Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Technologie webowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie webowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,90,62zaliczenie
laboratoriaL3 18 2,10,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy programowania
W-2Podstawy grafiki komputerowej
W-3Podstawy teleinformatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych technik udostępniania dokumentów hipertekstowych w internecie
C-2Poznanie technologii służących do opisu i formatowania treści dokumentów hipertekstowych
C-3Poznanie podstaw technologii dynamicznego tworzenia dokumentów hipertekstowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instalacja i podstawowa konfiguracja serwera HTTP Apache w środowisku Linux1
T-L-2Tworzenie definicji typu dokumentu XML DTD dla zadanej struktury danych1
T-L-3Tworzenie struktury XML Schema dla zadanej struktury danych1
T-L-4Tworzenie i walidacja dokumentu HTML dla różnych typów (strict, transitional, frameset)2
T-L-5Tworzenie stylu CSS dla strony HTML wg zadanych wytycznych i z uwzględnieniem różnic w interpretacji stylów w różnych (wersjach) przeglądarkach internetowych2
T-L-6Tworzenie wariantów stylów CSS dla strony dla komputerów PC, urządzeń mobilnych i do wydruku.2
T-L-7Realizacja skryptu JavaScript do dynamicznej manipulacji elementów strony internetowej i walidacji danych wprowadzanych w formularzu.2
T-L-8Tworzenie formularzy z uwzględnieniem rozszerzeń HTML51
T-L-9Realizacja skryptu do manipulacji grafiką 2D w elemencie typu CANVAS2
T-L-10Realizacja skryptu strony serwera generującego dokumenty html wg podanych wytycznych1
T-L-11Realizacja prostej aplikacji w technologii AJAX (wymiana elementów strony, odbiór i interpretacja danych JSON)2
T-L-12Realizacja klienta usługi REST wybranego serwisu internetowego1
18
wykłady
T-W-1Protokół przesyłania dokumentów hipertekstowych HTTP: założenia i wersje protokołu HTTP, struktura nagłówka wywołań HTTP, metody wywołań HTTP, struktura odpowiedzi i kody odpowiedzi, autoryzacja HTTP, zabezpieczone HTTP (HTTPS), serwery HTTP, metody zapewniania sesji w aplikacjach HTTP1
T-W-2Podstawy XML: założenia rozszerzalnego języka znacznikowego XML, typowe zastosowania XML, określanie struktury i walidacja XML (DTD, XML Schema), przestrzenie nazw w XML, dostęp do węzłów dokumentu z użyciem XPath, transformacje dokumentów XML z użyciem XSLT.2
T-W-3Dokumenty hipertekstowe: język znacznikowy opisu strony HTML, struktura dokumentu HTML, wersje HTML i historia jego rozwoju, język XHTML, standaryzacja technologii internetowych (Word Wide Web Consortium), walidacja dokumentów HTML i XHTML, typu dokumentu HTML (strict, ttransitional i frameset)2
T-W-4Kaskadowe arkusze stylów CSS: założenia i możliwości CSS, wersje i historia rozwoju CSS, osadzanie CSS w dokumentach HTML, model „pudełkowy” w CSS, metody pozycjonowania elementów dokumentu, elementy „pływające” w CSS, pseudo-klasy i pseudo-elementy, projektowanie różnych wersji prezentacji dokumentu w zależności od medium docelowego, stosowanie własnych fontów do formatowania tekstów w dokumentach HTML, przykłady formatowania dokumentów dla stron „pełnych”, mobilnych i do wydruku.2
T-W-5Wykorzystanie języka JavaScript po stronie klienta do budowania dynamicznych dokumentów hipertekstowych (DHTML): założenia języka Javascript, interpretery języka JavaScript, osadzanie skryptów JavaScript w dokumentach HTML, obiektowy model dokumentów (DOM), manipulacja strukturą dokumentu HTML z wykorzystaniem Javascript, walidacja formularzy z wykorzystaniem JavaScript, obsługa zdarzeń1
T-W-6HTML5: rozszerzenia wprowadzone do standardu względem HTML 4.01, nowe znaczniki i atrybutu do konstrukcji formularzy, wsparcie obsługi dźwięku i wideo, wsparcie dla technologii drag&drop, możliwość przechowywania danych w atrybutach znaczników, edycja treści elementów dokumentu html (contenteditable), wsparcie dla rysowania 2D (element CANVAS)2
