Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: lakiery i pokrycia ochronne
Sylabus przedmiotu Projektowanie i wytwarzanie zaawansowanych materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie i wytwarzanie zaawansowanych materiałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Gabriel <Urszula.Gabriel@zut.edu.pl>, Dariusz Grzesiak <Dariusz.Grzesiak@zut.edu.pl>, Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rosłaniec <Zbigniew.Roslaniec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu składu chemicznego, struktury materiałów i przemian fizykochemicznych. |
W-2 | Wiedza z zakresu podstaw elektrochemii i korozji. |
W-3 | Wiedza z zakresu podstaw mechaniki i wytrzymałości materiałów. |
W-4 | Wiedza z zakresu właściwości elektrycznych, optycznych i magentycznych materiałów. |
W-5 | Wiedza z zakresu technik komputerowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student uzyskuje wiedzę o sposobach modelowania materiałów oraz umiejętność wykorzystania, w oparciu o dostępne oprogramowanie, metod modelowania do zaprojektowania struktury zaawansowanego materiału i interpretowania jego właściwości. |
C-2 | Student wypracowuje umiejętność poszukiwania i korzystania z nowości w inżynierii materiałowej. Nowości te dotyczą zarówno nowych materiałów, technologii ich wytwarzania oraz metod projektowania z użyciem nowoczesnych narzędzi komputerowych. |
C-3 | Student uzyskuje wiedzę o strukturze i właściwościach nowoczesnych materiałów oraz sposobach ich wytwarzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Symulacje komputerowe właściwości układów molekularnych oraz układów nano- i mezoskopowych metodami chemii kwantowej (ab initio, metody półempiryczne) i badanie dynamiki układów molekularnych (Monte Carlo,DFT, CPMD). Komputerowe projektowanie i modelowanie materiałów o znaczeniu technologicznym. | 8 |
T-P-2 | Zastosowanie metody metodę elementów skończonych (Finite Element Method – FEM) w procesie projektowania materiałów kompozytowych i nanokompozytowych. Modelowanie mechaniczne kompozytów z udziałem nanorurek węglowych. Zagadnienia optymalizacji i identyfikacji w modelowaniu wielkoskalowym. Modelowanie stanów naprężen i deformacji nanostruktur materialnych. | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bionika - fenomeny biologiczne. Podstawy modelowania atomowych i molekularnych układów; zastosowanie postawowych praw materii w komputerowym projektowaniu i przewidywaniu właściwości materiałów. Modelowanie Nano- i mikroproduktów. Zastosowanie metod statytyki matematycznej - metody sztucznej inteligencji w procesach projektowania zaawansowanych technologii (przykłady). Hierachiczne modelowanie struktury materiału, wyrobu. Modelowanie architektury skondensowanych struktur węglowych. Nanokompozyty ceramiczne w osnowie metalicznej. Nanokompozyty ceramiczne w osnowie ceramicznej. Materiały funkcjonalne: samoregenerujące, samomyjące, inne. Innowacje i trendy w przemysłowych technologiach powierzchniowych. Sposoby wytwarzania zaawansowanych materiałów. | 15 |
T-W-2 | Nanokompozyty polimerowe. Nanonapełniacze: glinokrzemiany warstwowe, nanorurki węglowe, nanokrzemionka, POSS. Struktura nadcząsteczkowa i właściwości fizyczne. Nanokompozyty in situ. Funkcjonalizacja nanonapełniaczy | 15 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie i opracowanie projektu z użyciem ogólnodostepnych programów komputerowych służących do modelowania molekularnego w ramach godzin kontaktowych | 8 |
A-P-3 | Przygotowanie i opracowanie projektu z użyciem licencjonowanych w ZUT programów komputerowych służących do modelowania metodą elemntów skończonych. | 8 |
A-P-4 | Opracowanie projektu z użyciem ogólnodostepnych programów komputerowych służących do modelowania molekularnego w ramch prac bezkontaktowych | 10 |
A-P-5 | Przygotowanie prezentacji komputerowej projektu z zastosowanie Metody Elementów Skończonych w ramach godzin bezkontaktowych | 6 |
A-P-6 | Prezentacje projektów | 2 |
A-P-7 | Udział w konsultacjach | 2 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego w oparciu o wskazaną literaturę i inne źródła wiedzy. | 7 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
39 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
M-2 | Metoda projektów z użyciem komputera oraz specjalistycznego oprogramowania. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu projektu student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie wykonanych projektów student uzyskuje ocenę z ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_C05_W01 Student ma poszerzoną wiedzę o możliwosciach wykorzystania nauk podstawowych oraz nowoczesnych metod obliczeniowych w procesie projektowania i przewidywania właściwości nowoczesnych materiałów o znaczeniu technologicznym. Zna metody wielopoziomowego modelowania struktury i właściwości wyrobu. | IM_2A_W02, IM_2A_W03, IM_2A_W01 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-P-2, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IM_2A_C05_W02 Student ma wiedzę w zakresie podstawowych wiadomości o zaawansowanych materiałach stosowanych we współczesnej technice. | IM_2A_W02, IM_2A_W05 