Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Architektura systemów informatycznych Jednostek opieki zdrowotnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Architektura systemów informatycznych Jednostek opieki zdrowotnej
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 24 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać ugruntowaną wiedzę z zakresu architektury sprzętowej komputerów i technologii sieciowych wykorzystywanych przy budowie systemów informatycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy o strukturze systemów informatycznych w obszarze e–zdrowia.
C-2Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych.
C-3Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
C-4Poznanie przepisów regulujących zasady operowania informacją o charakterze medycznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Charakterystyka organizacji opieki zdrowotnej w Polsce.2
T-W-2Potrzeby i prognozy kierunków zmian i rozwoju usług medycznych w Polsce i w Europie.1
T-W-3Akty prawne regulujące zasady świadczenia usług medycznych na różnych poziomach. Ochrona danych osobowych.2
T-W-4Charakterystyka międzynarodowych standardów obowiązujących w informatyzacji Jednostek Opieki Zdrowotnej.2
T-W-5Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania JOZ i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.2
T-W-6Struktury szpitalnych systemów i podsystemów informatycznych (HIS,RIS,PACS).4
T-W-7Informatyzacja przychodni i gabinetów lekarskich.2
T-W-8Integracja systemów informatycznych w JOZ w szerszej skali terytorialnej.2
T-W-9Rozwiązania sieci integrującej jednostki opieki zdrowotnej na przykładzie regionu przygranicznego w woj. zachodniopomorskim.2
T-W-10Portale medyczne. Wykorzystanie internetu w komunikacji z pajentem.3
T-W-11Dystrybucja leków i materiałów medycznych.2
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2Analiza istniejących rozwiązań informatycznych (studia przypadków).33
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.63
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład klasyczny ilustrowany przeźroczami/filmami.
M-2Zadane do samodzielnej analizy studia przypadków rozwiązań systemów informatycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący wyłożony materiał oraz zadane do samdzielnego przygotowania studia przypadków - rozwiązań systemów medycznych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/01_W01
1 Zdobycie wiedzy o strukturze systemów informatycznych w obszarze e–zdrowia.
IC_1A_W02, IC_1A_W08, IC_1A_W13T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11M-1, M-2S-1
IC_1A_O4/01_W02
Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych. Opanowanie podstawowych przepisów prawa regulujących operowanie danycmi medycznymi.
IC_1A_W15T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/01_U01
Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
IC_1A_U12, IC_1A_U18, IC_1A_U27T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/01_K01
Znajomość zasad prawnych i etycznych oraz wymagań obowiązującyh standardów w budowie i eksploatacji informatycznych systemów w medycynie.
IC_1A_K02, IC_1A_K06T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/01_W01
1 Zdobycie wiedzy o strukturze systemów informatycznych w obszarze e–zdrowia.
2,0
3,0Student wykazuje znajomość organizacji usług związanych ze zdrowiem i związki z instytucjami finansującymi te usługi. Potrafi scharakteryzować struktury systemów i podsystemów informatycznych budowanych zgodnie z międzynarodowymi normami dla jednostek opieki zdrowotnej
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O4/01_W02
Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych. Opanowanie podstawowych przepisów prawa regulujących operowanie danycmi medycznymi.
2,0
3,0Student potrafi umiejscowić w medycznych systemach informatycznych dane wrażliwe i wykazać znajomość obowiązujących zasad wymiany informacji medycznej, zna rozwiazania zapobiegające nieuprawnionemu dostępowi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/01_U01
Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
2,0
3,0Student potrafi rozdzielić funkcje systemu informatycznego w warstwach: obsługa administracji (szpitala), przyjmowanie pacjenta, badania diagnostyczne, zabiegi lecznicze, historia leczenia, rozliczenia finansowe. Potrafi tez wskazać na elementy integrujące te funkcje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/01_K01
Znajomość zasad prawnych i etycznych oraz wymagań obowiązującyh standardów w budowie i eksploatacji informatycznych systemów w medycynie.
2,0
3,0Student zna akty prawne majace wpływ na funkcjonowanie systemów informatycznych w jednostkach medycznych. Potrafi wymienić najważniejsze regulacje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cieciura M., Olchowiak W., Metody i narzedzia projektowania komputerowych systemów medycznych, Vizja Press&IT, 2009
  2. Zajdel R., Kecki E., Szczepaniak P., Kurzynski M., Kompedium informatyki medycznej, Alfa-Medica Press, 2003
  3. Rudowski R. (redakcja), Informatyka medyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka organizacji opieki zdrowotnej w Polsce.2
T-W-2Potrzeby i prognozy kierunków zmian i rozwoju usług medycznych w Polsce i w Europie.1
T-W-3Akty prawne regulujące zasady świadczenia usług medycznych na różnych poziomach. Ochrona danych osobowych.2
T-W-4Charakterystyka międzynarodowych standardów obowiązujących w informatyzacji Jednostek Opieki Zdrowotnej.2
T-W-5Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania JOZ i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.2
T-W-6Struktury szpitalnych systemów i podsystemów informatycznych (HIS,RIS,PACS).4
T-W-7Informatyzacja przychodni i gabinetów lekarskich.2
T-W-8Integracja systemów informatycznych w JOZ w szerszej skali terytorialnej.2
T-W-9Rozwiązania sieci integrującej jednostki opieki zdrowotnej na przykładzie regionu przygranicznego w woj. zachodniopomorskim.2
T-W-10Portale medyczne. Wykorzystanie internetu w komunikacji z pajentem.3
T-W-11Dystrybucja leków i materiałów medycznych.2
24

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2Analiza istniejących rozwiązań informatycznych (studia przypadków).33
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.63
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/01_W011 Zdobycie wiedzy o strukturze systemów informatycznych w obszarze e–zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W02Zna architektury systemów komputerowych
IC_1A_W08Posiada wiedzę z zakresie technologii sieciowych wykorzystywanych przy budowie systemów informatycznych
IC_1A_W13Posiada wiedzę dotyczącą prawnych i etycznych aspektów informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o strukturze systemów informatycznych w obszarze e–zdrowia.
