Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość budżetowa

Sylabus przedmiotu Rachunkowość finansowa I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość budżetowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Rachunkowość finansowa I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości finansowej głównie związanej z ewidencjonowaniem operacji gospodarczych, obliczaniem amortyzacji, podatków, ustalaniem wyniku finansowego oraz jego podziałem, jak również zasad prowadzenia polityki bilansowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rachunkowość w świetle prawa polskiego i międzynarodowego2
T-A-2Zasady wyceny i ewidencji środków pieniężnych2
T-A-3Zasady wyceny i ewidencji rozrachunków6
T-A-4Pomiar zużycia i ewidencja obrotu środkami trwałymi i wartościami niematerialnymi i prawnymi.10
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w wykładach20
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu40
A-A-3Samodzielne rozważenie problemów dotyczących podstawowych zasad wyceny oraz ewidencji aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy60
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3wykład problemowy
M-4studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące test teoretyczny wraz z krótkimi zadaniami problemowymi w zakresie szczegółowej wyce-ny i ewidencji składników majątku i źródeł jego finansowania oraz kosztów i przychodów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C04_W01
Pogłębienie wiedzy z zakresu szczegółowych zagadnień wyceny i ewidencji środków pieniężnych, rozrachunków, obrotu magazynowego, rzeczowego majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych, rezerw, kapitałów i rozliczeń międzyokresowych
RB_10-_W02, RB_10-_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C04_U01
Słuchacz potrafi szczegółowo wycenić składniki aktywów i pasywów oraz elementy kształtujące wynik finansowy, zna przepisy prawa bilansowego w tym zakresie oraz zasady ewidencji księgowej operacji gospodarczych w zakresie rachunkowości finansowej.
RB_10-_U01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C04_K01
Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
RB_10-_K03, RB_10-_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C04_W01
Pogłębienie wiedzy z zakresu szczegółowych zagadnień wyceny i ewidencji środków pieniężnych, rozrachunków, obrotu magazynowego, rzeczowego majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych, rezerw, kapitałów i rozliczeń międzyokresowych
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C04_U01
Słuchacz potrafi szczegółowo wycenić składniki aktywów i pasywów oraz elementy kształtujące wynik finansowy, zna przepisy prawa bilansowego w tym zakresie oraz zasady ewidencji księgowej operacji gospodarczych w zakresie rachunkowości finansowej.
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C04_K01
Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości, Dz.U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm., 2013
  2. Sawicki K., Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw według polskiego prawa bilansowego oraz Dyrektyw UE i MSR/MSSF, część I i II, Ekspert, Wrocław, 2010
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz., LexisNexis, Warszawa, 2011
  4. Czubakowska K. (red.), Rachunkowość według prawa bilansowego., C.H. Beck, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rachunkowość w świetle prawa polskiego i międzynarodowego2
T-A-2Zasady wyceny i ewidencji środków pieniężnych2
T-A-3Zasady wyceny i ewidencji rozrachunków6
T-A-4Pomiar zużycia i ewidencja obrotu środkami trwałymi i wartościami niematerialnymi i prawnymi.10
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w wykładach20
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu40
A-A-3Samodzielne rozważenie problemów dotyczących podstawowych zasad wyceny oraz ewidencji aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy60
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C04_W01Pogłębienie wiedzy z zakresu szczegółowych zagadnień wyceny i ewidencji środków pieniężnych, rozrachunków, obrotu magazynowego, rzeczowego majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych, rezerw, kapitałów i rozliczeń międzyokresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_W02Zna zasady i regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń w jednostkach sektora finansów publicznych
RB_10-_W01Ma wiedzę w zakresie zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych i budżetowych w jednostkach sektora finansów publicznych
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości finansowej głównie związanej z ewidencjonowaniem operacji gospodarczych, obliczaniem amortyzacji, podatków, ustalaniem wyniku finansowego oraz jego podziałem, jak również zasad prowadzenia polityki bilansowej.
Treści programoweT-A-1Rachunkowość w świetle prawa polskiego i międzynarodowego
T-A-2Zasady wyceny i ewidencji środków pieniężnych
T-A-3Zasady wyceny i ewidencji rozrachunków
T-A-4Pomiar zużycia i ewidencja obrotu środkami trwałymi i wartościami niematerialnymi i prawnymi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3wykład problemowy
M-4studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące test teoretyczny wraz z krótkimi zadaniami problemowymi w zakresie szczegółowej wyce-ny i ewidencji składników majątku i źródeł jego finansowania oraz kosztów i przychodów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C04_U01Słuchacz potrafi szczegółowo wycenić składniki aktywów i pasywów oraz elementy kształtujące wynik finansowy, zna przepisy prawa bilansowego w tym zakresie oraz zasady ewidencji księgowej operacji gospodarczych w zakresie rachunkowości finansowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_U01Potrafi korzystać z planów kont i rozwiązać określony problem ewidencyjny w tym w zakresie rozliczeń
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości finansowej głównie związanej z ewidencjonowaniem operacji gospodarczych, obliczaniem amortyzacji, podatków, ustalaniem wyniku finansowego oraz jego podziałem, jak również zasad prowadzenia polityki bilansowej.
Treści programoweT-A-1Rachunkowość w świetle prawa polskiego i międzynarodowego
T-A-2Zasady wyceny i ewidencji środków pieniężnych
T-A-3Zasady wyceny i ewidencji rozrachunków
T-A-4Pomiar zużycia i ewidencja obrotu środkami trwałymi i wartościami niematerialnymi i prawnymi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3wykład problemowy
M-4studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące test teoretyczny wraz z krótkimi zadaniami problemowymi w zakresie szczegółowej wyce-ny i ewidencji składników majątku i źródeł jego finansowania oraz kosztów i przychodów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C04_K01Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_K03Ma świadomość konieczności ustawicznej aktualizacji wiedzy
RB_10-_K01Potrafi korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości (informacyjnej, kontrolnej, optymalizacyjnej, decyzyjnej)
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości finansowej głównie związanej z ewidencjonowaniem operacji gospodarczych, obliczaniem amortyzacji, podatków, ustalaniem wyniku finansowego oraz jego podziałem, jak również zasad prowadzenia polityki bilansowej.
Treści programoweT-A-1Rachunkowość w świetle prawa polskiego i międzynarodowego
T-A-2Zasady wyceny i ewidencji środków pieniężnych
T-A-3Zasady wyceny i ewidencji rozrachunków
T-A-4Pomiar zużycia i ewidencja obrotu środkami trwałymi i wartościami niematerialnymi i prawnymi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3wykład problemowy
M-4studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.