T-W-7Dynamiczne tworzenie dokumentów hipertekstowych przez aplikacje strony serwera: założenia funkcjonowania aplikacji internetowej strony serwera, proste generowanie dynamicznych dokumentów HTML z użyciem serwera Apache z modułem interpretera języka PHP, komponenty webowe w technologii Java EE (HTTPServlet, JSP, JSF), wzorzec projektowy Model-View-Controller, frameworki MVC do budowy aplikacji internetowych, omówienie przykładowego frameworka MVC dla języka PHP, Python lub Ruby.2
T-W-8Technologia asynchronicznego generowania stron internetowych AJAX: założenia i wykorzystanie podejścia AJAX w tworzeniu dokumentów html. Architektura AJAX, zalety i wady, zastosowania. Podstawy działania AJAX, posługiwanie się obiektem XMLHttpRequest. wysyłanie żądań i obsługa odpowiedzi, formaty wymiany danych ze stroną serwera (format JSON).2
T-W-9Biblioteka jQuery dla JavaScript: selektory i manipulacja drzewem dom, manipulacja atrybutami i stylami elementów, obsługa zdarzeń, obsługa wywołań asynchronicznych AJAX, efekty graficzne i animacje, biblioteka dynamicznych komponentów interfejsu użytkownika JQuery UI, korzystanie i tworzenie pluginów dla JQuery.1
T-W-10Uniwersalny format grafiki wektorowej do zastosowań internetowych SVG: możliwości formatu SVG, historia rozwoju formatu SVG, struktura pliku SVG, podstawowe elementy graficzne i znaczniki do ich opisu, wypełnienia i gradienty, filtry graficzne, manipulacja grafiką SVG z użyciem JavaScript, animacje w SVG.1
T-W-11Technologie usług sieciowych (web-service): koncepcja architektury zorientowanej na usługi, protokół SOAP, komunikaty SOAP, metody transferu komunikatów SOAP, architektura wywołań SOAP, bezstanowy i stanowy tryb pracy web serviceów, język opisu usług sieciowych WSDL, rejestry usług seciowych UDDI, architektura i podejście REST w realizacji usług sieciowych.1
T-W-12Technologie semantycznego opisu treści w internecie: zunifikowany identyfikator zasobów URI, standard metadanych do opisu zasobów RDF, struktura dokumentu RDF, język reprezentacji wiedzy RDFS, projekt gogle knowledge graph, semantyczne wyszukiwanie na przykładzie Facebook Graph Search.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć36
A-L-3Realizacja zadań do wykonania w domu36
A-L-4Udział w konsultacjach2
92
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Przygotowanie i udział w zaliczeniu36
55

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych samodzielnie przez studenta
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/11_W01
Zna znacznikowe języki opisu dokumentu, języki opisu formy prezentacji oraz podstawy języków skryptowych osadzanych w stronach internetowych
IC_1A_W05T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/11_U01
Umie zastosować języki znacznikowe i języki skryptowe do szybkiego prototypowania interfejsu aplikacji internetowych
IC_1A_U08T1A_U09, T1A_U16InzA_U02, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1
IC_1A_C/11_U02
Umie ocenić przydatność i stosować różne technologie webowe do projektowania stron i aplikacji internetowych
IC_1A_U25T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/11_W01
Zna znacznikowe języki opisu dokumentu, języki opisu formy prezentacji oraz podstawy języków skryptowych osadzanych w stronach internetowych
2,0Nie zna żadnych technologii webowych
3,0Potrafi wymienić podstawowe języki znacznikowe służące do określania struktury danych i dokumentów
3,5Potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe języki znacznikowe służące do określania struktury danych i dokumentów oraz określania ich formy prezentacji
4,0Zna podstawy języka skryptowego JavaScript
4,5Zna zastosowania i typową architekturę aplikacji webowej strony serwera
5,0Zna podstawy technologii web serviceów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/11_U01
Umie zastosować języki znacznikowe i języki skryptowe do szybkiego prototypowania interfejsu aplikacji internetowych
2,0Student nie zna zasad i podstaw technicznych funkcjonowania stron internetowych, nie zna technologii określania struktury i wyglądu stron internetowych, nie zna technik dynamicznego manipulowania treściami na stronach internetowych.
