Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL8 18 3,00,50zaliczenie
wykładyW8 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość gospodarki rybackiej w przybrzeżnej strefie morza, techniki połowów ryb i organizmów morskich, ekonomiki i marketingu w rybactwie, gospodarki rybackiej, biologii morza i systematyki ryb

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym5
T-L-2Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności4
T-L-3Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane3
T-L-4Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezna - przepisy prawne, morskie obszary chronione, metpody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb3
T-L-5wprowadzenie metod optymalizacji połowów, przy odpowiedzialnosci połowowej, legislacja ogólna i szczegółowa odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynarodowe regulacje prawne dotyczące wiarygodności informacji i statystyk rybackich3
18
wykłady
T-W-1definicje zarządzania, definicja obszarów morskich, przybrzeżnych, określenie wybrzeża, zasoby wodne na świecie4
T-W-2Zrównowazony rozwój, możliwości eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, instytucjonalne ramy zrównowazonego rozwoju, wskaźniki zrównowazonego rozwoju4
T-W-3Stan rybołówstwa przybrzeznego, cele realizaowane przez rybołowstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury4
T-W-4Prawno - administracyjne uwarunkowania rybołówstwa, sfera legislacyjna odpowiedzialnego rybołowstwa, legislacja ogólan i szczegółowa3
T-W-5Sfera instytucjonalna odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynariodowe organizacje rybackie, sfera realizacyjna odpowiedzialnego rybołówstwa, monitoring, kontrola, ekosystemowe podejście do zarządzania rybołówstem, odpowiedzialna działalnosć połowowa i popołowowa3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczęscczanie na zajecia18
A-L-2Studiowanie literatury32
A-L-3opracowanie konspektów prac20
A-L-4opracowanie zagadnien problemowych w postaci prezentacji20
90
wykłady
A-W-1uczęszczanie na zajęcia18
A-W-2przygotowanie do zajęć27
A-W-3opracowywanie tematów wykładów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić techniki połowu ryb. Ponadto powinien być zaznajomiony z aktualnymi aktami prawnymi. Będzie poprawnie definiował pojęcia z marketingu i ekonomii w rybactwie.
RYB_1A_W17, RYB_1A_W05, RYB_1A_W19, RYB_1A_W14R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć ocenić możliwości gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów.
RYB_1A_U03, RYB_1A_U02, RYB_1A_U01, RYB_1A_U18, RYB_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-2, T-L-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-9_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej.
RYB_1A_K05, RYB_1A_K04, RYB_1A_K01, RYB_1A_K02R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić techniki połowu ryb. Ponadto powinien być zaznajomiony z aktualnymi aktami prawnymi. Będzie poprawnie definiował pojęcia z marketingu i ekonomii w rybactwie.
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić stan rybołówstwa przybrzeżnego
4,0Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce.
4,5Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa
5,0Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć ocenić możliwości gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów.
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo.
4,0Student potrafi odczytać i omówić wielkości i wskaźniki połowów rybackich.
4,5Student potrafi omówić zagrożenia dla rybołówstwa wynikające z rozwoju społeczno-ekonomicznego świata
5,0Student bardzo dobrze potrafi omówić na czym polega wprowadzenie metod optymalizacji połowów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-9_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej.
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo. Ponadto potrafi omówić, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne,
4,0Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce.
4,5Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa
5,0Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia.

Literatura podstawowa

  1. Brocki W., Odpowiedzialne rybołówstwo jako element zrównowazonego rozwoju, ZUT, Szczecin, 2009
  2. Edeson W., Freestone D., Gudmundsdottir E., Legislating for suistainable fisheries, The World Bank, Washington, 2001
  3. Deewe C, Eco-labeling an suistainable fisheries, IUCN, Washington, 1999
  4. Flawelling P, An introduction to monitoring, control and surveillance. Systems in capture fishes., FAO, Rome, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chaston I., Marketing in fisheries and aquaculture, Fishing News Book, Oxford England, 1997
  2. Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XX wieku, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym5
T-L-2Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności4
T-L-3Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane3
T-L-4Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezna - przepisy prawne, morskie obszary chronione, metpody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb3
T-L-5wprowadzenie metod optymalizacji połowów, przy odpowiedzialnosci połowowej, legislacja ogólna i szczegółowa odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynarodowe regulacje prawne dotyczące wiarygodności informacji i statystyk rybackich3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1definicje zarządzania, definicja obszarów morskich, przybrzeżnych, określenie wybrzeża, zasoby wodne na świecie4
T-W-2Zrównowazony rozwój, możliwości eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, instytucjonalne ramy zrównowazonego rozwoju, wskaźniki zrównowazonego rozwoju4
T-W-3Stan rybołówstwa przybrzeznego, cele realizaowane przez rybołowstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury4
T-W-4Prawno - administracyjne uwarunkowania rybołówstwa, sfera legislacyjna odpowiedzialnego rybołowstwa, legislacja ogólan i szczegółowa3
T-W-5Sfera instytucjonalna odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynariodowe organizacje rybackie, sfera realizacyjna odpowiedzialnego rybołówstwa, monitoring, kontrola, ekosystemowe podejście do zarządzania rybołówstem, odpowiedzialna działalnosć połowowa i popołowowa3
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczęscczanie na zajecia18
A-L-2Studiowanie literatury32
A-L-3opracowanie konspektów prac20
A-L-4opracowanie zagadnien problemowych w postaci prezentacji20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczęszczanie na zajęcia18
A-W-2przygotowanie do zajęć27
A-W-3opracowywanie tematów wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-9_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić techniki połowu ryb. Ponadto powinien być zaznajomiony z aktualnymi aktami prawnymi. Będzie poprawnie definiował pojęcia z marketingu i ekonomii w rybactwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w rybactwie.
RYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
RYB_1A_W14Ma podstawową wiedzę w zakresie technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zna zasady budowy i eksploatacji statków rybackich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów
Treści programoweT-W-1definicje zarządzania, definicja obszarów morskich, przybrzeżnych, określenie wybrzeża, zasoby wodne na świecie
T-W-3Stan rybołówstwa przybrzeznego, cele realizaowane przez rybołowstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury
T-W-2Zrównowazony rozwój, możliwości eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, instytucjonalne ramy zrównowazonego rozwoju, wskaźniki zrównowazonego rozwoju
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić stan rybołówstwa przybrzeżnego
4,0Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce.
4,5Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa
5,0Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-9_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć ocenić możliwości gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej.
RYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U18Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu akwakultury lub przedsiębiorstwa połowowego.
RYB_1A_U10Potrafi rozpoznać zasoby surowców pochodzenia wodnego, określić sposób ich pozyskiwania. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów
Treści programoweT-L-2Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności
T-L-1społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo.
4,0Student potrafi odczytać i omówić wielkości i wskaźniki połowów rybackich.
4,5Student potrafi omówić zagrożenia dla rybołówstwa wynikające z rozwoju społeczno-ekonomicznego świata
5,0Student bardzo dobrze potrafi omówić na czym polega wprowadzenie metod optymalizacji połowów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-9_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów
Treści programoweT-L-5wprowadzenie metod optymalizacji połowów, przy odpowiedzialnosci połowowej, legislacja ogólna i szczegółowa odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynarodowe regulacje prawne dotyczące wiarygodności informacji i statystyk rybackich
T-L-3Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane
T-L-4Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezna - przepisy prawne, morskie obszary chronione, metpody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo. Ponadto potrafi omówić, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne,
4,0Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce.
4,5Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa
5,0Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia.