Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)

Sylabus przedmiotu Architektura proekologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Architektura proekologiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wołoszyn <Marek.Woloszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wołoszyn <Marek.Woloszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS4 20 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień na poziomie studiów S2. Zainteresowanie pracą naukową. Znajomość języka obcego umożliwiająca studiowanie literatury światowej z zakresu tematyki doktoratu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z koniecznością zmiany priorytetów przy projektowaniu na zasadach zrównoważonych
C-2Wykazanie jak nowe proekologiczne aspekty wpływają na decyzje projektowe.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1PROJEKTOWANIE REWITALIZACJI ZABUDOWY CZYNSZOWEJ Z UWZGLĘDNIENIEM UWARUNKOWAŃ EKOLOGICZNYCH - wykład2
T-S-2Gospodarka przestrzenią i strukturami zbudowanymi w procesie rewitalizacji - seminarium 12
T-S-3Zagadnienia społeczne i psychologiczne w procesie rewitalizacji - seminarium 22
T-S-4OPTYMALIZACJA ROZWIĄZAŃ PROEKOLOGICZNYCH W OBIEKTACH ARCHITEKTONICZNYCH - wykład2
T-S-5Analiza proekologiczna ukończonych projektów (ich wady i zalety) - seminarium 12
T-S-6Propozycje zmian urbanistycznych i architektonicznych w celu optymalizacji ekologicznej - seminarium 22
T-S-7Ponowna analiza proekologiczna zmienionych projektów, wnioski - seminarium 32
T-S-8ANALIZA OSIEDLI DOMÓW JEDNORODZINNYCH W ASPEKCIE KSZTAŁTOWANIA WIĘZI SPOŁECZYCH - wykład2
T-S-9Projekt urbanistyczny zespołu osiedli zabudowy jednorodzinnej - seminarium 12
T-S-10Projekt urbanistyczny zabudowy gniazdowej - seminarium 22
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-S-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego30
A-S-3Przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie przygotowanego opracowania na zadany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-06_W01
Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju i ich wpływu na procesy projektowe w nowych i rewitalizowanych obiektach
AU_3A_W02, AU_3A_W03C-1, C-2T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-6, T-S-7, T-S-8, T-S-9, T-S-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-06_U01
Nabycie umiejętności uwzględniania i stosowania zasad architektury proekologicznej
AU_3A_U01, AU_3A_U02, AU_3A_U08, AU_3A_U09, AU_3A_U10, AU_3A_U11C-1, C-2T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-6, T-S-7, T-S-8, T-S-9, T-S-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_3A_S3/C-06_K01
Udział w procesie projektowym grup społecznych. Projektowanie współuczestniczące
AU_3A_K02, AU_3A_K03, AU_3A_K05C-1, C-2T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-6, T-S-7, T-S-8, T-S-9, T-S-10M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-06_W01
Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju i ich wpływu na procesy projektowe w nowych i rewitalizowanych obiektach
2,0
3,0Doktorant zna zasady zrównoważonego rozwoju i ich wpływ na architekturę
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-06_U01
Nabycie umiejętności uwzględniania i stosowania zasad architektury proekologicznej
2,0
3,0Potrafi sformułować podstawowe tezy dotyczące budownictwa proekologicznego i energooszczędnego, a także zna konsekwencje dla procesu projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_3A_S3/C-06_K01
Udział w procesie projektowym grup społecznych. Projektowanie współuczestniczące
2,0
3,0Doktorant zostaje uwrażliwiony na czynnik – więzi społecznych, który winien być jednym z priorytetów w podejmowaniu decyzji projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pearce A.R., Yong H.A., Sustainable buildings and infrastructure, Routledge, London, New Jork, 2012
  2. Wołoszyn M. A., Ekorewitalizacja. Zagadnienia architektoniczne, EXEMPLUM, Poznań, 2013

