Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: systemy komputerowe i technologie mobilne
Sylabus przedmiotu Procesory sygnałowe - Przedmiot obieralny III:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesory sygnałowe - Przedmiot obieralny III | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Jaskuła <Marek.Jaskula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W zakresie wiedzy wymagany jest następujący zakres przedmiotowy: Elementy cyfrowe i układy logiczne, Technika cyfrowa, Systemy wbudowane. |
W-2 | W odniesieniu do zagadnień programowania wymagany jest następujący zakres przedmiotowy: Podstawy programowania, Inżynieria programowania, Architektura systemów komputerowych, Systemy operacyjne. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowa wiedza z zakresu architektury procesorów sygnałówych/jednostek FPU i zrealizować na nich wybrane algorytmy przetwarzania sygnałów. |
C-2 | Rozumienie zasad buduowy procesorów sygnałówych/układów FPU i sposobów ich wykorzystania. |
C-3 | Opanowanie określonego zakresu umiejętności oprogramowania procesorów sygnałówych/ukladów FPU. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Środowisko programistyczne. Wprowadzenie do programowania asembler/C. | 2 |
T-L-2 | Realizacja zadań sterowania lliniami GPIO | 4 |
T-L-3 | System czasowo-licznikowy | 4 |
T-L-4 | System przerwań, obsługa zdarzeń. | 2 |
T-L-5 | Realizacja wybranych zadań przetwarzania sygnałów | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy procesorów sygnałowych, porównanie z uC i układami programowalnymi. Narzędzia programistyczne. | 4 |
T-W-2 | Omówienie architektury wybranych procesorów sygnałowych (stało i zmieno przecinkowych) | 8 |
T-W-3 | Wybrane zastosowania procesorów sygnałowych | 2 |
T-W-4 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Studia literaturowe w w zakresie tematycznym stosownie do bieżących zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
22 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Samodzielna analiza problemów omawianych w ramach wykładu. | 16 |
A-W-3 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/3-1_W01 Studenci uzyskują wiedzę pozwalającą im na poruszanie się w dziedzinach różnorodnych aplikacji o charakterze przemysłowym. Dzięki temu mają możliwość szybkiego zaadoptowania się w różnych dziedzinach przemysłu, takich jak: telekomunikacja, automatyka przemysłowa, przemysł motoryzacyjny, maszyn produkcji itp. | I_2A_W06 | T2A_W07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/3-1_U01 Posiadając wiedzę o charakterze interdyscyplinarnym, podbudowana umiejętnością wykorzystania dowolnych narzędzi o charakterze informatycznym, potrafi dokonać właściwego doboru i narzędzi przydatnych do rozwiązania problemu inzynierskiego. Potrafi również poruszać się w środowisku technicznym oraz aktualizować swoją wiedzę w miarę obserwowanego postępu technicznego. | I_2A_U16, I_2A_U04, I_2A_U14, I_2A_U15 | T2A_U05, T2A_U07, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | C-3 | T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/3-1_K01 Budowanie aplikacji przemysłowych ma charakter zespołowy, a efekty działań mają charakter szerszy, za sprawą zbioru użytkowników danej aplikacji. | I_2A_K06, I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K04, I_2A_K05 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/3-1_W01 Studenci uzyskują wiedzę pozwalającą im na poruszanie się w dziedzinach różnorodnych aplikacji o charakterze przemysłowym. Dzięki temu mają możliwość szybkiego zaadoptowania się w różnych dziedzinach przemysłu, takich jak: telekomunikacja, automatyka przemysłowa, przemysł motoryzacyjny, maszyn produkcji itp. | 2,0 | Brak elementarnej wiedzy. |
3,0 | Elementarna wiedza w zakresie budowy architektury procesorów sygnałowych/układów FPU | |
3,5 | Elementarna wiedza przedmiotu z elementami wnioskowania. | |
4,0 | Podstawowa wiedza w zakresie budowy procesorów sygnałowych/układów FPU ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscylinarnego i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych. | |
4,5 | Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscyplinarnego i rozwiązywania zadań problemowych. | |
5,0 | Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań algorytmicznych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/3-1_U01 Posiadając wiedzę o charakterze interdyscyplinarnym, podbudowana umiejętnością wykorzystania dowolnych narzędzi o charakterze informatycznym, potrafi dokonać właściwego doboru i narzędzi przydatnych do rozwiązania problemu inzynierskiego. Potrafi również poruszać się w środowisku technicznym oraz aktualizować swoją wiedzę w miarę obserwowanego postępu technicznego. | 2,0 | Nie zdobył jakichkolwiek umiejętności praktycznych. |
3,0 | Posiada minimalne umiejętności związane z programowaniem procesorów sygnałowych/układów FPU | |
3,5 | Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem procesorów sygnałowych/układów FPU wraz z umiejętnością wykorzystania wybranych struktur wewnętrznych. | |
4,0 | Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem procesorów sygnałowych/układów FPU wraz z pogłebioną umiejętnością wykorzystania wybranych struktur wewnętrznych. | |
4,5 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem procesorów sygnałowych/układów FPU wraz z pogłebioną umiejętnością wykorzystania wybranych struktur wewnętrznych. | |
5,0 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem procesorów sygnałowych/układów FPU wraz z pogłebioną umiejętnością wykorzystania wybranych struktur wewnętrznych. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/3-1_K01 Budowanie aplikacji przemysłowych ma charakter zespołowy, a efekty działań mają charakter szerszy, za sprawą zbioru użytkowników danej aplikacji. | 2,0 | Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie wykorzystania procesorow sygnałowych/układow FPU. |
3,0 | Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie wykorzystania procesorow sygnałowych/układow FPU jedynie z obawy o konsekwencje. | |
3,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań. | |
4,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę przewidywanej konieczności. | |
4,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. | |
5,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim. |
Literatura podstawowa
- Analog Devices, ADSP-21161 SHARC DSP Hardware Reference, CRC Taylor & Francis Group, wersja elektroniczna dostępna na stronie www.analog.com, 2002
- Analog Devices, Blackfin® Processor Programming Reference, Analog Devices, wersja elektroniczna, strona producenta, 2013, 2,2, http://www.analog.com/media/en/dsp-documentation/processor-manuals/Blackfin_pgr_rev2.2.pdf
Literatura dodatkowa
- John Tomarakos, Dan Ledger, Using The Low-Cost, High Performance ADSP-21161 SIMD Digital Signal Processor For Digital Audio Applications, DSP Applications Group, Analog Devices, 2001