Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: biomateriały i materiały opakowaniowe

Sylabus przedmiotu Powłoki organiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Powłoki organiczne
Specjalność inżynieria powierzchni
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna
W-2Tworzywa polimerowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z rodzajami polimerów i oligomerów powłokotwórcze, podstawowymi typami spoiw kompozycji ciekłych (wodorozcieńczalnych, rozpuszczalnikowych, bezrozpuszczalnikowych) oraz proszkowych, mechanizmami schnięcia i tworzenia powłok, podstawami adhezji i kohezji
C-2Zapoznanie studenta z właściwościami napełniaczy i pigmentów (w tym metodami otrzymywania i modyfikacji, zastosowaniem) oraz właściwościami dodatków do lakierów i farb (m.in. współrozpuszczalników, koalescentów, środków biocydowych, sykatyw, dodatków specjalnych).
C-3Zapoznanie studenta z metodami przygotowania i aplikacji kompozycji powłokowych oraz metodami oceny właściwości kompozycji i powłok
C-4Nabycie praktycznej umiejętności komponowania, aplikacji i oceny właściwości kompozycji i powłok organicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Otrzymywanie dwuskładnikowych lakierów epoksydowych (rozpuszczalnikowego i bezrozpuszczalnikowego)5
T-L-3Otrzymywanie farby dyspersyjnej4
T-L-4Otrzymywanie dwuskładnikowej farby poliuretanowej5
T-L-5Otrzymywanie wodorozcieńczalnego lakieru i farby epoksydowej5
T-L-6Przygotowanie lakieru alkidowego rozpuszczalnikowego5
T-L-7Ocena właściwości utwardzonych powłok z farb i lakierów5
30
wykłady
T-W-1Substancje błonotwórcze do farb i lakierów8
T-W-2Napełniacze, pigmenty i dodatki do farb i lakierów10
T-W-3Metody przygotowania i aplikacji kompozycji powłokowych5
T-W-4Metody oceny właściwości kompozycji i powłok7
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca samodzielna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości spoiw schnących fizychnie i utwardzanych chemicznie
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie ogólnego skladu kompozycji powłokowych
S-3Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy w zakresie komponowania, obszarów zastosowania i metod oceny własciwości kompozycji i powłok organicznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_IP/04_W01
Wiedza o kompozycjach powłokowych i powłokach organicznych
IM_2A_W02, IM_2A_W04, IM_2A_W03, IM_2A_W05T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_IP/04_U01
Umiejętność oceny właściwości i doboru rodzaju materiału powłokowego do danego zastosowania
IM_2A_U13, IM_2A_U07, IM_2A_U03, IM_2A_U02, IM_2A_U12, IM_2A_U11, IM_2A_U08, IM_2A_U01, IM_2A_U09T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_IP/04_K01
Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych, wzrost świadomości w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym i prywatnym
IM_2A_K01, IM_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-3, T-W-4, T-L-7M-1, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_IP/04_W01
Wiedza o kompozycjach powłokowych i powłokach organicznych
2,0Student nie posiada wiedzy o materiałach powłokowych i powłokach organicznych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie właściwości i składu podstawowych materiałów powłokowych i powłok organicznych
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych właściwości poszczególnych składników kompozycji powłokowych i powłok organicznych, teoretyczną wiedzę w zakresie podstawowych metod komponowania i aplikacji kompozycji powłokowych
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych właściwości poszczególnych składników kompozycji powłokowych i powłok organicznych, teoretyczną wiedzę w zakresie większości metod komponowania i aplikacji kompozycji powłokowych
4,5Student posiada wiedzę w zakresie właściwości poszczególnych składników kompozycji powłokowych i powłok organicznych, teoretyczną wiedzę w zakresie większości metod komponowania i aplikacji kompozycji powłokowych oraz wiedzę o podstawowych rodzajach właściwości materiałów powłokowych podlegających ocenie
5,0Student posiada wiedzę w zakresie właściwości poszczególnych składników kompozycji powłokowych i powłok organicznych, teoretyczną wiedzę w zakresie metod komponowania i aplikacji kompozycji powłokowych oraz wiedzę o rodzajach właściwości materiałów powłokowych podlegających ocenie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_IP/04_U01
Umiejętność oceny właściwości i doboru rodzaju materiału powłokowego do danego zastosowania
2,0Student nie posiada umiejętności oceny i doboru rodzaju materiału powłokowego w zależności od przeznaczenia
3,0Student posiada praktyczne umiejętności oceny podstawowych cech materiałów powłokowych i doboru podstawowych rodzajów materiałów powłokowego do podstawowych zastosowań
