Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii żywności
W-2Podstawy biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)4
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.6
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.6
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.4
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.4
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.6
30
wykłady
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.4
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.2
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.2
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.2
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.2
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa4
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola2
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne2
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów2
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości4
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów2
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury15
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna - studiowanie literatury30
A-W-3przygotowanie się do egzaminu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C8_W01
Student zna fachowa terminologie mikrobiologiczna i ma wiedzę na temat rozwoju mikrobiologii zywności.
MS_1A_W05P1A_W01, R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07InzA_W02C-1T-W-2M-1S-1, S-2
MS_1A_C8_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą: zalezności miedzy rodzajem srodowiska zywności a składem jakościowym i ilościowym jej mikroflory, mozliwych źródeł zanieczyszczeń mikrobiologicznych zywności, dróg przenoszenia mikroorganizmów
MS_1A_W05, MS_1A_W07P1A_W01, R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-12, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-10M-1S-1, S-2
MS_1A_C8_W03
Student ma podstawowa wiedzę dotyczącą patogenów człowieka przenoszonych droga pokamrową, zna ich rodzaje, przynalezność systematyczną, wymogi wzrostowe, patogenność oraz metody wykrywania obecności i ilosciowego oznaczania
MS_1A_W05P1A_W01, R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
MS_1A_C8_W04
Ma podstawową wiedze dotycząca związku między obecnością przedstawicieli okreslonych grup mikroorganizmów a jakością/trwałością oraz bezpieczeństwem zdrowotnym zywności
MS_1A_W05P1A_W01, R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C8_U01
Student potrafi wyszukiwać i wykorzystywać dostępne informacje na temat nowych mikroorganizmów w środowisku zywności
MS_1A_U01R1A_U01, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
MS_1A_C8_U02
Student umie poszerzać wiedzę z zakresu mikrobiologii zywności poprzez korzystanie z bibliotecznych internetowych baz danych
MS_1A_U01R1A_U01, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
MS_1A_C8_U03
Student posługuje się poprawnym nazewnictwem binominalnym mikroorganizmow istotnych w ocenie jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i umie je oznaczać w zywności.
MS_1A_U02R1A_U02, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
MS_1A_C8_U04
Student potrafi izolować z zywności różne bakterie i grzyby mikroskopowe i dokonac ich identyfikacji
MS_1A_U05R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
MS_1A_C8_U05
Potrafi użyc podstawowych narzędzi badawczych i zastosować własciwe techniki w analizie mikrobiologiocznej zywnosci
MS_1A_U06, MS_1A_U08R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
MS_1A_C8_U06
Potrafi określić własciwy zakres badań mikrobiologicznych oraz dobrac metody analityczne oceny jakości mikrobiologicznej konkretnego typu produktu
MS_1A_U09, MS_1A_U06R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C8_K01
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów w zywności
MS_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-2
MS_1A_C8_K02
Student ma świadomość wazności przestrzegania zasad etyki zawodowej
MS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-2
MS_1A_C8_K03
Pracując na "żywym materiale mikrobiologicznym" student ma świadomość odpowiedzialności za własna pracę
MS_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1S-2
MS_1A_C8_K04
Pracujac na "żywym materiale" student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postepowac w stanach zagrożenia
MS_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C8_W01
Student zna fachowa terminologie mikrobiologiczna i ma wiedzę na temat rozwoju mikrobiologii zywności.
2,0nieznajomośc podstawowej terminologii mikrobiologicznej, binominalnego nazewnictwa waznych gatunków mikroorganizmów, brak wiedzy na temat istotnych faktów w rozwoju mikrobiologii;
3,0istotne luki w znajomość terminologii mikrobiologicznej i faktów dotyczących kroków milowych w jej rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0biegła znajomośc fachowej terminologii mikrobiologicznej oraz istotnych dla rozwoju mikrobiologii faktów
MS_1A_C8_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą: zalezności miedzy rodzajem srodowiska zywności a składem jakościowym i ilościowym jej mikroflory, mozliwych źródeł zanieczyszczeń mikrobiologicznych zywności, dróg przenoszenia mikroorganizmów
2,0nie potrafi wskazać zalezności pomiędzy rodzajem surowca/produktu a składem jakościowym i ilościowym mikroflory. nie wie skąd pochodzi mikrobiologiczne zanieczyszczenie żywności
3,0potrafi wskazać źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych zywności nie potrafi okreslić zwiazku między rodzajem surowca/produktu a składem jakościowym i ilościowym mikroflory
3,5
4,0
4,5
5,0ma uporządkowana wiedze na temat mozliwych żródeł obecnosci mikroorganizmów w zywności, mozliwych dróg przenoszenia, rożnic w obrazie mikrobiologicznym związanych ze specyfiką surowca/produktu
MS_1A_C8_W03
Student ma podstawowa wiedzę dotyczącą patogenów człowieka przenoszonych droga pokamrową, zna ich rodzaje, przynalezność systematyczną, wymogi wzrostowe, patogenność oraz metody wykrywania obecności i ilosciowego oznaczania
2,0nie rozumie związku między źródłem pochodzenia a obecnością patogena w żywności; nie zna możliwych dróg przenoszenia okreslonych patogenow do zywnosci
3,0ma ograniczoną wiedzę na temat źródeł i dróg przenoszenia bakterii chorobotwórczych
3,5ma wiedzę dotyczącą źródeł i dróg przenoszenia bakterii chorobotworczych najczęściej łaczonych z przypadkami zakażeń/zatruć pokarmowych
4,0ma wiedzę dotyczącą źródeł i dróg przenoszenia patogenów ujmowanych w statystykach epidemiologicznych
4,5potrafi wskazac mozliwe źródła i drogi przenoszenia wiekszości poznanych mikroorganizmów chorobotwórczych
5,0potrafi wskazać możliwe źródła i drogi przenoszenia wszystkich omawianych patogenów
MS_1A_C8_W04
Ma podstawową wiedze dotycząca związku między obecnością przedstawicieli okreslonych grup mikroorganizmów a jakością/trwałością oraz bezpieczeństwem zdrowotnym zywności
2,0
3,0ma cząstkową wiedzę na temat patogenów i mikroorganizmów zepsucia, ich charakterystyki i wpływu na trwałość i bezpieczeństwo zdrowotne zywności
3,5
4,0
4,5
5,0potrafi wymienic i scharakteryzować mikroorganizmy zepsucia i wyjasnic wpływ takiej obecnosci na jakość i trwałość produktu; wie które patogeny obecne w zywności i w jakim przypadku stanowic moga zagrożenie dla zdrowia konsumenta

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C8_U01
Student potrafi wyszukiwać i wykorzystywać dostępne informacje na temat nowych mikroorganizmów w środowisku zywności
2,0
3,0potrafi znaleźć podstawowe informacje na tremat nowych mikoorganizmow w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_U02
Student umie poszerzać wiedzę z zakresu mikrobiologii zywności poprzez korzystanie z bibliotecznych internetowych baz danych
2,0
3,0potrafi korzystać z podstawowych baz danych
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_U03
Student posługuje się poprawnym nazewnictwem binominalnym mikroorganizmow istotnych w ocenie jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i umie je oznaczać w zywności.
