Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Organizacja handlu i usług
Sylabus przedmiotu Zarządzanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej |
C-2 | Znajomość funkcji kierowniczych pełnionych przez menedżerów |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Władza w organizacji a przywództwo | 2 |
T-A-2 | Zarządzanie relacjami z otoczeniem | 4 |
T-A-3 | Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej | 8 |
T-A-4 | Zarządzanie relacjami społecznymi i w procesie zmian | 10 |
T-A-5 | Wybrane metody podejmowania decyzji | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces i obszary zarządzania w organizacjach. Menedżerowie - ich funkcje, role i umiejętności. | 2 |
T-W-2 | Proces planowania. Cele i rodzaje planów. | 2 |
T-W-3 | Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania. | 2 |
T-W-4 | Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Motywowanie pracowników. | 3 |
T-W-5 | Kontrolowanie. Proces i rodzaje kontroli. Jakość. | 2 |
T-W-6 | Koncepcje w zarządzaniu. | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie wiedzą, informacjami i techniką informacyjną | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie zadań domowych i prezentacja na forum grupy | 20 |
A-A-4 | Przygotowanie pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania | 20 |
A-A-5 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury | 23 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiadomości zdobytych na wcześniejszych zajęciach |
S-4 | Ocena formująca: Ocena z pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania w organizacjach |
S-5 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych w formie testu i zadań problemowych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu i pytań otwartych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B6_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu | E_1A_W10 | S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08 | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-6, S-3 |
E_1A_B6_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej charakterystyki | E_1A_W02, E_1A_W05, E_1A_W10 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08 | C-2 | T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-6, S-3, S-4 |
E_1A_B6_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji | E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-3, C-1 | T-W-6, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-4, M-2 | S-1, S-3, S-5, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B6_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania, motywowania i kontrolowania. | E_1A_U11, E_1A_U10, E_1A_U02, E_1A_U03 | S1A_U02, S1A_U06, S1A_U07 | C-3, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-A-4 | M-4, M-3, M-5 | S-1, S-3, S-5 |
E_1A_B6_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, globalny i kulturowy asekt zarządzania. | E_1A_U18, E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U08 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06 | C-3 | T-A-2, T-A-4 | M-4, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-5, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B6_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzniu. | E_1A_K02, E_1A_K08, E_1A_K09 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04 | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5 | M-4, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B6_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu | 2,0 | |
3,0 | Student objaśnia podstawowe teorie i poglądy w zarządzaniu. Zna ich znaczenie w zarządzaniu organizacją. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_B6_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej charakterystyki | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_B6_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji | 2,0 | |
3,0 | Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B6_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania, motywowania i kontrolowania. | 2,0 | |
3,0 | Student prawidłowo stosuje podstawowe procedury i metody zarządzania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_B6_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, globalny i kulturowy asekt zarządzania. | 2,0 | |
3,0 | Student stosuje podstawowe metody analizy otoczenia organizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B6_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzniu. | 2,0 | |
3,0 | Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje pod względem etycznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Zakrzewska - Bielawska A. (red), Podstawy zarządzania, Wolters Kluwer POlska Sp. z o.o., Warszawa, 2012
- Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008
- Koźmiński A.K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2008
- Stoner J., Freeman E., Gilbert D., Kierowanie, PWE, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Drucker P., Zarządzanie XXI wieku - wyzwania, Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa, 2009
- Robbins Stephen P., DeCenzo David A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2002