Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika turystyki i rekreacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika turystyki i rekreacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 12 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 6 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikroekonomia
W-2Makroekonomia
W-3Przedsiębiorczość
W-4Gospodarka regionalna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospdoarki regionalnej
C-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
C-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
C-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych1
T-A-2Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej1
T-A-3Klasyfikacja i analiza różnych form rekreacji i wypoczynku1
T-A-4Rola rekreacji fizycznej i psychicznej w życiu człowieka. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych.1
T-A-5Miejsce turystyki i rekreacji w gospodarce narodowej, podział dochodu narodowego.1
T-A-6Wydatki i dochody gospodarstw domowych a konsumpcja usług turystycznych i rekreacyjnych.1
T-A-7Turystyka i rekreacja, a wymiana międzynarodowa, bilans płatniczy2
T-A-8Problematyka kursów walut, ze szczególnym uwzględnieniem ich oddziaływania na sektory turystyki i rekreacji.1
T-A-9Efekty mnożnikowe w turystyce i rekreacji1
T-A-10Wpływ turystyki i rekreacji na rozwój regionalny2
12
wykłady
T-W-1Zagadnienia wstępne: ekonomika turystyki, a nauki ekonomiczne, społeczne i geograficzne, usługi turystyczne i rekreacyjne, produkt turystyczny rekreacyjny.1
T-W-2Rynek turystyczny i rekreacyjny: pojęcia rynku, popytu, podaży, konsumenta usług turystycznych i rekreacyjnych, przedsiębiorstwa turystycznego i rekreacyjnego.1
T-W-3Specyfika popytu turystycznego i rekreacyjnego oraz podaży usług.2
T-W-4Badanie elastyczności popytu turystycznego i rekreacyjnego.1
T-W-5Uwarunkowania rozwoju usług turystycznych i rekreacyjnych wynikające ze specyfiki środowiska przyrodniczego regionu1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1ćwiczenia audytoryjne12
A-A-2prezentacja multimedialna10
A-A-3studia literaturowe18
A-A-4przygotowanie do egzaminu20
60
wykłady
A-W-1Wykłady6
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Analiza i studia nad literaturą przedmiotu20
A-W-4przygotowanie referatu - prezentacja multimedialna wybranych zagadnień24
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne, udział w targach turystyki rekreacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C9_W01
Wyjaśnia zależnoścoi i funkcjonowanie gospodarki regionalnej
TiR_1A_W02, TiR_1A_W04, TiR_1A_W01S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W11C-1, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-4, S-1
TiR_1A_C9_W02
Wyjaśnia działanie mechanizmu rynkowego na rynku turystycznym i rekreacjnym
TiR_1A_W03, TiR_1A_W05S1A_W03, S1A_W05, S1A_W09C-2, C-4T-A-1, T-W-4, T-W-5M-2S-4, S-3
TiR_1A_C9_W03
Posługuje się właściwą terminologią dotyczącą działalności turystycznej i rekreacyjnej
TiR_1A_W06S1A_W06C-2, C-4, C-3T-A-10, T-A-8, T-A-9M-3S-1, S-3
TiR_1A_C9_W04
Zna zasady badania popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
TiR_1A_W07, TiR_1A_W08S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10C-1, C-4T-A-7, T-A-5, T-A-6M-2S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C9_U01
Analizuje zachowanie podmiotów na rynku turystycznym i rekreacyjnym
TiR_1A_U02S1A_U02C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-4, M-2S-4, S-1, S-3
TiR_1A_C9_U02
ocenia zjawiska ekonomiczne w oparciu o zdobytą wiedzę
TiR_1A_U04S1A_U04C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3S-1, S-3
TiR_1A_C9_U03
Dyskutuje merytorycznie o sytuacji gospodarczej kraju
TiR_1A_U02S1A_U02C-2, C-3T-A-10, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C9_K01
Dąży do zdobycia wiedzy ekonomicznej
TiR_1A_K02, TiR_1A_K04S1A_K02, S1A_K04C-2, C-1, C-4, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-4, S-1, S-3
TiR_1A_C9_K02
Potrrafi działać w sposób przedsiębiorczy
TiR_1A_K03, TiR_1A_K06S1A_K03, S1A_K06C-4, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-3S-1, S-3
TiR_1A_C9_K03
Uczestniczy aktywnie w procesie nauczania (przygotowuje wystąpienia, referaty)
TiR_1A_K04, TiR_1A_K07P1A_K08, S1A_K04, S1A_K07C-2, C-1T-A-10, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C9_W01
Wyjaśnia zależnoścoi i funkcjonowanie gospodarki regionalnej
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całośczakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszytskie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
TiR_1A_C9_W02
Wyjaśnia działanie mechanizmu rynkowego na rynku turystycznym i rekreacjnym
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zkresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
TiR_1A_C9_W03
Posługuje się właściwą terminologią dotyczącą działalności turystycznej i rekreacyjnej
2,0Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstaowwy zakres materiały, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całośc zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
TiR_1A_C9_W04
Zna zasady badania popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zsadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zaijnteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszytskie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresownia i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C9_U01
Analizuje zachowanie podmiotów na rynku turystycznym i rekreacyjnym
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wyatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z znieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: -potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsiębiorstwa badawczego.
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
TiR_1A_C9_U02
ocenia zjawiska ekonomiczne w oparciu o zdobytą wiedzę
2,0Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej , nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
TiR_1A_C9_U03
Dyskutuje merytorycznie o sytuacji gospodarczej kraju
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie zamodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: -potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C9_K01
Dąży do zdobycia wiedzy ekonomicznej
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszyelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutraną wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student smaorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania kierując się przy ty pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
TiR_1A_C9_K02
Potrrafi działać w sposób przedsiębiorczy
2,0W zakresie prac zespołowych student: -nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów ( przygotowawczy, inkubacyjny, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,0W zakresie prac zespołowych student: -planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: -planuje i wykonuje prace na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: -rezdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: -potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowcych student: -potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowania do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.
TiR_1A_C9_K03
Uczestniczy aktywnie w procesie nauczania (przygotowuje wystąpienia, referaty)
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w sposób wykazujący przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania kieryjąc się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Panasiuk A., Turystyka. Zarys wykładu., PWE Fundacja Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2008
  2. Panasiuk A., Turystyka i rekreacja., PWE Fundacja Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2011
  3. Alejziak J., Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków, 2004
  4. Łazarek R., Ekonomika turystyki. Wybrane zagadnienia., Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa, 2004
  5. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, PWE, Warszawa, 2005
  6. Niezgoda A., Zmyślony P., Popyt turystyczny. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2006

Literatura dodatkowa

  1. praca zbiorowa pod red. W. Kurka, Turystyka, PWN, Warszawa, 2007
  2. Burzyński T., Łabaj M., Turystyka rekreacyjna oraz turystyka specjalistyczna, FAPA, Warszawa, 2003
  3. Matlegiewicz M., Turystyka kulturowa na obszarach wiejskich województwa zachodniopomorskiego w: Journal of Agrobusiness and Rural Development, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011, 2(20)
  4. pismo biznesu turystycznego, Rynek turystyczny, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych1
T-A-2Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej1
T-A-3Klasyfikacja i analiza różnych form rekreacji i wypoczynku1
T-A-4Rola rekreacji fizycznej i psychicznej w życiu człowieka. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych.1
T-A-5Miejsce turystyki i rekreacji w gospodarce narodowej, podział dochodu narodowego.1
T-A-6Wydatki i dochody gospodarstw domowych a konsumpcja usług turystycznych i rekreacyjnych.1
T-A-7Turystyka i rekreacja, a wymiana międzynarodowa, bilans płatniczy2
T-A-8Problematyka kursów walut, ze szczególnym uwzględnieniem ich oddziaływania na sektory turystyki i rekreacji.1
T-A-9Efekty mnożnikowe w turystyce i rekreacji1
T-A-10Wpływ turystyki i rekreacji na rozwój regionalny2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia wstępne: ekonomika turystyki, a nauki ekonomiczne, społeczne i geograficzne, usługi turystyczne i rekreacyjne, produkt turystyczny rekreacyjny.1
T-W-2Rynek turystyczny i rekreacyjny: pojęcia rynku, popytu, podaży, konsumenta usług turystycznych i rekreacyjnych, przedsiębiorstwa turystycznego i rekreacyjnego.1
T-W-3Specyfika popytu turystycznego i rekreacyjnego oraz podaży usług.2
T-W-4Badanie elastyczności popytu turystycznego i rekreacyjnego.1
T-W-5Uwarunkowania rozwoju usług turystycznych i rekreacyjnych wynikające ze specyfiki środowiska przyrodniczego regionu1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1ćwiczenia audytoryjne12
A-A-2prezentacja multimedialna10
A-A-3studia literaturowe18
A-A-4przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykłady6
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Analiza i studia nad literaturą przedmiotu20
A-W-4przygotowanie referatu - prezentacja multimedialna wybranych zagadnień24
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_W01Wyjaśnia zależnoścoi i funkcjonowanie gospodarki regionalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
TiR_1A_W04Ma podstawową wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko.
TiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospdoarki regionalnej
C-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
Treści programoweT-W-3Specyfika popytu turystycznego i rekreacyjnego oraz podaży usług.
T-W-1Zagadnienia wstępne: ekonomika turystyki, a nauki ekonomiczne, społeczne i geograficzne, usługi turystyczne i rekreacyjne, produkt turystyczny rekreacyjny.
T-W-2Rynek turystyczny i rekreacyjny: pojęcia rynku, popytu, podaży, konsumenta usług turystycznych i rekreacyjnych, przedsiębiorstwa turystycznego i rekreacyjnego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający
S-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całośczakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszytskie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_W02Wyjaśnia działanie mechanizmu rynkowego na rynku turystycznym i rekreacjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W03Ma podstawową wiedzę o głównych nurtach w architekturze i sztuce w skali kraju i relacjach międzykulturowych.
TiR_1A_W05Ma podstawową wiedzę dotyczącą formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
C-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
Treści programoweT-A-1Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych
T-W-4Badanie elastyczności popytu turystycznego i rekreacyjnego.
T-W-5Uwarunkowania rozwoju usług turystycznych i rekreacyjnych wynikające ze specyfiki środowiska przyrodniczego regionu
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zkresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_W03Posługuje się właściwą terminologią dotyczącą działalności turystycznej i rekreacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
C-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
C-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
Treści programoweT-A-10Wpływ turystyki i rekreacji na rozwój regionalny
T-A-8Problematyka kursów walut, ze szczególnym uwzględnieniem ich oddziaływania na sektory turystyki i rekreacji.
T-A-9Efekty mnożnikowe w turystyce i rekreacji
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstaowwy zakres materiały, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całośc zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_W04Zna zasady badania popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W07Ma podstawową wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych) w: działalności turystycznej i rekreacyjnej, przygotowywaniu produktów turystycznych.
TiR_1A_W08Ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospdoarki regionalnej
C-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
Treści programoweT-A-7Turystyka i rekreacja, a wymiana międzynarodowa, bilans płatniczy
T-A-5Miejsce turystyki i rekreacji w gospodarce narodowej, podział dochodu narodowego.
T-A-6Wydatki i dochody gospodarstw domowych a konsumpcja usług turystycznych i rekreacyjnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający
S-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zsadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zaijnteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszytskie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresownia i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_U01Analizuje zachowanie podmiotów na rynku turystycznym i rekreacyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
Treści programoweT-W-3Specyfika popytu turystycznego i rekreacyjnego oraz podaży usług.
T-W-4Badanie elastyczności popytu turystycznego i rekreacyjnego.
T-W-5Uwarunkowania rozwoju usług turystycznych i rekreacyjnych wynikające ze specyfiki środowiska przyrodniczego regionu
T-W-1Zagadnienia wstępne: ekonomika turystyki, a nauki ekonomiczne, społeczne i geograficzne, usługi turystyczne i rekreacyjne, produkt turystyczny rekreacyjny.
T-W-2Rynek turystyczny i rekreacyjny: pojęcia rynku, popytu, podaży, konsumenta usług turystycznych i rekreacyjnych, przedsiębiorstwa turystycznego i rekreacyjnego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne, udział w targach turystyki rekreacji
M-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający
S-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wyatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z znieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: -potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsiębiorstwa badawczego.
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_U02ocenia zjawiska ekonomiczne w oparciu o zdobytą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
Treści programoweT-A-1Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych
T-A-2Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej
T-A-3Klasyfikacja i analiza różnych form rekreacji i wypoczynku
T-A-4Rola rekreacji fizycznej i psychicznej w życiu człowieka. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych.
T-A-5Miejsce turystyki i rekreacji w gospodarce narodowej, podział dochodu narodowego.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej , nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_U03Dyskutuje merytorycznie o sytuacji gospodarczej kraju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
C-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
Treści programoweT-A-10Wpływ turystyki i rekreacji na rozwój regionalny
T-A-7Turystyka i rekreacja, a wymiana międzynarodowa, bilans płatniczy
T-A-6Wydatki i dochody gospodarstw domowych a konsumpcja usług turystycznych i rekreacyjnych.
T-A-8Problematyka kursów walut, ze szczególnym uwzględnieniem ich oddziaływania na sektory turystyki i rekreacji.
T-A-9Efekty mnożnikowe w turystyce i rekreacji
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie zamodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: -potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_K01Dąży do zdobycia wiedzy ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole.
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospdoarki regionalnej
C-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
C-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
Treści programoweT-A-1Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych
T-A-2Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej
T-A-3Klasyfikacja i analiza różnych form rekreacji i wypoczynku
T-W-4Badanie elastyczności popytu turystycznego i rekreacyjnego.
T-W-5Uwarunkowania rozwoju usług turystycznych i rekreacyjnych wynikające ze specyfiki środowiska przyrodniczego regionu
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający
S-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszyelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutraną wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student smaorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania kierując się przy ty pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_K02Potrrafi działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań.
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
C-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
Treści programoweT-W-3Specyfika popytu turystycznego i rekreacyjnego oraz podaży usług.
T-W-4Badanie elastyczności popytu turystycznego i rekreacyjnego.
T-W-5Uwarunkowania rozwoju usług turystycznych i rekreacyjnych wynikające ze specyfiki środowiska przyrodniczego regionu
T-W-1Zagadnienia wstępne: ekonomika turystyki, a nauki ekonomiczne, społeczne i geograficzne, usługi turystyczne i rekreacyjne, produkt turystyczny rekreacyjny.
T-W-2Rynek turystyczny i rekreacyjny: pojęcia rynku, popytu, podaży, konsumenta usług turystycznych i rekreacyjnych, przedsiębiorstwa turystycznego i rekreacyjnego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: -nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów ( przygotowawczy, inkubacyjny, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,0W zakresie prac zespołowych student: -planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: -planuje i wykonuje prace na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: -rezdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: -potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowcych student: -potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowania do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_K03Uczestniczy aktywnie w procesie nauczania (przygotowuje wystąpienia, referaty)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu.
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospdoarki regionalnej
Treści programoweT-A-10Wpływ turystyki i rekreacji na rozwój regionalny
T-A-7Turystyka i rekreacja, a wymiana międzynarodowa, bilans płatniczy
T-A-8Problematyka kursów walut, ze szczególnym uwzględnieniem ich oddziaływania na sektory turystyki i rekreacji.
T-A-9Efekty mnożnikowe w turystyce i rekreacji
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w sposób wykazujący przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania kieryjąc się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.