Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów

Sylabus przedmiotu Ekologia i ochrona środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i ochrona środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, fizyki i chemii, matematyki i statystyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego.
C-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.1
T-A-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.2
T-A-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.1
T-A-4Gatunek. Interakcje miedzygatunkowe. Zaleznosci drapieznik-ofiara.2
T-A-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).2
T-A-6Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.1
T-A-7Metody oceny produkcji pierwotnej.1
T-A-8Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne.1
T-A-9Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska.2
T-A-10Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.1
T-A-11Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.1
15
wykłady
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i zwiazane z nimi pojecia.2
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne (geofizyczne, geochemiczne, atmosfera, hydrosfera, pedosfera) i biotyczne.2
T-W-3Prawa i zasady ekologiczne.2
T-W-4Poziomy organizacji zycia na Ziemi.2
T-W-5Populacje, biocenozy i ekosystemy.2
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.2
T-W-7Biomy lądowe.2
T-W-8Biomy wodne.2
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.2
T-W-10Relacje miedzy biosfera, antroposfera (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).2
T-W-11Ekologia człowieka.2
T-W-12Ekologia stosowana.2
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na swiecie.2
T-W-14Zasady i zastosowanie monitoringu środowiska.2
T-W-15Pozarzadowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrzadzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu6
A-A-5Wykonanie konspektu6
A-A-6Zaliczenie końcowe przedmiotu2
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Zaliczenie wykładów w formie egzaminu2
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P03_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
EMO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4, S-1, S-2
EMO_1A_P03_W02
Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery.
EMO_1A_W05, EMO_1A_W11R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P03_U01
Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu srodowiska przyrodniczego.
EMO_1A_U09, EMO_1A_U01, EMO_1A_U18R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U10, T1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4, S-1, S-2
EMO_1A_P03_U02
Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych.
EMO_1A_U01, EMO_1A_U17, EMO_1A_U18R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09, T1A_U01, T1A_U10, T1A_U11InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-W-10, T-W-12, T-W-14, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P03_K01
Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02, EMO_1A_K04R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P03_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować kilka podstawowych pojęć ekologicznych
3,5Student potrafi zdefiniować wiekszość podstawowych pojęć ekologicznych
4,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach
4,5Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi
5,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach, wskazać różnice pomiędzy nimi oraz wykorzystać nabytą wiedzę w dyskusji
EMO_1A_P03_W02
Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery.
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku
3,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku i populacji
4,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu
4,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
5,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery oraz postrzegać relacje między nimi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P03_U01
Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu srodowiska przyrodniczego.
2,0Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów
3,5Student potrafi wykorzystać znajomoćć podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
4,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
4,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
5,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu oraz oceny stanu środowiska przyrodniczego.
EMO_1A_P03_U02
Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych.
2,0Student nie stosuje metod matematyczno-statystycznych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student stosuje podstawowe metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student stosuje większość metod matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,5Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować
5,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować oraz wyciagnąć prawidłowe wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P03_K01
Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
2,0Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
3,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.

Literatura podstawowa

  1. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 2005, s.609
  2. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, PWN, Warszawa, 1999, s.362
  3. Krebs C.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, Warszawa, 1996, s. 734
  4. Odum E., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1982
  5. Zimny H., Ekologia ogólna, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2002
  6. Karaczun Z.M., Indeka L.G., Ochrona środowiska, Aries, Warszawa, 1996
  7. Cichy D., Michajłow Wł., Sander H., Ochrona i kształtowanie środowiska, WSiP, Warszawa, 1988, 2, Podręcznik dla sś

Literatura dodatkowa

  1. Chojnacki J.C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, 2005, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf
  2. Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2000, s.369
  3. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2006
  4. Brown Lester R., Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi, Książka i Wiedza, Warszawa, 2003
  5. Karaczun Z.M., Zatrzymac globalne ocieplenie, PKE, warszawa, 2002
  6. Gore Al, Ziemia na krawędzi. Człowiek a ekologia, Ethos, Warszawa, 1996
  7. Bonnenberg M.M., Bioróznorodność, PKE, Kraków, 1998
  8. Stępczak K., Ochrona i kształtowanie środowiska, WSiP, Warszawa, 1987, 1, Podręcznik dla zsz

