Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Integracja oprogramowania i urządzeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integracja oprogramowania i urządzeń
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 18 2,70,44zaliczenie
wykładyW7 10 1,30,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Z zakresu następujących przedmiotów: Elektronika, Elementy cyfrowe i układy logiczne, Technika cyfrowa, Przetwarzanie sygnałów
W-2Podstawy elektroniki i techniki cyfrowej.
W-3Technika mikroprocesorowa i systemy wbudowane.
W-4Architektura systemów komputerowych.
W-5Systemy operacyjne
W-6Programowanie "C", programowanie obiektowe.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzupełnienie wiedzy oraz pozyskaniu podstawowej umiejętności projektowania w zakresie zagadnień wykraczających poza działania o charakterze jedynie cyfrowego przetwarzania informacji
C-2Ugruntowanie świadomości, że przetwarzanie informacji odbywa się także w torze analogowym, i że fakt ten ma kluczowe znaczenie dla efektywności systemu pojmowanego całościowo
C-3Interdyscyplinarne podejście w syntezie zadań systemu technicznego.
C-4Umiejętność wdrożenia aplikacji opartej na integracji sprzętu i oprogramowania.
C-5Umiejętność pracy zespołowej, bycia liderem zespołu. Umiejętność przekazywania wiedzy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zastosowanie metod przygotowania i planowania projektu technicznego na konkretnym przykładzie.2
T-P-2Przygotowywanie bazy metodycznej i narzędziowej w realizacji interdyscyplinarnego projektu technicznego dla przykładów zaproponowanych w grupach studenckich.2
T-P-3Realizacja prostych implementacji związanych z indywidualnymi funkcjami systemu ze szczególnym uwzględnieniem doboru sprzętowo-programowego.2
T-P-4Posługiwanie się informacją internetową w doborze elementów typu COTS.2
T-P-5Realizacja wybranych pomiarów technicznych zgodnie z wymogami zasad metrologii.2
T-P-6Zastosowanie zaawansowanych metod metrologii technicznej.2
T-P-7Sterowniki automatyki przemysłowej integrowane z oprogramowaniem systemowym.2
T-P-8Integracja zadań systemu rozproszonego w automatyce przemysłowej.2
T-P-9Implementacja przykłądowego, wieloosiowego, systemu napędowego.2
18
wykłady
T-W-1Podstawowe parametry toru przetwarzania: dynamika sygnały, parametry przetworników, błędy przetworników1
T-W-2Architektura przetworników cyfrowo-analogowych: struktury podstawowe, struktury segmentowane, przetworniki interpolujące, przetworniki mnożące, typu impulsowego i inne1
T-W-3Architektura przetworników analogowo-cyfrowych: przetwornik jednobitowy – komparator, przetworniki typu flash, przetworniki aproksymujące progresywnie, przetworniki całkujące1
T-W-4Przetworniki typu sigma-delta: podstawy działania, zagadnienia nadpróbkowania, działanie pętli jedno i wielokrotnej, przykłady aplikacji1
T-W-5Tor analogowy przetworników: konfigurowanie wzmacniaczy operacyjnych, wzmacniacz różnicowy, dopasowanie poziomów i wartości sygnału, zagadnienia szumowe, pasmo przenoszenia, buforowanie1
T-W-6Przykłady aplikacyjne przetworników: precyzyjny tor pomiarowy, wielokanałowy tor pomiarowy, potencjometr cyfrowy, cyfrowy tor akustyczny, radio programowe, bezpośrednia cyfrowa synteza częstotliwości, mikrokontrolery analogowe1
T-W-7Charakterystyka elementów pasywnych oraz problemy stosowania obwodów drukowanych: cechy rezystorów, cechy kondensatorów, cechy elementów indukcyjnych, zjawiska niestałości i skali wpływu obwodów drukowanych na działanie toru pomiarowego, zakłócenia i przesłuchy1
T-W-8Podsumowanie i ocena1
T-W-9Projektowanie systemu technicznego w ujęciu systemowym. Zagadnienia podstawowe oraz terminologia.1
T-W-10Proces projektowania systemu technicznego, w ujęciu sprzętowo-programowym, z wykorzystaniem elementów COTS.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przygotowanie podstaw teoretycznych w ramach aktualnie realizowanego projektu.45