3,0Student zna podstawy funkcjonowania stron internetowych, rozumie ideę hiperłączy, potrafi wymienić nazwy podstawowych technologii służących do określania treści stron internetowych
3,5Student zna strukturę dokumentów HTML, rozumie ideę języków znacznikowych służących do określania struktury dokumentu, rozumie cel stosowania technologii kaskadowych arkuszów stylów.
4,0Student zna zasady budowy tabel i formularzy w HTML, zna podstawowe zasady formatowania elementów strony z użyciem CSS.
4,5Student zna i rozumie zasady pozycjonowania elementów strony z użyciem CSS.
5,0Student zna podstawy umieszczania i typowe zastosowanie dynamicznych skryptów umieszczanych w stronach internetowych.
IC_1A_C/11_U02
Umie ocenić przydatność i stosować różne technologie webowe do projektowania stron i aplikacji internetowych
2,0Nie potrafi zastosować podstawowych technologii webowych
3,0Potrafi zaprojektować prosta strukturę danych w języku XML
3,5Potrafi posługiwać się większością znaczników języka HTML do zaprojektowania strony internetowej,
4,0Potrafi zastosować CSS do formatowania wyglądu dokumentu HTML, potrafi w podstawowym zakresie administrować wybranym serwerem HTTP
4,5Potrafi zaprojektować prosty skrypt JavaScript i osadzić go w dokunecie HTML
5,0Potrafi zaprojektować prosta aplikację internetową oraz web service w języku PHP

Literatura podstawowa

  1. Steven M. Schafer, HTML, XHTML i CSS. Biblia, Helion, 2010
  2. Jason Cranford Teague, CSS3. Szybki start, Helion, 2011
  3. Bartosz Danowski, Wstęp do HTML5 i CSS3, Helion, 2011
  4. David Sawyer McFarland, JavaScript i jQuery. Nieoficjalny podręcznik, Helion, 2012
  5. Przemysław Kazienko, Krzysztof Gwiazda, XML na poważnie, Helion, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Witold Wrotek, CSS3. Kaskadowe arkusze stylów. Ćwiczenia praktyczne, Helion, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instalacja i podstawowa konfiguracja serwera HTTP Apache w środowisku Linux1
T-L-2Tworzenie definicji typu dokumentu XML DTD dla zadanej struktury danych1
T-L-3Tworzenie struktury XML Schema dla zadanej struktury danych1
T-L-4Tworzenie i walidacja dokumentu HTML dla różnych typów (strict, transitional, frameset)2
T-L-5Tworzenie stylu CSS dla strony HTML wg zadanych wytycznych i z uwzględnieniem różnic w interpretacji stylów w różnych (wersjach) przeglądarkach internetowych2
T-L-6Tworzenie wariantów stylów CSS dla strony dla komputerów PC, urządzeń mobilnych i do wydruku.2
T-L-7Realizacja skryptu JavaScript do dynamicznej manipulacji elementów strony internetowej i walidacji danych wprowadzanych w formularzu.2
T-L-8Tworzenie formularzy z uwzględnieniem rozszerzeń HTML51
T-L-9Realizacja skryptu do manipulacji grafiką 2D w elemencie typu CANVAS2
T-L-10Realizacja skryptu strony serwera generującego dokumenty html wg podanych wytycznych1
T-L-11Realizacja prostej aplikacji w technologii AJAX (wymiana elementów strony, odbiór i interpretacja danych JSON)2
T-L-12Realizacja klienta usługi REST wybranego serwisu internetowego1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Protokół przesyłania dokumentów hipertekstowych HTTP: założenia i wersje protokołu HTTP, struktura nagłówka wywołań HTTP, metody wywołań HTTP, struktura odpowiedzi i kody odpowiedzi, autoryzacja HTTP, zabezpieczone HTTP (HTTPS), serwery HTTP, metody zapewniania sesji w aplikacjach HTTP1
T-W-2Podstawy XML: założenia rozszerzalnego języka znacznikowego XML, typowe zastosowania XML, określanie struktury i walidacja XML (DTD, XML Schema), przestrzenie nazw w XML, dostęp do węzłów dokumentu z użyciem XPath, transformacje dokumentów XML z użyciem XSLT.2
T-W-3Dokumenty hipertekstowe: język znacznikowy opisu strony HTML, struktura dokumentu HTML, wersje HTML i historia jego rozwoju, język XHTML, standaryzacja technologii internetowych (Word Wide Web Consortium), walidacja dokumentów HTML i XHTML, typu dokumentu HTML (strict, ttransitional i frameset)2
T-W-4Kaskadowe arkusze stylów CSS: założenia i możliwości CSS, wersje i historia rozwoju CSS, osadzanie CSS w dokumentach HTML, model „pudełkowy” w CSS, metody pozycjonowania elementów dokumentu, elementy „pływające” w CSS, pseudo-klasy i pseudo-elementy, projektowanie różnych wersji prezentacji dokumentu w zależności od medium docelowego, stosowanie własnych fontów do formatowania tekstów w dokumentach HTML, przykłady formatowania dokumentów dla stron „pełnych”, mobilnych i do wydruku.2
T-W-5Wykorzystanie języka JavaScript po stronie klienta do budowania dynamicznych dokumentów hipertekstowych (DHTML): założenia języka Javascript, interpretery języka JavaScript, osadzanie skryptów JavaScript w dokumentach HTML, obiektowy model dokumentów (DOM), manipulacja strukturą dokumentu HTML z wykorzystaniem Javascript, walidacja formularzy z wykorzystaniem JavaScript, obsługa zdarzeń1
T-W-6HTML5: rozszerzenia wprowadzone do standardu względem HTML 4.01, nowe znaczniki i atrybutu do konstrukcji formularzy, wsparcie obsługi dźwięku i wideo, wsparcie dla technologii drag&drop, możliwość przechowywania danych w atrybutach znaczników, edycja treści elementów dokumentu html (contenteditable), wsparcie dla rysowania 2D (element CANVAS)2
T-W-7Dynamiczne tworzenie dokumentów hipertekstowych przez aplikacje strony serwera: założenia funkcjonowania aplikacji internetowej strony serwera, proste generowanie dynamicznych dokumentów HTML z użyciem serwera Apache z modułem interpretera języka PHP, komponenty webowe w technologii Java EE (HTTPServlet, JSP, JSF), wzorzec projektowy Model-View-Controller, frameworki MVC do budowy aplikacji internetowych, omówienie przykładowego frameworka MVC dla języka PHP, Python lub Ruby.2
T-W-8Technologia asynchronicznego generowania stron internetowych AJAX: założenia i wykorzystanie podejścia AJAX w tworzeniu dokumentów html. Architektura AJAX, zalety i wady, zastosowania. Podstawy działania AJAX, posługiwanie się obiektem XMLHttpRequest. wysyłanie żądań i obsługa odpowiedzi, formaty wymiany danych ze stroną serwera (format JSON).2
T-W-9Biblioteka jQuery dla JavaScript: selektory i manipulacja drzewem dom, manipulacja atrybutami i stylami elementów, obsługa zdarzeń, obsługa wywołań asynchronicznych AJAX, efekty graficzne i animacje, biblioteka dynamicznych komponentów interfejsu użytkownika JQuery UI, korzystanie i tworzenie pluginów dla JQuery.1
T-W-10Uniwersalny format grafiki wektorowej do zastosowań internetowych SVG: możliwości formatu SVG, historia rozwoju formatu SVG, struktura pliku SVG, podstawowe elementy graficzne i znaczniki do ich opisu, wypełnienia i gradienty, filtry graficzne, manipulacja grafiką SVG z użyciem JavaScript, animacje w SVG.1
T-W-11Technologie usług sieciowych (web-service): koncepcja architektury zorientowanej na usługi, protokół SOAP, komunikaty SOAP, metody transferu komunikatów SOAP, architektura wywołań SOAP, bezstanowy i stanowy tryb pracy web serviceów, język opisu usług sieciowych WSDL, rejestry usług seciowych UDDI, architektura i podejście REST w realizacji usług sieciowych.1
T-W-12Technologie semantycznego opisu treści w internecie: zunifikowany identyfikator zasobów URI, standard metadanych do opisu zasobów RDF, struktura dokumentu RDF, język reprezentacji wiedzy RDFS, projekt gogle knowledge graph, semantyczne wyszukiwanie na przykładzie Facebook Graph Search.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć36
A-L-3Realizacja zadań do wykonania w domu36
A-L-4Udział w konsultacjach2
92
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Przygotowanie i udział w zaliczeniu36
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/11_W01Zna znacznikowe języki opisu dokumentu, języki opisu formy prezentacji oraz podstawy języków skryptowych osadzanych w stronach internetowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W05Zna wybrany języku programowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych technik udostępniania dokumentów hipertekstowych w internecie
C-2Poznanie technologii służących do opisu i formatowania treści dokumentów hipertekstowych
C-3Poznanie podstaw technologii dynamicznego tworzenia dokumentów hipertekstowych
Treści programoweT-W-1Protokół przesyłania dokumentów hipertekstowych HTTP: założenia i wersje protokołu HTTP, struktura nagłówka wywołań HTTP, metody wywołań HTTP, struktura odpowiedzi i kody odpowiedzi, autoryzacja HTTP, zabezpieczone HTTP (HTTPS), serwery HTTP, metody zapewniania sesji w aplikacjach HTTP
T-W-2Podstawy XML: założenia rozszerzalnego języka znacznikowego XML, typowe zastosowania XML, określanie struktury i walidacja XML (DTD, XML Schema), przestrzenie nazw w XML, dostęp do węzłów dokumentu z użyciem XPath, transformacje dokumentów XML z użyciem XSLT.
T-W-3Dokumenty hipertekstowe: język znacznikowy opisu strony HTML, struktura dokumentu HTML, wersje HTML i historia jego rozwoju, język XHTML, standaryzacja technologii internetowych (Word Wide Web Consortium), walidacja dokumentów HTML i XHTML, typu dokumentu HTML (strict, ttransitional i frameset)
T-W-4Kaskadowe arkusze stylów CSS: założenia i możliwości CSS, wersje i historia rozwoju CSS, osadzanie CSS w dokumentach HTML, model „pudełkowy” w CSS, metody pozycjonowania elementów dokumentu, elementy „pływające” w CSS, pseudo-klasy i pseudo-elementy, projektowanie różnych wersji prezentacji dokumentu w zależności od medium docelowego, stosowanie własnych fontów do formatowania tekstów w dokumentach HTML, przykłady formatowania dokumentów dla stron „pełnych”, mobilnych i do wydruku.
T-W-5Wykorzystanie języka JavaScript po stronie klienta do budowania dynamicznych dokumentów hipertekstowych (DHTML): założenia języka Javascript, interpretery języka JavaScript, osadzanie skryptów JavaScript w dokumentach HTML, obiektowy model dokumentów (DOM), manipulacja strukturą dokumentu HTML z wykorzystaniem Javascript, walidacja formularzy z wykorzystaniem JavaScript, obsługa zdarzeń
T-W-6HTML5: rozszerzenia wprowadzone do standardu względem HTML 4.01, nowe znaczniki i atrybutu do konstrukcji formularzy, wsparcie obsługi dźwięku i wideo, wsparcie dla technologii drag&drop, możliwość przechowywania danych w atrybutach znaczników, edycja treści elementów dokumentu html (contenteditable), wsparcie dla rysowania 2D (element CANVAS)
T-W-7Dynamiczne tworzenie dokumentów hipertekstowych przez aplikacje strony serwera: założenia funkcjonowania aplikacji internetowej strony serwera, proste generowanie dynamicznych dokumentów HTML z użyciem serwera Apache z modułem interpretera języka PHP, komponenty webowe w technologii Java EE (HTTPServlet, JSP, JSF), wzorzec projektowy Model-View-Controller, frameworki MVC do budowy aplikacji internetowych, omówienie przykładowego frameworka MVC dla języka PHP, Python lub Ruby.
T-W-8Technologia asynchronicznego generowania stron internetowych AJAX: założenia i wykorzystanie podejścia AJAX w tworzeniu dokumentów html. Architektura AJAX, zalety i wady, zastosowania. Podstawy działania AJAX, posługiwanie się obiektem XMLHttpRequest. wysyłanie żądań i obsługa odpowiedzi, formaty wymiany danych ze stroną serwera (format JSON).
T-W-9Biblioteka jQuery dla JavaScript: selektory i manipulacja drzewem dom, manipulacja atrybutami i stylami elementów, obsługa zdarzeń, obsługa wywołań asynchronicznych AJAX, efekty graficzne i animacje, biblioteka dynamicznych komponentów interfejsu użytkownika JQuery UI, korzystanie i tworzenie pluginów dla JQuery.
T-W-10Uniwersalny format grafiki wektorowej do zastosowań internetowych SVG: możliwości formatu SVG, historia rozwoju formatu SVG, struktura pliku SVG, podstawowe elementy graficzne i znaczniki do ich opisu, wypełnienia i gradienty, filtry graficzne, manipulacja grafiką SVG z użyciem JavaScript, animacje w SVG.
T-W-11Technologie usług sieciowych (web-service): koncepcja architektury zorientowanej na usługi, protokół SOAP, komunikaty SOAP, metody transferu komunikatów SOAP, architektura wywołań SOAP, bezstanowy i stanowy tryb pracy web serviceów, język opisu usług sieciowych WSDL, rejestry usług seciowych UDDI, architektura i podejście REST w realizacji usług sieciowych.
T-W-12Technologie semantycznego opisu treści w internecie: zunifikowany identyfikator zasobów URI, standard metadanych do opisu zasobów RDF, struktura dokumentu RDF, język reprezentacji wiedzy RDFS, projekt gogle knowledge graph, semantyczne wyszukiwanie na przykładzie Facebook Graph Search.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych technologii webowych
3,0Potrafi wymienić podstawowe języki znacznikowe służące do określania struktury danych i dokumentów
3,5Potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe języki znacznikowe służące do określania struktury danych i dokumentów oraz określania ich formy prezentacji
4,0Zna podstawy języka skryptowego JavaScript
4,5Zna zastosowania i typową architekturę aplikacji webowej strony serwera
5,0Zna podstawy technologii web serviceów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/11_U01Umie zastosować języki znacznikowe i języki skryptowe do szybkiego prototypowania interfejsu aplikacji internetowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U08Umie stosować narzędzia do szybkiego prototypowania systemów informatycznych przeznaczonych na różne platformy sprzętowe z wykorzystaniem zaawansowanej wiedzy algorytmicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych technik udostępniania dokumentów hipertekstowych w internecie
C-2Poznanie technologii służących do opisu i formatowania treści dokumentów hipertekstowych
C-3Poznanie podstaw technologii dynamicznego tworzenia dokumentów hipertekstowych
Treści programoweT-L-2Tworzenie definicji typu dokumentu XML DTD dla zadanej struktury danych
T-L-3Tworzenie struktury XML Schema dla zadanej struktury danych
T-L-4Tworzenie i walidacja dokumentu HTML dla różnych typów (strict, transitional, frameset)
T-L-5Tworzenie stylu CSS dla strony HTML wg zadanych wytycznych i z uwzględnieniem różnic w interpretacji stylów w różnych (wersjach) przeglądarkach internetowych
T-L-6Tworzenie wariantów stylów CSS dla strony dla komputerów PC, urządzeń mobilnych i do wydruku.