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1PROJEKTOWANIE REWITALIZACJI ZABUDOWY CZYNSZOWEJ Z UWZGLĘDNIENIEM UWARUNKOWAŃ EKOLOGICZNYCH - wykład2
T-S-2Gospodarka przestrzenią i strukturami zbudowanymi w procesie rewitalizacji - seminarium 12
T-S-3Zagadnienia społeczne i psychologiczne w procesie rewitalizacji - seminarium 22
T-S-4OPTYMALIZACJA ROZWIĄZAŃ PROEKOLOGICZNYCH W OBIEKTACH ARCHITEKTONICZNYCH - wykład2
T-S-5Analiza proekologiczna ukończonych projektów (ich wady i zalety) - seminarium 12
T-S-6Propozycje zmian urbanistycznych i architektonicznych w celu optymalizacji ekologicznej - seminarium 22
T-S-7Ponowna analiza proekologiczna zmienionych projektów, wnioski - seminarium 32
T-S-8ANALIZA OSIEDLI DOMÓW JEDNORODZINNYCH W ASPEKCIE KSZTAŁTOWANIA WIĘZI SPOŁECZYCH - wykład2
T-S-9Projekt urbanistyczny zespołu osiedli zabudowy jednorodzinnej - seminarium 12
T-S-10Projekt urbanistyczny zabudowy gniazdowej - seminarium 22
20

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-S-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego30
A-S-3Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-06_W01Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju i ich wpływu na procesy projektowe w nowych i rewitalizowanych obiektach
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_W02Ma zaawansowaną wiedzę o charakterze szczególowym odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki
AU_3A_W03Ma wiedzę w zakresie metodyki prowadzenia badań naukowych oraz prawnych i etycznych aspektów ich prowadzenia
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z koniecznością zmiany priorytetów przy projektowaniu na zasadach zrównoważonych
C-2Wykazanie jak nowe proekologiczne aspekty wpływają na decyzje projektowe.
Treści programoweT-S-1PROJEKTOWANIE REWITALIZACJI ZABUDOWY CZYNSZOWEJ Z UWZGLĘDNIENIEM UWARUNKOWAŃ EKOLOGICZNYCH - wykład
T-S-2Gospodarka przestrzenią i strukturami zbudowanymi w procesie rewitalizacji - seminarium 1
T-S-3Zagadnienia społeczne i psychologiczne w procesie rewitalizacji - seminarium 2
T-S-4OPTYMALIZACJA ROZWIĄZAŃ PROEKOLOGICZNYCH W OBIEKTACH ARCHITEKTONICZNYCH - wykład
T-S-5Analiza proekologiczna ukończonych projektów (ich wady i zalety) - seminarium 1
T-S-6Propozycje zmian urbanistycznych i architektonicznych w celu optymalizacji ekologicznej - seminarium 2
T-S-7Ponowna analiza proekologiczna zmienionych projektów, wnioski - seminarium 3
T-S-8ANALIZA OSIEDLI DOMÓW JEDNORODZINNYCH W ASPEKCIE KSZTAŁTOWANIA WIĘZI SPOŁECZYCH - wykład
T-S-9Projekt urbanistyczny zespołu osiedli zabudowy jednorodzinnej - seminarium 1
T-S-10Projekt urbanistyczny zabudowy gniazdowej - seminarium 2
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie przygotowanego opracowania na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant zna zasady zrównoważonego rozwoju i ich wpływ na architekturę
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-06_U01Nabycie umiejętności uwzględniania i stosowania zasad architektury proekologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_U01Nabywa umiejetnosci związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych
AU_3A_U02Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji oraz ich oceny
AU_3A_U08Nabywa umiejętności prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem najnowszej wiedzy
AU_3A_U09Nabywa umiejętności formułowania celów i tez naukowych oraz interpretacji wyników badań na podstawie istniejącego stanu wiedzy
AU_3A_U10Potrafi ocenić mozliwość wykorzystania w praktyce wyników badań
AU_3A_U11Nabywa umiejętność dyskutowania i przekazywania wiedzy, w tym zrozumiałego prezentowania swoich koncepcji oraz osiągnięć naukowych
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z koniecznością zmiany priorytetów przy projektowaniu na zasadach zrównoważonych
C-2Wykazanie jak nowe proekologiczne aspekty wpływają na decyzje projektowe.
Treści programoweT-S-1PROJEKTOWANIE REWITALIZACJI ZABUDOWY CZYNSZOWEJ Z UWZGLĘDNIENIEM UWARUNKOWAŃ EKOLOGICZNYCH - wykład
T-S-2Gospodarka przestrzenią i strukturami zbudowanymi w procesie rewitalizacji - seminarium 1
T-S-3Zagadnienia społeczne i psychologiczne w procesie rewitalizacji - seminarium 2
T-S-4OPTYMALIZACJA ROZWIĄZAŃ PROEKOLOGICZNYCH W OBIEKTACH ARCHITEKTONICZNYCH - wykład
T-S-5Analiza proekologiczna ukończonych projektów (ich wady i zalety) - seminarium 1
T-S-6Propozycje zmian urbanistycznych i architektonicznych w celu optymalizacji ekologicznej - seminarium 2
T-S-7Ponowna analiza proekologiczna zmienionych projektów, wnioski - seminarium 3
T-S-8ANALIZA OSIEDLI DOMÓW JEDNORODZINNYCH W ASPEKCIE KSZTAŁTOWANIA WIĘZI SPOŁECZYCH - wykład
T-S-9Projekt urbanistyczny zespołu osiedli zabudowy jednorodzinnej - seminarium 1
T-S-10Projekt urbanistyczny zabudowy gniazdowej - seminarium 2
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie przygotowanego opracowania na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi sformułować podstawowe tezy dotyczące budownictwa proekologicznego i energooszczędnego, a także zna konsekwencje dla procesu projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_3A_S3/C-06_K01Udział w procesie projektowym grup społecznych. Projektowanie współuczestniczące
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAU_3A_K02Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej
AU_3A_K03Prawidłowo identyfikuje wagę pozatechnicznych aspektów działalności badawczej i projektowej oraz ocenia ich wpływ na środowisko życia człowieka
AU_3A_K05Uzyskuje kompetencje społeczne odnoszące się do działalności naukowo-badawczej oraz roli uczonego w społeczeństwie
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z koniecznością zmiany priorytetów przy projektowaniu na zasadach zrównoważonych
C-2Wykazanie jak nowe proekologiczne aspekty wpływają na decyzje projektowe.
Treści programoweT-S-1PROJEKTOWANIE REWITALIZACJI ZABUDOWY CZYNSZOWEJ Z UWZGLĘDNIENIEM UWARUNKOWAŃ EKOLOGICZNYCH - wykład
T-S-2Gospodarka przestrzenią i strukturami zbudowanymi w procesie rewitalizacji - seminarium 1
T-S-3Zagadnienia społeczne i psychologiczne w procesie rewitalizacji - seminarium 2
T-S-4OPTYMALIZACJA ROZWIĄZAŃ PROEKOLOGICZNYCH W OBIEKTACH ARCHITEKTONICZNYCH - wykład
T-S-5Analiza proekologiczna ukończonych projektów (ich wady i zalety) - seminarium 1
T-S-6Propozycje zmian urbanistycznych i architektonicznych w celu optymalizacji ekologicznej - seminarium 2
T-S-7Ponowna analiza proekologiczna zmienionych projektów, wnioski - seminarium 3
T-S-8ANALIZA OSIEDLI DOMÓW JEDNORODZINNYCH W ASPEKCIE KSZTAŁTOWANIA WIĘZI SPOŁECZYCH - wykład
T-S-9Projekt urbanistyczny zespołu osiedli zabudowy jednorodzinnej - seminarium 1
T-S-10Projekt urbanistyczny zabudowy gniazdowej - seminarium 2
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie przygotowanego opracowania na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant zostaje uwrażliwiony na czynnik – więzi społecznych, który winien być jednym z priorytetów w podejmowaniu decyzji projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0