Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w eksploatacji zasobów morza - blok:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w eksploatacji zasobów morza - blok
Specjalność Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 3,00,00zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, hydrobiologii, chemii i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji6
T-L-2Wydajność metaboliczna mikroorganizmów wodnych w zalezności od stabilności warunków środowiskowych5
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza5
T-L-4Szacowanie genetycznej kondycji polulacji ryb. Test Tajima.4
T-L-5Podstawowe programy selecji ryb.4
T-L-6Metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb poprzez ich genetyczną identyfikację.6
30
wykłady
T-W-1Kompleksy ekologiczne drobnoustrojów w środowiskach typowych i ekstremalnych oraz i ich znaczenie w badaniach synekologicznych4
T-W-2Znaczenie hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów oraz sieci mikrobiologicznej w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych6
T-W-3Biofilm i konsorcjum jako podstawa regulacji społeczności mikrobiologicznych i ich udzial w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biominaralizacji6
T-W-4Podstawy genetyki populacyjnej4
T-W-5Przeciwdziałanie utracie zróżnicowania genetycznego4
T-W-6Gospodarowanie stadami rozrodczymi populacji ryb4
T-W-7Markery molekularne w metkowaniu populacji ryb.2
30
ćwiczenia audytoryjne
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-4Studiowanie literatury z zakresu genetyki populacyjnej (angielskojęzycznej)10
A-L-5Przygotowanie symulacji programu selekcyjnego15
A-L-6przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
120
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsulatacje z prowadzącycm zajęcia15
A-W-3Indywidualne studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia zajęć30
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia części zadaniowej15
90
ćwiczenia audytoryjne
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S04_W01
Student rozumie rolę hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów i ich udział w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych. Rozumie zasady funkcjonowania mikroorganizmów w zróżnicowanych społecznościach mikrobiologicznych, przede wszystkim w biofilmie i konsorcjum oraz ich udział w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biomineralizacji.
EMO_1A_W05, EMO_1A_W08R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
EMO_1A_S04_W02
Student zna zależności mikrobiologiczne w różnych typach środowisk wodnych oraz mechanizmy regulacji zachowań drobnoustrojów
EMO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
EMO_1A_S04_W03
Student zna zasady dobierania markerów molekularnych celem genetycznego metkowania populacji i stad ryb. Rozumie konieczność ochrony biologicznych zasobów morza poprzez szacowanie stabilności populacji ryb i ich aktywną ochronę.
EMO_1A_W08T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S04_U01
Student potrafi zidentyfikować drobnoustroje typowe dla określonych środowisk i oznaczyć ich aktywność metaboliczną. Zna i potrafi wykorzystać metody stosowane w oznaczaniu typów społeczności mikrobiologicznych oraz określić ich udział w procesach biodegradacji i biomineralizacji.
EMO_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
EMO_1A_S04_U02
Student potrafi wykorzystać aktywność mikroorganizmów w wspomaganiu pozyskiwania określonych bogactw naturalnych oraz innych procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów.
EMO_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
EMO_1A_S04_U03
Student umie wybrać spośród znanych metod molekularnych te, które pozwolą na genetyczne metkowanie populacji i stad ryb. Potrafi zinterpretować test Tajima i ocenić kondycję genetyczną populacji. Zna podstawowe zasady selekcji ryb i umie dobrać odpowiedni model do stworzenia stad tarłowych.
EMO_1A_U12R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S04_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów morza
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02, EMO_1A_K03, EMO_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S04_W01
Student rozumie rolę hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów i ich udział w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych. Rozumie zasady funkcjonowania mikroorganizmów w zróżnicowanych społecznościach mikrobiologicznych, przede wszystkim w biofilmie i konsorcjum oraz ich udział w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biomineralizacji.
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia oraz techniki i metody wykorzystywane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz tworzenia i roli zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych
4,0Student zna właściwe metody i możliwości ich wykorzstania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz zasad funkcjonowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych oraz okrelić ich udział w bioprocesach
4,5Student zna właściwe metody i możliwości ich zastosowania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic ich analizę
5,0Student zna właściwe metody i mozliwości ich zastosowania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic dyskusję na temat uzyskanych i interpretowanych przez siebie wyników
EMO_1A_S04_W02
Student zna zależności mikrobiologiczne w różnych typach środowisk wodnych oraz mechanizmy regulacji zachowań drobnoustrojów
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę obowiązujace w tym obszarze wiedzy
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i metody z zakresu mikrobiologii środowiskowej i mechanizmów regulacji zachowań drobnoustrojów
4,0Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykorzystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych w środowisku oraz okreslenia mechanizmów regulacji tych zachowań
4,5Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykoystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, określenia mechanizmów regulacji tych zachowań w środowisku oraz potrafi zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykorzystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, określenia mechanizmów regulacji tych zachowań w środowisku, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki oraz przeprowadzic na ich podstawie dyskusję
EMO_1A_S04_W03
Student zna zasady dobierania markerów molekularnych celem genetycznego metkowania populacji i stad ryb. Rozumie konieczność ochrony biologicznych zasobów morza poprzez szacowanie stabilności populacji ryb i ich aktywną ochronę.
