Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Sylabus przedmiotu Metody fitosocjologii i kartografii geobotanicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody fitosocjologii i kartografii geobotanicznej | ||
Specjalność | Ochrona przyrody | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw botaniki systematycznej w zakresie: znajomości pospolitych gatunków, znajomości zasad nomenklatury naukowej gatunków. |
W-2 | Podstawowe umiejętności pracy z mapą: przeliczanie skali, strony świata, umiejętność interpretacji podstawowych kartograficznych znaków graficznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania zbiorowisk roślinnych i siedlisk przyrodniczych oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej. |
C-2 | Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitoekologicznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych | 2 |
T-A-2 | Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne | 2 |
T-A-3 | Kartografia fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne | 2 |
T-A-4 | Roślinność jako przedmiot kartowania. | 2 |
T-A-5 | Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej | 2 |
T-W-2 | Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne | 2 |
T-W-3 | Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne. Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności | 2 |
T-W-4 | Metody fitosocjologii | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
A-A-4 | zaliczenie zajęć | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | dokończenie sprawozdań z ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | konsultacje | 1 |
A-L-5 | zaliczenie zajęć | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat |
S-3 | Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D01-op_W01 Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu. | OS_2A_W01 | R2A_W01, R2A_W03 | C-1 | T-W-4, T-L-1 | M-1 | S-1 |
OS_2A_D01-op_W02 Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej. Potrafi wymienić elementy szaty roślinnej i typy zjawisk zachodzących w obrębie szaty roślinnej, prezentowane przy użyciu różnych rodzajów map geobotanicznych | OS_2A_W07 | R2A_W05, R2A_W06 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D01-op_U01 Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych. | OS_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-A-1 | M-2 | S-2, S-3 |
OS_2A_D01-op_U02 Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej. | OS_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02 | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D01-op_K01 Zorientowany w metodach badania roślinności, kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem. | OS_2A_K04 | R2A_K05 | C-2 | T-L-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D01-op_W01 Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu. | 2,0 | |
3,0 | W sposób niepełny wyjaśnia podstawowe pojęcia fitosocjologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_2A_D01-op_W02 Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej. Potrafi wymienić elementy szaty roślinnej i typy zjawisk zachodzących w obrębie szaty roślinnej, prezentowane przy użyciu różnych rodzajów map geobotanicznych | 2,0 | |
3,0 | W sposób niepeły wyjaśnia podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D01-op_U01 Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawi analizę fitosocjologiczną zbiorowiska roślinnego na podstawie 10 otrzymanych zdjęć fitosocjologicznych z błędami, obliczy tylko niektóre wskaźniki fitosojologiczne, zidentyfikuje i scharakteryzuje zbiorowisko roślinne z błędami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_2A_D01-op_U02 Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej. | 2,0 | |
3,0 | wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D01-op_K01 Zorientowany w metodach badania roślinności, kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem. | 2,0 | |
3,0 | wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Faliński J. B., Kartografia geobbotaniczna, PPWK, Warszawa, 1990, T. 1-3
- Wysocki C., Sikorski P., Zarys fitosocjologii stosowanej, SGGW, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
- Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ecological indicator vatues of vascular plants of Poland, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2001