Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi

Sylabus przedmiotu Systemy elektronicznej wymiany danych - Przedmiot obieralny III:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy elektronicznej wymiany danych - Przedmiot obieralny III
Specjalność systemy komputerowe i technologie mobilne
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,20,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 0,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z przedmiotu Podstawy informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych.
C-2Zdobycie wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
C-3Nabycie podstawowej wiedzy na temat przygotowywania (eksploracja wiedzy) i udostępniania wiedzy w internecie (projekt zespołowy).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, wybór tematów i podział na grupy projektowe i podział prac wewnątrz grup.2
T-L-2Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem.1
T-L-3Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.1
T-L-4Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.3
T-L-5Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.7
T-L-6Obrona przygotowanego projektu.1
15
wykłady
T-W-1Systemy telekomunikacyjne, sieci komputerowe LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne.7
T-W-2Polityka bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybrane aspekty prawne.2
T-W-3Ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych. Podpis elektroniczny, podstawy kryptografii.2
T-W-4System zarządzania dokumentami SZD. Hurtownie danych.1
T-W-5Elektroniczna wymiana danych EDI, jej zalety i wady. Standardy EDI (ANSI X.12, EDIFACT, SWIFT). Wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach.1
T-W-6Bankowość elektroniczna jako przykład EDI.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Konsultacje do zajęć.1
A-L-3Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, dyskusja na temat podziału prac wewnątrz grupy.2
A-L-4Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem. Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.2
A-L-5Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.1
A-L-6Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.3
A-L-7Przygotowanie do obrony przygotowanego projektu.1
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie.15
A-W-2Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-W-3Analiza literatury i stanu aktualnego na rynku systemów telekomunikacyjnych, sieci komputerowych (LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne).3
A-W-4Pozyskanie aktualnych informacji na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybranych aspektów prawnych. Eksploracja wiedzy w tematach: ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych, podpis elektroniczny, podstawy kryptografii, system zarządzania dokumentami SZD, hurtownie danych.4
A-W-5Poszerzenie wiadomości na temat elektronicznej wymiany danych EDI. Analiza aktualnego stanu bankowości elektronicznej jako przykładu EDI.5
29

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-2Projekt, praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie aktywności w dyskusji, przygotowaniu do zajęć projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca zajęcia projektowe na podstawie przygotowanego i obronionego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/O5/3-2_W01
Znajomość zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych, a także wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
I_2A_W05T2A_W04, T2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/O5/3-2_U01
Umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych. Umiejętność spojrzenia przez pryzmat funkcjonowania baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. Umiejętność pracy nad zespołowym projektem projektowania informacyjnej strony www.
I_2A_U02, I_2A_U03T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U10C-2, C-3T-L-3, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/O5/3-2_K01
Umiejętność kompetentnej i odpowiedzialnej pracy przy zespołowym projekcie projektowania informacyjnej strony www.
I_2A_K05T2A_K03, T2A_K04C-3T-L-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/O5/3-2_W01
Znajomość zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych, a także wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada znajomość podstawowych zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych.
3,5Student posiada wiedzę na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie.
4,5Student opanował podstawowe cechy związane z podpisem elektronicznym, zna podstawy kryptografii.
5,0Student posiada wiedzę w temacie systemów zarządzania dokumentami (SZD) oraz hurtowni danych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/O5/3-2_U01
Umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych. Umiejętność spojrzenia przez pryzmat funkcjonowania baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. Umiejętność pracy nad zespołowym projektem projektowania informacyjnej strony www.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada umiejętności w zakresie ochrony informacji.
3,5Student posiada umiejętności w zakresie sposobów archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych.
4,0Student potrafi scharakteryzować zalety i wady elektronicznej wymiany danych EDI.
4,5Student potrafi oceniać jakość bankowości elektronicznej w kontekście EDI.
5,0Student posiada umiejętność oceny na temat wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/O5/3-2_K01
Umiejętność kompetentnej i odpowiedzialnej pracy przy zespołowym projekcie projektowania informacyjnej strony www.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad projektem projektowania informacyjnej strony www.
4,0Student potrafi analizować aktualny stan bankowości elektronicznej (jako przykładu EDI).
4,5Student ma umiejętność kompilacji zebranej wiedzy w temacie zleconego projektu, a także weryfikacji funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony WWW.
5,0Student umie bronić pozytywnej opinii na temat projektu przygotowanego przez cały zespół.

