Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Parazytologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 45 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa znajomość zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem pasożytów a organizmem żywiciela
C-2Przedstawienie strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-3Uświadomienie studentom zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady pracy w laboratorium parazytologicznym. Morfologia, fizjologia i cykle życiowe przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych pasożytów22
T-L-2Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin.4
T-L-3Praktyczne zastosowanie wybranych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania z literarury fachowej, wykorzystanie internetowych baz danych.4
30
wykłady
T-W-1Krótkie wprowadzenie do przedmiotu. Definicje i aspekty pasożytnictwa. Nomenklatura parazytologiczna.2
T-W-2Ogólna charakterystyka poszczególnych grup pasożytów; cechy morfologiczne, systematyka, klasyfikacja, wpływ na organizm żywicielski. Czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku. Najważniejsze choroby pasożytnicze występujące w Europie.20
T-W-3Cechy biologiczne i fizjologiczne układu pasożyt – żywiciel. Przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Istota pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków. Miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym.7
T-W-4Ekologia pasożynictwa. Pojęcie transmisji, sekwencji, skracanie i wydłużanie cyklu rozwojowego5
T-W-5Czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie pasozytów. Adaptacje do pasożytniczego trybu życia.3
T-W-6Filogeneza i ewolucja pasożytnictwa. Biologiczne właściwości układu pasożyt - żywiciel.5
T-W-7Fizjologia układu pasożyt - żywiciel.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Godziny kontaktowe z prowadzącym10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3krótkie filmy
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z trescią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C7_W01
Student ma podstawową/ogólną wiedzę w zakresie: •istoty pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, •objaśnienia miejsca pasożytnictwa w środowisku naturalnym, •ewolucji pasożytnictwa, cech biologicznych i fizjologicznych układu pasożyt – żywiciel, •ekologii populacyjnej pasożytów i ich klasyfikacji, •opisu budowy różnych znaczeniowo grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski, •czynników warunkujących rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku, •rozpoznania źródeł zarażenia, dróg wnikania i transmisji pasożytów, •znajomości obowiązujących kryteriów oceny parazytologicznej i metod badawczych stosowanych w parazytologii.
MS_1A_W05, MS_1A_W08P1A_W01, R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C7_U01
Student posiada umiejętność: •posługiwania się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, •wykonywania prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków, •wyszukiwania, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących przedmiotu, pochodzących z różnych źródeł, •potrafi wskazać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych.
MS_1A_U05, MS_1A_U06R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C7_K01
Student ma świadomość: •wpływu specyfiki organizmu żywicielskiego na skład jakościowy i ilościowy parazytofauny, •związku przyczynowo- skutkowego między obecnością określonych organizmów pasożytniczych a jakością surowca/produktu spożywczego i jego zdrowotnością w określonych warunkach środowiskowych, •korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem, •Potrafi współpracować w grupie. •Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
MS_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3, C-1T-W-3, T-L-2, T-L-3M-1, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C7_W01
Student ma podstawową/ogólną wiedzę w zakresie: •istoty pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, •objaśnienia miejsca pasożytnictwa w środowisku naturalnym, •ewolucji pasożytnictwa, cech biologicznych i fizjologicznych układu pasożyt – żywiciel, •ekologii populacyjnej pasożytów i ich klasyfikacji, •opisu budowy różnych znaczeniowo grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski, •czynników warunkujących rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku, •rozpoznania źródeł zarażenia, dróg wnikania i transmisji pasożytów, •znajomości obowiązujących kryteriów oceny parazytologicznej i metod badawczych stosowanych w parazytologii.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - opanował podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - popełnia błędy merytoryczne.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, zna podstawową literaturę przedmiotu - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w dużej mierze przyswoił zasadnicze treści programowe, zna literaturę przedmiotu - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy.
4,5Student: - opanował materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów merytorycznych, zna literaturę przedmiotu
5,0Student: - opanował obowiązujący materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, zna literaturę przedmiotu - nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C7_U01
Student posiada umiejętność: •posługiwania się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, •wykonywania prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków, •wyszukiwania, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących przedmiotu, pochodzących z różnych źródeł, •potrafi wskazać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych.
2,0Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu parazytologii.
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię parazytologiczną.
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przykłady.
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów.
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi. Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C7_K01
Student ma świadomość: •wpływu specyfiki organizmu żywicielskiego na skład jakościowy i ilościowy parazytofauny, •związku przyczynowo- skutkowego między obecnością określonych organizmów pasożytniczych a jakością surowca/produktu spożywczego i jego zdrowotnością w określonych warunkach środowiskowych, •korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem, •Potrafi współpracować w grupie. •Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń nauczyciela.
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001, 2

Literatura dodatkowa

  1. Bush A., Fernandez J.C., Esch G.W., Seed J.R., Parasitism. The diversity and ecology of animal parasites, Cambridge University Press, Cambridge, 2002, 2, pp 566
  2. Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady pracy w laboratorium parazytologicznym. Morfologia, fizjologia i cykle życiowe przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych pasożytów22
T-L-2Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin.4
T-L-3Praktyczne zastosowanie wybranych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania z literarury fachowej, wykorzystanie internetowych baz danych.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Krótkie wprowadzenie do przedmiotu. Definicje i aspekty pasożytnictwa. Nomenklatura parazytologiczna.2
T-W-2Ogólna charakterystyka poszczególnych grup pasożytów; cechy morfologiczne, systematyka, klasyfikacja, wpływ na organizm żywicielski. Czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku. Najważniejsze choroby pasożytnicze występujące w Europie.20
T-W-3Cechy biologiczne i fizjologiczne układu pasożyt – żywiciel. Przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Istota pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków. Miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym.7
T-W-4Ekologia pasożynictwa. Pojęcie transmisji, sekwencji, skracanie i wydłużanie cyklu rozwojowego5
T-W-5Czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie pasozytów. Adaptacje do pasożytniczego trybu życia.3
T-W-6Filogeneza i ewolucja pasożytnictwa. Biologiczne właściwości układu pasożyt - żywiciel.5
T-W-7Fizjologia układu pasożyt - żywiciel.3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Godziny kontaktowe z prowadzącym10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C7_W01Student ma podstawową/ogólną wiedzę w zakresie: •istoty pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, •objaśnienia miejsca pasożytnictwa w środowisku naturalnym, •ewolucji pasożytnictwa, cech biologicznych i fizjologicznych układu pasożyt – żywiciel, •ekologii populacyjnej pasożytów i ich klasyfikacji, •opisu budowy różnych znaczeniowo grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski, •czynników warunkujących rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku, •rozpoznania źródeł zarażenia, dróg wnikania i transmisji pasożytów, •znajomości obowiązujących kryteriów oceny parazytologicznej i metod badawczych stosowanych w parazytologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmów, grzybów, parazytów i szkodników) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
MS_1A_W08Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów roślin, zwierząt i ludzi oraz metod ich identyfikacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
R1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-3Uświadomienie studentom zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem
C-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem pasożytów a organizmem żywiciela
Treści programoweT-W-3Cechy biologiczne i fizjologiczne układu pasożyt – żywiciel. Przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Istota pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków. Miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym.
T-W-1Krótkie wprowadzenie do przedmiotu. Definicje i aspekty pasożytnictwa. Nomenklatura parazytologiczna.
T-L-1Zasady pracy w laboratorium parazytologicznym. Morfologia, fizjologia i cykle życiowe przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych pasożytów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3krótkie filmy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z trescią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - opanował podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - popełnia błędy merytoryczne.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, zna podstawową literaturę przedmiotu - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w dużej mierze przyswoił zasadnicze treści programowe, zna literaturę przedmiotu - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy.
4,5Student: - opanował materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów merytorycznych, zna literaturę przedmiotu
5,0Student: - opanował obowiązujący materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, zna literaturę przedmiotu - nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C7_U01Student posiada umiejętność: •posługiwania się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, •wykonywania prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków, •wyszukiwania, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących przedmiotu, pochodzących z różnych źródeł, •potrafi wskazać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentom zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem
Treści programoweT-L-2Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin.
T-L-3Praktyczne zastosowanie wybranych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania z literarury fachowej, wykorzystanie internetowych baz danych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3krótkie filmy
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z trescią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu parazytologii.
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię parazytologiczną.
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przykłady.
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów.
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi. Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C7_K01Student ma świadomość: •wpływu specyfiki organizmu żywicielskiego na skład jakościowy i ilościowy parazytofauny, •związku przyczynowo- skutkowego między obecnością określonych organizmów pasożytniczych a jakością surowca/produktu spożywczego i jego zdrowotnością w określonych warunkach środowiskowych, •korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem, •Potrafi współpracować w grupie. •Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-3Uświadomienie studentom zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem
C-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem pasożytów a organizmem żywiciela
Treści programoweT-W-3Cechy biologiczne i fizjologiczne układu pasożyt – żywiciel. Przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Istota pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków. Miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym.
T-L-2Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin.
T-L-3Praktyczne zastosowanie wybranych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania z literarury fachowej, wykorzystanie internetowych baz danych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z trescią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń nauczyciela.
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.