Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Handel zagraniczny
Sylabus przedmiotu Ergonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Pradziadowicz <monika.pradziadowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych. |
C-2 | Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy. |
C-3 | Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy. |
C-4 | Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków. |
C-5 | Posiadanie wiedzy nt. obowiązków pracodawcy i wymogów BHP oraz zdolność łączenia ich z zaleceniami ergonomii w zakresie właściwej i efektywnej organizacji pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przedmiot i zakres ergonomii. Układ: człowiek – obiekt techniczny – otoczenie człowieka jako przedmiot ergonomii. Ergonomia jako wiedza multidyscyplinarna, ze szczególną uwagą na antropometrię. Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna. | 3 |
T-P-2 | Zarys wiedzy o pracy ludzkiej. Rodzaje pracy. | 2 |
T-P-3 | Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia. | 5 |
T-P-4 | Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony. | 5 |
T-P-5 | Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy. | 2 |
T-P-6 | Psychologiczne czynniki organizacji pracy. Percepcja sygnałów. Układ: człowiek – obiekt techniczny, obieg informacji, zdolności sensoryczne człowieka, relacje z układem nerwowym człowieka. Komunikacja wizualna (symbole graficzne, kody itp.) i głosowa. | 2 |
T-P-7 | Stres psychiczny w pracy: źródła, zagrożenia, deficyt / nadmiar informacji, deficyt czasu. | 4 |
T-P-8 | Aparatura pomiaru zdolności psychofizycznych (pracownika). | 2 |
T-P-9 | Stanowisko pracy z monitorem ekranowym - ergonomia przestrzeni biurowej. Prezentacja i omówienie przykładów (a także zasad sporządzania pracy zaliczeniowej przy danej formie zaliczenia). | 2 |
T-P-10 | Metody i techniki oceny ergonomicznej urządzeń. Listy kontrolne. Analiza ergonomiczna na potrzeby oceny ryzyka zawodowego w miejscu pracy. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 30 |
A-P-2 | Lektura materiałów oraz literatury przedmiotu. | 17 |
A-P-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub przygotowanie się do testu. | 13 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące ( film, ekspozycja). |
M-4 | Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem aparatury pomiarowej i maszyn dydaktycznych). |
M-5 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy lub praca projektowa wg wcześniej wyjaśnionego schematu. Rodzaj zaliczenia jest podawany do wiadomości na pierwszych zajęciach i pozostaje niezmienny. Jeśli zaliczenie stanowi praca projektowa, to test jest wykorzystywany wyłącznie wobec osób, który praca została oceniona poniżej 3,5 i stanowi dodatkowy element sprawdzający wiedzę i umijętności a ocena końcowa dla takich osób to średnia z ocen z pracy projektowej i testu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O1/1_W01 Znajomość psychofizycznych cech konstutuujących zdolność do pracy. | E_1A_W05 | S1A_W05 | C-1, C-5, C-3, C-2 | T-P-7, T-P-6, T-P-2, T-P-1, T-P-3 | M-1, M-2, M-5 | S-1, S-2 |
E_1A_O1/1_W02 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na efektywność pracy. | E_1A_W10 | S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08 | C-4, C-3, C-2 | T-P-8, T-P-5, T-P-4, T-P-10, T-P-3 | M-4, M-2, M-5 | S-1, S-2 |
E_1A_O1/1_W03 Wiedza w zakresie pracy ludzkiej jako elementu tworzenia przedsiębiorczości. | E_1A_W15 | S1A_W11 | C-5, C-4 | T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-P-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O1/1_U01 Zarządzanie zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność. | E_1A_U18, E_1A_U03 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06 | C-1, C-5, C-4, C-3, C-2 | T-P-4, T-P-3 | M-1, M-2, M-5 | S-1, S-2 |
E_1A_O1/1_U02 Posiada umiejętność zastosowania norm dotyczących kształtowania materialnego środowiska pracy. | E_1A_U05 | S1A_U05 | C-1, C-5, C-4, C-2 | T-P-5, T-P-4, T-P-9 | M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O1/1_K01 Świadomość potrzeb i możliwości swoich oraz podległych pracowników wpływa na zwiększenie kompetencji kierowniczych i organizatorskich. | E_1A_K09 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04 | C-1, C-5, C-4, C-3, C-2 | T-P-7, T-P-6, T-P-8, T-P-5, T-P-2, T-P-1, T-P-3 | M-3, M-1, M-4, M-2, M-5 | S-1, S-2 |
E_1A_O1/1_K02 Posiada kompetencje w zakresie humanizacji procesu pracy. | E_1A_K08 | S1A_K04 | C-1, C-4, C-3, C-2 | T-P-7, T-P-6, T-P-8, T-P-5, T-P-4, T-P-3 | M-4, M-2, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O1/1_W01 Znajomość psychofizycznych cech konstutuujących zdolność do pracy. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%. | |
E_1A_O1/1_W02 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na efektywność pracy. | 2,0 | Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy). | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie. | |
E_1A_O1/1_W03 Wiedza w zakresie pracy ludzkiej jako elementu tworzenia przedsiębiorczości. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O1/1_U01 Zarządzanie zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie od ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%. | |
E_1A_O1/1_U02 Posiada umiejętność zastosowania norm dotyczących kształtowania materialnego środowiska pracy. | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O1/1_K01 Świadomość potrzeb i możliwości swoich oraz podległych pracowników wpływa na zwiększenie kompetencji kierowniczych i organizatorskich. | 2,0 | W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania. |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji). | |
3,5 | W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt. | |
4,0 | W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. | |
4,5 | W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy. | |
5,0 | W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników. | |
E_1A_O1/1_K02 Posiada kompetencje w zakresie humanizacji procesu pracy. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%. |
Literatura podstawowa
- Kowal E., Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa – Poznań, 2002
- Bugajska J., Komputerowe stanowisko pracy : aspekty zdrowotne i ergonomiczne, Centralny Instytut OchronPracy, Warszawa, 1997
- Bielec J., www.ergonomia.e-ar.pl, WEk. ZUT w Szczecinie, Internet, Warszawa, 2012, Wortal o ergonomii. Zawiera m.in. materiały dydaktyczne dla studentów.
Literatura dodatkowa
- red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1997
- Batogowska A., Malinowski A., Ergonomia dla każdego, Sorus, Poznań, 1997
- Filipkowski S, Ergonomia przemysłowa, Warszawa, 1990
- Bugajska J., Ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 2001
- Hansen A., Analiza uciążliwości pracy, Warszawa, 1976
- Szlązak, N., Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, AGH, Kraków, 2005