Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: internet w zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Zaawansowane metody przetwarzania obrazów - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane metody przetwarzania obrazów - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | grafika komputerowa i systemy multimedialne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Borawski <mborawski@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność programowania |
W-2 | Zajmość podstawowych zagadnień z algebry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami poprawy jakości obrazu |
C-2 | Zapoznanie studentów z zaawansowanym rachunkiem wektorowym w zakresie niezbędnym do zrozumienia omawianych zagadnień |
C-3 | Zapoznanie studentów z wybranymi zaawansowanymi metodami przetwarzania obrazów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Poprawa jakości zdjęcia z wykorzystaniem histogramu | 1 |
T-L-2 | Wyrównanie histogramu | 2 |
T-L-3 | Operacje na wektorach w przestrzeni barw | 1 |
T-L-4 | Badanie własności widma obrazu | 1 |
T-L-5 | Filtracja obrazu w dziedzinie częstotliwości | 1 |
T-L-6 | Symulacja efektów malarskich | 1 |
T-L-7 | Wyznaczanie cech ze zdjecia na potrzeby rozpoznawania obrazów | 1 |
T-L-8 | Zaliczenie | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa aparatu fotograficznego, rodzaje matryc, zniekształcenia obrazu powstające podczas rejestrowania zdjęcia | 1 |
T-W-2 | Histogram: obliczanie, interpretacja, wykorzytsanie podczas skanowania | 1 |
T-W-3 | Metody wykorzytstujące histogram do poprawy jakości zdjęcia | 2 |
T-W-4 | Przestrzenie wektorowe w przetwarzaniu obrazów: teoria, interpretacja obrazu w przestrzeni wektorowej | 2 |
T-W-5 | Układy współrzędnych w zadaniach przetwarzania obrazów | 2 |
T-W-6 | Kompresja stratna w oparciu o transformacje punktów w ortogonalnych układach współrzędnych (jpg) | 1 |
T-W-7 | Wydzielanie cech z obrazu na potrzeby rozpoznawania | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń 4*1 godziny | 4 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdań 7*3 godziny | 21 |
A-L-4 | Przeglądanie literatury do zadań domowych 4*2 | 8 |
A-L-5 | Wykonanie zadań domowych 4*3 | 12 |
A-L-6 | Wykonanie sprawozdań do zadań domowych 4*3 | 12 |
67 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia + obecność na zaliczeniu: 8 godz.+2 godz. = 6 godz. | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 20 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy poprzez pisemny egzamin |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie umiejętności poprzez sprawdzenie zadań postawionych do wykonania na laboratoriach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/1-1_W01 Znajomość metod poprawy jakości obrazów | I_2A_W05 | T2A_W04, T2A_W07 | C-1 | T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
I_2A_D17/O/1-1_W02 Zna wybrane zaawansowane metody przetwarzania obrazów wykorzystujące rachunek wektorowy | I_2A_W05 | T2A_W04, T2A_W07 | C-3 | T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/1-1_U01 Umiejętność implementacji złożonych metod przetwarzania obrazów | I_2A_U07 | T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18 | C-3, C-1 | T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-8, T-L-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/1-1_W01 Znajomość metod poprawy jakości obrazów | 2,0 | Nie zna podstawowych metod poprawy jakości obrazów |
3,0 | Zna podstawowe metody poprawy jakości obrazów | |
3,5 | Potrafi wskazać zastosowania poznanych metod poprawy jakości obrazów | |
4,0 | Ma wiedzę wystarczającą do implementacji prostych metod poprawy jakości obrazów | |
4,5 | Ma wiedzę wystarczającą do implementacji złożonych metod poprawy jakości obrazów | |
5,0 | Potrafi ocenić wskazane metody, podać ich słabe i dobre strony | |
I_2A_D17/O/1-1_W02 Zna wybrane zaawansowane metody przetwarzania obrazów wykorzystujące rachunek wektorowy | 2,0 | Nie zna przedstawionych na wykładzie zaawansowanych metod przetwarzania obrazów |
3,0 | Zna przedstawione na wykładzie zaawansowane metody przetwarzania obrazów | |
3,5 | Potrafi wskazać zastosowania poznanych metod poprawy jakości obrazów | |
4,0 | Zna podstawy rachunku wektorowego niezbędne do interpretacji działania przedstawionych metod | |
4,5 | Ma wiedzę wystarczającą do implementacji przedstawionych na wykładzie zaawansowanych metod przetwarzania obrazów | |
5,0 | Potrafi ocenić wskazane metody, podać ich słabe i dobre strony |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/1-1_U01 Umiejętność implementacji złożonych metod przetwarzania obrazów | 2,0 | Nie potrafi zaimplementować mniej złożone algorytmicznie przedstawione na wykładzie metody przetwarzania obrazów |
3,0 | Potrafi zaimplementować mniej złożone algorytmicznie przedstawione na wykładzie metody przetwarzania obrazów | |
3,5 | Potrafi do wskazanego zastosowania dobrać odpowiednią metodę | |
4,0 | Potrafi zaimplementować bardziej złożone algorytmicznie przedstawione na wykładzie metody przetwarzania obrazów | |
4,5 | Umie intepretować działanie wybranych metod przetwarzania obrazów w przestrzeni wektorowej | |
5,0 | Potrafi ocenić wskazane metody, w kontekście proponowanego zastosowania |
Literatura podstawowa
- M. Borawski, Rachunek wektorowy w przetwarzaniu obrazów, Informa, Szczecin, 2007
- H. Schröder, H. Blume, One- and multidimensional signal processing. Algorithms and applications in image processing, John Wiley and Sons, Chichester, 2000
- K. Pratt, Digital image processing, Wiley-Interscience Publication, New York, 2001
Literatura dodatkowa
- G. Koukharev, Przetwarzanie i analiza obrazów cyfrowych, Informa, Szczecin, 1998
- T. Pavlidis, Grafika i przetwarzanie obrazów. Algorytmy, WNT, Warszawa, 1987
- R. C. Gonzalez, R.E. Woods, Digital image processing, Prentice-Hall, New Jersey, 2002