Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: inteligentne aplikacje komputerowe

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami informatycznymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektami informatycznymi
Specjalność projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,30,39egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,38zaliczenie
laboratoriaL1 20 1,70,23zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z przedmiotów: ekonomia, podstawy zarządzania, projektowanie systemów informacyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych
C-2Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wspierajacymi zarządzanie projektami
C-3Kształtowanie nawyków i umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej za pomocą MS Project
C-4Kształtowanie umiejętności przeprowadzenia analizy systemowej w celu wykrywania problemów w systemie oraz planowania rozwiązań (projektów)
C-5Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1PMBoK - struktura: 9 obszarów aktywności2
T-A-2Planowanie projektu: Strategia projektu. Drzewo celów i drzewo decyzji.2
T-A-3Planowanie projektu: Struktura zadań - (WBS) Wybór modelu cyklu życia systemu informatycznego i metody zarządzania projektem2
T-A-4Przydzielenie zasobów. Struktura zasobów. Struktura kosztów. Budżet projektu2
T-A-5Kontrolowanie projektu: macierz odpowiedzialności, wykres Gantta, "kamienia milowe".Wykres sieciowy: obliczenie parametrów wykresu2
10
laboratoria
T-L-1Planowanie projektu: strategia realizacji projektu zespołowego4
T-L-2Zapoznanie się z możliwościami oprogramowania MS Project2
T-L-3Zespołowa praca nad dokumentacą projektową tworzoną w MS Project: wykres Gantta (struktura zadań, kamienia milowe, zasoby, macierz odpowiedzialności, koszty, budżet) i wykresem sieciowym (rezerwy czasu, ścieżka krytyczna)6
T-L-4Planowanie projektu indywidyalnego4
T-L-5Identyfikacja i ocena ryzyka w projekcie, przedsięwzięcia zapobiegawcze2
T-L-6Prezentacja sprawozdania końcowego2
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Standard PMBoK - jego znaczenie w zarządzaniu projektami, struktura PMBoK2
T-W-2Własności projektów informatycznych. Wybrane aspekty engineeringu systemów informacyjnych: metody projektowania wg Sommerville.2
T-W-334 kompetencji menedżerów projektów informatycznych2
T-W-4Analiza systemowa w zarządzaniu projektami informatycznymi i inżynierii systemów informacyjnych. Cykl życia projektu, cykl życia produktu informatycznego2
T-W-5Organizacje - twórcy standardów wspierających zarządzanie projektami informatycznymi. Polityka i typy standardów2
T-W-6Zarządzanie jakością w projekcie informatycznym: dokument SRS, zarządzanie wymogami2
T-W-7Planowanie i kontrolowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu (WBS i inne, zasady tworzenia) oraz instrumenty kontroli (wykres Gantta, wykres sieciowy, zasady tworzenia)2
T-W-8Struktura zasobów i kosztów w projekcie, zarządzanie kosztami. Budżet projektu.2
T-W-9Zarządzanie ryzykiem w projekcie informatycznym2
T-W-10Nowoczesne metody zarządzania projektami informatycznymi - wybrane metody zwinne2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie projektu i prezentacji12
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4Uczestnictwo w zaliczeniu1
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury20
A-L-3Przygotowanie projektu indywidualnego i prezentacji8
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia6
A-L-5Uczestnictwo w zaliczeniu2
A-L-6Uczestnictwo w konsultacji2
58
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-4Przygotowanie prezentacji: projekt zespołowy4
A-W-5Przygotowanie projektu indywidualnego7
A-W-6Udział w zaliczeniu1
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z użuciem komputera
M-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
M-3ćwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera
M-4metoda projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen z egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne zarządzania projektami informatycznymi
I_2A_W09T2A_W03, T2A_W07C-1, C-2, C-4T-W-10, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-L-5M-2, M-1S-1
I_2A_D16/2_W02
student powinien być w stanie wybrać metodę zarządzania projektem informatycznym zgodnie z jego specyfiką
I_2A_W06, I_2A_W09T2A_W03, T2A_W07C-1T-W-10, T-A-3, T-A-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/2_U01
potrafi przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów w systemie oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem
I_2A_U11T2A_U15, T2A_U17, T2A_U19C-3, C-4T-A-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-2, M-1S-1
I_2A_D16/2_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaplanować, stworzyć strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą oprogramowania MS Project
I_2A_U07T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18C-1, C-3, C-2, C-4T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-2, M-3S-1
I_2A_D16/2_U03
potrafi przygotować dokumentację projektową w zespole i indywidualnie
I_2A_U03T2A_U02, T2A_U03C-3, C-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujace postawy: wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności , syntezy i wyrażania wiedzy, odmienny sposób organizowania pracy zespou projektowego, postrzegania świata i tworzenia nowych idei odnośnie rozwiązania problemów, perspektyw, reakcji i produktów w projekcie
I_2A_K06, I_2A_K05T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06C-1, C-3, C-2, C-5, C-4T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-2, M-3, M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne zarządzania projektami informatycznymi
2,0student nie zna metody i techniki planowania projektu, nie zna modeli cyklu życia systemu i nie posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami
3,0student zna niektóre z metod planowania projektu i ważniejsze z funkcji oprogramowania MS Project zaprezentowanych na zajęciach, ale nie zna modeli cyklu życia systemu i nie posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami
3,5student zna niektóre z metod planowania projektu oraz większość ważniejszych z przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, nie zna modeli cyklu życia systemu i posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami
4,0student zna metody planowania projektu oraz ważniejsze z przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, zna modeli cyklu życia systemu i posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami
4,5student zna metody planowania projektu oraz wszystkie przedstawione na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, zna modeli cyklu życia systemu i posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami
5,0student zna metody planowania projektu, wszystkie przedstawione na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, modeli cyklu życia systemu i posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami oraz jest w stanie nazwać organizacje specjalizujące się na tworzeniu tych standardów
I_2A_D16/2_W02
student powinien być w stanie wybrać metodę zarządzania projektem informatycznym zgodnie z jego specyfiką
2,0Nie jest w stanie nazwać metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Nie jest w stanie dobrać metodę zarządzania projektem informatycznym
3,0Jest w stanie wymienić niektóre metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Nie jest w stanie dobrać metodę zarządzania projektem informatycznym
3,5Jest w stanie wymienić niektóre metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi błedy przy doborze metody zarządzania projektem informatycznym
4,0Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi nieznaczące błedy przy doborze metody zarządzania projektem informatycznym
4,5Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Jest zdolny do doboru metody zarządzania projektem informatycznym
5,0Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Jest zdolny do doboru i uzasadnienia przyjętej do zastosowania metody zarządzania projektem informatycznym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/2_U01
potrafi przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów w systemie oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem
2,0Nie potrafi przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem
3,0Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , ale w grupie potrafi wykonywać mniejszą część zadań związanych z planowaniem projektu rozwiązującego problem
3,5Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , ale w grupie potrafi wykonywać wybrane zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem
4,0Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , potrafi wykonywać w grupie główne zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem oraz wiekszość z nich - samodzielnie
4,5Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , potrafi wykonywać w grupie i samodzielnie główne zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem
5,0Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , potrafi wykonywać w grupie i samodzielnie wszystkie zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem
I_2A_D16/2_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaplanować, stworzyć strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą oprogramowania MS Project
2,0nie umie korzystać z oprogramowania MS Project przy planowaniu, tworzeniu struktury organizacyjnej i kontrolowaniu projektu
3,0umie korzystać z mniejszej ilości przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, na wykresie występują błędy, nie umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt
3,5umie korzystać z mniejszej ilości przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, na wykresie występują błędy, umie stworzyś strukturę organizacyjną
4,0umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, ale na wykresie występują niewielkie błędy, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt
4,5umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, wykres nie zawiera błędów, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą "kamieni milowych"
5,0umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, wykres nie zawiera błędów, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą "kamieni milowych" i parametrów wykresu sieciowego
I_2A_D16/2_U03
potrafi przygotować dokumentację projektową w zespole i indywidualnie
2,0Nie potrafi przygotować struktury niezbędne do wypłnienia wykresu Gantta
3,0Potrafi wspólnie przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac w projekcie zespołowym
3,5Potrafi przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac w projekcie zespołowym i indywidualnym
4,0Potrafi przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac, strukturę zasobów i kosztów w projekcie zespołowym i indywidualnym
4,5Potrafi przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac, strukturę zasobów i kosztów, macierz odpowiedzialności i budżet w projekcie zespołowym indywidualnym
