Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych

Sylabus przedmiotu Podstawy systemów energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy systemów energetycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika, silniki i układy napędowe.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstaw budowy i eksploatacji różnych typów systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych ze szczególnym uwzględnieniem siłowni okrętowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie układów chłodzenia, badanie układów pompowych, badanie kotła, wirowanie paliw. Symulacja wybranych układów automatyzacji siłowni statku. Analiza schematów instalacji i planów siłowni.28
T-L-2Zaliczanie laboratoriów.2
30
wykłady
T-W-1Definicje i przeznaczenie systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. Klasyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-2Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-3Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-4Ogólna charakterystyka elementów tworzących okrętowe systemy energetyczne.4
T-W-5Współpraca układu sinik- pędnik – kadłub.4
T-W-6Nośniki i źródła energii dla systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-7Instalacje okrętowych siłowni spalinowych - przeznaczenie, ogólne wymagania projektowe i eksploatacyjne stawiane instalacjom.4
T-W-8Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych.4
T-W-9Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.28
A-L-2Przygotowanie do zajęć i opracowywanie sprawozdań.30
A-L-3Zaliczanie laboratoriów.2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i przygotowanie do egzaminu.30
A-W-2Egzamin.1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu eksploatacji siłowni okrętowych.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K11_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą budowy i eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
EMO_1A_W06, EMO_1A_W08T1A_W03, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć w podstawowym zakresie dobierać układy enegetyczne i ich elementy typowe dla obiektów oceanotechnicznych, przeprowadzać proste obliczenia i pomiary związane z wyznaczaniem parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych elementów systemów energetycznych.
EMO_1A_U13, EMO_1A_U19, EMO_1A_U20, EMO_1A_U22R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U08, T1A_U13, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-L-1M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się oraz świadomość ryzyka i zagrożeń wynikających z prowadzonej eksploatacji mórz i oceanów.
EMO_1A_K01, EMO_1A_K04R1A_K01, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K11_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą budowy i eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć w podstawowym zakresie dobierać układy enegetyczne i ich elementy typowe dla obiektów oceanotechnicznych, przeprowadzać proste obliczenia i pomiary związane z wyznaczaniem parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych elementów systemów energetycznych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się oraz świadomość ryzyka i zagrożeń wynikających z prowadzonej eksploatacji mórz i oceanów.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Siłownie okrętowe, Gdańsk, Gdańsk, 1990
  2. Krępa J., Okrętowe układy energetyczno-napędowe, Wyd. Uczeln. WSM w Gdyni, Gdynia, 1989
  3. Michalski R., Siłownie okrętowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997
  4. Urbański P., Instalacje spalinowych siłowni okrętowych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Urbański P., Gospodarka energetyczna na statkach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1978
  2. Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, Wydania aktualne

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie układów chłodzenia, badanie układów pompowych, badanie kotła, wirowanie paliw. Symulacja wybranych układów automatyzacji siłowni statku. Analiza schematów instalacji i planów siłowni.28
T-L-2Zaliczanie laboratoriów.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje i przeznaczenie systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. Klasyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-2Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-3Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-4Ogólna charakterystyka elementów tworzących okrętowe systemy energetyczne.4
T-W-5Współpraca układu sinik- pędnik – kadłub.4
T-W-6Nośniki i źródła energii dla systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-7Instalacje okrętowych siłowni spalinowych - przeznaczenie, ogólne wymagania projektowe i eksploatacyjne stawiane instalacjom.4
T-W-8Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych.4
T-W-9Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.28
A-L-2Przygotowanie do zajęć i opracowywanie sprawozdań.30
A-L-3Zaliczanie laboratoriów.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i przygotowanie do egzaminu.30
A-W-2Egzamin.1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K11_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą budowy i eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat systemów energetycznych w oceanotechnice.
EMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw budowy i eksploatacji różnych typów systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych ze szczególnym uwzględnieniem siłowni okrętowych.
Treści programoweT-W-4Ogólna charakterystyka elementów tworzących okrętowe systemy energetyczne.
T-W-5Współpraca układu sinik- pędnik – kadłub.
T-W-8Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych.
T-W-9Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych.
T-W-1Definicje i przeznaczenie systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. Klasyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-6Nośniki i źródła energii dla systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-3Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-7Instalacje okrętowych siłowni spalinowych - przeznaczenie, ogólne wymagania projektowe i eksploatacyjne stawiane instalacjom.
T-W-2Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych obiektów oceanotechnicznych.
T-L-1Badanie układów chłodzenia, badanie układów pompowych, badanie kotła, wirowanie paliw. Symulacja wybranych układów automatyzacji siłowni statku. Analiza schematów instalacji i planów siłowni.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu eksploatacji siłowni okrętowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K11_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć w podstawowym zakresie dobierać układy enegetyczne i ich elementy typowe dla obiektów oceanotechnicznych, przeprowadzać proste obliczenia i pomiary związane z wyznaczaniem parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych elementów systemów energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U13Potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień mechaniki i energetyki w oceanotechnice.
EMO_1A_U19Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, przedsiębiorstwa połowowego, obiektów chłodzonych, przedsiębiorstwa wydobywczego i przedsiębiorstwa energetycznego.
EMO_1A_U20Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania jednostki pływającej w warunkach morskich.
EMO_1A_U22Potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw budowy i eksploatacji różnych typów systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych ze szczególnym uwzględnieniem siłowni okrętowych.
Treści programoweT-W-4Ogólna charakterystyka elementów tworzących okrętowe systemy energetyczne.
T-W-5Współpraca układu sinik- pędnik – kadłub.
T-W-8Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych.
T-W-9Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych.
T-W-1Definicje i przeznaczenie systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. Klasyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-6Nośniki i źródła energii dla systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-3Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-7Instalacje okrętowych siłowni spalinowych - przeznaczenie, ogólne wymagania projektowe i eksploatacyjne stawiane instalacjom.
T-W-2Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych obiektów oceanotechnicznych.
T-L-1Badanie układów chłodzenia, badanie układów pompowych, badanie kotła, wirowanie paliw. Symulacja wybranych układów automatyzacji siłowni statku. Analiza schematów instalacji i planów siłowni.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K11_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się oraz świadomość ryzyka i zagrożeń wynikających z prowadzonej eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw budowy i eksploatacji różnych typów systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych ze szczególnym uwzględnieniem siłowni okrętowych.
Treści programoweT-W-4Ogólna charakterystyka elementów tworzących okrętowe systemy energetyczne.
T-W-5Współpraca układu sinik- pędnik – kadłub.
T-W-8Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych.
T-W-9Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych.
T-W-1Definicje i przeznaczenie systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. Klasyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-6Nośniki i źródła energii dla systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-3Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-7Instalacje okrętowych siłowni spalinowych - przeznaczenie, ogólne wymagania projektowe i eksploatacyjne stawiane instalacjom.
T-W-2Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych obiektów oceanotechnicznych.
T-L-1Badanie układów chłodzenia, badanie układów pompowych, badanie kotła, wirowanie paliw. Symulacja wybranych układów automatyzacji siłowni statku. Analiza schematów instalacji i planów siłowni.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.