Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Biologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 18 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu szkoły średniej dotyczące ogólnych zjawisk i procesów biologicznych zachodzących na Ziemi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym.2
T-A-2Organelle komórkowe3
T-A-3Budowa i funkcjonowanie komórki roślinnej i zwierzęcej2
T-A-4Budowa i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej2
T-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.2
T-A-6Regulacja wody w komórkach – plazmoliza i deplazmoliza2
T-A-7Składniki mineralne i ich znaczenie dla organizmów żywych2
T-A-8Przemiany metaboliczne w komórce – fotosynteza2
T-A-9Przemiany metaboliczne w komórce – oddychanie1
18
wykłady
T-W-1Klasyfikacja organizmów - podstawowe pojęcia taksonomii i systematyki2
T-W-2Komórka jako podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu (m.in. budowa organelli komórkowych, tkanek)2
T-W-3Bioenergetyka komórki1
T-W-4Pierwiastki i związki chemiczne w organizmach żywych1
T-W-5Kierunki rozwoju nauk biologicznych i ich znaczenie dla człowieka.1
T-W-6Powstanie i ewolucja życia na Ziemi.1
T-W-7Pochodzenie i miejsce człowieka w biosferze.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie raportu (sprawozdania) z ćwiczeń3
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
A-A-5Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej2
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów biologicznych i mikroskopów biologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B4_W01
Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz określić ich funkcjonowanie.
RYB_1A_W05R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06C-1T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
RYB_1A_B4_W02
Student potrafi opisać powstanie i ewolucję zycia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych.
RYB_1A_W05, RYB_1A_W19R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W04C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B4_U01
Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
RYB_1A_U06R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1T-A-5, T-A-1, T-W-6, T-W-1, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
RYB_1A_B4_U02
Student analizuje budowę organizmów i ich funkcjonowanie oraz interpretuje zjawiska biologiczne.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U16R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-8, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B4_K01
Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.
RYB_1A_K01R1A_K01, R1A_K07C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B4_W01
Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz określić ich funkcjonowanie.
2,0Student nie wymienia i nie definiuje podstawowych pojęć dotyczących taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz nie określa ich funkcjonowania.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów.
3,5Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów.
4,0Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów oraz biologii komórki.
4,5Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów.
5,0Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz określić ich funkcjonowanie.
RYB_1A_B4_W02
Student potrafi opisać powstanie i ewolucję zycia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych.
2,0Student nie potrafi opisać powstania i ewolucji życia na Ziemii oraz nie charakteryzuje kierunków nauk biologicznych.
3,0Student potrafi opisać powstanie życia na Ziemii.
3,5Student potrafi opisać ewolucję życia na Ziemii.
4,0Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz wymienić kierunki nauk biologicznych.
4,5Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych.
5,0Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii, scharakteryzować kierunki nauk biologicznych oraz wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk biologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B4_U01
Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
2,0Student nie wykorzystuje z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
3,0Student potrafi korzystać z kilku nazw łacińskich przy opisie organizmów żywych.
3,5Student posługuje się kilkoma pojęciami z zakresu systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
4,0Student posługuje się większością pojęć z zakresu systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
4,5Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
5,0Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych oraz potrafi je zinterpretować.
RYB_1A_B4_U02
Student analizuje budowę organizmów i ich funkcjonowanie oraz interpretuje zjawiska biologiczne.
2,0Student nie potrafi przeanalizować budowy organizmów i ich funkcjonowania oraz nie interpretuje zjawisk biologicznych.
3,0Student przeprowadza analizę budowy organizmu.
3,5Student analizuje funkcjonowanie organizmu.
4,0Student analizuje budowę organizmów i jego funkcjonowanie oraz prezentuje zjawiska biologiczne.
4,5Student analizuje budowę organizmów i jego funkcjonowanie oraz interpretuje zjawiska biologiczne.
5,0Student analizuje budowę organizmów i ich funkcjonowanie, interpretuje zjawiska biologiczne oraz ocenia ich przydatność.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B4_K01
Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.
2,0Student nie dostrzega relacji pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.
3,0Student dostrzega jedynie relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów bez uwzględnienia środowiska przyrodniczego.
3,5
4,0
4,5
5,0Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.

Literatura podstawowa

  1. Baturo W. (red.), Biologia. Encyklopedia szkolna, PWN, Warszawa, 2007
  2. 2. Bruce A., Dennis B., Karen H., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P., Podstawy biologii komórki, t. 1 I 2., PWN, Warszawa, 2007
  3. Jurd R.D., Biologia zwierząt. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2005
  4. Kosińska M. (red.), Biologia. Spojrzenie na życie i biosferę., PWN, Warszawa, 2002
  5. Lack A.J., Evans D.E., Biologia komórki. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Kunicki-Goldfinger J.H., Podstawy biologii od bakterii do człowieka., PWN, Warszawa, 1980
  2. Ville P.B., Biologia., PWRiL, Warszawa, 1996
  3. Dudkiewicz-Świerzyńska M., Olechnowicz-Gworek K., Zdasz maturę z biologii. Komórka, tkanka, organizm., Piątek Trzynastego, Łódź, 1999
  4. Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki., PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym.2
T-A-2Organelle komórkowe3
T-A-3Budowa i funkcjonowanie komórki roślinnej i zwierzęcej2
T-A-4Budowa i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej2
T-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.2
T-A-6Regulacja wody w komórkach – plazmoliza i deplazmoliza2
T-A-7Składniki mineralne i ich znaczenie dla organizmów żywych2
T-A-8Przemiany metaboliczne w komórce – fotosynteza2
T-A-9Przemiany metaboliczne w komórce – oddychanie1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja organizmów - podstawowe pojęcia taksonomii i systematyki2
T-W-2Komórka jako podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu (m.in. budowa organelli komórkowych, tkanek)2
T-W-3Bioenergetyka komórki1
T-W-4Pierwiastki i związki chemiczne w organizmach żywych1
T-W-5Kierunki rozwoju nauk biologicznych i ich znaczenie dla człowieka.1
T-W-6Powstanie i ewolucja życia na Ziemi.1
T-W-7Pochodzenie i miejsce człowieka w biosferze.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie raportu (sprawozdania) z ćwiczeń3
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
A-A-5Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B4_W01Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz określić ich funkcjonowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-A-4Budowa i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.