2,0nie zna poprawego nazewnictwa mikroorganizmów i nie wie które i jak oznaczać w zywności
3,0zna nazewnictwo i metody oznaczania w zywności tylko niektórych mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0posługuje się poprawnym nazewnictwem mikrorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i potrafi oznaczać je w zywności
MS_1A_C8_U04
Student potrafi izolować z zywności różne bakterie i grzyby mikroskopowe i dokonac ich identyfikacji
2,0Nie potrafi izolować mikroorganizmów z żywnosci ani ich zidentyfikować
3,0wie jak izolować mikroorganizmy z zywności ale nie potrafi ich zidentyfikowac
3,5
4,0
4,5
5,0wie jak izolować i identyfikować rózne mikroorganizmy w zywności
MS_1A_C8_U05
Potrafi użyc podstawowych narzędzi badawczych i zastosować własciwe techniki w analizie mikrobiologiocznej zywnosci
2,0nie potrafi stosować właściwych technik analitycznych w ocenie jakości mikrobiologicznej żywności
3,0potrafi zastosować proste narzędzia i techniki badawcze w badaniu mikrobiologicznym zywności
3,5
4,0
4,5
5,0swobodnie posługuje sie sprzętem badawczym i stosuje właściwe metody w analizie mikrobiologicznej zywności
MS_1A_C8_U06
Potrafi określić własciwy zakres badań mikrobiologicznych oraz dobrac metody analityczne oceny jakości mikrobiologicznej konkretnego typu produktu
2,0
3,0ma problemy z określeniem zakresu wymaganych analiz mikrobiologicznych w odniesieniu do konkretnych grup towarowych
3,5
4,0
4,5
5,0potrafi określić właściwy zakres badań mikrobiologicznych i rozumie związek między typem produktu a wymogami dotyczącymi poziomu dopuszczalnego zanieczyszczenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C8_K01
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów w zywności
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_K02
Student ma świadomość wazności przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_K03
Pracując na "żywym materiale mikrobiologicznym" student ma świadomość odpowiedzialności za własna pracę
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_K04
Pracujac na "żywym materiale" student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postepowac w stanach zagrożenia
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
  2. Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
  3. Szewczyk E.M. (red.), Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, pierwsze, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  4. Błażejak St., Gientka I. (red.), Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010, pierwsze, czyt. WNoŻiR
  5. Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR
  6. Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena żywności, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  2. Jałosińska M., Mikrobiologia żywności, Wydawnictwo Format AB, Warszawa, 2006, pierwsze
  3. Gawęcki J.,Libudzisz Z. (red.), Mikroorganizmy w żywności i żywieniu, Wydawnictwo Uniwersytety Przyrodniczego, Poznań, 2010, trzecie, Czyt. WNoŻiR
  4. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, siódme, zmienione, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)4
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.6
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.6
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.4
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.4
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.4
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.2
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.2
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.2
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.2
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa4
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola2
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne2
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów2
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości4
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów2
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury15
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna - studiowanie literatury30
A-W-3przygotowanie się do egzaminu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_W01Student zna fachowa terminologie mikrobiologiczna i ma wiedzę na temat rozwoju mikrobiologii zywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmów, grzybów, parazytów i szkodników) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
R1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nieznajomośc podstawowej terminologii mikrobiologicznej, binominalnego nazewnictwa waznych gatunków mikroorganizmów, brak wiedzy na temat istotnych faktów w rozwoju mikrobiologii;
3,0istotne luki w znajomość terminologii mikrobiologicznej i faktów dotyczących kroków milowych w jej rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0biegła znajomośc fachowej terminologii mikrobiologicznej oraz istotnych dla rozwoju mikrobiologii faktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_W02Student ma podstawową wiedzę dotyczącą: zalezności miedzy rodzajem srodowiska zywności a składem jakościowym i ilościowym jej mikroflory, mozliwych źródeł zanieczyszczeń mikrobiologicznych zywności, dróg przenoszenia mikroorganizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmów, grzybów, parazytów i szkodników) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
R1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać zalezności pomiędzy rodzajem surowca/produktu a składem jakościowym i ilościowym mikroflory. nie wie skąd pochodzi mikrobiologiczne zanieczyszczenie żywności
3,0potrafi wskazać źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych zywności nie potrafi okreslić zwiazku między rodzajem surowca/produktu a składem jakościowym i ilościowym mikroflory
3,5
4,0
4,5
5,0ma uporządkowana wiedze na temat mozliwych żródeł obecnosci mikroorganizmów w zywności, mozliwych dróg przenoszenia, rożnic w obrazie mikrobiologicznym związanych ze specyfiką surowca/produktu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_W03Student ma podstawowa wiedzę dotyczącą patogenów człowieka przenoszonych droga pokamrową, zna ich rodzaje, przynalezność systematyczną, wymogi wzrostowe, patogenność oraz metody wykrywania obecności i ilosciowego oznaczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmów, grzybów, parazytów i szkodników) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
R1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie związku między źródłem pochodzenia a obecnością patogena w żywności; nie zna możliwych dróg przenoszenia okreslonych patogenow do zywnosci
3,0ma ograniczoną wiedzę na temat źródeł i dróg przenoszenia bakterii chorobotwórczych
3,5ma wiedzę dotyczącą źródeł i dróg przenoszenia bakterii chorobotworczych najczęściej łaczonych z przypadkami zakażeń/zatruć pokarmowych
4,0ma wiedzę dotyczącą źródeł i dróg przenoszenia patogenów ujmowanych w statystykach epidemiologicznych
4,5potrafi wskazac mozliwe źródła i drogi przenoszenia wiekszości poznanych mikroorganizmów chorobotwórczych
5,0potrafi wskazać możliwe źródła i drogi przenoszenia wszystkich omawianych patogenów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_W04Ma podstawową wiedze dotycząca związku między obecnością przedstawicieli okreslonych grup mikroorganizmów a jakością/trwałością oraz bezpieczeństwem zdrowotnym zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmów, grzybów, parazytów i szkodników) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
R1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma cząstkową wiedzę na temat patogenów i mikroorganizmów zepsucia, ich charakterystyki i wpływu na trwałość i bezpieczeństwo zdrowotne zywności
3,5
4,0
4,5
5,0potrafi wymienic i scharakteryzować mikroorganizmy zepsucia i wyjasnic wpływ takiej obecnosci na jakość i trwałość produktu; wie które patogeny obecne w zywności i w jakim przypadku stanowic moga zagrożenie dla zdrowia konsumenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U01Student potrafi wyszukiwać i wykorzystywać dostępne informacje na temat nowych mikroorganizmów w środowisku zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi znaleźć podstawowe informacje na tremat nowych mikoorganizmow w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U02Student umie poszerzać wiedzę z zakresu mikrobiologii zywności poprzez korzystanie z bibliotecznych internetowych baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi korzystać z podstawowych baz danych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U03Student posługuje się poprawnym nazewnictwem binominalnym mikroorganizmow istotnych w ocenie jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i umie je oznaczać w zywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna poprawego nazewnictwa mikroorganizmów i nie wie które i jak oznaczać w zywności
3,0zna nazewnictwo i metody oznaczania w zywności tylko niektórych mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0posługuje się poprawnym nazewnictwem mikrorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i potrafi oznaczać je w zywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U04Student potrafi izolować z zywności różne bakterie i grzyby mikroskopowe i dokonac ich identyfikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi izolować mikroorganizmów z żywnosci ani ich zidentyfikować
3,0wie jak izolować mikroorganizmy z zywności ale nie potrafi ich zidentyfikowac
3,5
4,0
4,5
5,0wie jak izolować i identyfikować rózne mikroorganizmy w zywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U05Potrafi użyc podstawowych narzędzi badawczych i zastosować własciwe techniki w analizie mikrobiologiocznej zywnosci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi stosować właściwych technik analitycznych w ocenie jakości mikrobiologicznej żywności
3,0potrafi zastosować proste narzędzia i techniki badawcze w badaniu mikrobiologicznym zywności
3,5
4,0
4,5
5,0swobodnie posługuje sie sprzętem badawczym i stosuje właściwe metody w analizie mikrobiologicznej zywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U06Potrafi określić własciwy zakres badań mikrobiologicznych oraz dobrac metody analityczne oceny jakości mikrobiologicznej konkretnego typu produktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U09Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma problemy z określeniem zakresu wymaganych analiz mikrobiologicznych w odniesieniu do konkretnych grup towarowych
3,5
4,0
4,5
5,0potrafi określić właściwy zakres badań mikrobiologicznych i rozumie związek między typem produktu a wymogami dotyczącymi poziomu dopuszczalnego zanieczyszczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_K01Student ma świadomość zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów w zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_K02Student ma świadomość wazności przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_K03Pracując na "żywym materiale mikrobiologicznym" student ma świadomość odpowiedzialności za własna pracę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_K04Pracujac na "żywym materiale" student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postepowac w stanach zagrożenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-12Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-6Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-7Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-9Żródła i drogi przenoszenia patogenów
T-W-11Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-W-5Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-8Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe w ocenie jakości zywności - obowiązujące kryteria ilosciowe, metody oznaczeń.
T-L-4Mikroflora zepsucia; grupy, specyfika surowcowa.
T-L-6Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnątrz- i wewnątrzśrodowiskowych stosowanych w produkcji żywnosci na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów (T, pH, aw, konserwanty). Wpływ niskich temperatur (4-10, -20 oC) na przeżywalność drobnoustrojów, uszkodzenia subletalne.
T-L-2Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy, rodzaje metod oznaczeń, zasady postępowania.
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów; składowe mikroflory żywności, możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników (zanieczyśzczenie pierwotne, wtórne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0