C-2Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka organizacji opieki zdrowotnej w Polsce.
T-W-2Potrzeby i prognozy kierunków zmian i rozwoju usług medycznych w Polsce i w Europie.
T-W-4Charakterystyka międzynarodowych standardów obowiązujących w informatyzacji Jednostek Opieki Zdrowotnej.
T-W-5Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania JOZ i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.
T-W-6Struktury szpitalnych systemów i podsystemów informatycznych (HIS,RIS,PACS).
T-W-7Informatyzacja przychodni i gabinetów lekarskich.
T-W-8Integracja systemów informatycznych w JOZ w szerszej skali terytorialnej.
T-W-9Rozwiązania sieci integrującej jednostki opieki zdrowotnej na przykładzie regionu przygranicznego w woj. zachodniopomorskim.
T-W-11Dystrybucja leków i materiałów medycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny ilustrowany przeźroczami/filmami.
M-2Zadane do samodzielnej analizy studia przypadków rozwiązań systemów informatycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący wyłożony materiał oraz zadane do samdzielnego przygotowania studia przypadków - rozwiązań systemów medycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje znajomość organizacji usług związanych ze zdrowiem i związki z instytucjami finansującymi te usługi. Potrafi scharakteryzować struktury systemów i podsystemów informatycznych budowanych zgodnie z międzynarodowymi normami dla jednostek opieki zdrowotnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/01_W02Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych. Opanowanie podstawowych przepisów prawa regulujących operowanie danycmi medycznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
C-4Poznanie przepisów regulujących zasady operowania informacją o charakterze medycznym.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka organizacji opieki zdrowotnej w Polsce.
T-W-2Potrzeby i prognozy kierunków zmian i rozwoju usług medycznych w Polsce i w Europie.
T-W-3Akty prawne regulujące zasady świadczenia usług medycznych na różnych poziomach. Ochrona danych osobowych.
T-W-10Portale medyczne. Wykorzystanie internetu w komunikacji z pajentem.
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny ilustrowany przeźroczami/filmami.
M-2Zadane do samodzielnej analizy studia przypadków rozwiązań systemów informatycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący wyłożony materiał oraz zadane do samdzielnego przygotowania studia przypadków - rozwiązań systemów medycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi umiejscowić w medycznych systemach informatycznych dane wrażliwe i wykazać znajomość obowiązujących zasad wymiany informacji medycznej, zna rozwiazania zapobiegające nieuprawnionemu dostępowi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/01_U01Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U12Ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych przedsięwzięć informatycznych
IC_1A_U18Ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
IC_1A_U27Potrafi analizować i syntezować wybrane probelmy interdyscyplinarne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka organizacji opieki zdrowotnej w Polsce.
T-W-2Potrzeby i prognozy kierunków zmian i rozwoju usług medycznych w Polsce i w Europie.
T-W-5Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania JOZ i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.
T-W-3Akty prawne regulujące zasady świadczenia usług medycznych na różnych poziomach. Ochrona danych osobowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny ilustrowany przeźroczami/filmami.
M-2Zadane do samodzielnej analizy studia przypadków rozwiązań systemów informatycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący wyłożony materiał oraz zadane do samdzielnego przygotowania studia przypadków - rozwiązań systemów medycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozdzielić funkcje systemu informatycznego w warstwach: obsługa administracji (szpitala), przyjmowanie pacjenta, badania diagnostyczne, zabiegi lecznicze, historia leczenia, rozliczenia finansowe. Potrafi tez wskazać na elementy integrujące te funkcje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/01_K01Znajomość zasad prawnych i etycznych oraz wymagań obowiązującyh standardów w budowie i eksploatacji informatycznych systemów w medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K02Świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej
IC_1A_K06Rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych.
C-3Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
C-4Poznanie przepisów regulujących zasady operowania informacją o charakterze medycznym.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka międzynarodowych standardów obowiązujących w informatyzacji Jednostek Opieki Zdrowotnej.
T-W-3Akty prawne regulujące zasady świadczenia usług medycznych na różnych poziomach. Ochrona danych osobowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny ilustrowany przeźroczami/filmami.
M-2Zadane do samodzielnej analizy studia przypadków rozwiązań systemów informatycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący wyłożony materiał oraz zadane do samdzielnego przygotowania studia przypadków - rozwiązań systemów medycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna akty prawne majace wpływ na funkcjonowanie systemów informatycznych w jednostkach medycznych. Potrafi wymienić najważniejsze regulacje.
3,5
4,0
4,5
5,0