T-A-2Organelle komórkowe
T-A-3Budowa i funkcjonowanie komórki roślinnej i zwierzęcej
T-A-6Regulacja wody w komórkach – plazmoliza i deplazmoliza
T-A-7Składniki mineralne i ich znaczenie dla organizmów żywych
T-A-9Przemiany metaboliczne w komórce – oddychanie
T-A-8Przemiany metaboliczne w komórce – fotosynteza
T-A-1Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym.
T-W-5Kierunki rozwoju nauk biologicznych i ich znaczenie dla człowieka.
T-W-6Powstanie i ewolucja życia na Ziemi.
T-W-1Klasyfikacja organizmów - podstawowe pojęcia taksonomii i systematyki
T-W-3Bioenergetyka komórki
T-W-2Komórka jako podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu (m.in. budowa organelli komórkowych, tkanek)
T-W-4Pierwiastki i związki chemiczne w organizmach żywych
T-W-7Pochodzenie i miejsce człowieka w biosferze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów biologicznych i mikroskopów biologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia i nie definiuje podstawowych pojęć dotyczących taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz nie określa ich funkcjonowania.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów.
3,5Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów.
4,0Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów oraz biologii komórki.
4,5Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów.
5,0Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz określić ich funkcjonowanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B4_W02Student potrafi opisać powstanie i ewolucję zycia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-5Kierunki rozwoju nauk biologicznych i ich znaczenie dla człowieka.
T-W-6Powstanie i ewolucja życia na Ziemi.
T-W-7Pochodzenie i miejsce człowieka w biosferze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać powstania i ewolucji życia na Ziemii oraz nie charakteryzuje kierunków nauk biologicznych.
3,0Student potrafi opisać powstanie życia na Ziemii.
3,5Student potrafi opisać ewolucję życia na Ziemii.
4,0Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz wymienić kierunki nauk biologicznych.
4,5Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych.
5,0Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii, scharakteryzować kierunki nauk biologicznych oraz wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk biologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B4_U01Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.
T-A-1Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym.
T-W-6Powstanie i ewolucja życia na Ziemi.
T-W-1Klasyfikacja organizmów - podstawowe pojęcia taksonomii i systematyki
T-W-7Pochodzenie i miejsce człowieka w biosferze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykorzystuje z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
3,0Student potrafi korzystać z kilku nazw łacińskich przy opisie organizmów żywych.
3,5Student posługuje się kilkoma pojęciami z zakresu systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
4,0Student posługuje się większością pojęć z zakresu systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
4,5Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
5,0Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych oraz potrafi je zinterpretować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B4_U02Student analizuje budowę organizmów i ich funkcjonowanie oraz interpretuje zjawiska biologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-A-4Budowa i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.
T-A-2Organelle komórkowe
T-A-3Budowa i funkcjonowanie komórki roślinnej i zwierzęcej
T-A-6Regulacja wody w komórkach – plazmoliza i deplazmoliza
T-A-7Składniki mineralne i ich znaczenie dla organizmów żywych
T-A-9Przemiany metaboliczne w komórce – oddychanie
T-A-8Przemiany metaboliczne w komórce – fotosynteza
T-W-3Bioenergetyka komórki
T-W-2Komórka jako podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu (m.in. budowa organelli komórkowych, tkanek)
T-W-4Pierwiastki i związki chemiczne w organizmach żywych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów biologicznych i mikroskopów biologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować budowy organizmów i ich funkcjonowania oraz nie interpretuje zjawisk biologicznych.
3,0Student przeprowadza analizę budowy organizmu.
3,5Student analizuje funkcjonowanie organizmu.
4,0Student analizuje budowę organizmów i jego funkcjonowanie oraz prezentuje zjawiska biologiczne.
4,5Student analizuje budowę organizmów i jego funkcjonowanie oraz interpretuje zjawiska biologiczne.
5,0Student analizuje budowę organizmów i ich funkcjonowanie, interpretuje zjawiska biologiczne oraz ocenia ich przydatność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B4_K01Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-5Kierunki rozwoju nauk biologicznych i ich znaczenie dla człowieka.
T-W-6Powstanie i ewolucja życia na Ziemi.
T-W-7Pochodzenie i miejsce człowieka w biosferze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega relacji pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.
3,0Student dostrzega jedynie relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów bez uwzględnienia środowiska przyrodniczego.
3,5
4,0
4,5
5,0Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.