Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: internet w zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Zarządzanie zespołami projektowymi - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie zespołami projektowymi - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw zarządzania przedsiębiorstwem. |
W-2 | Znajomość podstaw zarządzania projektem. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie mechanizmów dynamiki funkcjonownania zespołu. |
C-2 | Poznanie indywidualnych predyspozycji do podejmowania określonych zachowań i pełnienia określonych ról w zespole. |
C-3 | Doskonalenie umiejętności pracy w zespole. |
C-4 | Nabycie umiejętności identyfikacji podstawowych dysfunkcji w pracy zespołowej. |
C-5 | Nabycie umiejętności posługiwania się technikami pracy zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza zachowań członkow zespołu projektowego. | 2 |
T-A-2 | Projektowanie struktury organizacyjnej zespołu projektowego. | 2 |
T-A-3 | Techniki rekrutacji i selekcji kandydatów do zespołu projektowego. | 2 |
T-A-4 | Projekt systemu motywacyjnego zespołu projektowego. | 2 |
T-A-5 | Projekt systemu oceny członków zespołu projektowego. | 2 |
T-A-6 | Techniki rozwoju indywidualnego członków zespołu projektowego. | 2 |
T-A-7 | Rozwiązywanie konfliktów w zespole. | 2 |
T-A-8 | Badanie kultury zespołu projektowego. | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie, cechy i rodzaje zespołów. | 2 |
T-W-2 | Dobór członków do zespołu projektowego. | 2 |
T-W-3 | Procesy komunikacji w zespole. | 2 |
T-W-4 | Podejmowanie decyzji w zespole. | 2 |
T-W-5 | Motywowanie członków zespołu projektowego. | 2 |
T-W-6 | Dzielenie się wiedzą w zespole . | 2 |
T-W-7 | Szkolenia i rozwój w zespole. | 2 |
T-W-8 | Coaching zespołu. | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 16 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury i analiza przypadków | 15 |
A-A-3 | Konsultacje | 4 |
A-A-4 | samodzielne realizowanie projektow | 20 |
55 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 16 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia końcowego | 25 |
A-W-3 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
A-W-4 | Konsultacje u prowadzacego | 10 |
53 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykłads konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Metoda projektów |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie |
S-2 | Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych w grupie |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/O/1-1_W01 Student potrafi opisać dynamikę procesów w zespole. | I_2A_W03 | T2A_W09, T2A_W11 | C-1 | T-A-1 | M-1, M-4 | S-4, S-1 |
I_2A_D16/O/1-1_W02 Student identyfikuje podstawowe dysfunkcje w pracy zespołu oraz stosuje własciwe formy interwencji | I_2A_W03 | T2A_W09, T2A_W11 | C-4, C-1 | T-A-1, T-W-3 | M-3, M-6, M-2 | S-2, S-4, S-1 |
I_2A_D16/O/1-1_W03 Student zna techniki kierowania pracą zespołu | I_2A_W03 | T2A_W09, T2A_W11 | C-5, C-3 | T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7 | M-6, M-1, M-4, M-2 | S-2, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/O/1-1_U01 Student stosuje poznane techniki pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów zespołu. | I_2A_U03 | T2A_U02, T2A_U03 | C-5 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7 | M-6, M-1, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/O/1-1_K01 Student rozwija postawę aktywności, kreatywności i wspólpracy w zespole. | I_2A_K06, I_2A_K02 | T2A_K01, T2A_K06, T2A_K07 | C-3 | T-W-6, T-W-3 | M-3, M-6, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/O/1-1_W01 Student potrafi opisać dynamikę procesów w zespole. | 2,0 | Student nie potrafi opisać żadnych procesów zachodzących w zespole. |
3,0 | Student potrafi opisać tylko niektóre procesy zachodzące w zespole. | |
3,5 | Student potrafi opisać dynamikę wszystkich najważniejszych procesów zachodzących w zespole. | |
4,0 | Student potrafi wskazać na powiązania pomiędzy najważniejszymi procesami zachodzącymi w zespole. | |
4,5 | Student potrafi ocenić powiązania pomiędzy procesami z punktu widzenia efektywności zespołu. | |
5,0 | Student potrafi opisać "wzorzec" dynamiki efektywnego zespołu. | |
I_2A_D16/O/1-1_W02 Student identyfikuje podstawowe dysfunkcje w pracy zespołu oraz stosuje własciwe formy interwencji | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować żadnych dysfunkcji w pracy zespołu. |
3,0 | Student identyfikuje jedynie najbardziej oczywiste dysfunkcje w pracy zespołu i proponuje najprostsze formy interwencji. | |
3,5 | Student identyfikuje wszystkie dysfunkcje w pracy zespołu i proponuje właściwe sposoby interwencji. | |
4,0 | Student potrafi analizować bardziej złożone sytuacje w funkcjonowaniu zespołu oraz proponuje nowatorskie formy intwerwencji. | |
4,5 | Student potrafi analizować nawet najbardziej złożone sytuacje zespołu i wskazywać na właściwe formy interwencji. | |
5,0 | Student potrafi łączyć różne formy interwencji do rozwiązywania problemów zespołu. | |
I_2A_D16/O/1-1_W03 Student zna techniki kierowania pracą zespołu | 2,0 | Student nie zna żadnych technik kierowania pracą zespołu. |
3,0 | Student zna tylko niektóre techniki kierowania pracą zespołu. | |
3,5 | Student zna wszystkie techniki kierowania pracą zespołu. | |
4,0 | Student potrafi porównać ze sobą techniki kierowania pracą zespołu i wskazać na ich zalety i wady. | |
4,5 | Student wskazuje na nietypowe zastosowania poznanych technik kierowniczych w rozwiązywaniu przykładowych problemów zespołu. | |
5,0 | Student w sposób twórczy łączy użyteczność poznanych technik kierowania pracą zespołu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/O/1-1_U01 Student stosuje poznane techniki pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów zespołu. | 2,0 | Student nie potrafi zastostosować żadnej techniki do rozwiązywania konkretnych problemów zespołu. |
3,0 | Student potrafi zastosować jedynie najprostsze techniki do rozwiązywania konkretnych problemów zespołu. | |
3,5 | Student potrafi zastosować wszystkie poznane techniki do rozwiązywania prostych oproblemów zespołowych. | |
4,0 | Student potrafi zastosować poznane techniki do rozwiązywania złożonych problemów zespołu. Potrafi wskazać na ich zalety i ograniczenia. | |
4,5 | Student potrafi stosować poznane techniki do rozwiązywania nietypowych problemów funkcjonowania zespołu. | |
5,0 | Student potrafi w sposób twórczy stosować poznane techniki do rozwiązywania nietypowych problemów funkcjonowania zespołu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/O/1-1_K01 Student rozwija postawę aktywności, kreatywności i wspólpracy w zespole. | 2,0 | Student nie wykazuje chęci współpracy i aktywności w pracy zespołu. |
3,0 | Student uczestniczy w pracy grupy. Sporadycznie zabiera głos i zgłasza własne opinie i sugestie. | |
3,5 | Student jest aktywny, zgłasza własne pomysły i przekonuje innych do swoich racji. | |
4,0 | Student zachęca innych do aktywności na rzecz realizacji zadania. | |
4,5 | Student wspiera innych w aktywności zespołowej, pobudza do zgłaszania pomysłów i podtrzymuje dobrą atmosferę w zespole. | |
5,0 | Student przejmuje na siebie rolę lidera w zespole. |
Literatura podstawowa
- P. Wachowiak, S. Gregorczyk, B. Grucza, K. Ogonek, Kierowanie zespołem projektowym, Difin, Warszawa, 2004
- M. Belbin, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
- M. Belbin, Zespoły zarządzające, Oficyna Wydawnicza, Kraków, 2009
Literatura dodatkowa
- M. Kossowska, I. Sołtysińska, Budowanie zespołu, Oficyna Wydawnicza, Kraków, 2006
- M. Belbin, Zespoły zarządzajace, Oficyna Wydawnicza, Kraków, 2009