Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Roślinność ekosystemów wodnych i lądowych w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona i kształtowanie środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Roślinność ekosystemów wodnych i lądowych w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK7 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, ochrony środowiska i ochrony przyrody.
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu ekologii.
W-3Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią.
C-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych Polski.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-4Nabycie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk roślinnych.2
T-K-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.2
T-K-3Charakterystyka zbiorowisk wodnych i nadwodnych różnych mokradeł.2
T-K-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe, murawowe i synantropijne.2
T-K-5Zbiorowiska lasów szpilkowych i liściastych.2
T-K-6Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych z innych siedlisk. Prezentacje opracowań studentów.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-K-2Przygotowywanie się do zajęć.6
A-K-3Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-K-4Zebranie materiałów i przygotowanie prezentacji dotyczących wyznaczonego problemu.5
A-K-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacja opracowań przez studentów, analiza i konfrontacja z wykorzystaną literaturą.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie formie kolokwium wiedzy zdobytej w trakcie konserwatoriów.
S-2Ocena formująca: Ocena umięjętności na podstawie prezentacji opracowanego problemu.
S-3Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji dydaktycznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C07-1_W01
Student posiada wiedzę na temat zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk, metod ich badania oraz zna system klasyfikacji.
OS_3A_W01, OS_3A_W06, OS_3A_W09, OS_3A_W05C-1, C-2, C-4, C-3T-K-2, T-K-3, T-K-1, T-K-5, T-K-6, T-K-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C07-1_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym.
OS_3A_U09, OS_3A_U04, OS_3A_U05C-1, C-2, C-4, C-3T-K-2, T-K-3, T-K-1, T-K-5, T-K-6, T-K-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C07-1_K01
Student ma świadomość podnoszenia kwalifikacji i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
OS_3A_K01, OS_3A_K04C-1, C-2, C-4, C-3T-K-2, T-K-3, T-K-1, T-K-5, T-K-6, T-K-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C07-1_W01
Student posiada wiedzę na temat zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk, metod ich badania oraz zna system klasyfikacji.
2,0
3,0Zna w stopniu dostatecznym klasyfikację zbiorowisk roślinnych, posługuje się poprawnie terminologią fitosocjologiczną oraz umie wymienić podstawowe zbiorowiska z poznanych siedlisk.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C07-1_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym.
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać w danym siedlisku zbiorowiska roślinne, potrafi je nazwać oraz dokonać ich klasyfikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C07-1_K01
Student ma świadomość podnoszenia kwalifikacji i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
2,0
3,0Rozumie potrzebę podnoszenia własnych kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  2. Wysocki Cz. Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, SGGW, Warszawa, 2002
  3. Matuszkiewicz J. M., Zespoły leśne Polski, PWN, Warszawa, 2001
  4. Kłosowscy S. i G., Rośliny wodne i bagienne. Flora Polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Falińska K., Ekologia roślin, PWN, Warszawa, 1996
  2. Piękoś-Mirkowa H., Mirek Z., Rośliny chronione. Flora Polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk roślinnych.2
T-K-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.2
T-K-3Charakterystyka zbiorowisk wodnych i nadwodnych różnych mokradeł.2
T-K-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe, murawowe i synantropijne.2
T-K-5Zbiorowiska lasów szpilkowych i liściastych.2
T-K-6Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych z innych siedlisk. Prezentacje opracowań studentów.2
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-K-2Przygotowywanie się do zajęć.6
A-K-3Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-K-4Zebranie materiałów i przygotowanie prezentacji dotyczących wyznaczonego problemu.5
A-K-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C07-1_W01Student posiada wiedzę na temat zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk, metod ich badania oraz zna system klasyfikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
OS_3A_W06Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu waloryzacji przyrodniczej i rolniczej oraz działalności gospodarczej w zróżnicowanym krajobrazie.
OS_3A_W09Wykazuje się zaawansowaną znajomością najnowszej literatury naukowej krajowej i światowej z zakresu nauk rolniczych.
OS_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią.
C-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych Polski.
C-4Nabycie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
Treści programoweT-K-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.
T-K-3Charakterystyka zbiorowisk wodnych i nadwodnych różnych mokradeł.
T-K-1Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk roślinnych.
T-K-5Zbiorowiska lasów szpilkowych i liściastych.
T-K-6Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych z innych siedlisk. Prezentacje opracowań studentów.
T-K-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe, murawowe i synantropijne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacja opracowań przez studentów, analiza i konfrontacja z wykorzystaną literaturą.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umięjętności na podstawie prezentacji opracowanego problemu.
S-3Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji dydaktycznej.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie formie kolokwium wiedzy zdobytej w trakcie konserwatoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w stopniu dostatecznym klasyfikację zbiorowisk roślinnych, posługuje się poprawnie terminologią fitosocjologiczną oraz umie wymienić podstawowe zbiorowiska z poznanych siedlisk.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C07-1_U01Student posiada umiejętność rozpoznawania zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_U09Analizuje najnowszą literaturę przedmiotu, krajową i światową oraz wykorzystuje ją do prowadzenia badań i interpretacji wyników.
OS_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
OS_3A_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią.
C-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych Polski.
C-4Nabycie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
Treści programoweT-K-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.
T-K-3Charakterystyka zbiorowisk wodnych i nadwodnych różnych mokradeł.
T-K-1Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk roślinnych.
T-K-5Zbiorowiska lasów szpilkowych i liściastych.
T-K-6Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych z innych siedlisk. Prezentacje opracowań studentów.
T-K-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe, murawowe i synantropijne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacja opracowań przez studentów, analiza i konfrontacja z wykorzystaną literaturą.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umięjętności na podstawie prezentacji opracowanego problemu.
S-3Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji dydaktycznej.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie formie kolokwium wiedzy zdobytej w trakcie konserwatoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać w danym siedlisku zbiorowiska roślinne, potrafi je nazwać oraz dokonać ich klasyfikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C07-1_K01Student ma świadomość podnoszenia kwalifikacji i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OS_3A_K04Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią.
C-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych Polski.
C-4Nabycie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
Treści programoweT-K-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.
T-K-3Charakterystyka zbiorowisk wodnych i nadwodnych różnych mokradeł.
T-K-1Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk roślinnych.
T-K-5Zbiorowiska lasów szpilkowych i liściastych.
T-K-6Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych z innych siedlisk. Prezentacje opracowań studentów.
T-K-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe, murawowe i synantropijne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacja opracowań przez studentów, analiza i konfrontacja z wykorzystaną literaturą.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umięjętności na podstawie prezentacji opracowanego problemu.
S-3Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji dydaktycznej.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie formie kolokwium wiedzy zdobytej w trakcie konserwatoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę podnoszenia własnych kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0