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.1
T-A-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.2
T-A-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.1
T-A-4Gatunek. Interakcje miedzygatunkowe. Zaleznosci drapieznik-ofiara.2
T-A-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).2
T-A-6Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.1
T-A-7Metody oceny produkcji pierwotnej.1
T-A-8Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne.1
T-A-9Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska.2
T-A-10Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.1
T-A-11Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i zwiazane z nimi pojecia.2
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne (geofizyczne, geochemiczne, atmosfera, hydrosfera, pedosfera) i biotyczne.2
T-W-3Prawa i zasady ekologiczne.2
T-W-4Poziomy organizacji zycia na Ziemi.2
T-W-5Populacje, biocenozy i ekosystemy.2
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.2
T-W-7Biomy lądowe.2
T-W-8Biomy wodne.2
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.2
T-W-10Relacje miedzy biosfera, antroposfera (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).2
T-W-11Ekologia człowieka.2
T-W-12Ekologia stosowana.2
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na swiecie.2
T-W-14Zasady i zastosowanie monitoringu środowiska.2
T-W-15Pozarzadowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrzadzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu6
A-A-5Wykonanie konspektu6
A-A-6Zaliczenie końcowe przedmiotu2
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Zaliczenie wykładów w formie egzaminu2
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P03_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i zwiazane z nimi pojecia.
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne (geofizyczne, geochemiczne, atmosfera, hydrosfera, pedosfera) i biotyczne.
T-W-4Poziomy organizacji zycia na Ziemi.
T-W-5Populacje, biocenozy i ekosystemy.
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.
T-W-8Biomy wodne.
T-W-7Biomy lądowe.
T-A-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-A-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-A-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-A-6Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.
T-A-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować kilka podstawowych pojęć ekologicznych
3,5Student potrafi zdefiniować wiekszość podstawowych pojęć ekologicznych
4,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach
4,5Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi
5,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach, wskazać różnice pomiędzy nimi oraz wykorzystać nabytą wiedzę w dyskusji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P03_W02Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-W-3Prawa i zasady ekologiczne.
T-W-4Poziomy organizacji zycia na Ziemi.
T-W-5Populacje, biocenozy i ekosystemy.
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.
T-W-8Biomy wodne.
T-W-7Biomy lądowe.
T-W-10Relacje miedzy biosfera, antroposfera (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-11Ekologia człowieka.
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-W-12Ekologia stosowana.
T-A-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-A-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-A-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-A-4Gatunek. Interakcje miedzygatunkowe. Zaleznosci drapieznik-ofiara.
T-A-6Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.
T-A-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-A-7Metody oceny produkcji pierwotnej.
T-A-8Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku
3,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku i populacji
4,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu
4,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
5,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery oraz postrzegać relacje między nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P03_U01Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu srodowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U09Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii, oceanologii, ekologii morza i oceanotechniki.
EMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U18Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-W-3Prawa i zasady ekologiczne.
T-W-8Biomy wodne.
T-W-7Biomy lądowe.
T-W-10Relacje miedzy biosfera, antroposfera (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-11Ekologia człowieka.
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-W-12Ekologia stosowana.
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na swiecie.
T-W-14Zasady i zastosowanie monitoringu środowiska.
T-W-15Pozarzadowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrzadzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.
T-A-9Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska.
T-A-10Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.
T-A-11Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.
T-A-7Metody oceny produkcji pierwotnej.
T-A-8Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów
3,5Student potrafi wykorzystać znajomoćć podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
4,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
4,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
5,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu oraz oceny stanu środowiska przyrodniczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P03_U02Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U17Potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa, eksploatację zasobów i ochronę środowiska.
EMO_1A_U18Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-W-10Relacje miedzy biosfera, antroposfera (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-12Ekologia stosowana.
T-W-14Zasady i zastosowanie monitoringu środowiska.
T-A-9Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska.
T-A-10Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.
T-A-11Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.
T-A-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-A-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-A-6Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.
T-A-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-A-7Metody oceny produkcji pierwotnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje metod matematyczno-statystycznych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student stosuje podstawowe metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student stosuje większość metod matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,5Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować
5,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować oraz wyciagnąć prawidłowe wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P03_K01Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego.
C-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-W-10Relacje miedzy biosfera, antroposfera (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-11Ekologia człowieka.
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-W-12Ekologia stosowana.
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na swiecie.
T-W-14Zasady i zastosowanie monitoringu środowiska.
T-W-15Pozarzadowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrzadzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
3,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.