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-P-2, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_C05_U01 Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać i śledzić rozwój technologii nowych, zaawansowanych materiałów, dobierać nowe techniki analityczne i obliczeniowe w procesie projektowania materiałów. | IM_2A_U13, IM_2A_U11, IM_2A_U06, IM_2A_U01, IM_2A_U10 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-P-2, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IM_2A_C05_U02 Student potrafi korzystać i obsługiwać dostępne programy komputerowe do modelowania molekularnego i metodą elementów skończonych dla opracowania prostych zadań projektowych w projektowaniu budowy i właściwości nowoczesnych materiałów. | IM_2A_U03, IM_2A_U02, IM_2A_U11, IM_2A_U06 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-P-2, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_C05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | IM_2A_K01, IM_2A_K02 | T2A_K06, T2A_K07 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-P-2, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_C05_W01 Student ma poszerzoną wiedzę o możliwosciach wykorzystania nauk podstawowych oraz nowoczesnych metod obliczeniowych w procesie projektowania i przewidywania właściwości nowoczesnych materiałów o znaczeniu technologicznym. Zna metody wielopoziomowego modelowania struktury i właściwości wyrobu. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o możliwościach wykorzystania nauk podstawowych oraz nowoczesnych metod obliczeniowych w procesie projektowania i przewidywania właściwości nowoczesnych materiałów o znaczeniu technologicznym. Nie zna metody wielopoziomowego modelowania struktury i właściwości wyrobu. |
3,0 | Student ma wiedzę o możliwościach wykorzystania nauk podstawowych oraz nowoczesnych metod obliczeniowych w procesie projektowania i przewidywania właściwości nowoczesnych materiałów o znaczeniu technologicznym. Zna metody wielopoziomowego modelowania struktury i właściwości wyrobu. | |
3,5 | Student ma poszerzoną wiedzę o możliwościach wykorzystania nauk podstawowych oraz nowoczesnych metod obliczeniowych w procesie projektowania i przewidywania właściwości nowoczesnych materiałów o znaczeniu technologicznym. Zna metody wielopoziomowego modelowania struktury i właściwości wyrobu. | |
4,0 | Student ma szeroką wiedzę o możliwościach wykorzystania nauk podstawowych oraz nowoczesnych metod obliczeniowych w procesie projektowania i przewidywania właściwości nowoczesnych materiałów o znaczeniu technologicznym. Zna i proponuje metody wielopoziomowego modelowania struktury i właściwości wyrobu. | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę o możliwościach wykorzystania nauk podstawowych oraz nowoczesnych metod obliczeniowych w procesie projektowania i przewidywania właściwości nowoczesnych materiałów o znaczeniu technologicznym. Opisuje wskazane metody projektowania zaawansowanego materiału. Zna i proponuje metody wielopoziomowego modelowania struktury i właściwości wyrobu. | |
5,0 | Student ma szeroką wiedzę o możliwościach wykorzystania nauk podstawowych oraz nowoczesnych metod obliczeniowych w procesie projektowania i przewidywania właściwości nowoczesnych materiałów o znaczeniu technologicznym. Opisuje wskazane metody projektowania zaawansowanego materiału. Zna i proponuje metody wielopoziomowego modelowania struktury i właściwości wyrobu w stopniu szerszym. | |
IM_2A_C05_W02 Student ma wiedzę w zakresie podstawowych wiadomości o zaawansowanych materiałach stosowanych we współczesnej technice. | 2,0 | Student nie ma podstawowych wiadomości o zaawansowanych materiałach stosowanych we współczesnej technice. |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie podstawowych wiadomości o zaawansowanych materiałach stosowanych we współczesnej technice. | |
3,5 | Student ma poszerzoną wiedzę o zaawansowanych materiałach stosowanych we współczesnej technice. | |
4,0 | Student ma poszerzoną wiedzę o zaawansowanych materiałach stosowanych we współczesnej technice. Zna nowe pojęcia, definicje i zjawiska dla potrzeb opisu ich budowy, struktury i właściwości. | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę o zaawansowanych materiałach stosowanych we współczesnej technice. Zna nowe pojęcia, definicje i zjawiska dla potrzeb opisu ich budowy, struktury i właściwości. | |
5,0 | Student ma bardzo szeroką wiedzę o zaawansowanych materiałach stosowanych we współczesnej technice. Zna nowe pojęcia, definicje i zjawiska dla potrzeb opisu ich budowy, struktury i właściwości. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_C05_U01 Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać i śledzić rozwój technologii nowych, zaawansowanych materiałów, dobierać nowe techniki analityczne i obliczeniowe w procesie projektowania materiałów. | 2,0 | Student nie potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać i śledzić rozwój technologii nowych, zaawansowanych materiałów, dobierać nowe techniki analityczne i obliczeniowe w procesie projektowania materiałów. |
3,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać i śledzić rozwój technologii nowych, zaawansowanych materiałów, dobierać nowe techniki analityczne i obliczeniowe w procesie projektowania materiałów. | |
3,5 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury i innych nośników informacji, poszukiwać i śledzić rozwój technologii nowych, zaawansowanych materiałów, dobierać nowe techniki analityczne i obliczeniowe w procesie projektowania materiałów. | |
4,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury i innych nośników informacji, poszukiwać i śledzić rozwój technologii nowych, zaawansowanych materiałów, dobierać i wykorzystywać nowe techniki analityczne i obliczeniowe w procesie projektowania materiałów w szerokim zakresie zagadnień interdyscyplinarnych. | |
4,5 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury i innych nośników informacji, poszukiwać i śledzić rozwój technologii nowych, zaawansowanych materiałów, dobierać i wykorzystywać elastycznie nowe techniki analityczne i obliczeniowe w procesie projektowania materiałów w stopniu w szerokim zakresie zagadnień interdyscyplinarnych. | |
5,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać i śledzić rozwój technologii nowych, zaawansowanych materiałów, dobierać i wykorzystywać nowe techniki analityczne i obliczeniowe w procesie projektowania materiałów w stopniu zaawansowanym. | |
IM_2A_C05_U02 Student potrafi korzystać i obsługiwać dostępne programy komputerowe do modelowania molekularnego i metodą elementów skończonych dla opracowania prostych zadań projektowych w projektowaniu budowy i właściwości nowoczesnych materiałów. | 2,0 | Student nie potrafi korzystać i obsługiwać dostępnych programów komputerowych do modelowania molekularnego i metodą elementów skończonych w celu opracowania prostych zadań projektowych w projektowaniu budowy i właściwości nowoczesnych materiałów. |
3,0 | Student potrafi korzystać i obsługiwać dostępne programy komputerowe do modelowania molekularnego i metodą elementów skończonych dla opracowania prostych zadań projektowych w projektowaniu budowy i właściwości nowoczesnych materiałów. | |
3,5 | Student potrafi korzystać i obsługiwać dostępne programy komputerowe do modelowania molekularnego i metodą elementów skończonych dla opracowania zadań projektowych w projektowaniu budowy i właściwości nowoczesnych materiałów. | |
4,0 | Student potrafi korzystać i obsługiwać dostępne programy komputerowe do modelowania molekularnego i metodą elementów skończonych do opracowania zadań projektowych o wyższym stopniu trudności w projektowaniu budowy i właściwości nowoczesnych materiałów. | |
4,5 | Student potrafi korzystać i obsługiwać programy komputerowe do modelowania molekularnego i metodą elementów skończonych do opracowania zadań projektowych w projektowaniu budowy i właściwości nowoczesnych materiałów dla zamodelowania zadań złożonych. | |
5,0 | Student potrafi korzystać i obsługiwać programy komputerowe do modelowania molekularnego i metodą elementów skończonych do opracowania zadań projektowych w projektowaniu budowy i właściwości nowoczesnych materiałów dla zamodelowania zadań bradziej złożonych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_C05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | 2,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie nabędzie aktywnej postawy wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych. |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | |
3,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | |
4,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | |
4,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | |
5,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. |
Literatura podstawowa
- Sopek M., Metodologia, teoretyczne i praktyczne aspekty modelowania molekularnego., CSMM, Łódź, 1995, I
- Doskocz M., Doskocz J., Roszak S., Gancarz R., Modelowanie molekularne w chemii organicznej, cz.I. Przygotowanie obliczeń oraz struktura cząstek., Wrocław, 2007
- Thomas S., Zaikov G. E., Polymer nanocomposite research advances, Nova Sci. Pub., New York, 2008
- D. Felhos, R. Prehn, K. Varadi, A.K. Schlarb, FE simulation of the indentatiofied vinylester composites in respect to their abrasive wear performance, EXPRESS Polymer Letters, EXPRESS Polymer Letters, 2008, Vol.2, No.10, 705-717
- Red.K.Kurzydłowski, M.Lewandowska, Nanomateriały inżynierskie: konstrukcyjne i funkcjonalne, PWN, Warszawa, 2010, I
- Biedunkiewicz A, Krawczyk M.Gabriel-Półrolniczak U., Modelowanie molekularne. Projektowanie materiałów metodami mechaniki kwantowej, Wydawnictwo ZUT, Szczecin, 2015
Literatura dodatkowa
- program komputerowy, HyperChem, Computional Chemistry. Part I. Particular Guide, Part II. Theory ands Methods. Hypercube Inc, Publication HC50-00-03-00,1996., Hypercube Inc, Publication HC50-00-03-00, Gainesville, Florida 32601, USA;, 1996
- M. J. Frisch, et all;, Gaussian 03, Revision C.02, Gaussian, Inc., Wallingford CT, 2004, http://www.gaussian.com.
- Jörg-Rüdiger Hill, Lalitha Subramanian, Amitesh Maiti, Molecular Modeling Techniques in Material Sciences, CRC Press, Taylor & Francis Group, 6000 Broken Sound Parkway NW, Suite 300, Boca Raton, FL 33487-2742, 2005
- J.H.Jensen, Molecular modeling basics, CRC Press Taylor&Francis Group, London, 2010