Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne

Sylabus przedmiotu Kognitywistyka i filozofia umysłu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kognitywistyka i filozofia umysłu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest nabycie przez studenta podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu kognitywistyki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania na różnych poziomach zagadnień związanych z umysłem i procesami poznawczymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wstęp do kognitywistyki4
T-W-2Procesy poznawcze3
T-W-3Jak działa mózg: od neuronu do świadomości3
T-W-4Filozofia umysł5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
A-W-3Egzamin2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/ Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Raport końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_A/05/01_W01
Zna podstawową terminologię używaną w kognitywistyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w pokrewnych dyscyplinach naukowych.
I_2A_W02, I_2A_W07, I_2A_W09T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W10C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_A/05/01_W01
Zna podstawową terminologię używaną w kognitywistyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w pokrewnych dyscyplinach naukowych.
2,0Student nie zna podstawowej terminologii używanej w kognitywistyce.
3,0Student zna podstawowe terminy z kognitywstyki.
3,5Student zna podstawowe terminy z kognitywstyki i filozofii umysłu.
4,0Student zna podstawowe terminy z kognitywstyki i potrafi je połączyć z w spójną całość.
4,5Student potrafi zinterpretować w terminach kognitywistyki różne systemy internetowe.
5,0Student potrafi zinterpretować w terminach kognitywistyki różne systemy techniczne.

Literatura podstawowa

  1. Maruszewski Tomasz, PSYCHOLOGIA POZNANIA Umysł i świat, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP, 2011
  2. Anderson J.R., Cognitive Psychology and Its Implications, Worth Publishing, New York, 2000, 5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do kognitywistyki4
T-W-2Procesy poznawcze3
T-W-3Jak działa mózg: od neuronu do świadomości3
T-W-4Filozofia umysł5
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
A-W-3Egzamin2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_A/05/01_W01Zna podstawową terminologię używaną w kognitywistyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w pokrewnych dyscyplinach naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
I_2A_W07Posiada poszerzona wiedzę o funkcjonowaniu i modelowaniu złożonych systemów
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-1Celem jest nabycie przez studenta podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu kognitywistyki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania na różnych poziomach zagadnień związanych z umysłem i procesami poznawczymi.
Treści programoweT-W-4Filozofia umysł
T-W-2Procesy poznawcze
T-W-1Wstęp do kognitywistyki
T-W-3Jak działa mózg: od neuronu do świadomości
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Raport końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowej terminologii używanej w kognitywistyce.
3,0Student zna podstawowe terminy z kognitywstyki.
3,5Student zna podstawowe terminy z kognitywstyki i filozofii umysłu.
4,0Student zna podstawowe terminy z kognitywstyki i potrafi je połączyć z w spójną całość.
4,5Student potrafi zinterpretować w terminach kognitywistyki różne systemy internetowe.
5,0Student potrafi zinterpretować w terminach kognitywistyki różne systemy techniczne.