Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: organizacja i bezpieczeństwo w transporcie drogowym

Sylabus przedmiotu Rzeczoznawstwo samochodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rzeczoznawstwo samochodowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 0,70,38zaliczenie
wykładyW3 30 1,30,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu prawa o ruchu drogowym i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W-2Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy opinii i ocen rzeczoznawczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o prawnych uwarunkowaniach funkcjonowania rzeczoznawców samochodowych, ich roli i funkcji oraz przeznaczenia ocen i opinii rzeczoznawczych.
C-2Nabycie umiejętności analizowania ocen i opinii rzeczoznawczych.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego przeprowadzania analizy ocen i opinii rzeczoznawczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zespołowana analiza ocen i opinii rzeczoznawczych oraz rozwiązywanie i omawianie zadań problemowych związanych z działalnością rzeczoznawcy samochodowego.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.2
T-W-2Rola i funkcje rzeczoznawcy samochodowego.2
T-W-3Przeznaczenie ocen i opinii rzeczoznawczych.2
T-W-4Kolizja a wypadek drogowy. Rodzaje zderzeń pojazdów.2
T-W-5Kompetencje rzeczoznawcy w zakresie techniki samochodowej.2
T-W-6Rodzaje opinii i ocen technicznych.2
T-W-7Identyfikacja pojazdu, jego diagnostyka i ocena stanu technicznego.2
T-W-8Awaryjne uszkodzenia zespołów i ustalanie przyczyn ich powstania.2
T-W-9Kompetencje w zakresie ruchu drogowego, rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.2
T-W-10Metodyka wykonywania opinii rekonstrukcyjnych.2
T-W-11Kompetencje w zakresie wyceny wartości oraz kosztów i jakości napraw pojazdów samochodowych.2
T-W-12Określanie wartości rynkowej pojazdu.2
T-W-13Ustalanie zakresu uszkodzeń wypadkowych pojazdu.2
T-W-14Metody weryfikacji uszkodzeń wypadkowych i zgłaszanych okoliczności ich powstania.2
T-W-15Metody szacowania kosztów napraw powypadkowych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Analiza i przygotowanie danych wejściowych do rozwiązywania i omawiania zadan problemowych.4
A-L-3Studiowanie literatury.2
21
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia i konsultacje.5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tematyki przedmiotu.5
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, ocen i opinii rzeczoznawczych.
M-2Laboratoria polegające na zespołowym analizowaniu uwarunkowań funkcjonowania rzeczoznawcy samochodowego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i laboratoriów.
S-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas analizy i realizacji prezentacji oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocenianie przygotowania i przedstawienie prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C08_W01
Student ma wiedzę na temat roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencjach w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.
T_2A_W04T2A_W03C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C08_U01
Student ma umiejętność analizowania ocen i opini rzeczoznawczych.i
T_2A_U09T2A_U09C-2T-L-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C08_K01
Student potrafi pracować w zespole.
T_2A_K03T2A_K03C-3T-L-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C08_W01
Student ma wiedzę na temat roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencjach w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencjach w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C08_U01
Student ma umiejętność analizowania ocen i opini rzeczoznawczych.i
2,0
3,0Umiejętność przeprowadzania analizy oceny rzeczoznawczej w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C08_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracę zespołową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Materiały szkoleniowe w procesie certyfikacji rzeczoznawców samochodowych: Technika samochodowa - CA, Ruch drogowy i odtwarzanie wypadków drogowych - CB, Wycena wartości pojazdów - CC., STRSiRD "EKSPERTMOT" Centrum Szkolenia Rzeczoznawców Samochodowych, Warszawa, 2004
  2. Praca zbiorowa, Wypadki drogowe - Vademecum biegłego sądowego., IES, Kraków, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zespołowana analiza ocen i opinii rzeczoznawczych oraz rozwiązywanie i omawianie zadań problemowych związanych z działalnością rzeczoznawcy samochodowego.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.2