Literatura podstawowa

  1. Leyland V., EDI - elektroniczna wymiana dokumentacji, WNT, Warszawa, 1995, 1
  2. Lange-Sadzińska K., Ziemiecka M., Przewodnik po EDI, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2000, 1
  3. Wesołowski K., Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1

Literatura dodatkowa

  1. Niedźwiedziński M., Globalny handel elektroniczny, PWN, Warszawa, 2004, 1
  2. Świecka B., Bankowość elektroniczna, CeDeWu, Warszawa, 2004, 1
  3. Sayood K., Kompresja danych — wprowadzenie, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2002, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, wybór tematów i podział na grupy projektowe i podział prac wewnątrz grup.2
T-L-2Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem.1
T-L-3Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.1
T-L-4Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.3
T-L-5Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.7
T-L-6Obrona przygotowanego projektu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy telekomunikacyjne, sieci komputerowe LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne.7
T-W-2Polityka bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybrane aspekty prawne.2
T-W-3Ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych. Podpis elektroniczny, podstawy kryptografii.2
T-W-4System zarządzania dokumentami SZD. Hurtownie danych.1
T-W-5Elektroniczna wymiana danych EDI, jej zalety i wady. Standardy EDI (ANSI X.12, EDIFACT, SWIFT). Wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach.1
T-W-6Bankowość elektroniczna jako przykład EDI.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Konsultacje do zajęć.1
A-L-3Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, dyskusja na temat podziału prac wewnątrz grupy.2
A-L-4Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem. Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.2
A-L-5Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.1
A-L-6Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.3
A-L-7Przygotowanie do obrony przygotowanego projektu.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie.15
A-W-2Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-W-3Analiza literatury i stanu aktualnego na rynku systemów telekomunikacyjnych, sieci komputerowych (LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne).3
A-W-4Pozyskanie aktualnych informacji na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybranych aspektów prawnych. Eksploracja wiedzy w tematach: ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych, podpis elektroniczny, podstawy kryptografii, system zarządzania dokumentami SZD, hurtownie danych.4
A-W-5Poszerzenie wiadomości na temat elektronicznej wymiany danych EDI. Analiza aktualnego stanu bankowości elektronicznej jako przykładu EDI.5
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/O5/3-2_W01Znajomość zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych, a także wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych.
C-2Zdobycie wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
C-3Nabycie podstawowej wiedzy na temat przygotowywania (eksploracja wiedzy) i udostępniania wiedzy w internecie (projekt zespołowy).
Treści programoweT-W-1Systemy telekomunikacyjne, sieci komputerowe LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne.
T-W-2Polityka bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybrane aspekty prawne.
T-W-3Ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych. Podpis elektroniczny, podstawy kryptografii.
T-W-4System zarządzania dokumentami SZD. Hurtownie danych.
T-W-5Elektroniczna wymiana danych EDI, jej zalety i wady. Standardy EDI (ANSI X.12, EDIFACT, SWIFT). Wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach.
T-W-6Bankowość elektroniczna jako przykład EDI.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie aktywności w dyskusji, przygotowaniu do zajęć projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca zajęcia projektowe na podstawie przygotowanego i obronionego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada znajomość podstawowych zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych.
3,5Student posiada wiedzę na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie.
4,5Student opanował podstawowe cechy związane z podpisem elektronicznym, zna podstawy kryptografii.
5,0Student posiada wiedzę w temacie systemów zarządzania dokumentami (SZD) oraz hurtowni danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/O5/3-2_U01Umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych. Umiejętność spojrzenia przez pryzmat funkcjonowania baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. Umiejętność pracy nad zespołowym projektem projektowania informacyjnej strony www.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
C-3Nabycie podstawowej wiedzy na temat przygotowywania (eksploracja wiedzy) i udostępniania wiedzy w internecie (projekt zespołowy).
Treści programoweT-L-3Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.
T-L-4Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.
Metody nauczaniaM-2Projekt, praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca zajęcia projektowe na podstawie przygotowanego i obronionego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada umiejętności w zakresie ochrony informacji.
3,5Student posiada umiejętności w zakresie sposobów archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych.
4,0Student potrafi scharakteryzować zalety i wady elektronicznej wymiany danych EDI.
4,5Student potrafi oceniać jakość bankowości elektronicznej w kontekście EDI.
5,0Student posiada umiejętność oceny na temat wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/O5/3-2_K01Umiejętność kompetentnej i odpowiedzialnej pracy przy zespołowym projekcie projektowania informacyjnej strony www.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Nabycie podstawowej wiedzy na temat przygotowywania (eksploracja wiedzy) i udostępniania wiedzy w internecie (projekt zespołowy).
Treści programoweT-L-5Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-2Projekt, praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca zajęcia projektowe na podstawie przygotowanego i obronionego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad projektem projektowania informacyjnej strony www.
4,0Student potrafi analizować aktualny stan bankowości elektronicznej (jako przykładu EDI).
4,5Student ma umiejętność kompilacji zebranej wiedzy w temacie zleconego projektu, a także weryfikacji funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony WWW.
5,0Student umie bronić pozytywnej opinii na temat projektu przygotowanego przez cały zespół.