Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Sanityzacja w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sanityzacja w przemyśle spożywczym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 30 3,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia
W-2Podstawy technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim2
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego3
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym2
T-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym2
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie3
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii3
15
laboratoria
T-L-1Uwarunkowania prawne procesu sanityzacji, system HACCP i dobre praktyki6
T-L-2Zatrucia pokarmowe – żywność jako nośnik drobnoustrojów patogennych5
T-L-3Proces mycia i sanityzacji w zakładach przetwórstwa żywności5
T-L-4Sanityzery i urządzenia wykorzystywane w przemyśle spożywczym5
T-L-5Weryfikacja procesu sanityzacji4
T-L-6Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie i omówienie projektów30
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie zadanej literatury i przygotowanie do zaliczenia60
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja i studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-2Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_W01
Student posiada wiedzę na temat procesów sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego
MS_1A_W07R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03C-1T-A-2, T-L-5, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-L-3, T-L-6, T-A-3, T-L-2, T-L-1, T-A-4, T-L-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_U01
Student posiada umiejetność analitycznej oceny przypadku i potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie
MS_1A_U05, MS_1A_U06R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_K01
Ma świadomość własnej wiedzy i mozliwosci jej wykorzystania w pracy zawodowej
MS_1A_K01, MS_1A_K05R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-L-4, T-L-1, T-A-2, T-A-5, T-L-2, T-A-4, T-L-6, T-L-3, T-L-5M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_W01
Student posiada wiedzę na temat procesów sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego
2,0
3,0Zna i rorumie znaczenie procesu sanityzacji w przemyśle spozywczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_U01
Student posiada umiejetność analitycznej oceny przypadku i potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie
2,0
3,0Potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie problemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_K01
Ma świadomość własnej wiedzy i mozliwosci jej wykorzystania w pracy zawodowej
2,0
3,0Potrafi znaleźć zastosowanie zdobytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. Mario Stanga, Sanitation Cleaning and Disinfection in the Food Industry, WILEY-VCH Verlag GmbH, Weinheim, 2010, ISBN: 978-3-527-32685-3
  2. Hui Y. H., Bruinsma B.L., Gorham J.R., Wai-Kit Nip, Tong P.S., Ventresca P., Food Plant Sanitation, CRC Press, New York, 2002, ISBN: 0-8247-0793-1
  3. Cramer Michael M., Food Plant Sanitation, Design, Maintenance, and Good Manufacturing Practices, CRC Press, Boca Raton, 2006, ISBN 0-8493-4197-3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim2
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego3
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym2
T-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym2
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie3
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Uwarunkowania prawne procesu sanityzacji, system HACCP i dobre praktyki6
T-L-2Zatrucia pokarmowe – żywność jako nośnik drobnoustrojów patogennych5
T-L-3Proces mycia i sanityzacji w zakładach przetwórstwa żywności5
T-L-4Sanityzery i urządzenia wykorzystywane w przemyśle spożywczym5
T-L-5Weryfikacja procesu sanityzacji4
T-L-6Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie i omówienie projektów30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie zadanej literatury i przygotowanie do zaliczenia60
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O13-1_W01Student posiada wiedzę na temat procesów sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym
Treści programoweT-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego
T-L-5Weryfikacja procesu sanityzacji
T-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii
T-L-3Proces mycia i sanityzacji w zakładach przetwórstwa żywności
T-L-6Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym
T-L-2Zatrucia pokarmowe – żywność jako nośnik drobnoustrojów patogennych
T-L-1Uwarunkowania prawne procesu sanityzacji, system HACCP i dobre praktyki
T-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym
T-L-4Sanityzery i urządzenia wykorzystywane w przemyśle spożywczym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja i studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rorumie znaczenie procesu sanityzacji w przemyśle spozywczym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O13-1_U01Student posiada umiejetność analitycznej oceny przypadku i potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym
Treści programoweT-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie
T-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego
Metody nauczaniaM-2dyskusja i studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie problemu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O13-1_K01Ma świadomość własnej wiedzy i mozliwosci jej wykorzystania w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym
Treści programoweT-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym
T-L-4Sanityzery i urządzenia wykorzystywane w przemyśle spożywczym
T-L-1Uwarunkowania prawne procesu sanityzacji, system HACCP i dobre praktyki
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie
T-L-2Zatrucia pokarmowe – żywność jako nośnik drobnoustrojów patogennych
T-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym
T-L-6Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.
T-L-3Proces mycia i sanityzacji w zakładach przetwórstwa żywności
T-L-5Weryfikacja procesu sanityzacji
Metody nauczaniaM-2dyskusja i studium przypadku
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi znaleźć zastosowanie zdobytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.