Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Recykling środków transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recykling środków transportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 9 1,00,44zaliczenie
wykładyW8 9 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej
W-2Podstawy budowy pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Recykling opon i innych elementów gumowych1
T-P-2Recykling akumulatorów1
T-P-3Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów1
T-P-4Recykling olejów1
T-P-5Recykling płynów eksploatacyjnych1
T-P-6Recykling szkła z pojazdów1
T-P-7Recykling silnika i osprzętu1
T-P-8Recykling elementów układów napędowych1
T-P-9Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu1
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-3Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów1
T-W-4Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce1
T-W-5Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, działania realizowane w stacji demontażu1
T-W-6Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów, prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów1
T-W-7Podstawowe definicje związane z recyklingiem, schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-W-8Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu, organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-9Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Czytanie wskazanej literatury8
A-P-3Przytgotowanie do projektów9
A-P-4Zaliczenie projektów4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury14
A-W-3Przygotowanie do kolokwium7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie ustnej
S-2Ocena formująca: Ustne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C32_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów.
T_1A_W14, T_1A_W21T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08InzA_W03C-4, C-2, C-5, C-3, C-6, C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C32_U01
Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE.
T_1A_U09, T_1A_U19T1A_U10InzA_U03C-4, C-2, C-5, C-3, C-6, C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C32_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów.
2,0
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C32_U01
Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE.
2,0
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Merkisz-Gruranowska R., Aspekty rozwoju recyklingu w Polsce, ITE, Poznań-Radom, 2005
  2. Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa, 2009, 2
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Bocheńskiego C., Kompleksowy program zagospodarowywania produktów odpadowych wytworzonych podczas eksploatacji środków transportu, P.P.H. "Drukarnia" Sp. z o.o., Sierpc, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Recykling opon i innych elementów gumowych1
T-P-2Recykling akumulatorów1
T-P-3Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów1
T-P-4Recykling olejów1
T-P-5Recykling płynów eksploatacyjnych1
T-P-6Recykling szkła z pojazdów1
T-P-7Recykling silnika i osprzętu1
T-P-8Recykling elementów układów napędowych1
T-P-9Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu1
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-3Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów1
T-W-4Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce1
T-W-5Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, działania realizowane w stacji demontażu1
T-W-6Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów, prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów1
T-W-7Podstawowe definicje związane z recyklingiem, schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-W-8Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu, organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-9Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Czytanie wskazanej literatury8
A-P-3Przytgotowanie do projektów9
A-P-4Zaliczenie projektów4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury14
A-W-3Przygotowanie do kolokwium7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C32_W01Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W14orientuje się w obecnym stanie wiedzy i najnowszych tendencjach rozwojowych pojazdów i ich zespołów
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
C-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
Treści programoweT-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne
T-W-5Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, działania realizowane w stacji demontażu
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu
T-W-3Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów
T-W-4Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
M-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ustne zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C32_U01Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U09przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
T_1A_U19przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych oraz realizacji elementu lub zespołu pojazdu, potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne (środowiskowe, ekonomiczne, prawne itp.)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
C-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
Treści programoweT-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne
T-W-5Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, działania realizowane w stacji demontażu
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu
T-W-3Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów
T-W-4Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
M-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ustne zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez analizy
3,5
4,0
4,5
5,0