Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka turystyczna

Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania operacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Zawadzki <Jan.Zawadzki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiadomości z zakresu podstaw: analizy matematycznej i ekonometrii oraz ogólną wiedzę ekonomiczną.
W-2Student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.5
T-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.4
T-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.3
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia20
A-L-5Uczestnictwo w zaliczeniu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, trwające 90 minut.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O5_W01
Student ma wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych.
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W10S2A_W01, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W08C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-1S-1
E_2A_O5_W02
Student rozumie istotę zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji.
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W10S2A_W01, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W08C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O5_U01
Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych.
E_2A_U16, E_2A_U02, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U11, E_2A_U12S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-1S-1
E_2A_O5_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
E_2A_U17, E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U09S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U09, S2A_U10C-1, C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O5_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K06, E_2A_K09S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O5_W01
Student ma wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,0Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,5Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
4,0Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
4,5Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
5,0Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych oraz potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych
E_2A_O5_W02
Student rozumie istotę zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji.
2,0Student nie rozumie istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,0Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,5Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji, ale potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
4,5Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
5,0Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i potrafi ocenić przydatność metod do rozwiązania konkretnych problemów społeczno-gospodarczych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O5_U01
Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych.
2,0Student nie potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych
3,0Student potrafi sformułować przy pomocy nauczyciela: problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych
3,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać, przy pomocy nauczyciela, wyboru metod badawczych
4,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru, przy pomocy nauczyciela, metod badawczych oraz przeprowadzić wstępne obliczenia
4,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych oraz przeprowadzić wymagane obliczenia
5,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny, dokonać wyboru metod badawczych, przeprowadzić wymagane obliczenia i zinterpretować uzyskane rezultaty
E_2A_O5_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań, a także odnieść ich do praktyki gospodarczej
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych
3,5Student potrafi zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych
4,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować, przy pomocy nauczyciela, wyniki przeprowadzonych badań
4,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań
5,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O5_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupową pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów komputerowych

Literatura podstawowa

  1. Wisiński K. (red.), Badania operacyjne, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2004
  2. Szpiro T. (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
  3. Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Guzik B., Wstęp do badań operacyjnych, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, 2009
  2. Hozer J. (red), Zastosowanie programowania matematycznego w ekonomii, Wyd. US, Szczecin, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.5
T-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.4
T-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.3
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia20
A-L-5Uczestnictwo w zaliczeniu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_W01Student ma wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
Treści programoweT-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.
T-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, trwające 90 minut.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,0Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,5Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
4,0Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
4,5Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
5,0Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych oraz potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_W02Student rozumie istotę zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
Treści programoweT-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.
T-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, trwające 90 minut.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,0Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,5Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji, ale potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
4,5Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
5,0Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i potrafi ocenić przydatność metod do rozwiązania konkretnych problemów społeczno-gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_U01Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.
Treści programoweT-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.
T-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, trwające 90 minut.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych
3,0Student potrafi sformułować przy pomocy nauczyciela: problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych
3,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać, przy pomocy nauczyciela, wyboru metod badawczych
4,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru, przy pomocy nauczyciela, metod badawczych oraz przeprowadzić wstępne obliczenia
4,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych oraz przeprowadzić wymagane obliczenia
5,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny, dokonać wyboru metod badawczych, przeprowadzić wymagane obliczenia i zinterpretować uzyskane rezultaty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U17Potrafi formułować oczekiwania wobec technologii teleinformatycznych (ICT)
E_2A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.
Treści programoweT-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.
T-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, trwające 90 minut.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań, a także odnieść ich do praktyki gospodarczej
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych
3,5Student potrafi zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych
4,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować, przy pomocy nauczyciela, wyniki przeprowadzonych badań
4,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań
5,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.
Treści programoweT-L-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-L-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
T-L-4Elementy programowania dynamicznego.
T-L-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, trwające 90 minut.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupową pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów komputerowych