Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia i gleboznawstwo 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>, Marta Wojcieszczuk <Marta.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,00,47zaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,24zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biochemii oraz mikrobiologii gleb.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
C-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-A-2Cechy skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.2
T-A-3Cechy skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb.4
T-A-4Cechy skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.2
T-A-5Cechy skał osadowych chemicznych i ich właściwości.2
T-A-6Oznaczanie skał osadowych organogenicznych i ich właściwości.2
T-A-7Cechy skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
15
laboratoria
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.2
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.2
T-L-5Oznaczanie skał osadowych chemicznych i ich właściwości.2
T-L-6Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
10
wykłady
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów.2
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-3Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.2
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb - koloidy glebowe.2
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby.2
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-9Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.2
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna.15
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.10
A-L-2Konsultacje.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Praca własna.5
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedstawiający zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumowująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C05_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
GO_1A_W10, GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-10, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C05_U01
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
GO_1A_U05, GO_1A_U06R1A_U04, R1A_U05InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-4T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C05_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
GO_1A_K03, GO_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-3, C-4, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-7, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-10, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C05_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C05_U01
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C05_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  2. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-A-2Cechy skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.2
T-A-3Cechy skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb.4
T-A-4Cechy skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.2
T-A-5Cechy skał osadowych chemicznych i ich właściwości.2
T-A-6Oznaczanie skał osadowych organogenicznych i ich właściwości.2
T-A-7Cechy skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.2
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.2
T-L-5Oznaczanie skał osadowych chemicznych i ich właściwości.2
T-L-6Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów.2
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-3Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.2
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb - koloidy glebowe.2
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby.2
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-9Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.2
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.10
A-L-2Konsultacje.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Praca własna.5
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C05_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W10Student ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-W-1Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów.
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb - koloidy glebowe.
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby.
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-W-9Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-3Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne.
M-1Wykład informacyjny przedstawiający zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumowująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C05_U01Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
GO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
Treści programoweT-A-3Cechy skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb.
T-A-2Cechy skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.
T-A-4Cechy skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.
T-A-5Cechy skał osadowych chemicznych i ich właściwości.
T-A-6Oznaczanie skał osadowych organogenicznych i ich właściwości.
T-A-7Cechy skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-6Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.
T-L-5Oznaczanie skał osadowych chemicznych i ich właściwości.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumowująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C05_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
GO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-A-3Cechy skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb.
T-A-2Cechy skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.
T-A-4Cechy skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.
T-A-5Cechy skał osadowych chemicznych i ich właściwości.
T-A-6Oznaczanie skał osadowych organogenicznych i ich właściwości.
T-A-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-A-7Cechy skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-6Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.
T-L-5Oznaczanie skał osadowych chemicznych i ich właściwości.
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów.
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb - koloidy glebowe.
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby.
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-W-9Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-3Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumowująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0