzenia dyskusji.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu tematycznego wszystkich prezntacji, frekwencja na zająciach co najmniej 75% oraz aktywność w dyskusjach dydaktycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student analizuje, ocenia i interpretuje możliwości wykorzystania różnych gatunków grzybów w procesach biotechnologicznych różnych działów gospodarki człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.6.3_K01Student nabywa świadomość dotyczaca zakresu i ograniczeń wykozrsytania grzybów w procesach biotechnologicznych różnych dziedzin gospodarki człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_K02Ma samokrytycyzm w pracy twórczej
RYBS3_3A_K03Ma nawyk poszukiwania i wdrażania nowych rozwiązań badawczych/ praktycznych w zakresie rybactwa
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z różnorodnymi możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów w procesach biotechnologicznych przemysłu spożywczego, farmaceutycznego oraz w ochronie środowiska
Treści programoweT-K-1Grzyby wykorzystane w różnych działach przemysłu spożywczego
T-K-2Grzyby toksynotwórcze, ich toksyny, normy występowania w produktach żywnościowych oraz sposoby identyfikacji.
T-K-3Hodowle myceliarne, pozyskiwanie metabolitów pierwotnych i wtórnych grzybów makroskopowych wykorzystywanych w biofarmakologii i medycynie.
T-K-4Metabolity pierwotne i wtórne grzybów mikroskopowych wykorzytywanych w biofarmakologii i medycynie.
T-K-5Grzyby wykorzytane w biologicznej ochronie roślin i ochronie środowiska
T-K-6Technologie uprawy grzybów jadalnych.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowo-aktywizujące i dyskusyje w oparciu o prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: aktywność studenta związana z preznetacją i omówieniem zagadnień oraz umiejetnością poprowadzenia dyskusji.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu tematycznego wszystkich prezntacji, frekwencja na zająciach co najmniej 75% oraz aktywność w dyskusjach dydaktycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zaangażowany w świadomej i aktywnej obserwacji możliwości wykorzystania gatunków mikroskopowych i makroskopowych grzybów w róznych działach gospodarki człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0