Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu Gospodarka energetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka energetyczna
Specjalność zarządzanie energią i środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, termodynamika, metody statystyczne w sterowaniu procesami.
W-2Znajomość zagadnień z zakresu systemów energetycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami racjonalnego gospodarowania energią w skali kraju, przedsiębiorstwa oraz gospodarstwa domowego.
C-2Umiejętność wyznaczania charakterystyk energetycznych obiektów i układów
C-3Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "poszanowania energii i środowiska" i jej stosowania przy podejmowaniu osobistych i zawodowych decyzji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka energetyczna – przykłady bilansowania energii2
T-A-2Wskaźnikowe oceny zużycia energii – obliczanie wskaźników skumulowanego zużycia energii2
T-A-3Metody określania zapotrzebowania na moc2
T-A-4Ocena typowych procesy użytkowania energii – ogrzewanie pomieszczeń, transport, napęd, oświetlenie2
T-A-5Metody optymalizacji gospodarki energetycznej gospodarstw domowych2
T-A-6Metody oceny użytkowania energii w wybranych procesach przemysłowych – audyt energetyczny2
T-A-7Wybrane przykłady zastosowań energetyczno-ekologicznej analizy technologii energetycznych2
T-A-8Ocena techniczno-ekonomiczna systemów odzysku ciepła.2
T-A-9Przykłady obliczeń sieci ciepłowniczych. Dobór węzła ciepłowniczego. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych.3
T-A-10Obliczanie zapotrzebowania na moc cieplną w budynkach - na cele grzewcze (c. c.) i uzyskanie cieplej wody użytkowej (c.w.u.).3
T-A-11Obliczanie mocy cieplnej grzejników. Dobór powierzchni ogrzewalnej grzejników2
T-A-12Obliczanie instalacji ogrzewania wodnego. Ocena kosztów instalacjii.2
T-A-13Obliczanie instalacji ciepłej wody użytkowej. Ocena kosztów instalacji.2
T-A-14Kolokwium2
30
wykłady
T-W-1Wytwarzanie energii a I-sza i II-ga zasada termodynamiki1
T-W-2Rachunek egzergetyczny2
T-W-3Zasady konwersji energii1
T-W-4Skumulowane i jednostkowe nakłady energetyczne, sprawność ciągniona2
T-W-5Zasoby energetyczne i ich użytkowanie2
T-W-6Obciążenia energetyczne i środowiskowe w energetyce i przemyśle2
T-W-7Przesył i straty energii, rachunek gospodarczy w energetyce2
T-W-8Prawne uregulowania gospodarki energetycznej, dyrektywy UE, prawo energetyczne.2
T-W-9Kierunki polityki energetycznej Polski2
T-W-10Regulacja rynków energii.2
T-W-11Opłaty taryfowe w energetyce1
T-W-12Optymalizacja i sterowanie systemów energetycznych2
T-W-13Energetyczna gospodarka skojarzona3
T-W-14Podstawowe zasady racjonalnego gospodarowania energia elektryczną, ciepłem i nośnikami ciepła w przemyśle i gospodarce komunalnej.3
T-W-15Odzysk energii i wykorzystanie energii odpadowej3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do kolokwium22
A-A-3Konsultacje2
54
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
55

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające bieżące postępy studentów
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin - zestaw pytań problemowych obejmujący zakres tematyczny wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/02_W01
- wyjaśnia zasdy funkcjonowania systemów energetyczntch w aspektach technicznych, ekonomicznych i prawnych, zna podstawy racjonalnego gospodarowania energią
ZIIP_2A_W03, ZIIP_2A_W08T2A_W02, T2A_W05, T2A_W08C-1T-W-14, T-W-15, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/02_U01
- potrafi sformułować bilans energetyczny obiektów, wyznacza wskaźniki zużycia i strat energii w typowych procesach jej użytkowania, oblicza zapotrzebowanie na moc cieplną obiektów oraz instalacje c.o. i c.w.u. w obiektach, ocenia koszty zużycia energii i eksploatacji systemów grzewczych
ZIIP_2A_U09, ZIIP_2A_U10, ZIIP_2A_U14, ZIIP_2A_U15T2A_U09, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U15C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-5, T-A-6, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-7, T-A-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/02_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie, świadom społecznych skutków właśiwego gospodarowania energią
ZIIP_2A_K03, ZIIP_2A_K05T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07C-3T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-5, T-A-6, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/02_W01
- wyjaśnia zasdy funkcjonowania systemów energetyczntch w aspektach technicznych, ekonomicznych i prawnych, zna podstawy racjonalnego gospodarowania energią
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady bilansowania układów energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/02_U01
- potrafi sformułować bilans energetyczny obiektów, wyznacza wskaźniki zużycia i strat energii w typowych procesach jej użytkowania, oblicza zapotrzebowanie na moc cieplną obiektów oraz instalacje c.o. i c.w.u. w obiektach, ocenia koszty zużycia energii i eksploatacji systemów grzewczych
2,0
3,0Student potrafi wyznaczyć podstawowe charakterystyki energetyczne układów choć nie zawsze potrafi je poprawnie interpretować
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/02_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie, świadom społecznych skutków właśiwego gospodarowania energią
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryszard Bartnik, Elektrownie i elektrociepłownie gazowo-parowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2009
  2. Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2007
  3. Czesław Mejro, Podstawy gospodarki energetycznej, WNT, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Nantka M, Ogrzewnictwo i ciepłownictwo t. I i II, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
  2. Ziębik A., Szargut J., Podstawy gospodarki energetycznej, Wydawnictwo Politechniki śląskiej, Gliwice, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka energetyczna – przykłady bilansowania energii2
T-A-2Wskaźnikowe oceny zużycia energii – obliczanie wskaźników skumulowanego zużycia energii2
T-A-3Metody określania zapotrzebowania na moc2
T-A-4Ocena typowych procesy użytkowania energii – ogrzewanie pomieszczeń, transport, napęd, oświetlenie2
T-A-5Metody optymalizacji gospodarki energetycznej gospodarstw domowych2
T-A-6Metody oceny użytkowania energii w wybranych procesach przemysłowych – audyt energetyczny2
T-A-7Wybrane przykłady zastosowań energetyczno-ekologicznej analizy technologii energetycznych2
T-A-8Ocena techniczno-ekonomiczna systemów odzysku ciepła.2
T-A-9Przykłady obliczeń sieci ciepłowniczych. Dobór węzła ciepłowniczego. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych.3
T-A-10Obliczanie zapotrzebowania na moc cieplną w budynkach - na cele grzewcze (c. c.) i uzyskanie cieplej wody użytkowej (c.w.u.).3
T-A-11Obliczanie mocy cieplnej grzejników. Dobór powierzchni ogrzewalnej grzejników2
T-A-12Obliczanie instalacji ogrzewania wodnego. Ocena kosztów instalacjii.2
T-A-13Obliczanie instalacji ciepłej wody użytkowej. Ocena kosztów instalacji.2
T-A-14Kolokwium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wytwarzanie energii a I-sza i II-ga zasada termodynamiki1
T-W-2Rachunek egzergetyczny2
T-W-3Zasady konwersji energii1
T-W-4Skumulowane i jednostkowe nakłady energetyczne, sprawność ciągniona2
T-W-5Zasoby energetyczne i ich użytkowanie2
T-W-6Obciążenia energetyczne i środowiskowe w energetyce i przemyśle2
T-W-7Przesył i straty energii, rachunek gospodarczy w energetyce2
T-W-8Prawne uregulowania gospodarki energetycznej, dyrektywy UE, prawo energetyczne.2
T-W-9Kierunki polityki energetycznej Polski2
T-W-10Regulacja rynków energii.2
T-W-11Opłaty taryfowe w energetyce1
T-W-12Optymalizacja i sterowanie systemów energetycznych2
T-W-13Energetyczna gospodarka skojarzona3
T-W-14Podstawowe zasady racjonalnego gospodarowania energia elektryczną, ciepłem i nośnikami ciepła w przemyśle i gospodarce komunalnej.3
T-W-15Odzysk energii i wykorzystanie energii odpadowej3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do kolokwium22
A-A-3Konsultacje2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_ZES/02_W01- wyjaśnia zasdy funkcjonowania systemów energetyczntch w aspektach technicznych, ekonomicznych i prawnych, zna podstawy racjonalnego gospodarowania energią
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami racjonalnego gospodarowania energią w skali kraju, przedsiębiorstwa oraz gospodarstwa domowego.
Treści programoweT-W-14Podstawowe zasady racjonalnego gospodarowania energia elektryczną, ciepłem i nośnikami ciepła w przemyśle i gospodarce komunalnej.
T-W-15Odzysk energii i wykorzystanie energii odpadowej
T-W-4Skumulowane i jednostkowe nakłady energetyczne, sprawność ciągniona
T-W-1Wytwarzanie energii a I-sza i II-ga zasada termodynamiki
T-W-2Rachunek egzergetyczny
T-W-3Zasady konwersji energii
T-W-11Opłaty taryfowe w energetyce
T-W-5Zasoby energetyczne i ich użytkowanie
T-W-6Obciążenia energetyczne i środowiskowe w energetyce i przemyśle
T-W-7Przesył i straty energii, rachunek gospodarczy w energetyce
T-W-8Prawne uregulowania gospodarki energetycznej, dyrektywy UE, prawo energetyczne.
T-W-9Kierunki polityki energetycznej Polski
T-W-10Regulacja rynków energii.
T-W-12Optymalizacja i sterowanie systemów energetycznych
T-W-13Energetyczna gospodarka skojarzona
Metody nauczaniaM-2Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin - zestaw pytań problemowych obejmujący zakres tematyczny wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady bilansowania układów energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_ZES/02_U01- potrafi sformułować bilans energetyczny obiektów, wyznacza wskaźniki zużycia i strat energii w typowych procesach jej użytkowania, oblicza zapotrzebowanie na moc cieplną obiektów oraz instalacje c.o. i c.w.u. w obiektach, ocenia koszty zużycia energii i eksploatacji systemów grzewczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ZIIP_2A_U14ma umiejętność przeprowadzania wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ZIIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wyznaczania charakterystyk energetycznych obiektów i układów
Treści programoweT-A-1Charakterystyka energetyczna – przykłady bilansowania energii
T-A-2Wskaźnikowe oceny zużycia energii – obliczanie wskaźników skumulowanego zużycia energii
T-A-3Metody określania zapotrzebowania na moc
T-A-4Ocena typowych procesy użytkowania energii – ogrzewanie pomieszczeń, transport, napęd, oświetlenie
T-A-9Przykłady obliczeń sieci ciepłowniczych. Dobór węzła ciepłowniczego. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych.
T-A-5Metody optymalizacji gospodarki energetycznej gospodarstw domowych
T-A-6Metody oceny użytkowania energii w wybranych procesach przemysłowych – audyt energetyczny
T-A-10Obliczanie zapotrzebowania na moc cieplną w budynkach - na cele grzewcze (c. c.) i uzyskanie cieplej wody użytkowej (c.w.u.).
T-A-11Obliczanie mocy cieplnej grzejników. Dobór powierzchni ogrzewalnej grzejników
T-A-12Obliczanie instalacji ogrzewania wodnego. Ocena kosztów instalacjii.
T-A-13Obliczanie instalacji ciepłej wody użytkowej. Ocena kosztów instalacji.
T-A-7Wybrane przykłady zastosowań energetyczno-ekologicznej analizy technologii energetycznych
T-A-8Ocena techniczno-ekonomiczna systemów odzysku ciepła.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające bieżące postępy studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyznaczyć podstawowe charakterystyki energetyczne układów choć nie zawsze potrafi je poprawnie interpretować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_ZES/02_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie, świadom społecznych skutków właśiwego gospodarowania energią
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
ZIIP_2A_K05rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w sposób powszechnie zrozumiały, informacji i opinii o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "poszanowania energii i środowiska" i jej stosowania przy podejmowaniu osobistych i zawodowych decyzji.
Treści programoweT-A-3Metody określania zapotrzebowania na moc
T-A-4Ocena typowych procesy użytkowania energii – ogrzewanie pomieszczeń, transport, napęd, oświetlenie
T-A-9Przykłady obliczeń sieci ciepłowniczych. Dobór węzła ciepłowniczego. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych.
T-A-5Metody optymalizacji gospodarki energetycznej gospodarstw domowych
T-A-6Metody oceny użytkowania energii w wybranych procesach przemysłowych – audyt energetyczny
T-A-10Obliczanie zapotrzebowania na moc cieplną w budynkach - na cele grzewcze (c. c.) i uzyskanie cieplej wody użytkowej (c.w.u.).
T-A-11Obliczanie mocy cieplnej grzejników. Dobór powierzchni ogrzewalnej grzejników
T-A-12Obliczanie instalacji ogrzewania wodnego. Ocena kosztów instalacjii.
T-A-13Obliczanie instalacji ciepłej wody użytkowej. Ocena kosztów instalacji.
T-A-7Wybrane przykłady zastosowań energetyczno-ekologicznej analizy technologii energetycznych
T-A-8Ocena techniczno-ekonomiczna systemów odzysku ciepła.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające bieżące postępy studentów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0