Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: energetyka konwencjonalna

Sylabus przedmiotu Język niemiecki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język niemiecki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Głębocka <Katarzyna.Glebocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 45 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądż certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojęcia z zakresu automatyki, chłodnictwa, ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacji3
T-LK-2Przełom w polityce energetycznej8
T-LK-3Elektrownie słoneczne4
T-LK-4Energia odpadowa4
T-LK-5Gospodarka odpadami4
T-LK-6Ochrona środowiska w energetyce4
T-LK-7Odnawialne źródła energii i ich wykorzystanie7
T-LK-8Alternatywne źródła energii5
T-LK-9Domy pasywne4
T-LK-10Inteligentne sieci2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne45
A-LK-2Przygotowanie do zajęć30
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu8
A-LK-5Egzamin2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_A01-N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
ENE_2A_U05T2A_U02, T2A_U04, T2A_U06C-1T-LK-8, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-3, T-LK-9, T-LK-10, T-LK-6, T-LK-2, T-LK-1, T-LK-7M-3, M-6, M-1, M-2, M-4S-2, S-1
ENE_2A_A01-N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
ENE_2A_U01, ENE_2A_U05T2A_U01, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U06C-2T-LK-7, T-LK-2, T-LK-5, T-LK-10, T-LK-4, T-LK-8, T-LK-6, T-LK-9, T-LK-1, T-LK-3M-5, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_A01-N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
ENE_2A_K04T2A_K01C-2T-LK-3, T-LK-5, T-LK-4, T-LK-8, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-6, T-LK-9, T-LK-10, T-LK-7M-3, M-1, M-6, M-4, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_A01-N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
ENE_2A_A01-N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_A01-N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. E.Zettl,J.Janssen,H.Müller, Aus moderner Technik und Naturwissenschaft., Hueber Verlag, Ismaning, 2003
  2. H.Olejnik, Deutsch für technische Berufe., Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Sulzer Technical Reviev, Winterthur, 2011, Wybrane artykuły
  2. FOCUS, Forum Deutschland, 2011, Czasopisma niemieckojęzyczne
  3. DUDEN BILDWÖRTERBUCH, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1998
  4. Maria U.Droemann, Maria J. Wefens, UMWELTWÖRTERBUCH, Wiedza Powszechna, Warszawa, 2004

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojęcia z zakresu automatyki, chłodnictwa, ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacji3
T-LK-2Przełom w polityce energetycznej8
T-LK-3Elektrownie słoneczne4
T-LK-4Energia odpadowa4
T-LK-5Gospodarka odpadami4
T-LK-6Ochrona środowiska w energetyce4
T-LK-7Odnawialne źródła energii i ich wykorzystanie7
T-LK-8Alternatywne źródła energii5
T-LK-9Domy pasywne4
T-LK-10Inteligentne sieci2
45

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne45
A-LK-2Przygotowanie do zajęć30
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu8
A-LK-5Egzamin2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_A01-N_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U05Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, również w sprawach zawodowych, czytania ze zrozumieniem literatury fachowej, a także przygotowania i wygłoszenia krótkiej prezentacji na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-8Alternatywne źródła energii
T-LK-4Energia odpadowa
T-LK-5Gospodarka odpadami
T-LK-3Elektrownie słoneczne
T-LK-9Domy pasywne
T-LK-10Inteligentne sieci
T-LK-6Ochrona środowiska w energetyce
T-LK-2Przełom w polityce energetycznej
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojęcia z zakresu automatyki, chłodnictwa, ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacji
T-LK-7Odnawialne źródła energii i ich wykorzystanie
Metody nauczaniaM-3prezentacja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_A01-N_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U01Potrafi uzyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym w zakresie energetyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
ENE_2A_U05Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, również w sprawach zawodowych, czytania ze zrozumieniem literatury fachowej, a także przygotowania i wygłoszenia krótkiej prezentacji na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-7Odnawialne źródła energii i ich wykorzystanie
T-LK-2Przełom w polityce energetycznej
T-LK-5Gospodarka odpadami
T-LK-10Inteligentne sieci
T-LK-4Energia odpadowa
T-LK-8Alternatywne źródła energii
T-LK-6Ochrona środowiska w energetyce
T-LK-9Domy pasywne
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojęcia z zakresu automatyki, chłodnictwa, ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacji
T-LK-3Elektrownie słoneczne
Metody nauczaniaM-5praca z tekstem
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_A01-N_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K04Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-3Elektrownie słoneczne
T-LK-5Gospodarka odpadami
T-LK-4Energia odpadowa
T-LK-8Alternatywne źródła energii
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojęcia z zakresu automatyki, chłodnictwa, ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacji
T-LK-2Przełom w polityce energetycznej
T-LK-6Ochrona środowiska w energetyce
T-LK-9Domy pasywne
T-LK-10Inteligentne sieci
T-LK-7Odnawialne źródła energii i ich wykorzystanie
Metody nauczaniaM-3prezentacja
M-1zajęcia praktyczne
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0