Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S3)

Sylabus przedmiotu Projektowanie badań:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Projektowanie badań
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>, Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>, Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 5 1,51,00zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,51,00zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,01,00zaliczenie
laboratoriaL4 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna znajomość specyfiki prowadzenia badań naukowych w ramach "dziedziny" naukowej związanej bezpośrednio z wykonywaną pracą doktorską

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie doktorantów z techniką i metodologią projektowania badań naukowych
C-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.5
5
laboratoria
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.10
10
laboratoria
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.10
10
laboratoria
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.5
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
45
laboratoria
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem10
A-L-2uczestnictwo w zajęciach5
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
30
laboratoria
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem10
A-L-2uczestnictwo w zajęciach5
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
30
laboratoria
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A15_W01
Doktorant posiada wiedzę dotyczącą strategii i nowoczesnych metod badawczych stosowanych w naukach zootechnicznych. Ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystania zwierząt w badaniach naukowych z zachowaniem ich dobrostanu. Ma ugruntowaną wiedzę o wpływie czynników zewnętrznych na jakość wyników i efekty realizowanych badń.
ZoD_3-_W02, ZoD_3-_W05C-1, C-2, C-3T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A15_U01
Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków błędnego zaprojektowania badań i analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać zwierzęcy materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
ZoD_3-_U01, ZoD_3-_U02, ZoD_3-_U04C-2, C-3T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A15_K01
Doktorant jest świadomy roli społecznej i znaczenia badań dla rozwoju społecznego. Posiada kompetencje w zakresie formułowania problemów etycznych w związku z projektowanymi badaniami. Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju.
ZoD_3-_K05, ZoD_3-_K06, ZoD_3-_K07C-1, C-2, C-3T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A15_W01
Doktorant posiada wiedzę dotyczącą strategii i nowoczesnych metod badawczych stosowanych w naukach zootechnicznych. Ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystania zwierząt w badaniach naukowych z zachowaniem ich dobrostanu. Ma ugruntowaną wiedzę o wpływie czynników zewnętrznych na jakość wyników i efekty realizowanych badń.
2,0
3,0dostateczna wiedza pozwalająca na zaprojektowanie badań; nie mniej wymagana jet pomoc ze strony opiekuna/promotora
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A15_U01
Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków błędnego zaprojektowania badań i analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać zwierzęcy materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
2,0
3,0dostateczne umiejętności zaprojektowania badań, w niewielkim zakresie wymagana pomoc promotora, dostateczna umiejętność oceny wpływu czynników zewnętrznych na przebieg badań i jakość wynków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A15_K01
Doktorant jest świadomy roli społecznej i znaczenia badań dla rozwoju społecznego. Posiada kompetencje w zakresie formułowania problemów etycznych w związku z projektowanymi badaniami. Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju.
2,0
3,0dostateczne kompetencje w zakresie oceny społecznych skutków projektowanych badań, rozumienie konsekwencji badań dla dobrostanu zwierząt doświadczalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. piśmiennictwo podaje opiekun/promotor na początku każdego semestru zajęć

Literatura dodatkowa

  1. piśmiennictwo podaje opiekun/promotor na początku każdego semestru zajęć

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.5
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem10
A-L-2uczestnictwo w zajęciach5
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem10
A-L-2uczestnictwo w zajęciach5
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A15_W01Doktorant posiada wiedzę dotyczącą strategii i nowoczesnych metod badawczych stosowanych w naukach zootechnicznych. Ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystania zwierząt w badaniach naukowych z zachowaniem ich dobrostanu. Ma ugruntowaną wiedzę o wpływie czynników zewnętrznych na jakość wyników i efekty realizowanych badń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_W02doskonale zna i rozumie strategie i metody badań stosowanych w naukach przyrodniczych; zna metodologię pozyskiwania i wykorzystywania informacji naukowej dostępnej w światowych bazach danych, odpowiedniej do specyfiki prowadzonych badań
ZoD_3-_W05ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystywania zwierząt w celach gospodarczych, z uwzględnieniem aspektów etycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie doktorantów z techniką i metodologią projektowania badań naukowych
C-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji
Treści programoweT-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
Metody nauczaniaM-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczna wiedza pozwalająca na zaprojektowanie badań; nie mniej wymagana jet pomoc ze strony opiekuna/promotora
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A15_U01Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków błędnego zaprojektowania badań i analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać zwierzęcy materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_U01posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk przyrodniczych
ZoD_3-_U02potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu zootechnki oraz dyscyplin pokrewnych w celu analizy złożonych problemów związanych z pracą ze zwierzętami
ZoD_3-_U04posiada rozwinięte umiejętności badawcze, w tym potrafi formułować problemy badawcze i dostosowywać metodykę i techniki analityczne do ich rozwiązywania; posiada pogłębione umiejętności wnioskowania i interpretacji wyników badań
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji
Treści programoweT-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
Metody nauczaniaM-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczne umiejętności zaprojektowania badań, w niewielkim zakresie wymagana pomoc promotora, dostateczna umiejętność oceny wpływu czynników zewnętrznych na przebieg badań i jakość wynków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A15_K01Doktorant jest świadomy roli społecznej i znaczenia badań dla rozwoju społecznego. Posiada kompetencje w zakresie formułowania problemów etycznych w związku z projektowanymi badaniami. Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_K05dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z pracą ze zwierzętami oraz poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań w tym zakresie
ZoD_3-_K06jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w pracy organizacji i instytucji realizujących działania prospołeczne
ZoD_3-_K07jest świadomy swojej roli społecznej i znaczenia prowadzonej działalności dla rozwoju społecznego i kształtowania społeczeństwa obywatelskiego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie doktorantów z techniką i metodologią projektowania badań naukowych
C-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji
Treści programoweT-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
Metody nauczaniaM-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczne kompetencje w zakresie oceny społecznych skutków projektowanych badań, rozumienie konsekwencji badań dla dobrostanu zwierząt doświadczalnych
3,5
4,0
4,5
5,0