T-L-7Realizacja skryptu JavaScript do dynamicznej manipulacji elementów strony internetowej i walidacji danych wprowadzanych w formularzu.
T-L-8Tworzenie formularzy z uwzględnieniem rozszerzeń HTML5
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych samodzielnie przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad i podstaw technicznych funkcjonowania stron internetowych, nie zna technologii określania struktury i wyglądu stron internetowych, nie zna technik dynamicznego manipulowania treściami na stronach internetowych.
3,0Student zna podstawy funkcjonowania stron internetowych, rozumie ideę hiperłączy, potrafi wymienić nazwy podstawowych technologii służących do określania treści stron internetowych
3,5Student zna strukturę dokumentów HTML, rozumie ideę języków znacznikowych służących do określania struktury dokumentu, rozumie cel stosowania technologii kaskadowych arkuszów stylów.
4,0Student zna zasady budowy tabel i formularzy w HTML, zna podstawowe zasady formatowania elementów strony z użyciem CSS.
4,5Student zna i rozumie zasady pozycjonowania elementów strony z użyciem CSS.
5,0Student zna podstawy umieszczania i typowe zastosowanie dynamicznych skryptów umieszczanych w stronach internetowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/11_U02Umie ocenić przydatność i stosować różne technologie webowe do projektowania stron i aplikacji internetowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U25Umie oceniać przydatność i stosować różne języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych technik udostępniania dokumentów hipertekstowych w internecie
C-2Poznanie technologii służących do opisu i formatowania treści dokumentów hipertekstowych
C-3Poznanie podstaw technologii dynamicznego tworzenia dokumentów hipertekstowych
Treści programoweT-L-2Tworzenie definicji typu dokumentu XML DTD dla zadanej struktury danych
T-L-3Tworzenie struktury XML Schema dla zadanej struktury danych
T-L-4Tworzenie i walidacja dokumentu HTML dla różnych typów (strict, transitional, frameset)
T-L-5Tworzenie stylu CSS dla strony HTML wg zadanych wytycznych i z uwzględnieniem różnic w interpretacji stylów w różnych (wersjach) przeglądarkach internetowych
T-L-6Tworzenie wariantów stylów CSS dla strony dla komputerów PC, urządzeń mobilnych i do wydruku.
T-L-7Realizacja skryptu JavaScript do dynamicznej manipulacji elementów strony internetowej i walidacji danych wprowadzanych w formularzu.
T-L-8Tworzenie formularzy z uwzględnieniem rozszerzeń HTML5
T-L-1Instalacja i podstawowa konfiguracja serwera HTTP Apache w środowisku Linux
T-L-9Realizacja skryptu do manipulacji grafiką 2D w elemencie typu CANVAS
T-L-10Realizacja skryptu strony serwera generującego dokumenty html wg podanych wytycznych
T-L-11Realizacja prostej aplikacji w technologii AJAX (wymiana elementów strony, odbiór i interpretacja danych JSON)
T-L-12Realizacja klienta usługi REST wybranego serwisu internetowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych samodzielnie przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zastosować podstawowych technologii webowych
3,0Potrafi zaprojektować prosta strukturę danych w języku XML
3,5Potrafi posługiwać się większością znaczników języka HTML do zaprojektowania strony internetowej,
4,0Potrafi zastosować CSS do formatowania wyglądu dokumentu HTML, potrafi w podstawowym zakresie administrować wybranym serwerem HTTP
4,5Potrafi zaprojektować prosty skrypt JavaScript i osadzić go w dokunecie HTML
5,0Potrafi zaprojektować prosta aplikację internetową oraz web service w języku PHP