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawową wiedzę obowiązującą w tym obszarze wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna zasady dobierania markrów molekularnych i ich rolę w metkowaniu populacji ryb. Zna podstawowe zagadnienia i pijęcia z genetyki populacyjnej.
4,0Student dobrze orientuje się w różnorodności markerów molekularnych stosowanych w rybactwie. Potrafi ocenić kondycję gatunku na podstawie analizy genetycznej populacji. Zna metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb.
4,5Student dobrze orientuje się w róznorodności i doborze markerów jako znaczników populacji i stad ryb. Potrafi dobrac metode badawcza do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu ochrony stad i populacji ryb. Korzysta z literatury przedmiotu w języku polskim. Potrafi dyskutowac i przedstawiać swoje stanowiska w aspekcie polityki aktywnej ochrony gatunków.
5,0Student biegle orientuje się w ocenianym obszarze wiedzy a ponadto korzysta z literatury przedmiotu w jezyku polskim i angielskim. Jest w stanie skorzystać z elektronicznych genetycznych baz danych i weselekcjonować informacje niezbędne do wskazania potrzeby podjęcia kroków celem aktywnej ochrony populacji i stad ryb.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S04_U01
Student potrafi zidentyfikować drobnoustroje typowe dla określonych środowisk i oznaczyć ich aktywność metaboliczną. Zna i potrafi wykorzystać metody stosowane w oznaczaniu typów społeczności mikrobiologicznych oraz określić ich udział w procesach biodegradacji i biomineralizacji.
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosowac techniki i metody wykorzystywane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz tworzenia i roli zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, oraz zasad funkcjonowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych oraz okrelić ich udział w bioprocesach
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic dyskusję na temat uzyskanych wyników
EMO_1A_S04_U02
Student potrafi wykorzystać aktywność mikroorganizmów w wspomaganiu pozyskiwania określonych bogactw naturalnych oraz innych procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy i umiejętności przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy i umiejętności przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi wykorzystać pojęcia i metody z zakresu mikrobiologii środowiskowej i mechanizmów regulacji zachowań drobnoustrojów
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych w środowisku oraz okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań w środowisku oraz zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań w środowisku, zinterpretować uzyskane wyniki oraz przeprowadzic na ich podstawie dyskusję
EMO_1A_S04_U03
Student umie wybrać spośród znanych metod molekularnych te, które pozwolą na genetyczne metkowanie populacji i stad ryb. Potrafi zinterpretować test Tajima i ocenić kondycję genetyczną populacji. Zna podstawowe zasady selekcji ryb i umie dobrać odpowiedni model do stworzenia stad tarłowych.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy i umiejetności przekazanych na zajęciach.
3,0Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę i umiejętności przekazane na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi oszacować kondycję populacji na podstawie wybranych markerów molekularnych.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie populacje do analizy stanu gatunku. Umie skorzystać z testu Tajima. Wie kiedy mozna go zastosować i do czego wykorzystac wyniki. Zna podstawowe metody selekcji stosowane w gospodarowaniu pogłowiem ryb w morzach i oceanach.
4,5Student potrafi wykorzystać dane z analizy kondycji genetycznej populacji i podejmuje próby samodzielnej interpretaji wyników. Zna metody selekci ryb i potrafi podac zasadę określania progu selekcyjnego. Korzysta z literatury przedmiotu w języku polskim.