A-P-2Konsultacje dodatkowe z prowadzącym w ramach godzin konsultacyjnych.6
A-P-3Przygotowanie sprawozdań dotyczących projektów.30
81
wykłady
A-W-1Samodzielna analiza problemów omawianych w ramach wykładu i studia literaturowe13
A-W-2Udział w wykładach15
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
A-W-4Utwalanie wiedzy wykładowej oraz jej poszerzanie przy użyciu literatury (książkowej i internetowej).10
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów
M-3wykład z prezentacją
M-4metoda przypadków - ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykłądu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O3/11_W01
Na tym etapie posiada już wiedzę więcej niż podstawową z dziedziny elektroniki analogowej i cyfrowej, potrafi analizować i opisywać działanie systemu elektronicznego, potrafi łączyć domenę analogową systemu z domeną cyfrową, również tą opartą na układach programowalnych
C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1S-1, S-2
IC_1A_O3/11_W02
Posiądzie wiedzę dotyczącą metod integracji sprzętu i oprogramowania dla systemów o charakterze interdyscyplinarnym. Będzie posiadać okresloną biegłość w doborze odpowiednich narzędzi pracy oraz gotowych (COTS) komponentów systemu.
IC_1A_W10T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-3T-W-9, T-W-10M-3, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O3/11_U01
Ze szczególnym naciskiem na tor analogowego pozyskiwania i i przetwarzania informacji
C-1M-2S-2
IC_1A_O3/11_U02
Osiągnie umiejętność wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
IC_1A_U06T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9M-4S-3, S-4
IC_1A_O3/11_U03
Osiągnie umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania.
IC_1A_U13T1A_U07, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06C-4, C-5T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O3/11_K01
Nadąża za postępem technologicznym i metodycznym
C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O3/11_W01
Na tym etapie posiada już wiedzę więcej niż podstawową z dziedziny elektroniki analogowej i cyfrowej, potrafi analizować i opisywać działanie systemu elektronicznego, potrafi łączyć domenę analogową systemu z domeną cyfrową, również tą opartą na układach programowalnych
2,0Brak elementarnej wiedzy.
3,0Elementarna wiedza przedmiotu.
3,5Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania.
4,0Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań obliczeniowych i symulacyjnych.
4,5Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań obliczeniowych. i realizacja zadań symulacyjnych.
5,0Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań obliczeniowych, realizacja zadań symulacyjnych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej.
IC_1A_O3/11_W02
Posiądzie wiedzę dotyczącą metod integracji sprzętu i oprogramowania dla systemów o charakterze interdyscyplinarnym. Będzie posiadać okresloną biegłość w doborze odpowiednich narzędzi pracy oraz gotowych (COTS) komponentów systemu.
2,0Nie wykazał się elementarną wiedzą dotyczącą zarówno zagadnień metodycznycj, jak w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi i elementów gotowych.
3,0Posiada elementarną wiedzę dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych.
3,5Posiada wiedzę więcej niż elementarną, dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych.
4,0Posiada wiedzę pozwalającą na samodzielność zawodową, dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych.
4,5Posiada wiedzę pozwalającą na określoną biegłość zawodową, dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych.
5,0Posiada wiedzę umożliwiającą natychmiastową biegłość zawodową, dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O3/11_U01
Ze szczególnym naciskiem na tor analogowego pozyskiwania i i przetwarzania informacji
2,0Nie nabył jakich kolwiek umiejętności praktycznych.
3,0Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu.
3,5Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących.
