Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Budowa i eksploatacja jednostek górnictwa morskiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowa i eksploatacja jednostek górnictwa morskiego
Specjalność Eksploatacja zasobów energetycznych
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Szelangiewicz <Tadeusz.Szelangiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 10,0 ECTS (formy) 10,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 3,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 4,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zakres szkoły śreniej: matematyka,l fizyka. Podstawy oceanotechniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi właściwościami i budową jednostek górnictwa morskiego
C-2Zapoznanie studentów ze specjalistycznym wyposażeniem i metodami eksploatacji surowców z dna oceanicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu czytania ze zrozumieniem dokumentacji technicznej oraz przygotowanie projektu jednostki dla górnictwa morskiego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Treść ćwiczeń audytoryjnych zgodna z zakresem prowadzonych wykładów30
30
laboratoria
T-L-1Treść laboratoriów wynika z zakresu prowadzonych wykładów30
30
wykłady
T-W-1Wyposażenie specjalistyczne jednostek górnictwa morskiego5
T-W-2Aspekty ekonomiczne eksploatacji surowców z dna mórz i oceanów5
T-W-3Eksploatacja jednostek górnictwa morskiego5
15
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości o surowcach mineralnych i jednostkach do ich eksploatacji2
T-W-2Środowisko morskie i jego wpływ na parametry projektowe jednostek górnictwa morskiego2
T-W-3Typy, rodzaje, głębokości zalegania surowców mineralnych i ich wpływ na parametry projektowe jednostek górnictwa morskiego6
T-W-4Budowa i konstrukcja jednostek górnictwa morskiego10
T-W-5Techniki i metody wydobywania surowców mineralnych z dna mórz i oceanów10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury40
A-A-3Konsultacje8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia40
A-A-5Udział w zaliczeniu2
120
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury20
A-L-3Przygotowanie do egzaminu8
A-L-4Uczestnictwo w egzaminie2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Udział w egzaminie2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury35
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Udział w zaliczeniu2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/ stanowisko komputerowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S13_W01
Student powinien zdobyć wiedzę dotyczącą morskich surowców mineralnych oraz budowy i właściwości jednostek górnictwa morskiego
EMO_1A_W12T1A_W04, T1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S13_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie analizowania informacji i dokumentów dotyczących morskich surowców mineralnych oraz umiejetnością wykorzystania ich do opracowania prostych zadań inżynierskich związanych z ich eksploatacją
EMO_1A_U01, EMO_1A_U22R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S13_K01
Student ma świadomość wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko oraz potrzeby popularyzacji wiedzy.
EMO_1A_K04, EMO_1A_K06R1A_K05, R1A_K06, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-2T-W-2, T-W-5, T-A-1, T-L-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S13_W01
Student powinien zdobyć wiedzę dotyczącą morskich surowców mineralnych oraz budowy i właściwości jednostek górnictwa morskiego
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej morskich surowców mineralnych i nie zna jednostek górnictwa morskiego
3,0Student ma wiedzę dotyczącą: morskich surowców mineralnych oraz jednostek górnictwa morskiego na podstawowym poziomie zaawansowania
3,5Student ma wiedzę dotyczącą: morskich surowców mineralnych oraz jednostek górnictwa morskiego na średnim poziomie zaawansowania
4,0Student ma wiedzę dotyczącą: morskich surowców mineralnych oraz właściwości i budowy jednostek górnictwa morskiego na wysokim poziomie zaawansowania
4,5Student potrafi dobrać jednostkę górnictwa morskiego do określonego rodzaju surowca i typu złoża
5,0Student potrafi wybrać najbardziej optymalną jednostkę górnictwa morskiego do określonego rodzaju surowca i typu złoża

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S13_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie analizowania informacji i dokumentów dotyczących morskich surowców mineralnych oraz umiejetnością wykorzystania ich do opracowania prostych zadań inżynierskich związanych z ich eksploatacją
2,0Student nie ma umiejetności w zakresie analizowania informacji
3,0Student ma umiejetności w zakresie analizowania informacji i dokumentacji dotyczącej morskich surowców mineralnych na poziomie podstawowym
3,5Student ma umiejetności w zakresie analizowania informacji i dokumentacji dotyczącej morskich surowców mineralnych na poziomie średnim
4,0Student ma umiejetności w zakresie analizowania informacji i dokumentacji dotyczącej morskich surowców mineralnych na poziomie wysokim
4,5Student ma umiejetności w zakresie analizowania informacji i dokumentacji dotyczącej morskich surowców mineralnych na poziomie średnim oraz umiejetność opracowania założeń systemu do eksploatacji surowców morskich
5,0Student na podstawie zebranych informacji ma umiejętność opracowania koncepcji systemu do eksploatacji morskich surowców mineralnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S13_K01
Student ma świadomość wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko oraz potrzeby popularyzacji wiedzy.
2,0Nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko
3,0Przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko.
3,5Przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko.
4,0Regularnie przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko.
4,5Regularnie przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma bardzo dużą świadomość wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko.
5,0Regularnie przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko.