5,0Student dobrze orientuje się w obszarze wiedzy, ma możliwości dyskusji merytorycznej, wykazuje znajomość zagadnienia ochrony bioróżorodnośći stad i populacji ryb i potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z literatury również w jezyku angielskim.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S04_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów morza
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia z obszaru biotechnologii w eksploatacji zasobów morza
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków wynikających z zastosowania biotechnologii w eksploatacji zasobórz morza
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza i przeprowadzić na ten temat dyskusje

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2010, Pierwsze
  2. Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2008, Pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Rola genetyki populacyjnej w zachowaniu bioróżnorodności ryb, Uniwersyet Warmińsko Mazurski, Olsztyn, 2010, Pierwsze
  2. Jankun M., Furgała-Selezniow G., Woźniak M., Wiśniewska A.M., Gospodarowanie ichtiofauną w warunkach zróżnicowanego środowiska naturalnego, Agencja Wydawnicza ARGI, Olsztyn, 2011, Pierwsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji6
T-L-2Wydajność metaboliczna mikroorganizmów wodnych w zalezności od stabilności warunków środowiskowych5
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza5
T-L-4Szacowanie genetycznej kondycji polulacji ryb. Test Tajima.4
T-L-5Podstawowe programy selecji ryb.4
T-L-6Metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb poprzez ich genetyczną identyfikację.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kompleksy ekologiczne drobnoustrojów w środowiskach typowych i ekstremalnych oraz i ich znaczenie w badaniach synekologicznych4
T-W-2Znaczenie hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów oraz sieci mikrobiologicznej w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych6
T-W-3Biofilm i konsorcjum jako podstawa regulacji społeczności mikrobiologicznych i ich udzial w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biominaralizacji6
T-W-4Podstawy genetyki populacyjnej4
T-W-5Przeciwdziałanie utracie zróżnicowania genetycznego4
T-W-6Gospodarowanie stadami rozrodczymi populacji ryb4
T-W-7Markery molekularne w metkowaniu populacji ryb.2
30

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-4Studiowanie literatury z zakresu genetyki populacyjnej (angielskojęzycznej)10
A-L-5Przygotowanie symulacji programu selekcyjnego15
A-L-6przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsulatacje z prowadzącycm zajęcia15
A-W-3Indywidualne studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia zajęć30
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia części zadaniowej15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_W01Student rozumie rolę hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów i ich udział w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych. Rozumie zasady funkcjonowania mikroorganizmów w zróżnicowanych społecznościach mikrobiologicznych, przede wszystkim w biofilmie i konsorcjum oraz ich udział w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biomineralizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza
T-W-2Znaczenie hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów oraz sieci mikrobiologicznej w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych
T-W-3Biofilm i konsorcjum jako podstawa regulacji społeczności mikrobiologicznych i ich udzial w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biominaralizacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia oraz techniki i metody wykorzystywane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz tworzenia i roli zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych
4,0Student zna właściwe metody i możliwości ich wykorzstania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz zasad funkcjonowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych oraz okrelić ich udział w bioprocesach
4,5Student zna właściwe metody i możliwości ich zastosowania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic ich analizę
5,0Student zna właściwe metody i mozliwości ich zastosowania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic dyskusję na temat uzyskanych i interpretowanych przez siebie wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_W02Student zna zależności mikrobiologiczne w różnych typach środowisk wodnych oraz mechanizmy regulacji zachowań drobnoustrojów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji
T-L-2Wydajność metaboliczna mikroorganizmów wodnych w zalezności od stabilności warunków środowiskowych
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza
T-W-1Kompleksy ekologiczne drobnoustrojów w środowiskach typowych i ekstremalnych oraz i ich znaczenie w badaniach synekologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę obowiązujace w tym obszarze wiedzy
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i metody z zakresu mikrobiologii środowiskowej i mechanizmów regulacji zachowań drobnoustrojów
4,0Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykorzystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych w środowisku oraz okreslenia mechanizmów regulacji tych zachowań
4,5Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykoystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, określenia mechanizmów regulacji tych zachowań w środowisku oraz potrafi zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykorzystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, określenia mechanizmów regulacji tych zachowań w środowisku, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki oraz przeprowadzic na ich podstawie dyskusję
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_W03Student zna zasady dobierania markerów molekularnych celem genetycznego metkowania populacji i stad ryb. Rozumie konieczność ochrony biologicznych zasobów morza poprzez szacowanie stabilności populacji ryb i ich aktywną ochronę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-4Szacowanie genetycznej kondycji polulacji ryb. Test Tajima.
T-L-5Podstawowe programy selecji ryb.
T-L-6Metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb poprzez ich genetyczną identyfikację.
T-W-4Podstawy genetyki populacyjnej
T-W-5Przeciwdziałanie utracie zróżnicowania genetycznego
T-W-6Gospodarowanie stadami rozrodczymi populacji ryb
T-W-7Markery molekularne w metkowaniu populacji ryb.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawową wiedzę obowiązującą w tym obszarze wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna zasady dobierania markrów molekularnych i ich rolę w metkowaniu populacji ryb. Zna podstawowe zagadnienia i pijęcia z genetyki populacyjnej.
4,0Student dobrze orientuje się w różnorodności markerów molekularnych stosowanych w rybactwie. Potrafi ocenić kondycję gatunku na podstawie analizy genetycznej populacji. Zna metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb.
4,5Student dobrze orientuje się w róznorodności i doborze markerów jako znaczników populacji i stad ryb. Potrafi dobrac metode badawcza do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu ochrony stad i populacji ryb. Korzysta z literatury przedmiotu w języku polskim. Potrafi dyskutowac i przedstawiać swoje stanowiska w aspekcie polityki aktywnej ochrony gatunków.