4,0Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód.
4,5Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej.
5,0Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania.
IC_1A_O3/11_U02
Osiągnie umiejętność wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
2,0Nie osiaga podstawowych umiejętność dotyczących wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
3,0Osiaga elementarne umiejętność dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
3,5Osiąga podstawowe umiejętność dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
4,0Osiąga umiejętnośći, świadczące o samodzielności, dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
4,5Osiąga umiejętnośći, świadczące o samodzielności z elementami kreatywności, dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
5,0Osiąga umiejętnośći, świadczące o samodzielności i kreatywności, dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
IC_1A_O3/11_U03
Osiągnie umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania.
2,0Nie osiąga wystarczających umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania.
3,0Osiąga podstawowe umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania.
3,5Osiąga podstawowe umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. Uzyskuje umiejętność pracy zespołowej.
4,0Osiąga określoną biegłość dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. Uzyskuje umiejętność pracy zespołowej.
4,5Osiąga biegłość dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. Uzyskuje umiejętność pracy zespołowej oraz zdolność prowadzenia konsultacji technicznych.
5,0Osiąga biegłość dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. Uzyskuje umiejętność pracy zespołowej, bycia liderem, oraz zdolność prowadzenia konsultacji technicznychj.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O3/11_K01
Nadąża za postępem technologicznym i metodycznym
2,0Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,0Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie przedmiotui jedynie z obawy o konsekwencje.
3,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań.
4,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę konieczności.
4,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań.
5,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim..

Literatura podstawowa

  1. Kester W., Analog-Digital Conversion, Analog Devices Inc., 2011
  2. Kossiakoff A. Sweet WN, Systems Engineering Principles and Practice, John Wiley & Sons, New Yersey, 2003, ISBN 0-471-23443-5
  3. Richard Zurawski, Embedded System Handbook, CRC Taylor & Francis Group, 2006
  4. Sabrie Soloman, Sensors Handbook, McGraw-Hill, USA, 2010, ISBN: 978-0-07-160571-7

Literatura dodatkowa

  1. Sydenham P.H., Podręcznik Metrologii, WKŁ, Warszawa, 1988
  2. GÁBOR HARSÁNYI, Sensors in Biomedical Applications: Fundamentals, Technology and Applications, CRC Press LLC, 2000, ISBN 1-56676-885-3

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zastosowanie metod przygotowania i planowania projektu technicznego na konkretnym przykładzie.2
T-P-2Przygotowywanie bazy metodycznej i narzędziowej w realizacji interdyscyplinarnego projektu technicznego dla przykładów zaproponowanych w grupach studenckich.2
T-P-3Realizacja prostych implementacji związanych z indywidualnymi funkcjami systemu ze szczególnym uwzględnieniem doboru sprzętowo-programowego.2
T-P-4Posługiwanie się informacją internetową w doborze elementów typu COTS.2
T-P-5Realizacja wybranych pomiarów technicznych zgodnie z wymogami zasad metrologii.2
T-P-6Zastosowanie zaawansowanych metod metrologii technicznej.2
T-P-7Sterowniki automatyki przemysłowej integrowane z oprogramowaniem systemowym.2
T-P-8Integracja zadań systemu rozproszonego w automatyce przemysłowej.2
T-P-9Implementacja przykłądowego, wieloosiowego, systemu napędowego.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe parametry toru przetwarzania: dynamika sygnały, parametry przetworników, błędy przetworników1
T-W-2Architektura przetworników cyfrowo-analogowych: struktury podstawowe, struktury segmentowane, przetworniki interpolujące, przetworniki mnożące, typu impulsowego i inne1