T-W-2Rola i funkcje rzeczoznawcy samochodowego.2
T-W-3Przeznaczenie ocen i opinii rzeczoznawczych.2
T-W-4Kolizja a wypadek drogowy. Rodzaje zderzeń pojazdów.2
T-W-5Kompetencje rzeczoznawcy w zakresie techniki samochodowej.2
T-W-6Rodzaje opinii i ocen technicznych.2
T-W-7Identyfikacja pojazdu, jego diagnostyka i ocena stanu technicznego.2
T-W-8Awaryjne uszkodzenia zespołów i ustalanie przyczyn ich powstania.2
T-W-9Kompetencje w zakresie ruchu drogowego, rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.2
T-W-10Metodyka wykonywania opinii rekonstrukcyjnych.2
T-W-11Kompetencje w zakresie wyceny wartości oraz kosztów i jakości napraw pojazdów samochodowych.2
T-W-12Określanie wartości rynkowej pojazdu.2
T-W-13Ustalanie zakresu uszkodzeń wypadkowych pojazdu.2
T-W-14Metody weryfikacji uszkodzeń wypadkowych i zgłaszanych okoliczności ich powstania.2
T-W-15Metody szacowania kosztów napraw powypadkowych.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Analiza i przygotowanie danych wejściowych do rozwiązywania i omawiania zadan problemowych.4
A-L-3Studiowanie literatury.2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia i konsultacje.5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tematyki przedmiotu.5
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C08_W01Student ma wiedzę na temat roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencjach w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o prawnych uwarunkowaniach funkcjonowania rzeczoznawców samochodowych, ich roli i funkcji oraz przeznaczenia ocen i opinii rzeczoznawczych.
C-2Nabycie umiejętności analizowania ocen i opinii rzeczoznawczych.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego przeprowadzania analizy ocen i opinii rzeczoznawczych.
Treści programoweT-W-2Rola i funkcje rzeczoznawcy samochodowego.
T-W-1Wprowadzenie.
T-W-3Przeznaczenie ocen i opinii rzeczoznawczych.
T-W-5Kompetencje rzeczoznawcy w zakresie techniki samochodowej.
T-W-6Rodzaje opinii i ocen technicznych.
T-W-7Identyfikacja pojazdu, jego diagnostyka i ocena stanu technicznego.
T-W-8Awaryjne uszkodzenia zespołów i ustalanie przyczyn ich powstania.
T-W-9Kompetencje w zakresie ruchu drogowego, rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.
T-W-10Metodyka wykonywania opinii rekonstrukcyjnych.
T-W-11Kompetencje w zakresie wyceny wartości oraz kosztów i jakości napraw pojazdów samochodowych.
T-W-12Określanie wartości rynkowej pojazdu.
T-W-13Ustalanie zakresu uszkodzeń wypadkowych pojazdu.
T-W-14Metody weryfikacji uszkodzeń wypadkowych i zgłaszanych okoliczności ich powstania.
T-W-15Metody szacowania kosztów napraw powypadkowych.
T-W-4Kolizja a wypadek drogowy. Rodzaje zderzeń pojazdów.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, ocen i opinii rzeczoznawczych.
M-2Laboratoria polegające na zespołowym analizowaniu uwarunkowań funkcjonowania rzeczoznawcy samochodowego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencjach w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C08_U01Student ma umiejętność analizowania ocen i opini rzeczoznawczych.i
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności analizowania ocen i opinii rzeczoznawczych.
Treści programoweT-L-1Zespołowana analiza ocen i opinii rzeczoznawczych oraz rozwiązywanie i omawianie zadań problemowych związanych z działalnością rzeczoznawcy samochodowego.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria polegające na zespołowym analizowaniu uwarunkowań funkcjonowania rzeczoznawcy samochodowego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas analizy i realizacji prezentacji oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocenianie przygotowania i przedstawienie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność przeprowadzania analizy oceny rzeczoznawczej w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C08_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji zespołowego przeprowadzania analizy ocen i opinii rzeczoznawczych.
Treści programoweT-L-1Zespołowana analiza ocen i opinii rzeczoznawczych oraz rozwiązywanie i omawianie zadań problemowych związanych z działalnością rzeczoznawcy samochodowego.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria polegające na zespołowym analizowaniu uwarunkowań funkcjonowania rzeczoznawcy samochodowego.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocenianie przygotowania i przedstawienie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracę zespołową.
3,5
4,0
4,5
5,0