5,0Student biegle orientuje się w ocenianym obszarze wiedzy a ponadto korzysta z literatury przedmiotu w jezyku polskim i angielskim. Jest w stanie skorzystać z elektronicznych genetycznych baz danych i weselekcjonować informacje niezbędne do wskazania potrzeby podjęcia kroków celem aktywnej ochrony populacji i stad ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_U01Student potrafi zidentyfikować drobnoustroje typowe dla określonych środowisk i oznaczyć ich aktywność metaboliczną. Zna i potrafi wykorzystać metody stosowane w oznaczaniu typów społeczności mikrobiologicznych oraz określić ich udział w procesach biodegradacji i biomineralizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza
T-W-1Kompleksy ekologiczne drobnoustrojów w środowiskach typowych i ekstremalnych oraz i ich znaczenie w badaniach synekologicznych
T-W-2Znaczenie hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów oraz sieci mikrobiologicznej w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych
T-W-3Biofilm i konsorcjum jako podstawa regulacji społeczności mikrobiologicznych i ich udzial w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biominaralizacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosowac techniki i metody wykorzystywane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz tworzenia i roli zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, oraz zasad funkcjonowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych oraz okrelić ich udział w bioprocesach
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic dyskusję na temat uzyskanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_U02Student potrafi wykorzystać aktywność mikroorganizmów w wspomaganiu pozyskiwania określonych bogactw naturalnych oraz innych procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji
T-L-2Wydajność metaboliczna mikroorganizmów wodnych w zalezności od stabilności warunków środowiskowych
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza
T-W-1Kompleksy ekologiczne drobnoustrojów w środowiskach typowych i ekstremalnych oraz i ich znaczenie w badaniach synekologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy i umiejętności przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy i umiejętności przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi wykorzystać pojęcia i metody z zakresu mikrobiologii środowiskowej i mechanizmów regulacji zachowań drobnoustrojów
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych w środowisku oraz okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań w środowisku oraz zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań w środowisku, zinterpretować uzyskane wyniki oraz przeprowadzic na ich podstawie dyskusję
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_U03Student umie wybrać spośród znanych metod molekularnych te, które pozwolą na genetyczne metkowanie populacji i stad ryb. Potrafi zinterpretować test Tajima i ocenić kondycję genetyczną populacji. Zna podstawowe zasady selekcji ryb i umie dobrać odpowiedni model do stworzenia stad tarłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U12Potrafi zinterpretować wyniki badań biologicznych w tym genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-4Szacowanie genetycznej kondycji polulacji ryb. Test Tajima.
T-L-5Podstawowe programy selecji ryb.
T-L-6Metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb poprzez ich genetyczną identyfikację.
T-W-4Podstawy genetyki populacyjnej
T-W-5Przeciwdziałanie utracie zróżnicowania genetycznego
T-W-6Gospodarowanie stadami rozrodczymi populacji ryb
T-W-7Markery molekularne w metkowaniu populacji ryb.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy i umiejetności przekazanych na zajęciach.
3,0Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę i umiejętności przekazane na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi oszacować kondycję populacji na podstawie wybranych markerów molekularnych.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie populacje do analizy stanu gatunku. Umie skorzystać z testu Tajima. Wie kiedy mozna go zastosować i do czego wykorzystac wyniki. Zna podstawowe metody selekcji stosowane w gospodarowaniu pogłowiem ryb w morzach i oceanach.
4,5Student potrafi wykorzystać dane z analizy kondycji genetycznej populacji i podejmuje próby samodzielnej interpretaji wyników. Zna metody selekci ryb i potrafi podac zasadę określania progu selekcyjnego. Korzysta z literatury przedmiotu w języku polskim.
5,0Student dobrze orientuje się w obszarze wiedzy, ma możliwości dyskusji merytorycznej, wykazuje znajomość zagadnienia ochrony bioróżorodnośći stad i populacji ryb i potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z literatury również w jezyku angielskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów morza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji
T-L-2Wydajność metaboliczna mikroorganizmów wodnych w zalezności od stabilności warunków środowiskowych
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza
T-W-1Kompleksy ekologiczne drobnoustrojów w środowiskach typowych i ekstremalnych oraz i ich znaczenie w badaniach synekologicznych
T-W-2Znaczenie hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów oraz sieci mikrobiologicznej w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych
T-W-3Biofilm i konsorcjum jako podstawa regulacji społeczności mikrobiologicznych i ich udzial w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biominaralizacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia z obszaru biotechnologii w eksploatacji zasobów morza
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków wynikających z zastosowania biotechnologii w eksploatacji zasobórz morza
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza i przeprowadzić na ten temat dyskusje