T-W-3Architektura przetworników analogowo-cyfrowych: przetwornik jednobitowy – komparator, przetworniki typu flash, przetworniki aproksymujące progresywnie, przetworniki całkujące1
T-W-4Przetworniki typu sigma-delta: podstawy działania, zagadnienia nadpróbkowania, działanie pętli jedno i wielokrotnej, przykłady aplikacji1
T-W-5Tor analogowy przetworników: konfigurowanie wzmacniaczy operacyjnych, wzmacniacz różnicowy, dopasowanie poziomów i wartości sygnału, zagadnienia szumowe, pasmo przenoszenia, buforowanie1
T-W-6Przykłady aplikacyjne przetworników: precyzyjny tor pomiarowy, wielokanałowy tor pomiarowy, potencjometr cyfrowy, cyfrowy tor akustyczny, radio programowe, bezpośrednia cyfrowa synteza częstotliwości, mikrokontrolery analogowe1
T-W-7Charakterystyka elementów pasywnych oraz problemy stosowania obwodów drukowanych: cechy rezystorów, cechy kondensatorów, cechy elementów indukcyjnych, zjawiska niestałości i skali wpływu obwodów drukowanych na działanie toru pomiarowego, zakłócenia i przesłuchy1
T-W-8Podsumowanie i ocena1
T-W-9Projektowanie systemu technicznego w ujęciu systemowym. Zagadnienia podstawowe oraz terminologia.1
T-W-10Proces projektowania systemu technicznego, w ujęciu sprzętowo-programowym, z wykorzystaniem elementów COTS.1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie podstaw teoretycznych w ramach aktualnie realizowanego projektu.45
A-P-2Konsultacje dodatkowe z prowadzącym w ramach godzin konsultacyjnych.6
A-P-3Przygotowanie sprawozdań dotyczących projektów.30
81
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Samodzielna analiza problemów omawianych w ramach wykładu i studia literaturowe13
A-W-2Udział w wykładach15
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
A-W-4Utwalanie wiedzy wykładowej oraz jej poszerzanie przy użyciu literatury (książkowej i internetowej).10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O3/11_W01Na tym etapie posiada już wiedzę więcej niż podstawową z dziedziny elektroniki analogowej i cyfrowej, potrafi analizować i opisywać działanie systemu elektronicznego, potrafi łączyć domenę analogową systemu z domeną cyfrową, również tą opartą na układach programowalnych
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy oraz pozyskaniu podstawowej umiejętności projektowania w zakresie zagadnień wykraczających poza działania o charakterze jedynie cyfrowego przetwarzania informacji
C-2Ugruntowanie świadomości, że przetwarzanie informacji odbywa się także w torze analogowym, i że fakt ten ma kluczowe znaczenie dla efektywności systemu pojmowanego całościowo
Treści programoweT-W-2Architektura przetworników cyfrowo-analogowych: struktury podstawowe, struktury segmentowane, przetworniki interpolujące, przetworniki mnożące, typu impulsowego i inne
T-W-3Architektura przetworników analogowo-cyfrowych: przetwornik jednobitowy – komparator, przetworniki typu flash, przetworniki aproksymujące progresywnie, przetworniki całkujące
T-W-4Przetworniki typu sigma-delta: podstawy działania, zagadnienia nadpróbkowania, działanie pętli jedno i wielokrotnej, przykłady aplikacji
T-W-5Tor analogowy przetworników: konfigurowanie wzmacniaczy operacyjnych, wzmacniacz różnicowy, dopasowanie poziomów i wartości sygnału, zagadnienia szumowe, pasmo przenoszenia, buforowanie
T-W-7Charakterystyka elementów pasywnych oraz problemy stosowania obwodów drukowanych: cechy rezystorów, cechy kondensatorów, cechy elementów indukcyjnych, zjawiska niestałości i skali wpływu obwodów drukowanych na działanie toru pomiarowego, zakłócenia i przesłuchy
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykłądu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak elementarnej wiedzy.
3,0Elementarna wiedza przedmiotu.
3,5Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania.
4,0Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań obliczeniowych i symulacyjnych.
4,5Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań obliczeniowych. i realizacja zadań symulacyjnych.