3,5Student posiada praktyczne umiejętności oceny większości cech materiałów powłokowych i doboru podstawowych rodzajów materiałów powłokowego do podstawowych zastosować
4,0Student posiada praktyczne umiejętności oceny większości cech materiałów powłokowych i doboru rodzaju materiału powłokowego do większości zastosowań
4,5Student posiada praktyczne umiejętności oceny większości cech materiałów powłokowych i doboru rodzaju materiału powłokowego w zależności od przeznaczenia, a także posiada umiejętność doboru metod oceny materiałów powłokowych użytych do podstawowych zastosowań
5,0Student posiada praktyczne umiejętności oceny większości cech materiałów powłokowych i doboru rodzaju materiału powłokowego w zależności od przeznaczenia, a także posiada umiejętność doboru metod oceny materiałów powłokowych użytych do specyficznych zastosowań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_IP/04_K01
Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych, wzrost świadomości w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym i prywatnym
2,0Student nie charakteryzuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych oraz świadomością w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym i prywatnym
3,0Student charakteryzuje się ograniczoną kreatywnością w zakresie stosowania podstawowej wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych oraz posiada ograniczoną świadomość w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym
3,5Student charakteryzuje się ograniczoną kreatywnością w zakresie stosowania podstawowej wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych oraz posiada ograniczoną świadomość w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym i prywatnym
4,0Student charakteryzuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych oraz przeciętną świadomością w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym
4,5Student charakteryzuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych oraz przeciętną świadomością w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym i prywatnym
5,0Student charakteryzuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych oraz wysoką świadomością w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym i prywatnym

Literatura podstawowa

  1. I. Ochrimienko, W. Wierchołancew, Chemia i technologia substancji błonotwórczych, WNT, Warszawa, 1982
  2. Z. Wicks, Organic coatings, J. Wiley&Sons, Hoboken, 2007
  3. B. Müller, U. Poth, Coating formulation, Vincent Network, Hannower, 2006
  4. T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, Warszawa, 1996
  5. J. Koleske, Paint and coating testing manual, ASTM, Filadelfia, 1995, 14

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Otrzymywanie dwuskładnikowych lakierów epoksydowych (rozpuszczalnikowego i bezrozpuszczalnikowego)5
T-L-3Otrzymywanie farby dyspersyjnej4
T-L-4Otrzymywanie dwuskładnikowej farby poliuretanowej5
T-L-5Otrzymywanie wodorozcieńczalnego lakieru i farby epoksydowej5
T-L-6Przygotowanie lakieru alkidowego rozpuszczalnikowego5
T-L-7Ocena właściwości utwardzonych powłok z farb i lakierów5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Substancje błonotwórcze do farb i lakierów8
T-W-2Napełniacze, pigmenty i dodatki do farb i lakierów10
T-W-3Metody przygotowania i aplikacji kompozycji powłokowych5
T-W-4Metody oceny właściwości kompozycji i powłok7
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca samodzielna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_IP/04_W01Wiedza o kompozycjach powłokowych i powłokach organicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu budowy, struktury i morfologii materiałów niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów w tym biomateriałów i/lub wyrobów
IM_2A_W04Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów niezbędną do projektowania procesu technologicznego i/lub wyrobu
IM_2A_W03Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych i zaawansowanych metod charakteryzowania niezbędną do doboru metod badawczych i interpretacji wyników
IM_2A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii materiałowej niezbędną do zrozumienia zaawansowanych procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami polimerów i oligomerów powłokotwórcze, podstawowymi typami spoiw kompozycji ciekłych (wodorozcieńczalnych, rozpuszczalnikowych, bezrozpuszczalnikowych) oraz proszkowych, mechanizmami schnięcia i tworzenia powłok, podstawami adhezji i kohezji
C-2Zapoznanie studenta z właściwościami napełniaczy i pigmentów (w tym metodami otrzymywania i modyfikacji, zastosowaniem) oraz właściwościami dodatków do lakierów i farb (m.in. współrozpuszczalników, koalescentów, środków biocydowych, sykatyw, dodatków specjalnych).
C-3Zapoznanie studenta z metodami przygotowania i aplikacji kompozycji powłokowych oraz metodami oceny właściwości kompozycji i powłok
Treści programoweT-W-2Napełniacze, pigmenty i dodatki do farb i lakierów
T-W-3Metody przygotowania i aplikacji kompozycji powłokowych
T-W-1Substancje błonotwórcze do farb i lakierów
T-W-4Metody oceny właściwości kompozycji i powłok
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości spoiw schnących fizychnie i utwardzanych chemicznie
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie ogólnego skladu kompozycji powłokowych
S-3Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy w zakresie komponowania, obszarów zastosowania i metod oceny własciwości kompozycji i powłok organicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o materiałach powłokowych i powłokach organicznych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie właściwości i składu podstawowych materiałów powłokowych i powłok organicznych
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych właściwości poszczególnych składników kompozycji powłokowych i powłok organicznych, teoretyczną wiedzę w zakresie podstawowych metod komponowania i aplikacji kompozycji powłokowych
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych właściwości poszczególnych składników kompozycji powłokowych i powłok organicznych, teoretyczną wiedzę w zakresie większości metod komponowania i aplikacji kompozycji powłokowych
4,5Student posiada wiedzę w zakresie właściwości poszczególnych składników kompozycji powłokowych i powłok organicznych, teoretyczną wiedzę w zakresie większości metod komponowania i aplikacji kompozycji powłokowych oraz wiedzę o podstawowych rodzajach właściwości materiałów powłokowych podlegających ocenie
5,0Student posiada wiedzę w zakresie właściwości poszczególnych składników kompozycji powłokowych i powłok organicznych, teoretyczną wiedzę w zakresie metod komponowania i aplikacji kompozycji powłokowych oraz wiedzę o rodzajach właściwości materiałów powłokowych podlegających ocenie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_IP/04_U01Umiejętność oceny właściwości i doboru rodzaju materiału powłokowego do danego zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U13Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować samokształcenie
IM_2A_U07Potrafi oceniać i porównać wyrób ze względu na zadane kryteria użytkowe z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
IM_2A_U03Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
IM_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie; potrafi ocenić czasochłonność zadania i jego aspekty ekonomiczne
IM_2A_U12Potrafi obsługiwać wybrane urządzenia technologiczne i pomiarowe
IM_2A_U11Potrafi projektować wyrób z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych oraz z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
IM_2A_U08Potrafi zaplanować oraz przeprowadzić symulację i pomiary właściwości materiałów i/lub procesów technologicznych i/lub wyrobów
IM_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągnąć wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IM_2A_U09Potrafi zaplanować proces badania wyrobu pod kątem właściwości użytkowych i cyklu życia oraz aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami polimerów i oligomerów powłokotwórcze, podstawowymi typami spoiw kompozycji ciekłych (wodorozcieńczalnych, rozpuszczalnikowych, bezrozpuszczalnikowych) oraz proszkowych, mechanizmami schnięcia i tworzenia powłok, podstawami adhezji i kohezji
C-2Zapoznanie studenta z właściwościami napełniaczy i pigmentów (w tym metodami otrzymywania i modyfikacji, zastosowaniem) oraz właściwościami dodatków do lakierów i farb (m.in. współrozpuszczalników, koalescentów, środków biocydowych, sykatyw, dodatków specjalnych).
