Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka materiałów elektronicznych i fotonicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka materiałów elektronicznych i fotonicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Niesterowicz <Andrzej.Niesterowicz@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,44zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy matematyki (funkcje zespolone, podstawy rachunku różniczkowego) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych.
W-2Zna podstawowe prawa fizyki w zakresie mechaniki i elektromagnetyzmu.
W-3Potrafi zastosować wiedzę z podstaw fizyki do formułowania i rozwiązywania prostych problemów.
W-4Rozumie potrzebę kształcenia się.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu termodynamiki, fizyki atomowej, jądrowej i ciała stałego, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z działów fizyki przydatnych w elektronice i telekomunikacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z termodynamiki.4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z fizyki atomowej.3
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu fizylki ciała stałego.6
T-A-5Kolokwium zaliczające nr 2.1
15
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne z optyki.4
T-L-2Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki ciała stałego.10
T-L-3Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.3
T-W-2Kwantowe właściwości promieniowania, dualizm falowo-korpuskularny, właściwosci falowe materii.1
T-W-3Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, atomy wieloelektronowe, wiązania między atomami).3
T-W-4Budowa jądra atomowego, przemiany jądrowe, podstawy energetyki jądrowej.1
T-W-5Podstawy fizyki ciała stałego.6
T-W-6Sprawdzian zaliczający.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.3
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.2
30
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach - wykonywanie doświadczeń.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.6
A-L-3Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań.9
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.25
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do sprawdzianu.18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_B06_W01
Ma wiedzę w zakresie termodynamiki oraz fizyki atomowej, jądrowej i fizyki ciała stałego w zakresie potrzebnym do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz ich otoczeniu.
ET_1A_W02, ET_1A_W05T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_B06_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie fizyki oraz poznane modele matematyczne zjawisk fizycznych do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich z zakresu elektroniki i telekomunikacji.
ET_1A_U06T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_B06_W01
Ma wiedzę w zakresie termodynamiki oraz fizyki atomowej, jądrowej i fizyki ciała stałego w zakresie potrzebnym do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz ich otoczeniu.
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki oraz fizyki atomowej, jądrowej i fizyki ciała stałego w zakresie potrzebnym do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz ich otoczeniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_B06_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie fizyki oraz poznane modele matematyczne zjawisk fizycznych do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich z zakresu elektroniki i telekomunikacji.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie fizyki oraz poznane modele matematyczne zjawisk fizycznych do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich z zakresu elektroniki i telekomunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003
  2. K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
  3. J.Hennel, Podstawy elektroniki półprzewodnikowej, WNT, Warszawa, 1995, Wydanie 2

Literatura dodatkowa

  1. Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990
  2. H.Ibach, H.Luth, Fizyka ciała stałego, PWN, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z termodynamiki.4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z fizyki atomowej.3
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu fizylki ciała stałego.6
T-A-5Kolokwium zaliczające nr 2.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne z optyki.4
T-L-2Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki ciała stałego.10
T-L-3Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.3
T-W-2Kwantowe właściwości promieniowania, dualizm falowo-korpuskularny, właściwosci falowe materii.1
T-W-3Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, atomy wieloelektronowe, wiązania między atomami).3
T-W-4Budowa jądra atomowego, przemiany jądrowe, podstawy energetyki jądrowej.1
T-W-5Podstawy fizyki ciała stałego.6
T-W-6Sprawdzian zaliczający.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.3
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach - wykonywanie doświadczeń.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.6
A-L-3Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.25
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do sprawdzianu.18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_B06_W01Ma wiedzę w zakresie termodynamiki oraz fizyki atomowej, jądrowej i fizyki ciała stałego w zakresie potrzebnym do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz ich otoczeniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę atomową oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w elementach i układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz w ich otoczeniu.
ET_1A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w elektronice i telekomunikacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu termodynamiki, fizyki atomowej, jądrowej i ciała stałego, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z działów fizyki przydatnych w elektronice i telekomunikacji.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.
T-W-3Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, atomy wieloelektronowe, wiązania między atomami).
T-W-4Budowa jądra atomowego, przemiany jądrowe, podstawy energetyki jądrowej.
T-W-5Podstawy fizyki ciała stałego.
T-W-6Sprawdzian zaliczający.
T-W-2Kwantowe właściwości promieniowania, dualizm falowo-korpuskularny, właściwosci falowe materii.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z termodynamiki.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z fizyki atomowej.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu fizylki ciała stałego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-3Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki oraz fizyki atomowej, jądrowej i fizyki ciała stałego w zakresie potrzebnym do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz ich otoczeniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_B06_U01Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie fizyki oraz poznane modele matematyczne zjawisk fizycznych do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich z zakresu elektroniki i telekomunikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych, a także prostych systemów telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z działów fizyki przydatnych w elektronice i telekomunikacji.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z termodynamiki.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z fizyki atomowej.
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu fizylki ciała stałego.
T-A-5Kolokwium zaliczające nr 2.
T-L-3Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-2Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki ciała stałego.
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne z optyki.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie fizyki oraz poznane modele matematyczne zjawisk fizycznych do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich z zakresu elektroniki i telekomunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0