Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Sylabus przedmiotu Ocena stanu środowiska na podstawie szaty roślinnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena stanu środowiska na podstawie szaty roślinnej | ||
Specjalność | Ochrona przyrody | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu praw ochrony środowiska, ochrony przyrody, podstawow wymagań roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu oceny stanu srodowiska wykorzystując właściwosci roślin |
C-2 | Zapoznanie studentów z najnowszymi metodami fitoindykacyjnymi wykorzystywany w ocebnie środowiska przyrodniczego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rośliny jako wskaźniki troficzności i odczynu siedliska. | 2 |
T-A-2 | Waloryzacja przyrodnicza flory | 2 |
T-A-3 | Ocena naturalności zbiorowisk roślinnych. | 2 |
T-A-4 | Przemiany roślinności jako wynik zmian środowiskowych. | 2 |
T-A-5 | Ocena walorów i sposoby ochrony wybranych obiektów. Zaliczenie | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gatunki i zbiorowiska roślinne jako bioindykatory. | 2 |
T-W-2 | Walory przyrodnicze flory – metoda Oświta | 2 |
T-W-3 | Przegląd ważniejszych zespołów roślinnych Polski. | 2 |
T-W-4 | Synantropizacja szaty roślinnej Polski. | 2 |
T-W-5 | Ochrona przyrody w Polsce. Potencjalna roślinność naturalna. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział Studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej | 4 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu Wykład problemowy Film Dyskusja dydaktyczna Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach Ocena okresowych osiągnięć Studenta Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D02-op_W07 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał rozszerzoną wiedzę umożliwiającą ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń | OS_2A_W07 | R2A_W05, R2A_W06 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-A-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D02-op_U03 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny | OS_2A_U03 | R2A_U02 | C-1, C-2 | T-W-2, T-A-5, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D02-op_K03 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu znając walory szaty roslinnej poszczegolnych siedlisk będzie potrafił dostrzec potrzebę zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego | OS_2A_K03 | R2A_K04 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-5, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D02-op_W07 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał rozszerzoną wiedzę umożliwiającą ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń | 2,0 | Student nie posiada wiedzy umożliwiającej ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń |
3,0 | Student posiada wiedzę umożliwiającej ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń jedynie w niewielkim stopniu | |
3,5 | Student posiada wiedzę umożliwiającej ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń jedynie w stopniu podstawowym | |
4,0 | Student posiada wiedzę umożliwiającej ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń jedynie w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada wiedzę umożliwiającej szybką ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń | |
5,0 | Student posiada wiedzę umożliwiającej szybka i trafną ocenę różnorodności biologicznej środowisk oraz ich zagrożeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D02-op_U03 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny | 2,0 | Student nie posiada umiejętności porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny |
3,0 | Student posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny jedynie w nieznacznym stopniu | |
3,5 | Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny | |
4,5 | Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami wykorzystując poznane metody oceny w stopniu dobrym | |
5,0 | Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami szybko i trafnie wykorzystując poznane metody oceny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D02-op_K03 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu znając walory szaty roslinnej poszczegolnych siedlisk będzie potrafił dostrzec potrzebę zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego | 2,0 | Student nie potrafi dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego |
3,0 | Student potrafi w nieznacznym stopniu dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dostetecznym dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego | |
4,5 | Student potrafi dostrzec i uzasadnić potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego | |
5,0 | Student potrafi dostrzec potrzeby zachowania walorów estetycznych otaczającego środowiska przyrodniczego i uzasadnić wpływ roślinności na zmiany środowiskowe |
Literatura podstawowa
- Borowiec S., O niektórych metodach oceny siedlisk i poszczególnych czynników siedliskowych użytków zielonych, Postępy Nauk Rolniczych 3 (57)., Szczecin, 1959, I
- Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2008, II
- Oświt J., Identyfikacja warunków wilgotnościowych w siedliskach łąkowych za pomocą wskaźników roślinnych (metoda fitoindykacji)., Bibl. Wiad. IMUZ, Falenty., 1992, I
- Oświt J., Metoda przyrodniczej waloryzacji mokradeł, Wyd. IMUZ, Falenty., 2000, I
- Dzwonko Z., Przewodnik do badań fitosocjologicznych, Wyd. Sorus, Poznań., 2008
Literatura dodatkowa
- Ellenberg H., Landwirtschaftliche Pflanzencoziologie. 2. Wiesen und Weiden und ihre standortliche Bewertung., Sttutgart/Ludwigsburg, Ulmer., 1952
- Matuszkiewicz J., Zespoły leśne Polski., PWN., Warszawa, 2002
- Medwecka-Kornaś A., Kornaś J., Pawłowski B., Przegląd zbiorowisk roślinnych lądowych i słodkowodnych, PWN, Warszawa., 1959, I
- Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej., PWN, Warszawa., 2004, II
- Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Polska czerwona księga roślin., PAN, Kraków, 2004, II
- Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, II