Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie urbanistyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>, Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie problemów planowania miejscowego. |
C-2 | Umiejętność sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. |
C-3 | Rozumienie interdyscyplinarnych uwarunkowań planowania. |
C-4 | Znajomość uwarunkowań prawnych dotyczących miejscowych planów, w tym procedur ich sporządzania i skutków prawnych ich uchwalenia. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności sporzadzenia koncepcji urbanistycznej określonego obszaru opracowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analizy zewnętrzne i wewnętrzne obszaru opracowania. | 8 |
T-P-2 | Koncepcja zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem podstawowych gabarytów i funkcji projektowanej i istniejącej zabudowy. | 24 |
T-P-3 | Sporządzenie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części tekstowej i graficznej. | 20 |
T-P-4 | Przygotowanie częściowej dokumentacji formalno-prawnej | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Planowanie przestrzenne w Polsce - wybrane zagadnienia. | 1 |
T-W-2 | Podstawy prawne i etapy sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. | 2 |
T-W-3 | Przykłady miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. | 1 |
T-W-4 | Zakres projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. | 1 |
T-W-5 | Rola konsultacji społecznych w procesie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. | 1 |
T-W-6 | Skutki prawne uchwalenia miejscowego planu. | 1 |
T-W-7 | Przykłady zmiany wartości nieruchomości spowodowanej uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. | 1 |
T-W-8 | Decyzja o warunkach zabudowy – podstawy prawne. | 1 |
T-W-9 | Negatywne skutki budowania na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. | 1 |
T-W-10 | Rola architekta-urbanisty w kształtowaniu zagospodarowania terenu. | 1 |
T-W-11 | Rola projektowania urbanistycznego w kształtowaniu zabudowy. | 1 |
T-W-12 | Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy – wybrane zagadnienia. | 1 |
T-W-13 | Wybrane zagadnienia z Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. | 1 |
T-W-14 | Tożsamość miejsca a kultura zagospodarowania. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | praca w grupach poza zajęciami | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna poza zajęciami | 14 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją podczas jego realizacji. W przypadku braku aktywności ze strony studentów, zadawane są pytania problemowe dotyczące przekazywanej wiedzy, z czego wywiązuje się dyskusja. Wykłady prowadzone są dla całego rocznika. Wykorzystuje się podczas wykładów komputer i rzutnik multimedialny. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe prowadzone są w formie korekt oraz prezentacji poszczególnych faz z dyskusją nad nimi. Przeprowadzane są klauzury na początku poszczególnych faz projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zdanie egzaminu w formie pisemnej, przy braku zaliczenia możliwa forma pisemna lub ustana. |
S-2 | Ocena formująca: Obowiązkowe odbycie korekt oraz zaliczenie wszystkich przeglądów. Zaliczona faza 1 – inwentaryzacyjno-analityczna, faza 2 – koncepcja zagospodarowania, faza 3 – projekt miejscowego planu. Ostateczna ocena na podstawie złożonego projektu wraz z projektem zagospodarowania i częścią analityczną. Ocena poszczególnych faz z ich prezentacją i dyskusją |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_B-VIII/1_W02 zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych | A_2A_W02 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10 | InzA2_W03 | C-5 | T-P-2 | M-2 | S-2 |
A_2A_B-VIII/1_W05 zna teorię, elementy i zasady kompozycji urbanistycznej | A_2A_W05 | T2A_W04 | InzA2_W03 | C-5 | T-P-2 | M-2 | S-2 |
A_2A_B-VIII/1_W06 w kompozycji rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | A_2A_W06 | T2A_W04 | InzA2_W03 | C-5 | T-P-2 | M-2 | S-2 |
A_2A_B-VIII/1_W10 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna obowiązujący system planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces tworzenia miejscowego prawa przestrzennego | A_2A_W10 | T2A_W04, T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-P-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
A_2A_B-VIII/1_W15 zna obszary oddziaływania projektowania i planowania na społeczeństwo i jakość życia jednostek (potrzeby niepełnosprawnych) | A_2A_W15 | T2A_W02, T2A_W08 | InzA2_W03 | C-3, C-5 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-14 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_B-VIII/1_U02 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | A_2A_U02 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U18 | — | C-2 | T-P-2 | M-2 | S-2 |
A_2A_B-VIII/1_U03 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | A_2A_U03 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07 | C-5 | T-P-2 | M-2 | S-2 |
A_2A_B-VIII/1_U06 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | A_2A_U06 | T2A_U11, T2A_U14 | — | C-2, C-3 | T-P-3 | M-2 | S-2 |
A_2A_B-VIII/1_U08 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe | A_2A_U08 | T2A_U18, T2A_U19 | — | C-1, C-5 | T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-2 |
A_2A_B-VIII/1_U13 w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, harmonijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | A_2A_U13 | T2A_U15, T2A_U17 | InzA2_U03 | C-2, C-5 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_B-VIII/1_K02 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | A_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K04 | InzA2_K01 | C-1, C-3, C-4, C-5 | T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
A_2A_B-VIII/1_K05 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, także szerszym, złożonym ze specjalistów z odległych dziedzin | A_2A_K05 | T2A_K03 | — | C-2, C-5 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_B-VIII/1_W02 zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych | 2,0 | |
3,0 | Sporzadzenie koncepcji zagospodarowania wyznaczonego terenu opracowaania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_B-VIII/1_W05 zna teorię, elementy i zasady kompozycji urbanistycznej | 2,0 | |
3,0 | Sporzadzenie koncepcji zagospodarowania wyznaczonego terenu opracowaania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_B-VIII/1_W06 w kompozycji rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | 2,0 | |
3,0 | Sporzadzenie koncepcji zagospodarowania wyznaczonego terenu opracowaania z uwzględnieniem elementów kompozycji urbanistycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_B-VIII/1_W10 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna obowiązujący system planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces tworzenia miejscowego prawa przestrzennego | 2,0 | |
3,0 | Posiada więdzę i umiejętności zwiazane z wybranymi zagadnieniami planowania przestrzennego w Polsce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_B-VIII/1_W15 zna obszary oddziaływania projektowania i planowania na społeczeństwo i jakość życia jednostek (potrzeby niepełnosprawnych) | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie oddziaływania projektowania na społeczeństwo, w tym jakość życia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_B-VIII/1_U02 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | 2,0 | |
3,0 | Przedstawienie prezentacji koncepcji zagospodarowania przestrzennego i projektu częsci graficznej miejscowego planu zagospodarowania przzestrzennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_B-VIII/1_U03 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | 2,0 | |
3,0 | Opracowanie koncepcji urbanistycznej w formie rzutu i wizualizacji używając wybranego oprogramowania komputerowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_B-VIII/1_U06 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | 2,0 | |
3,0 | Odpowiednio zaprojektowany pod względem funkcji i formy zespół zabudowy z zagospodarowaniem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_B-VIII/1_U08 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe | 2,0 | |
3,0 | Prawidłowo zaprojektowane przestrzenie publiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_B-VIII/1_U13 w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, harmonijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury | 2,0 | |
3,0 | Prawidłowo dobrana forma zabudowy i układ urbanistyczny do otaczającej przestrzenni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_B-VIII/1_K02 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | 2,0 | |
3,0 | Przygotowanie analiz, koncepcji urbanistycznej i projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem aspektów środowiskowych i społecznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_B-VIII/1_K05 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, także szerszym, złożonym ze specjalistów z odległych dziedzin | 2,0 | |
3,0 | Przygotowanie w zespole koncepcji urbanistycznej i projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmielewski J.M., Teoria urbanistyki - wybrane zagadnienia, PW, Warszawa, 2001
- Czekiel-Świtalska E, Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a skutki ekonomiczne jego uchwalenia, hogben, Szczecin, 2005, 1
- Gzell S., System przestrzeni otwartych w mieście - zieleń w kompozycji urbanistycznej: budowa i przebudowa miast., pokonferencyjne - Zieleń Warszawy - problemy i nadzieje., Warszawa, 1995
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej., Arkady, Warszawa, 1974
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, 2003, dnia 27.03 2003 r (Dz. U. Nr 80 poz. 717 z późn. zm.).
- Rozporządzenie w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r, 2003