Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | I_2A_C/03_U01 | Student powinien umieć posługiwać sie takimi technikami z zakresu rozwiazywania problemu (identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji, poszukiwania rozwiazania) jak burza mózgów i jej 2-3 odmiany, analiza morfologiczna, metoda Rickardsa, technika Crawforda, technika van Gundy'go, pola sił Majaro oraz technik porządkowania informacji - Ichikawy, kwiatu lotosu, GTD. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | I_2A_U11 | Potrafi dokonywać analizy i syntezy złożonych systemów |
---|
I_2A_U16 | Potrafi określić kierunek dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia |
I_2A_U03 | Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role |
I_2A_U05 | Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników |
I_2A_U06 | Ma umiejętność wykrywania związków i zależności zachodzących w systemach rzeczywistych i potrafi prawidłowo zaplanować i przeprowadzić proces modelowania |
I_2A_U07 | Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów |
I_2A_U08 | Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów |
---|
T2A_U03 | potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych |
T2A_U05 | potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia |
T2A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T2A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne |
T2A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
T2A_U11 | potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi |
T2A_U12 | potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów |
T2A_U15 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T2A_U17 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne |
T2A_U18 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
T2A_U19 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia |
Cel przedmiotu | C-2 | Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problermów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii (Osborna-Parnesa) z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. Waznym rezultatem do osiagniecia w przedmiocie jest zbudowanie przeswiadczenia, że kreatywność mozna rozwijać a innowacyjność jest podstawą rozwoju zarówno w skali gospodarki jak i w aspekcie własnego życia. Dodatkowym istotnym efektem kształcenia ma być zarówno wwypracowanie niektórych kompetencji społecznych jak i uświadomienie ich kluczowej roli w pozyskaniu i wykonywaniu pracy. |
---|
Treści programowe | T-W-5 | Burza mózgów dla poszukiwania koncepcji. Rózne odmiany BM. |
---|
T-W-7 | Inne techniki wspomagania twórczego rozwiazywania problemów - technika aforyzmów i przysłłów, technika skojarzeń graficznych, techika Rickardsa, check-listy Taylora, technika Parnes, 6 pytań.
Technika zarządzania czasem GTD. |
T-W-6 | Techniki twórczego rozwiazywania problemów - mapy Buzana, pole sił, ryba Ichikawy, analiza morfologiczna. |
T-W-4 | Schematy kreatywnego rozwiazywania problemów. Schematy Creative Problem Solving. Rola Alexa Osborna w rozoju współczesnej heurystyki. |
T-A-1 | Cwiczenie w zespołach zadań budujacych kreatywność studenta - pierwsze etapy CPS - poszukiwanie celu i gromadzenie danych. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład, ćwiczenia zespołowe, identyfikacja własnej osobowosci poprzez testy i ankiety, prezentacje własne |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Studenci zdobywają w trakcie zajęć i za aktywność pozaaudytoryjną punktu, które wg z góry znanej skali decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i za wykonaną poza zajeciami prezentację lub projekt grupowy. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie nabył widocznych umiejętnosci w rozwiazywaniu problemów. |
3,0 | Student aktywnie poszukuje, wymienia techniki, niekoniecznie adekwatnme do problemu. |
3,5 | Student zna techniki i próbuje je stosować w rozwiazywaniu problemu. |
4,0 | Student zna techniki i próbuje je z powodzeniem stosować w rozwiazywaniu problemu. |
4,5 | Student bardzo dobrze i trafnie wskazuje odpowiednie podejscia i techniki do problemu. |
5,0 | Student zna wszystkie zaprezentowane na zajeciach techiki i wskazuje inne, które wspomagaja lub uzupełniaja juz poznane. |