5,0Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań obliczeniowych, realizacja zadań symulacyjnych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O3/11_W02Posiądzie wiedzę dotyczącą metod integracji sprzętu i oprogramowania dla systemów o charakterze interdyscyplinarnym. Będzie posiadać okresloną biegłość w doborze odpowiednich narzędzi pracy oraz gotowych (COTS) komponentów systemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Interdyscyplinarne podejście w syntezie zadań systemu technicznego.
Treści programoweT-W-9Projektowanie systemu technicznego w ujęciu systemowym. Zagadnienia podstawowe oraz terminologia.
T-W-10Proces projektowania systemu technicznego, w ujęciu sprzętowo-programowym, z wykorzystaniem elementów COTS.
Metody nauczaniaM-3wykład z prezentacją
M-4metoda przypadków - ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazał się elementarną wiedzą dotyczącą zarówno zagadnień metodycznycj, jak w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi i elementów gotowych.
3,0Posiada elementarną wiedzę dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych.
3,5Posiada wiedzę więcej niż elementarną, dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych.
4,0Posiada wiedzę pozwalającą na samodzielność zawodową, dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych.
4,5Posiada wiedzę pozwalającą na określoną biegłość zawodową, dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych.
5,0Posiada wiedzę umożliwiającą natychmiastową biegłość zawodową, dotyczącą zagadnień metodycznycj, w zakresie rozeznania w odniesieniu do narzędzi oraz dostępności elementów gotowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O3/11_U01Ze szczególnym naciskiem na tor analogowego pozyskiwania i i przetwarzania informacji
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy oraz pozyskaniu podstawowej umiejętności projektowania w zakresie zagadnień wykraczających poza działania o charakterze jedynie cyfrowego przetwarzania informacji
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie nabył jakich kolwiek umiejętności praktycznych.
3,0Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu.
3,5Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących.
4,0Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód.
4,5Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej.
5,0Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O3/11_U02Osiągnie umiejętność wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U06Umie opisywać i analizować działanie podstawowych systemów technicznych na poziomie sprzętu i oprogramowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wdrożenia aplikacji opartej na integracji sprzętu i oprogramowania.
Treści programoweT-P-1Zastosowanie metod przygotowania i planowania projektu technicznego na konkretnym przykładzie.
T-P-2Przygotowywanie bazy metodycznej i narzędziowej w realizacji interdyscyplinarnego projektu technicznego dla przykładów zaproponowanych w grupach studenckich.
T-P-3Realizacja prostych implementacji związanych z indywidualnymi funkcjami systemu ze szczególnym uwzględnieniem doboru sprzętowo-programowego.
T-P-4Posługiwanie się informacją internetową w doborze elementów typu COTS.
T-P-5Realizacja wybranych pomiarów technicznych zgodnie z wymogami zasad metrologii.
T-P-6Zastosowanie zaawansowanych metod metrologii technicznej.
T-P-7Sterowniki automatyki przemysłowej integrowane z oprogramowaniem systemowym.
T-P-8Integracja zadań systemu rozproszonego w automatyce przemysłowej.
T-P-9Implementacja przykłądowego, wieloosiowego, systemu napędowego.
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków - ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie osiaga podstawowych umiejętność dotyczących wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
3,0Osiaga elementarne umiejętność dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
3,5Osiąga podstawowe umiejętność dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
4,0Osiąga umiejętnośći, świadczące o samodzielności, dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
4,5Osiąga umiejętnośći, świadczące o samodzielności z elementami kreatywności, dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
5,0Osiąga umiejętnośći, świadczące o samodzielności i kreatywności, dotyczące wdrażania systemów, których istota działania opiera się na zintegrowaniu sprzętu i oprogramowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O3/11_U03Osiągnie umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U13Ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego i technologicznego w wybranym obszarze informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wdrożenia aplikacji opartej na integracji sprzętu i oprogramowania.
C-5Umiejętność pracy zespołowej, bycia liderem zespołu. Umiejętność przekazywania wiedzy.
Treści programoweT-P-1Zastosowanie metod przygotowania i planowania projektu technicznego na konkretnym przykładzie.
T-P-2Przygotowywanie bazy metodycznej i narzędziowej w realizacji interdyscyplinarnego projektu technicznego dla przykładów zaproponowanych w grupach studenckich.
T-P-3Realizacja prostych implementacji związanych z indywidualnymi funkcjami systemu ze szczególnym uwzględnieniem doboru sprzętowo-programowego.
T-P-4Posługiwanie się informacją internetową w doborze elementów typu COTS.
T-P-5Realizacja wybranych pomiarów technicznych zgodnie z wymogami zasad metrologii.
T-P-6Zastosowanie zaawansowanych metod metrologii technicznej.
T-P-7Sterowniki automatyki przemysłowej integrowane z oprogramowaniem systemowym.
T-P-8Integracja zadań systemu rozproszonego w automatyce przemysłowej.
T-P-9Implementacja przykłądowego, wieloosiowego, systemu napędowego.
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków - ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie osiąga wystarczających umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania.
3,0Osiąga podstawowe umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania.
3,5Osiąga podstawowe umiejętność dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. Uzyskuje umiejętność pracy zespołowej.
4,0Osiąga określoną biegłość dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. Uzyskuje umiejętność pracy zespołowej.
4,5Osiąga biegłość dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. Uzyskuje umiejętność pracy zespołowej oraz zdolność prowadzenia konsultacji technicznych.
5,0Osiąga biegłość dzielenia się wiedzą własną w zakresie integracji sprzętu i oprogramowania. Uzyskuje umiejętność pracy zespołowej, bycia liderem, oraz zdolność prowadzenia konsultacji technicznychj.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O3/11_K01Nadąża za postępem technologicznym i metodycznym
Cel przedmiotuC-2Ugruntowanie świadomości, że przetwarzanie informacji odbywa się także w torze analogowym, i że fakt ten ma kluczowe znaczenie dla efektywności systemu pojmowanego całościowo
Treści programoweT-W-2Architektura przetworników cyfrowo-analogowych: struktury podstawowe, struktury segmentowane, przetworniki interpolujące, przetworniki mnożące, typu impulsowego i inne
T-W-3Architektura przetworników analogowo-cyfrowych: przetwornik jednobitowy – komparator, przetworniki typu flash, przetworniki aproksymujące progresywnie, przetworniki całkujące
T-W-4Przetworniki typu sigma-delta: podstawy działania, zagadnienia nadpróbkowania, działanie pętli jedno i wielokrotnej, przykłady aplikacji
T-W-5Tor analogowy przetworników: konfigurowanie wzmacniaczy operacyjnych, wzmacniacz różnicowy, dopasowanie poziomów i wartości sygnału, zagadnienia szumowe, pasmo przenoszenia, buforowanie
T-W-7Charakterystyka elementów pasywnych oraz problemy stosowania obwodów drukowanych: cechy rezystorów, cechy kondensatorów, cechy elementów indukcyjnych, zjawiska niestałości i skali wpływu obwodów drukowanych na działanie toru pomiarowego, zakłócenia i przesłuchy
T-W-1Podstawowe parametry toru przetwarzania: dynamika sygnały, parametry przetworników, błędy przetworników
T-W-6Przykłady aplikacyjne przetworników: precyzyjny tor pomiarowy, wielokanałowy tor pomiarowy, potencjometr cyfrowy, cyfrowy tor akustyczny, radio programowe, bezpośrednia cyfrowa synteza częstotliwości, mikrokontrolery analogowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykłądu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,0Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie przedmiotui jedynie z obawy o konsekwencje.
3,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań.
4,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę konieczności.
4,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań.
5,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim..