Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)

Sylabus przedmiotu Wylęgarnictwo oraz produkcja materiału zarybieniowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wylęgarnictwo oraz produkcja materiału zarybieniowego
Specjalność Biotechnologia rybacka i akwakultura
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL6 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z anatomii, embriologii, fizjologii i biologii ryb, hydrochemii, hydrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne4
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport3
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.3
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport3
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw3
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport4
T-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.2
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych3
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku4
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb3
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.2
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.3
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu4
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.4
45
wykłady
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych3
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki)3
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport3
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport3
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw2
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport2
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu2
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych2
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza2
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka2
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych2
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych2
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach8
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-4Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych17
A-L-5Przygotowanie prezentacji10
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach7
A-W-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu13
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-5Zaliczenie wykładów3
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-2_W01
Student po zakończeniu kursu będzie znał metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
RYB_1A_W05, RYB_1A_W08, RYB_1A_W11, RYB_1A_W13R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
RYB_1A_D2-2_W02
Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy i rozwoju posteembrionalnego ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
RYB_1A_W05R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-1T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-2_U01
Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
RYB_1A_U06R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
RYB_1A_D2-2_U02
Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielegnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
RYB_1A_U14R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
RYB_1A_D2-2_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
RYB_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05InzA_K01C-1T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-2_W01
Student po zakończeniu kursu będzie znał metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
2,0Student nie ma elementarnej wiedzy ma temat wylegarnictwa i metod produkcji materiału zarybieniowego
3,0Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem niektórych gatunków ryb.
3,5Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem niektórych gatunków ryb.
4,0Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem większości gatunków ryb oraz większość przepisów prawnych dotyczących produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
4,5Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem większości gatunków ryb oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
5,0Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
RYB_1A_D2-2_W02
Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy i rozwoju posteembrionalnego ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy i rozwoju postembrionalnego ryb i raków.
3,0Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i postzarodkowego niektórych gatunków ryb i raków cennych gospodarczo.
3,5Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i postembrionalnego ryb i raków cennych gospodarczo i potrafi opisać niekóre z nich.
4,0Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i postembrionalnego niektórych gatunków ryb cennych gospodarczo.
4,5Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i postzarodkowego większości gatunków ryb użytkowych i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe.
5,0Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i rozwojem postembrionalnych większości gatunków ryb użytkowych i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-2_U01
Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
2,0Student nie potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb i raków
3,0Student potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb i raków
3,5Student potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb i raków
4,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
4,5Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
5,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
RYB_1A_D2-2_U02
Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielegnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
2,0Student po ukończeniu kursu nie potrafi odpowiednio pielęgnować zarówno ikry jak i larwy i wylęgu ryb i raków.
3,0Student po ukończeniu kursu będzie potrafił odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg wybranych gatunków ryb i raków.
3,5Student po ukończeniu kursu będzie potrafił zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg wybranych gatunków ryb i raków.
4,0Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry niektórych wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
4,5Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry większości wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
5,0Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
RYB_1A_D2-2_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Bieniarz , Piotr Epler, Rozród ryb, Akademia Rolnicza, Kraków, 1991
  2. Coroczne materiały konferencyjne "Wylegarnia", Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn
  3. W. Kilarski, Anatomia Ryb, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2012
  4. Szczerbowski J. (red.), Encyklopedia rybacko-wędkarska, Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn, 1998
  5. (Red.) A. Wołos, M. Bnińska, Gospodarka koregonidami Uwarunkowania i efektywność, Wydawca IRS, Olsztyn, 1998
  6. Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 2000
  7. J. A. Szczerbowski, Rybactwo jeziorowe i rzeczne, Hortpress, 2001
  8. Szczerbowski J. (red.), Rybactwo śródlądowe, IRŚ, Olsztyn, 2008
  9. Komunikaty rybackie (kwartalnik), IRŚ, Olsztyn

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne4
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport3
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.3
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport3
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw3
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport4
T-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.2
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych3
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku4
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb3
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.2
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.3
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu4
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.4
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych3
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki)3
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport3
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport3
T-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw2
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport2
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu2
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych2
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza2
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka2
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych2
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych2
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach8
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-4Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych17
A-L-5Przygotowanie prezentacji10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach7
A-W-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu13
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-5Zaliczenie wykładów3
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-2_W01Student po zakończeniu kursu będzie znał metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W08Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
RYB_1A_W11Ma ogólną wiedzę na temat składników pokarmowych oraz zna podstawy fizjologii żywienia organizmów wodnych.
RYB_1A_W13Ma wiedzę z zakresu biologii i technik rozrodu organizmów wodnych. Ma wiedzę o biotechnologii rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb w warunkach naturalnych i sztucznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki)
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma elementarnej wiedzy ma temat wylegarnictwa i metod produkcji materiału zarybieniowego
3,0Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem niektórych gatunków ryb.
3,5Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem niektórych gatunków ryb.
4,0Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem większości gatunków ryb oraz większość przepisów prawnych dotyczących produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
4,5Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem większości gatunków ryb oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
5,0Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-2_W02Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy i rozwoju posteembrionalnego ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki)
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy i rozwoju postembrionalnego ryb i raków.
3,0Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i postzarodkowego niektórych gatunków ryb i raków cennych gospodarczo.
3,5Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i postembrionalnego ryb i raków cennych gospodarczo i potrafi opisać niekóre z nich.
4,0Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i postembrionalnego niektórych gatunków ryb cennych gospodarczo.
4,5Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i postzarodkowego większości gatunków ryb użytkowych i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe.
5,0Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i rozwojem postembrionalnych większości gatunków ryb użytkowych i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-2_U01Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki)
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb i raków
3,0Student potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb i raków
3,5Student potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb i raków
4,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
4,5Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
5,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-2_U02Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielegnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U14Potrafi przeprowadzić rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych wybranych gatunków ryb. Umie w sposób praktyczny zrealizować podchów ryb.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki)
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student po ukończeniu kursu nie potrafi odpowiednio pielęgnować zarówno ikry jak i larwy i wylęgu ryb i raków.
3,0Student po ukończeniu kursu będzie potrafił odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg wybranych gatunków ryb i raków.
3,5Student po ukończeniu kursu będzie potrafił zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg wybranych gatunków ryb i raków.
4,0Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry niektórych wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
4,5Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry większości wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
5,0Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-2_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki)
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-2_K02Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-W-5Modulowanie procesów wylegania się larw
T-W-7Zasady żywienia larw i wylęgu
T-W-8Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych
T-W-9Produkcja materiału zarybieniowego sandacza
T-W-10Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka
T-W-11Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych
T-W-12Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych
T-W-13Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych
T-W-1Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych
T-W-2Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki)
T-W-3Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-W-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-W-6Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-7Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego.
T-L-11Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja.
T-L-14Wizytacja ośrodków wylęgarniczych.
T-L-2Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport
T-L-3Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry.
T-L-4Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport
T-L-10Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb
T-L-6Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport
T-L-13Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu
T-L-12Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja.
T-L-9Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku
T-L-8Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych
T-L-1Tarło naturalne i sztuczne
T-L-5Modulowanie procesów wylęgania się larw
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym