Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne proekologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne proekologiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wołoszyn <Marek.Woloszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Sachanowicz <Tomasz.Sachanowicz@zut.edu.pl>, Leszek Świątek <lswiatek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Dyplom studiów I stopnia na kierunku architektura i urbanistyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.45
45
wykłady
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.1
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.1
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.1
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.1
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.1
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.1
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).1
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.1
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.1
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.1
T-W-11Budynki pasywne.1
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.1
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.1
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.1
T-W-15Egzamin.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna w domu.75
120
wykłady
A-W-1Obecność na wykłądach.14
A-W-2Ocena z egzaminu.1
A-W-3Praca własna w domu.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-V/2_W03
Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
A_2A_W03T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W02C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-15M-1S-1
A_2A_B-V/2_W17
Student poznał nowoczene materiały i technologie, najnowsze światowe realizacje oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
A_2A_W17T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07InzA2_W02C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-15M-1S-1
A_2A_B-V/2_W19
Student poznał idee zrónoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki.
A_2A_W19T2A_W04, T2A_W08InzA2_W03C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-V/2_U05
Student do zamierzonego efektu architektonicznego potrafi treafnie dobrać rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych właściwościach.
A_2A_U05T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U18InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-15M-1S-1
A_2A_B-V/2_U15
Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określić metody jego minimalizowania oraz zastosować rozwązania energooszczędne.
A_2A_U15T2A_U13, T2A_U15InzA2_U05C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-V/2_K02
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie potrafi kształtować inwestycję i jej wpływ na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne.
A_2A_K02T2A_K02, T2A_K04InzA2_K01C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-V/2_W03
Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
2,0
3,0Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
A_2A_B-V/2_W17
Student poznał nowoczene materiały i technologie, najnowsze światowe realizacje oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
2,0
3,0Student zna bieżące nowoczesne materiały i trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
A_2A_B-V/2_W19
Student poznał idee zrónoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki.
2,0
3,0Student zna idee zrónoważonego rozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-V/2_U05
Student do zamierzonego efektu architektonicznego potrafi treafnie dobrać rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych właściwościach.
2,0
3,0Student potrafi trafnie dobrać, do zamierzonego efektu architektonicznego, rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
A_2A_B-V/2_U15
Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określić metody jego minimalizowania oraz zastosować rozwązania energooszczędne.
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-V/2_K02
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie potrafi kształtować inwestycję i jej wpływ na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne.
2,0
3,0Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 2011, Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
  2. 2011, Programy do certyfikacji energetycznej budynków
  3. T. Herzog, „Solar Energy in Architecture and Urban Planning”, Prestel, Munich, 1996
  4. J. Mikoś, “Budownictwo ekologiczne”, Arkady, Warszawa, 2002
  5. A. Wegener – Sumień, „Ekologiczne miasta, osiedla, budynki”, Inst. Gosp. Przestrzennej i Kom., Warszawa, 1991
  6. M. Wołoszyn, „Wykorzystanie energii słonecznej w budownictwie jednorodzinnym”, COIB, Warszawa, 1991
  7. M. Wołoszyn, „Projektowanie rewitalizacji zabudowy czynszowej z uwzględnieniem uwarunkowań ekologicznych”, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.1
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.1
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.1
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.1
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.1
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.1
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).1
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.1
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.1
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.1
T-W-11Budynki pasywne.1
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.1
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.1
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.1
T-W-15Egzamin.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna w domu.75
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykłądach.14
A-W-2Ocena z egzaminu.1
A-W-3Praca własna w domu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-V/2_W03Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_W03zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-11Budynki pasywne.
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.
T-W-15Egzamin.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-V/2_W17Student poznał nowoczene materiały i technologie, najnowsze światowe realizacje oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_W17na bieżąco poznaje nowoczesne materiały i technologie, najnowsze realizacje światowe oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-11Budynki pasywne.
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.
T-W-15Egzamin.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna bieżące nowoczesne materiały i trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-V/2_W19Student poznał idee zrónoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_W19zna ideę zrównoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-11Budynki pasywne.
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.
T-W-15Egzamin.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna idee zrónoważonego rozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-V/2_U05Student do zamierzonego efektu architektonicznego potrafi treafnie dobrać rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych właściwościach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U05do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych własnościach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-11Budynki pasywne.
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.
T-W-15Egzamin.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi trafnie dobrać, do zamierzonego efektu architektonicznego, rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-V/2_U15Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określić metody jego minimalizowania oraz zastosować rozwązania energooszczędne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U15rozpoznaje wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określa metody jego minimalizowania, stosuje rozwiązania energooszczędne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-11Budynki pasywne.
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.
T-W-15Egzamin.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-V/2_K02Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie potrafi kształtować inwestycję i jej wpływ na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_K02rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze.
T-W-1Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-2Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-3Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-4Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-5Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
T-W-6"Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy.
T-W-7Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-8Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-9Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-10c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-12Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-13c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-11Budynki pasywne.
T-W-14Sprawdzenie wiadomości.
T-W-15Egzamin.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0