5,0Potrafi przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac, strukturę zasobów i kosztów, macierz odpowiedzialności i budżet w projekcie zespołowym prezebtując umiejętności liderskie oraz przygotować te struktury w projekcie indywidualnym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujace postawy: wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności , syntezy i wyrażania wiedzy, odmienny sposób organizowania pracy zespou projektowego, postrzegania świata i tworzenia nowych idei odnośnie rozwiązania problemów, perspektyw, reakcji i produktów w projekcie
2,0Nie jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny przy planowaniu i wnioskowaniu projektu
3,0Jest zdolny do wykorzystywania mniejszej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania
3,5Jest zdolny do wykorzystywania większej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania
4,0Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu, wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania, oraz do sporządzenia wniosku na finansowanie projektu
4,5Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania oraz jest zdolny do sporządzenia wniosku na finansowanie projektu i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w projekcie
5,0Jest zdolny do wykorzystywania nabytych wiedzy i umiejętności w sposób nowatorski, syntezy i wyrażania wiedzy, wykorzystuje odmienny sposób organizowania działalności w projekcie, postrzegania problemu i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania, perspektyw, reakcji i produktów w projekcie oraz posiada zdolności liderskie

Literatura podstawowa

  1. PMI, Project Management Body of Knowledge, Drexel Hill, USA, 2008
  2. Kerzner H., Project management: A System's Aproach to Planing, Schedulling and Controlling. 6th ed., Van Noatlrad Renhold, New York, 2009
  3. Szyjewski Z., Metody zarzadzania projektami informatycznymi, Placed, Warszawa, 2004
  4. Booch G., Rumbaugh J., Jakobson I., UML. Przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Phleber Sh. L.,,Atlee J.M., Software Engineering. Theory and practice, Prentice Hall, 2006
  2. Kiesielnicki J., Sroka H., Systemy informatyczne biznesu, Placet, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1PMBoK - struktura: 9 obszarów aktywności2
T-A-2Planowanie projektu: Strategia projektu. Drzewo celów i drzewo decyzji.2
T-A-3Planowanie projektu: Struktura zadań - (WBS) Wybór modelu cyklu życia systemu informatycznego i metody zarządzania projektem2
T-A-4Przydzielenie zasobów. Struktura zasobów. Struktura kosztów. Budżet projektu2
T-A-5Kontrolowanie projektu: macierz odpowiedzialności, wykres Gantta, "kamienia milowe".Wykres sieciowy: obliczenie parametrów wykresu2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Planowanie projektu: strategia realizacji projektu zespołowego4
T-L-2Zapoznanie się z możliwościami oprogramowania MS Project2
T-L-3Zespołowa praca nad dokumentacą projektową tworzoną w MS Project: wykres Gantta (struktura zadań, kamienia milowe, zasoby, macierz odpowiedzialności, koszty, budżet) i wykresem sieciowym (rezerwy czasu, ścieżka krytyczna)6
T-L-4Planowanie projektu indywidyalnego4
T-L-5Identyfikacja i ocena ryzyka w projekcie, przedsięwzięcia zapobiegawcze2
T-L-6Prezentacja sprawozdania końcowego2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Standard PMBoK - jego znaczenie w zarządzaniu projektami, struktura PMBoK2
T-W-2Własności projektów informatycznych. Wybrane aspekty engineeringu systemów informacyjnych: metody projektowania wg Sommerville.2
T-W-334 kompetencji menedżerów projektów informatycznych2
T-W-4Analiza systemowa w zarządzaniu projektami informatycznymi i inżynierii systemów informacyjnych. Cykl życia projektu, cykl życia produktu informatycznego2
T-W-5Organizacje - twórcy standardów wspierających zarządzanie projektami informatycznymi. Polityka i typy standardów2
T-W-6Zarządzanie jakością w projekcie informatycznym: dokument SRS, zarządzanie wymogami2
T-W-7Planowanie i kontrolowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu (WBS i inne, zasady tworzenia) oraz instrumenty kontroli (wykres Gantta, wykres sieciowy, zasady tworzenia)2
T-W-8Struktura zasobów i kosztów w projekcie, zarządzanie kosztami. Budżet projektu.2
T-W-9Zarządzanie ryzykiem w projekcie informatycznym2
T-W-10Nowoczesne metody zarządzania projektami informatycznymi - wybrane metody zwinne2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie projektu i prezentacji12
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4Uczestnictwo w zaliczeniu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury20
A-L-3Przygotowanie projektu indywidualnego i prezentacji8
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia6
A-L-5Uczestnictwo w zaliczeniu2
A-L-6Uczestnictwo w konsultacji2
58
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-4Przygotowanie prezentacji: projekt zespołowy4
A-W-5Przygotowanie projektu indywidualnego7
A-W-6Udział w zaliczeniu1
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne zarządzania projektami informatycznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych
C-2Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wspierajacymi zarządzanie projektami
C-4Kształtowanie umiejętności przeprowadzenia analizy systemowej w celu wykrywania problemów w systemie oraz planowania rozwiązań (projektów)
Treści programoweT-W-10Nowoczesne metody zarządzania projektami informatycznymi - wybrane metody zwinne
T-A-3Planowanie projektu: Struktura zadań - (WBS) Wybór modelu cyklu życia systemu informatycznego i metody zarządzania projektem
T-A-2Planowanie projektu: Strategia projektu. Drzewo celów i drzewo decyzji.
T-A-1PMBoK - struktura: 9 obszarów aktywności
T-L-5Identyfikacja i ocena ryzyka w projekcie, przedsięwzięcia zapobiegawcze
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
M-1wykład informacyjny z użuciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen z egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna metody i techniki planowania projektu, nie zna modeli cyklu życia systemu i nie posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami
3,0student zna niektóre z metod planowania projektu i ważniejsze z funkcji oprogramowania MS Project zaprezentowanych na zajęciach, ale nie zna modeli cyklu życia systemu i nie posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami
3,5student zna niektóre z metod planowania projektu oraz większość ważniejszych z przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, nie zna modeli cyklu życia systemu i posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami
4,0student zna metody planowania projektu oraz ważniejsze z przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, zna modeli cyklu życia systemu i posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami
4,5student zna metody planowania projektu oraz wszystkie przedstawione na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, zna modeli cyklu życia systemu i posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami
5,0student zna metody planowania projektu, wszystkie przedstawione na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, modeli cyklu życia systemu i posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami oraz jest w stanie nazwać organizacje specjalizujące się na tworzeniu tych standardów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/2_W02student powinien być w stanie wybrać metodę zarządzania projektem informatycznym zgodnie z jego specyfiką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych
Treści programoweT-W-10Nowoczesne metody zarządzania projektami informatycznymi - wybrane metody zwinne
T-A-3Planowanie projektu: Struktura zadań - (WBS) Wybór modelu cyklu życia systemu informatycznego i metody zarządzania projektem
T-A-1PMBoK - struktura: 9 obszarów aktywności
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
M-1wykład informacyjny z użuciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen z egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie nazwać metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Nie jest w stanie dobrać metodę zarządzania projektem informatycznym
3,0Jest w stanie wymienić niektóre metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Nie jest w stanie dobrać metodę zarządzania projektem informatycznym
3,5Jest w stanie wymienić niektóre metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi błedy przy doborze metody zarządzania projektem informatycznym
4,0Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi nieznaczące błedy przy doborze metody zarządzania projektem informatycznym
4,5Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Jest zdolny do doboru metody zarządzania projektem informatycznym
5,0Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Jest zdolny do doboru i uzasadnienia przyjętej do zastosowania metody zarządzania projektem informatycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/2_U01potrafi przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów w systemie oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U11Potrafi dokonywać analizy i syntezy złożonych systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie nawyków i umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej za pomocą MS Project
C-4Kształtowanie umiejętności przeprowadzenia analizy systemowej w celu wykrywania problemów w systemie oraz planowania rozwiązań (projektów)
Treści programoweT-A-2Planowanie projektu: Strategia projektu. Drzewo celów i drzewo decyzji.
T-L-1Planowanie projektu: strategia realizacji projektu zespołowego
T-L-4Planowanie projektu indywidyalnego
T-L-3Zespołowa praca nad dokumentacą projektową tworzoną w MS Project: wykres Gantta (struktura zadań, kamienia milowe, zasoby, macierz odpowiedzialności, koszty, budżet) i wykresem sieciowym (rezerwy czasu, ścieżka krytyczna)
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
M-1wykład informacyjny z użuciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen z egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem
3,0Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , ale w grupie potrafi wykonywać mniejszą część zadań związanych z planowaniem projektu rozwiązującego problem
3,5Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , ale w grupie potrafi wykonywać wybrane zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem
4,0Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , potrafi wykonywać w grupie główne zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem oraz wiekszość z nich - samodzielnie
4,5Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , potrafi wykonywać w grupie i samodzielnie główne zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem
5,0Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , potrafi wykonywać w grupie i samodzielnie wszystkie zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/2_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaplanować, stworzyć strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą oprogramowania MS Project
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych
C-3Kształtowanie nawyków i umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej za pomocą MS Project
C-2Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wspierajacymi zarządzanie projektami
C-4Kształtowanie umiejętności przeprowadzenia analizy systemowej w celu wykrywania problemów w systemie oraz planowania rozwiązań (projektów)
Treści programoweT-A-3Planowanie projektu: Struktura zadań - (WBS) Wybór modelu cyklu życia systemu informatycznego i metody zarządzania projektem
T-A-2Planowanie projektu: Strategia projektu. Drzewo celów i drzewo decyzji.
T-A-4Przydzielenie zasobów. Struktura zasobów. Struktura kosztów. Budżet projektu
T-L-2Zapoznanie się z możliwościami oprogramowania MS Project
T-L-1Planowanie projektu: strategia realizacji projektu zespołowego
T-L-4Planowanie projektu indywidyalnego
T-L-3Zespołowa praca nad dokumentacą projektową tworzoną w MS Project: wykres Gantta (struktura zadań, kamienia milowe, zasoby, macierz odpowiedzialności, koszty, budżet) i wykresem sieciowym (rezerwy czasu, ścieżka krytyczna)
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
M-3ćwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen z egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie korzystać z oprogramowania MS Project przy planowaniu, tworzeniu struktury organizacyjnej i kontrolowaniu projektu
3,0umie korzystać z mniejszej ilości przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, na wykresie występują błędy, nie umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt
3,5umie korzystać z mniejszej ilości przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, na wykresie występują błędy, umie stworzyś strukturę organizacyjną
4,0umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, ale na wykresie występują niewielkie błędy, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt
4,5umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, wykres nie zawiera błędów, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą "kamieni milowych"
5,0umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, wykres nie zawiera błędów, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą "kamieni milowych" i parametrów wykresu sieciowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/2_U03potrafi przygotować dokumentację projektową w zespole i indywidualnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie nawyków i umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej za pomocą MS Project
C-5Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen z egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przygotować struktury niezbędne do wypłnienia wykresu Gantta
3,0Potrafi wspólnie przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac w projekcie zespołowym
3,5Potrafi przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac w projekcie zespołowym i indywidualnym
4,0Potrafi przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac, strukturę zasobów i kosztów w projekcie zespołowym i indywidualnym
4,5Potrafi przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac, strukturę zasobów i kosztów, macierz odpowiedzialności i budżet w projekcie zespołowym indywidualnym
5,0Potrafi przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac, strukturę zasobów i kosztów, macierz odpowiedzialności i budżet w projekcie zespołowym prezebtując umiejętności liderskie oraz przygotować te struktury w projekcie indywidualnym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujace postawy: wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności , syntezy i wyrażania wiedzy, odmienny sposób organizowania pracy zespou projektowego, postrzegania świata i tworzenia nowych idei odnośnie rozwiązania problemów, perspektyw, reakcji i produktów w projekcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
I_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych
C-3Kształtowanie nawyków i umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej za pomocą MS Project
C-2Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wspierajacymi zarządzanie projektami
C-5Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole
C-4Kształtowanie umiejętności przeprowadzenia analizy systemowej w celu wykrywania problemów w systemie oraz planowania rozwiązań (projektów)
Treści programoweT-W-4Analiza systemowa w zarządzaniu projektami informatycznymi i inżynierii systemów informacyjnych. Cykl życia projektu, cykl życia produktu informatycznego
T-W-7Planowanie i kontrolowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu (WBS i inne, zasady tworzenia) oraz instrumenty kontroli (wykres Gantta, wykres sieciowy, zasady tworzenia)
T-W-9Zarządzanie ryzykiem w projekcie informatycznym
T-A-3Planowanie projektu: Struktura zadań - (WBS) Wybór modelu cyklu życia systemu informatycznego i metody zarządzania projektem
T-A-2Planowanie projektu: Strategia projektu. Drzewo celów i drzewo decyzji.
T-A-1PMBoK - struktura: 9 obszarów aktywności
T-L-2Zapoznanie się z możliwościami oprogramowania MS Project
T-L-4Planowanie projektu indywidyalnego
T-L-3Zespołowa praca nad dokumentacą projektową tworzoną w MS Project: wykres Gantta (struktura zadań, kamienia milowe, zasoby, macierz odpowiedzialności, koszty, budżet) i wykresem sieciowym (rezerwy czasu, ścieżka krytyczna)
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
M-3ćwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera
M-4metoda projektowa
M-1wykład informacyjny z użuciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen z egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny przy planowaniu i wnioskowaniu projektu
3,0Jest zdolny do wykorzystywania mniejszej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania
3,5Jest zdolny do wykorzystywania większej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania
4,0Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu, wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania, oraz do sporządzenia wniosku na finansowanie projektu
4,5Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania oraz jest zdolny do sporządzenia wniosku na finansowanie projektu i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w projekcie
5,0Jest zdolny do wykorzystywania nabytych wiedzy i umiejętności w sposób nowatorski, syntezy i wyrażania wiedzy, wykorzystuje odmienny sposób organizowania działalności w projekcie, postrzegania problemu i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania, perspektyw, reakcji i produktów w projekcie oraz posiada zdolności liderskie