Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: inteligentne aplikacje komputerowe

Sylabus przedmiotu Praca dyplomowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca dyplomowa
Specjalność inteligentne aplikacje komputerowe
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 20,0 ECTS (formy) 20,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praca dyplomowaPD3 0 20,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone poprzednie semestry studiów magisterskich.
W-2Udział w prowadzeniu badań naukowych w dyscyplinie Informatyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności samodzielnej realizacji bardziej złożonych prac i projektów techniczno-informatycznych.
C-2Realizacja badań związanych z tematem pracy dyplomowej i opracowanie tekstowe ich wyników.
C-3Obrona pracy dyplomowej przed komisją wydziałową.
C-4Ukształtowanie umiejetności z zakresu samodzielnej realizacji złożonych prac i projektów techniczno-informatycznych.
C-5Realizacja badań związanych z tematem pracy magisterskiej i opracowanie tekstowe wyników badań.
C-6Przygotowanie do egzaminu dyplomowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praca dyplomowa
T-PD-1PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA jest kompletnym pod względem merytorycznym opracowaniem postawionego zadania, wykazujące umiejętność samodzielnego rozwiązania problemu badawczego; zadanie to może mieć charakter projektu, ale wymagane jest nowatorskie podejście do propozycji rozwiązania lub do użytych narzędzi projektowania (np. ich udoskonalenie). Student realizuje pod opieką opiekuna pracy wybrany temat pracy dyplomowej i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej magisterskiej - opracowuje przegląd literatury, dokonuje wyboru pozycji literatury niezbędnej do prezentacji problemów podjętych w pracy; definiuje obiektywnie istotny i aktualny problem badawczy podjęty w pracy, cel i hipotezy; prezentuje uzasadnienie ważności i aktualności podjętego problemu; określa szczegółowo jej zakresu i zawartość treści; dokonuje wyboru metody osiągniecia celu pracy; tworzy środowiska do realizacji celu pracy; realizuje cel i dowodzi hipotez; przedstawia wyniki z realizacji pracy w formie wniosków. Wskazuje kierunki dalszych prac; praca dyplomowa magisterska powinna być poprawna pod względem formalnym, powinna świadczyć o dobrym poziomie wiedzy studenta i znajomości literatury przedmiotu oraz o umiejętności naukowego rozumowania oraz prowadzenia uporządkowanego wywodu naukowego.0
T-PD-2Wybór oprogramowania koniecznego do realizacji badań wymaganych przez temat pracy i wynikajacych z jej celu. Zapoznanie sie ze specyfika oprogramowania.0
T-PD-3Przeprowadzenie badań zwiazanych z realizacja celu pracy magisterskiej i z wykazaniem postawionej w niej hipotezy. Opracowanie wyników badań. Opracowanie tekstu pracy dyplomowej.0
T-PD-4Zdefiniowanie problemu podjętego w pracy dyplomowej.0
T-PD-5Określenie zakresu i celu pracy magisterskiej.0
T-PD-6Wybór metod osiągnięcia celu pracy.0
T-PD-7Utworzenie środowiska do realizacji celu pracy magisterskiej.0
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praca dyplomowa
A-PD-1Udział w konsultacjach z opiekunem pracy15
A-PD-2Udział w konsultacjach z opiekunem pracy.15
A-PD-3Przygotowanie pracy magisterskiej.475
A-PD-4Przygotowanie prezentacji tematu i zakresu pracy.10
A-PD-5Przygotowanie niezbędnych dokumentów w procesie dyplomowania.5
A-PD-6Przygotowanie się do egzaminu dyplomowego.25
545

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Samodzielna praca studenta nad realizacją celów pracy dyplomowej.
M-2Konsultacje wyników etapów pracy dyplomowej z opiekunem naukowym.
M-3Konsultacje dotyczące struktury i treści końcowego opisu wyników pracy dyplomowej.
M-4Metoda podająca - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-5Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna.
M-6Metoda praktyczna - metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca wykonaną pracę dyplomową w sensie jakości jej realizacji, terminowości jej wykonania oraz jakość przedstawienia wyników.
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości realizacji kolejnych etapów wykonywania pracy magisterskiej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena opanowania techniki pisania pracy magisterskiej.
S-4Ocena formująca: Ocena umiejętności opracowania literatury i innych źródeł danych na zadany temat.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji tematu i zakresu pracy magisterskiej na egzaminie dyplomowym.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/11_W01
Absolwent ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy, o sposobie odbioru i podstawowych wymaganiach stawianych większym zadaniom informatycznym, ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy magisterskiej, która może być praca o charakterze projektowym,badawczym lub przegladowym. Absolwent ma także wiedzę o zasadach procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.
I_2A_W02, I_2A_W03, I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W10T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11C-1, C-2, C-5, C-4T-PD-2, T-PD-3, T-PD-7, T-PD-6, T-PD-5, T-PD-4, T-PD-1M-3, M-1, M-2, M-6, M-4, M-5S-1, S-4, S-2, S-3, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/11_U01
Posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach, umiejętność prezentowania wyników prac informatycznych wykonanych przez siebie i współpracowników, umiejętność odbioru prac informatycznych, umiejetność korzystania i posługiwania się literaturą oraz innymi żródłami danych, umiejętność wyciagania i opracowywania wniosków z większych prac informatycznych.
I_2A_U11, I_2A_U10, I_2A_U02, I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U05, I_2A_U07, I_2A_U08T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-2, C-3, C-5, C-4, C-6T-PD-2, T-PD-3, T-PD-7, T-PD-6, T-PD-5, T-PD-4, T-PD-1M-3, M-1, M-2, M-6, M-4, M-5S-1, S-4, S-2, S-3, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/11_K01
Absolwent ma świadomość znaczenia informatyki dla rozwoju gospodarki kraju i wpływu własnej pracy oraz pracy zespołu na podniesienie jej poziomu.
I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K03, I_2A_K05T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07C-4T-PD-6M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/11_W01
Absolwent ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy, o sposobie odbioru i podstawowych wymaganiach stawianych większym zadaniom informatycznym, ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy magisterskiej, która może być praca o charakterze projektowym,badawczym lub przegladowym. Absolwent ma także wiedzę o zasadach procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę i doświadczenie w realizacji większych zadań informatycznych umożliwiajacych mu realizację podobnie złożonych zadań w firmie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/11_U01
Posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach, umiejętność prezentowania wyników prac informatycznych wykonanych przez siebie i współpracowników, umiejętność odbioru prac informatycznych, umiejetność korzystania i posługiwania się literaturą oraz innymi żródłami danych, umiejętność wyciagania i opracowywania wniosków z większych prac informatycznych.
2,0
3,0Student posiada dostateczna umiejętność realizacji inżynierskich zadań informatycznych o złożoności podobnej do złożoności pracy dyplomowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/11_K01
Absolwent ma świadomość znaczenia informatyki dla rozwoju gospodarki kraju i wpływu własnej pracy oraz pracy zespołu na podniesienie jej poziomu.
2,0.
3,0Absolwent ma dostateczna świadomość znaczenia informatyki i własnej pracy dla rozwoju gospodarki kraju.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Żenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu, Warszawa, 2009, 1
  2. Sołdek Jerzy, Metodyka realizacji pracy dyplomowej z zakresu informatyki., Instytut Informatyki PS, Szczecin, 1998
  3. Dawidziuk S., Pisanie pracy dyplomowej: licencjackiej, inżynierskiej i magisterskiej: Poradnik, Oficyna Wydawnicza WSM, Wyższa Szkoła Menedzerska, Warszawa, 2007, 1
  4. Kolman Romuald, Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdansk, 2004, 1
  5. Hindle T., Sztuka prezentacji, Wiedza i Życie, Warszawa, 2000, 1

Literatura dodatkowa

  1. Negrino T., PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty., Helion, Gliwice, 2005, 1
  2. Boć Jan, konsultacja filologiczna Jan Miodek, Jak pisać pracę magisterską?, Kolonia Limited, Wrocław, 2009, 7

Treści programowe - praca dyplomowa

KODTreść programowaGodziny
T-PD-1PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA jest kompletnym pod względem merytorycznym opracowaniem postawionego zadania, wykazujące umiejętność samodzielnego rozwiązania problemu badawczego; zadanie to może mieć charakter projektu, ale wymagane jest nowatorskie podejście do propozycji rozwiązania lub do użytych narzędzi projektowania (np. ich udoskonalenie). Student realizuje pod opieką opiekuna pracy wybrany temat pracy dyplomowej i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej magisterskiej - opracowuje przegląd literatury, dokonuje wyboru pozycji literatury niezbędnej do prezentacji problemów podjętych w pracy; definiuje obiektywnie istotny i aktualny problem badawczy podjęty w pracy, cel i hipotezy; prezentuje uzasadnienie ważności i aktualności podjętego problemu; określa szczegółowo jej zakresu i zawartość treści; dokonuje wyboru metody osiągniecia celu pracy; tworzy środowiska do realizacji celu pracy; realizuje cel i dowodzi hipotez; przedstawia wyniki z realizacji pracy w formie wniosków. Wskazuje kierunki dalszych prac; praca dyplomowa magisterska powinna być poprawna pod względem formalnym, powinna świadczyć o dobrym poziomie wiedzy studenta i znajomości literatury przedmiotu oraz o umiejętności naukowego rozumowania oraz prowadzenia uporządkowanego wywodu naukowego.0
T-PD-2Wybór oprogramowania koniecznego do realizacji badań wymaganych przez temat pracy i wynikajacych z jej celu. Zapoznanie sie ze specyfika oprogramowania.0
T-PD-3Przeprowadzenie badań zwiazanych z realizacja celu pracy magisterskiej i z wykazaniem postawionej w niej hipotezy. Opracowanie wyników badań. Opracowanie tekstu pracy dyplomowej.0
T-PD-4Zdefiniowanie problemu podjętego w pracy dyplomowej.0
T-PD-5Określenie zakresu i celu pracy magisterskiej.0
T-PD-6Wybór metod osiągnięcia celu pracy.0
T-PD-7Utworzenie środowiska do realizacji celu pracy magisterskiej.0
0

Formy aktywności - praca dyplomowa

KODForma aktywnościGodziny
A-PD-1Udział w konsultacjach z opiekunem pracy15
A-PD-2Udział w konsultacjach z opiekunem pracy.15
A-PD-3Przygotowanie pracy magisterskiej.475
A-PD-4Przygotowanie prezentacji tematu i zakresu pracy.10
A-PD-5Przygotowanie niezbędnych dokumentów w procesie dyplomowania.5
A-PD-6Przygotowanie się do egzaminu dyplomowego.25
545
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/11_W01Absolwent ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy, o sposobie odbioru i podstawowych wymaganiach stawianych większym zadaniom informatycznym, ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy magisterskiej, która może być praca o charakterze projektowym,badawczym lub przegladowym. Absolwent ma także wiedzę o zasadach procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
I_2A_W03Posiada wiedzę o przedsiębiorczości oraz sposobach efektywnego kierowania zespołami ludzkimi
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności samodzielnej realizacji bardziej złożonych prac i projektów techniczno-informatycznych.
C-2Realizacja badań związanych z tematem pracy dyplomowej i opracowanie tekstowe ich wyników.
C-5Realizacja badań związanych z tematem pracy magisterskiej i opracowanie tekstowe wyników badań.
C-4Ukształtowanie umiejetności z zakresu samodzielnej realizacji złożonych prac i projektów techniczno-informatycznych.
Treści programoweT-PD-2Wybór oprogramowania koniecznego do realizacji badań wymaganych przez temat pracy i wynikajacych z jej celu. Zapoznanie sie ze specyfika oprogramowania.
T-PD-3Przeprowadzenie badań zwiazanych z realizacja celu pracy magisterskiej i z wykazaniem postawionej w niej hipotezy. Opracowanie wyników badań. Opracowanie tekstu pracy dyplomowej.
T-PD-7Utworzenie środowiska do realizacji celu pracy magisterskiej.
T-PD-6Wybór metod osiągnięcia celu pracy.
T-PD-5Określenie zakresu i celu pracy magisterskiej.
T-PD-4Zdefiniowanie problemu podjętego w pracy dyplomowej.
T-PD-1PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA jest kompletnym pod względem merytorycznym opracowaniem postawionego zadania, wykazujące umiejętność samodzielnego rozwiązania problemu badawczego; zadanie to może mieć charakter projektu, ale wymagane jest nowatorskie podejście do propozycji rozwiązania lub do użytych narzędzi projektowania (np. ich udoskonalenie). Student realizuje pod opieką opiekuna pracy wybrany temat pracy dyplomowej i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej magisterskiej - opracowuje przegląd literatury, dokonuje wyboru pozycji literatury niezbędnej do prezentacji problemów podjętych w pracy; definiuje obiektywnie istotny i aktualny problem badawczy podjęty w pracy, cel i hipotezy; prezentuje uzasadnienie ważności i aktualności podjętego problemu; określa szczegółowo jej zakresu i zawartość treści; dokonuje wyboru metody osiągniecia celu pracy; tworzy środowiska do realizacji celu pracy; realizuje cel i dowodzi hipotez; przedstawia wyniki z realizacji pracy w formie wniosków. Wskazuje kierunki dalszych prac; praca dyplomowa magisterska powinna być poprawna pod względem formalnym, powinna świadczyć o dobrym poziomie wiedzy studenta i znajomości literatury przedmiotu oraz o umiejętności naukowego rozumowania oraz prowadzenia uporządkowanego wywodu naukowego.
Metody nauczaniaM-3Konsultacje dotyczące struktury i treści końcowego opisu wyników pracy dyplomowej.
M-1Samodzielna praca studenta nad realizacją celów pracy dyplomowej.
M-2Konsultacje wyników etapów pracy dyplomowej z opiekunem naukowym.
M-6Metoda praktyczna - metoda projektów.
M-4Metoda podająca - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-5Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca wykonaną pracę dyplomową w sensie jakości jej realizacji, terminowości jej wykonania oraz jakość przedstawienia wyników.
S-4Ocena formująca: Ocena umiejętności opracowania literatury i innych źródeł danych na zadany temat.
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości realizacji kolejnych etapów wykonywania pracy magisterskiej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena opanowania techniki pisania pracy magisterskiej.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji tematu i zakresu pracy magisterskiej na egzaminie dyplomowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę i doświadczenie w realizacji większych zadań informatycznych umożliwiajacych mu realizację podobnie złożonych zadań w firmie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/11_U01Posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach, umiejętność prezentowania wyników prac informatycznych wykonanych przez siebie i współpracowników, umiejętność odbioru prac informatycznych, umiejetność korzystania i posługiwania się literaturą oraz innymi żródłami danych, umiejętność wyciagania i opracowywania wniosków z większych prac informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U11Potrafi dokonywać analizy i syntezy złożonych systemów
I_2A_U10Potrafi wykorzystywać oprogramowanie wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów
I_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U05Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności samodzielnej realizacji bardziej złożonych prac i projektów techniczno-informatycznych.
C-2Realizacja badań związanych z tematem pracy dyplomowej i opracowanie tekstowe ich wyników.
C-3Obrona pracy dyplomowej przed komisją wydziałową.
C-5Realizacja badań związanych z tematem pracy magisterskiej i opracowanie tekstowe wyników badań.
C-4Ukształtowanie umiejetności z zakresu samodzielnej realizacji złożonych prac i projektów techniczno-informatycznych.
C-6Przygotowanie do egzaminu dyplomowego.
Treści programoweT-PD-2Wybór oprogramowania koniecznego do realizacji badań wymaganych przez temat pracy i wynikajacych z jej celu. Zapoznanie sie ze specyfika oprogramowania.
T-PD-3Przeprowadzenie badań zwiazanych z realizacja celu pracy magisterskiej i z wykazaniem postawionej w niej hipotezy. Opracowanie wyników badań. Opracowanie tekstu pracy dyplomowej.
T-PD-7Utworzenie środowiska do realizacji celu pracy magisterskiej.
T-PD-6Wybór metod osiągnięcia celu pracy.
T-PD-5Określenie zakresu i celu pracy magisterskiej.
T-PD-4Zdefiniowanie problemu podjętego w pracy dyplomowej.
T-PD-1PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA jest kompletnym pod względem merytorycznym opracowaniem postawionego zadania, wykazujące umiejętność samodzielnego rozwiązania problemu badawczego; zadanie to może mieć charakter projektu, ale wymagane jest nowatorskie podejście do propozycji rozwiązania lub do użytych narzędzi projektowania (np. ich udoskonalenie). Student realizuje pod opieką opiekuna pracy wybrany temat pracy dyplomowej i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej magisterskiej - opracowuje przegląd literatury, dokonuje wyboru pozycji literatury niezbędnej do prezentacji problemów podjętych w pracy; definiuje obiektywnie istotny i aktualny problem badawczy podjęty w pracy, cel i hipotezy; prezentuje uzasadnienie ważności i aktualności podjętego problemu; określa szczegółowo jej zakresu i zawartość treści; dokonuje wyboru metody osiągniecia celu pracy; tworzy środowiska do realizacji celu pracy; realizuje cel i dowodzi hipotez; przedstawia wyniki z realizacji pracy w formie wniosków. Wskazuje kierunki dalszych prac; praca dyplomowa magisterska powinna być poprawna pod względem formalnym, powinna świadczyć o dobrym poziomie wiedzy studenta i znajomości literatury przedmiotu oraz o umiejętności naukowego rozumowania oraz prowadzenia uporządkowanego wywodu naukowego.
Metody nauczaniaM-3Konsultacje dotyczące struktury i treści końcowego opisu wyników pracy dyplomowej.
M-1Samodzielna praca studenta nad realizacją celów pracy dyplomowej.
M-2Konsultacje wyników etapów pracy dyplomowej z opiekunem naukowym.
M-6Metoda praktyczna - metoda projektów.
M-4Metoda podająca - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-5Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca wykonaną pracę dyplomową w sensie jakości jej realizacji, terminowości jej wykonania oraz jakość przedstawienia wyników.
S-4Ocena formująca: Ocena umiejętności opracowania literatury i innych źródeł danych na zadany temat.
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości realizacji kolejnych etapów wykonywania pracy magisterskiej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena opanowania techniki pisania pracy magisterskiej.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji tematu i zakresu pracy magisterskiej na egzaminie dyplomowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczna umiejętność realizacji inżynierskich zadań informatycznych o złożoności podobnej do złożoności pracy dyplomowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/11_K01Absolwent ma świadomość znaczenia informatyki dla rozwoju gospodarki kraju i wpływu własnej pracy oraz pracy zespołu na podniesienie jej poziomu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
I_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejetności z zakresu samodzielnej realizacji złożonych prac i projektów techniczno-informatycznych.
Treści programoweT-PD-6Wybór metod osiągnięcia celu pracy.
Metody nauczaniaM-5Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena opanowania techniki pisania pracy magisterskiej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0.
3,0Absolwent ma dostateczna świadomość znaczenia informatyki i własnej pracy dla rozwoju gospodarki kraju.
3,5
4,0
4,5
5,0