C-3Zapoznanie studenta z metodami przygotowania i aplikacji kompozycji powłokowych oraz metodami oceny właściwości kompozycji i powłok
C-4Nabycie praktycznej umiejętności komponowania, aplikacji i oceny właściwości kompozycji i powłok organicznych
Treści programoweT-W-2Napełniacze, pigmenty i dodatki do farb i lakierów
T-W-3Metody przygotowania i aplikacji kompozycji powłokowych
T-W-1Substancje błonotwórcze do farb i lakierów
T-W-4Metody oceny właściwości kompozycji i powłok
T-L-3Otrzymywanie farby dyspersyjnej
T-L-5Otrzymywanie wodorozcieńczalnego lakieru i farby epoksydowej
T-L-2Otrzymywanie dwuskładnikowych lakierów epoksydowych (rozpuszczalnikowego i bezrozpuszczalnikowego)
T-L-4Otrzymywanie dwuskładnikowej farby poliuretanowej
T-L-6Przygotowanie lakieru alkidowego rozpuszczalnikowego
T-L-7Ocena właściwości utwardzonych powłok z farb i lakierów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy w zakresie komponowania, obszarów zastosowania i metod oceny własciwości kompozycji i powłok organicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności oceny i doboru rodzaju materiału powłokowego w zależności od przeznaczenia
3,0Student posiada praktyczne umiejętności oceny podstawowych cech materiałów powłokowych i doboru podstawowych rodzajów materiałów powłokowego do podstawowych zastosowań
3,5Student posiada praktyczne umiejętności oceny większości cech materiałów powłokowych i doboru podstawowych rodzajów materiałów powłokowego do podstawowych zastosować
4,0Student posiada praktyczne umiejętności oceny większości cech materiałów powłokowych i doboru rodzaju materiału powłokowego do większości zastosowań
4,5Student posiada praktyczne umiejętności oceny większości cech materiałów powłokowych i doboru rodzaju materiału powłokowego w zależności od przeznaczenia, a także posiada umiejętność doboru metod oceny materiałów powłokowych użytych do podstawowych zastosowań
5,0Student posiada praktyczne umiejętności oceny większości cech materiałów powłokowych i doboru rodzaju materiału powłokowego w zależności od przeznaczenia, a także posiada umiejętność doboru metod oceny materiałów powłokowych użytych do specyficznych zastosowań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_IP/04_K01Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych, wzrost świadomości w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym i prywatnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
IM_2A_K03Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu oraz ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje; rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami polimerów i oligomerów powłokotwórcze, podstawowymi typami spoiw kompozycji ciekłych (wodorozcieńczalnych, rozpuszczalnikowych, bezrozpuszczalnikowych) oraz proszkowych, mechanizmami schnięcia i tworzenia powłok, podstawami adhezji i kohezji
C-2Zapoznanie studenta z właściwościami napełniaczy i pigmentów (w tym metodami otrzymywania i modyfikacji, zastosowaniem) oraz właściwościami dodatków do lakierów i farb (m.in. współrozpuszczalników, koalescentów, środków biocydowych, sykatyw, dodatków specjalnych).
C-3Zapoznanie studenta z metodami przygotowania i aplikacji kompozycji powłokowych oraz metodami oceny właściwości kompozycji i powłok
C-4Nabycie praktycznej umiejętności komponowania, aplikacji i oceny właściwości kompozycji i powłok organicznych
Treści programoweT-W-3Metody przygotowania i aplikacji kompozycji powłokowych
T-W-4Metody oceny właściwości kompozycji i powłok
T-L-7Ocena właściwości utwardzonych powłok z farb i lakierów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy w zakresie komponowania, obszarów zastosowania i metod oceny własciwości kompozycji i powłok organicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie charakteryzuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych oraz świadomością w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym i prywatnym
3,0Student charakteryzuje się ograniczoną kreatywnością w zakresie stosowania podstawowej wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych oraz posiada ograniczoną świadomość w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym
3,5Student charakteryzuje się ograniczoną kreatywnością w zakresie stosowania podstawowej wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych oraz posiada ograniczoną świadomość w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym i prywatnym
4,0Student charakteryzuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych oraz przeciętną świadomością w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym
4,5Student charakteryzuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych oraz przeciętną świadomością w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym i prywatnym
5,0Student charakteryzuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej ochrony dóbr z wykorzystaniem powłok organicznych oraz wysoką świadomością w zakresie doboru i dbałości o pokrycia organiczne w życiu zawodowym i prywatnym