Literatura podstawowa

  1. Thierry M., Projektowanie obiektów oceanotechniki, skrypt Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1986
  2. Chądzyński W., Podstawy oceanotechniki, skrypt Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
  3. Mazurkiewicz B., Stałe podomorskie platformy stalowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988
  4. Karlic St., Zarys górmictwa morskiego, Petroleum Publishing Co. Tulsa, Oklahoma USA, 1972

Literatura dodatkowa

  1. Faltinsen O.M., Sea Loads on Ship and Offshore Structures, Cambridge University Press, Cambridge, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Treść ćwiczeń audytoryjnych zgodna z zakresem prowadzonych wykładów30
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Treść laboratoriów wynika z zakresu prowadzonych wykładów30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wyposażenie specjalistyczne jednostek górnictwa morskiego5
T-W-2Aspekty ekonomiczne eksploatacji surowców z dna mórz i oceanów5
T-W-3Eksploatacja jednostek górnictwa morskiego5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości o surowcach mineralnych i jednostkach do ich eksploatacji2
T-W-2Środowisko morskie i jego wpływ na parametry projektowe jednostek górnictwa morskiego2
T-W-3Typy, rodzaje, głębokości zalegania surowców mineralnych i ich wpływ na parametry projektowe jednostek górnictwa morskiego6
T-W-4Budowa i konstrukcja jednostek górnictwa morskiego10
T-W-5Techniki i metody wydobywania surowców mineralnych z dna mórz i oceanów10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury40
A-A-3Konsultacje8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia40
A-A-5Udział w zaliczeniu2
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury20
A-L-3Przygotowanie do egzaminu8
A-L-4Uczestnictwo w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Udział w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury35
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Udział w zaliczeniu2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S13_W01Student powinien zdobyć wiedzę dotyczącą morskich surowców mineralnych oraz budowy i właściwości jednostek górnictwa morskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W12Ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę związaną z pozyskiwaniem zasobów energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi właściwościami i budową jednostek górnictwa morskiego
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości o surowcach mineralnych i jednostkach do ich eksploatacji
T-W-4Budowa i konstrukcja jednostek górnictwa morskiego
T-W-5Techniki i metody wydobywania surowców mineralnych z dna mórz i oceanów
T-W-3Typy, rodzaje, głębokości zalegania surowców mineralnych i ich wpływ na parametry projektowe jednostek górnictwa morskiego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej morskich surowców mineralnych i nie zna jednostek górnictwa morskiego
3,0Student ma wiedzę dotyczącą: morskich surowców mineralnych oraz jednostek górnictwa morskiego na podstawowym poziomie zaawansowania
3,5Student ma wiedzę dotyczącą: morskich surowców mineralnych oraz jednostek górnictwa morskiego na średnim poziomie zaawansowania
4,0Student ma wiedzę dotyczącą: morskich surowców mineralnych oraz właściwości i budowy jednostek górnictwa morskiego na wysokim poziomie zaawansowania
4,5Student potrafi dobrać jednostkę górnictwa morskiego do określonego rodzaju surowca i typu złoża
5,0Student potrafi wybrać najbardziej optymalną jednostkę górnictwa morskiego do określonego rodzaju surowca i typu złoża
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S13_U01Student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie analizowania informacji i dokumentów dotyczących morskich surowców mineralnych oraz umiejetnością wykorzystania ich do opracowania prostych zadań inżynierskich związanych z ich eksploatacją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U22Potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze specjalistycznym wyposażeniem i metodami eksploatacji surowców z dna oceanicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu czytania ze zrozumieniem dokumentacji technicznej oraz przygotowanie projektu jednostki dla górnictwa morskiego
Treści programoweT-W-2Środowisko morskie i jego wpływ na parametry projektowe jednostek górnictwa morskiego
T-W-3Typy, rodzaje, głębokości zalegania surowców mineralnych i ich wpływ na parametry projektowe jednostek górnictwa morskiego
T-A-1Treść ćwiczeń audytoryjnych zgodna z zakresem prowadzonych wykładów
T-L-1Treść laboratoriów wynika z zakresu prowadzonych wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/ stanowisko komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejetności w zakresie analizowania informacji
3,0Student ma umiejetności w zakresie analizowania informacji i dokumentacji dotyczącej morskich surowców mineralnych na poziomie podstawowym
3,5Student ma umiejetności w zakresie analizowania informacji i dokumentacji dotyczącej morskich surowców mineralnych na poziomie średnim
4,0Student ma umiejetności w zakresie analizowania informacji i dokumentacji dotyczącej morskich surowców mineralnych na poziomie wysokim
4,5Student ma umiejetności w zakresie analizowania informacji i dokumentacji dotyczącej morskich surowców mineralnych na poziomie średnim oraz umiejetność opracowania założeń systemu do eksploatacji surowców morskich
5,0Student na podstawie zebranych informacji ma umiejętność opracowania koncepcji systemu do eksploatacji morskich surowców mineralnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S13_K01Student ma świadomość wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko oraz potrzeby popularyzacji wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
EMO_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze specjalistycznym wyposażeniem i metodami eksploatacji surowców z dna oceanicznego
Treści programoweT-W-2Środowisko morskie i jego wpływ na parametry projektowe jednostek górnictwa morskiego
T-W-5Techniki i metody wydobywania surowców mineralnych z dna mórz i oceanów
T-A-1Treść ćwiczeń audytoryjnych zgodna z zakresem prowadzonych wykładów
T-L-1Treść laboratoriów wynika z zakresu prowadzonych wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/ stanowisko komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko
3,0Przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko.
3,5Przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko.
4,0Regularnie przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko.
4,5Regularnie przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma bardzo dużą świadomość wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko.
5,0Regularnie przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu eksploatacji morskich surowców mineralnych na środowisko.