Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Fundusze europejskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundusze europejskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości na temat Unii Europejskiej na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
C-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
C-4Nabycie wiedzy z zakresu stosowania narzędzi polityki strukturalnej UE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.2
T-A-2Źródła i zasady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej.2
T-A-3Zasady polityki strukturalnej: zasada koncentracji, zasada partnerstwa, zasada programowania, zasada współfinansowania.2
T-A-4Narodowy plan rozwoju. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (Narodowa Strategia Spójności) 2007-2013.2
T-A-5Sektorowe programy operacyjne.2
T-A-6Program Operacyjny Kapitał Ludzki.3
T-A-7Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.2
T-A-8Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.2
T-A-9Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.3
20
wykłady
T-W-1Polityka strukturalna i regionalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.2
T-W-2Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.1
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania2
T-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006, 2007 -2013, 2014-20203
T-W-5Reforma polityki regionalnej w 2006 roku1
T-W-6Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach20
A-A-2przygotowanie do kolokwium3
A-A-3Czytanie wskazanej literatury2
A-A-4wyszukanie wskazanych infirmacji w internecie2
A-A-5przygotowanie prezentacji3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zajęć5
A-W-3przygotowanie do kolokwium5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
S-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E17_W01
Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
TiR_1A_W10, TiR_1A_W11, TiR_1A_W01, TiR_1A_W03P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, S1A_W01, S1A_W03, S1A_W09C-3T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2S-1, S-3
TiR_1A_E17_W02
Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
TiR_1A_W02, TiR_1A_W08S1A_W02, S1A_W08C-2, C-3T-A-1, T-W-1, T-W-6, T-W-2M-2, M-3S-1
TiR_1A_E17_W03
Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
TiR_1A_W02, TiR_1A_W08S1A_W02, S1A_W08C-1T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-6M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E17_U01
Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE
TiR_1A_U01S1A_U01C-1T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-2M-1S-3
TiR_1A_E17_U02
Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej
TiR_1A_U03, TiR_1A_U09, TiR_1A_U10P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U03, S1A_U11C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2M-1, M-2S-3
TiR_1A_E17_U03
Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
TiR_1A_U06S1A_U06C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-2, M-3S-1, S-2
TiR_1A_E17_U04
Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
TiR_1A_U06, TiR_1A_U07, TiR_1A_U10S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U11C-2, C-3T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-6M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E17_K01
Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania
TiR_1A_K01S1A_K01C-3T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-W-3, T-W-4M-2, M-3S-1
TiR_1A_E17_K02
Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
TiR_1A_K04S1A_K04C-2, C-3T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-W-4M-3S-1
TiR_1A_E17_K03
Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
TiR_1A_K06, TiR_1A_K08P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K06C-1, C-2T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-W-3, T-W-4M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E17_W01
Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
2,0nie zna zasad funkcjonowania funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,0dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
5,0bardzo dobrzez zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
TiR_1A_E17_W02
Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
2,0nie potrafi wyjaśnić zasad korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,0słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,5dość słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,0dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,5dość dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
5,0bardzo dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
TiR_1A_E17_W03
Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
2,0nie potrafi podać zasad przyznawania wsparcie z funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,0dobrzez zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
5,0bardzo dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E17_U01
Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE
2,0nie zna narzędzi polityki strukturalnej UE
3,0słabo zna narzędzie polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,0dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrzez zna narzędzia polityki strukturalnej UE
TiR_1A_E17_U02
Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej
2,0nie potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,0słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,0dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
TiR_1A_E17_U03
Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
2,0nie potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,0słabo dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,5dość słabo potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,0dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,5dośc dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
5,0bardzo dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
TiR_1A_E17_U04
Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
2,0nie posiada umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,0posiada słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,5posiada dość słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,0posiada dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,5posiada dość dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
5,0posiada bardzo dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E17_K01
Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,0słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,5raczej słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,5dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
5,0bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
TiR_1A_E17_K02
Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
2,0nie jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,0jest średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,5jest raczej średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,0jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,5jest dość otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
5,0jest bardzo otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
TiR_1A_E17_K03
Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
2,0nie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,0niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,5raczej niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,0chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,5dość chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
5,0bardzo chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE

Literatura podstawowa

  1. Ładysz J., Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, PWE, Warszawa, 2008
  2. Szamańska A., Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa, 2008
  3. Bajko Z.,Jóźwiak B., Fundusze strukturalne i Fundusz Spójności w Polsce na lata 2007-2013, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ładysz J., Polityka strukturalna Polski w warunkach integracji europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2007
  2. Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.2
T-A-2Źródła i zasady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej.2
T-A-3Zasady polityki strukturalnej: zasada koncentracji, zasada partnerstwa, zasada programowania, zasada współfinansowania.2
T-A-4Narodowy plan rozwoju. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (Narodowa Strategia Spójności) 2007-2013.2
T-A-5Sektorowe programy operacyjne.2
T-A-6Program Operacyjny Kapitał Ludzki.3
T-A-7Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.2
T-A-8Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.2
T-A-9Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka strukturalna i regionalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.2
T-W-2Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.1
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania2
T-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006, 2007 -2013, 2014-20203
T-W-5Reforma polityki regionalnej w 2006 roku1
T-W-6Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach20
A-A-2przygotowanie do kolokwium3
A-A-3Czytanie wskazanej literatury2
A-A-4wyszukanie wskazanych infirmacji w internecie2
A-A-5przygotowanie prezentacji3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zajęć5
A-W-3przygotowanie do kolokwium5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_W01Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W10Ma ogólną wiedzę na temat fizjologii i funkcjonowania organizmów żywych.
TiR_1A_W11Ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka.
TiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W03Ma podstawową wiedzę o głównych nurtach w architekturze i sztuce w skali kraju i relacjach międzykulturowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
S1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-A-3Zasady polityki strukturalnej: zasada koncentracji, zasada partnerstwa, zasada programowania, zasada współfinansowania.
T-A-5Sektorowe programy operacyjne.
T-A-7Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
T-A-8Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.
T-A-9Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-A-6Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
T-W-1Polityka strukturalna i regionalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006, 2007 -2013, 2014-2020
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zasad funkcjonowania funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,0dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
5,0bardzo dobrzez zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_W02Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
TiR_1A_W08Ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.
T-W-1Polityka strukturalna i regionalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-W-6Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-W-2Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wyjaśnić zasad korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,0słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,5dość słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,0dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,5dość dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
5,0bardzo dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_W03Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
TiR_1A_W08Ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
Treści programoweT-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.
T-A-5Sektorowe programy operacyjne.
T-A-7Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
T-A-8Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.
T-A-9Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-A-6Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi podać zasad przyznawania wsparcie z funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,0dobrzez zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
5,0bardzo dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_U01Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
Treści programoweT-W-1Polityka strukturalna i regionalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-W-6Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-W-2Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna narzędzi polityki strukturalnej UE
3,0słabo zna narzędzie polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,0dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrzez zna narzędzia polityki strukturalnej UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_U02Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U09potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
TiR_1A_U10Potrafi nawiązywać kontakt (komunikować się)w języku obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, posługuje się językiem specjalistycznym w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
C-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
Treści programoweT-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.
T-A-3Zasady polityki strukturalnej: zasada koncentracji, zasada partnerstwa, zasada programowania, zasada współfinansowania.
T-A-4Narodowy plan rozwoju. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (Narodowa Strategia Spójności) 2007-2013.
T-W-1Polityka strukturalna i regionalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-W-6Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-W-2Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,0słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,0dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_U03Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
C-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
Treści programoweT-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-W-5Reforma polityki regionalnej w 2006 roku
T-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006, 2007 -2013, 2014-2020
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,0słabo dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,5dość słabo potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,0dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,5dośc dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
5,0bardzo dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_U04Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U07Potrafi wskazać rozwiązania dylematów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U10Potrafi nawiązywać kontakt (komunikować się)w języku obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, posługuje się językiem specjalistycznym w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-A-5Sektorowe programy operacyjne.
T-A-7Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
T-A-8Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.
T-A-9Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-A-6Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,0posiada słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,5posiada dość słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,0posiada dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,5posiada dość dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
5,0posiada bardzo dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_K01Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-A-5Sektorowe programy operacyjne.
T-A-7Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
T-A-8Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.
T-A-9Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-A-6Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006, 2007 -2013, 2014-2020
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,0słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,5raczej słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,5dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
5,0bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_K02Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-A-5Sektorowe programy operacyjne.
T-A-7Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
T-A-8Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.
T-A-9Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-A-6Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
T-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006, 2007 -2013, 2014-2020
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,0jest średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,5jest raczej średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,0jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,5jest dość otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
5,0jest bardzo otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_K03Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
C-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
Treści programoweT-A-5Sektorowe programy operacyjne.
T-A-7Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
T-A-8Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.
T-A-9Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-A-6Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006, 2007 -2013, 2014-2020
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,0niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,5raczej niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,0chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,5dość chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
5,0bardzo chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE