Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Rozród wspomagany u koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozród wspomagany u koni
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień z zakresu rozrodu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz możliwościami poprawy płodności tego gatunku zwierzat
C-2Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego klaczy.2
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji-dojrzewanie oocytów w warunkach in vivo i in vitro.2
T-A-3Ocena przydatności klaczy i ogierów do rozrodu.2
T-A-4Wykorzystanie ultrasonografii i innych metod w ocenie czynności jajników klaczy i wczesnej diagnozy ciąży.2
T-A-5Synchronizacja dawczyń i biorczyń, metody pozyskiwania i transferu zarodków.2
T-A-6Kriokonserwacja oocytów i zarodków klaczy, mikrochirurgiczne zabiegi na zarodkach.2
T-A-7Konserwacja nasienia ogiera, ocena efektywności stosowanych metod kwalifikacji nasienia do mrozenia.3
15
wykłady
T-W-1Specyfika rozrodu koni - różnice w porównaniu do innych gatunków zwierząt. Sezonowość rozrodu koni-aspekt fizjologiczny i praktyczny.3
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych-najczęstsze zaburzenia występujące u klaczy.2
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków w hodowli koni, międzygatunkowa transplantacja zarodków u koniowatych.2
T-W-4Obrót nasieniem i zarodkami, uwarunkowania prawne i organizacyjne, kwalifikacja klaczy i ogierów do rozrodu.2
T-W-5Najważniejsze zaburzenia w rozrodzie ogierów - wykorzystanie najnowszych metod w diagnozie i leczeniu2
T-W-6Problemy związane z zapłodnieniem, ciążą i porodem. Wspomaganie rozwoju ciąży po transferze.2
T-W-7Klonowanie i regulacja płci u koni-znaczenie i mozliwości.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2przygotowanie sie do zaliczenia wykładów12
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów ićwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_W01
Student zna przebieg procesów rozrodczych u klaczy i ogierów, charakteryzuje mechanizmy je regulujace oraz wskazuje możliwości ich modyfikacji
ZO_1A_W04R1A_W04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-1, S-2
ZO_1A_ZOK-S-O122_W02
Student zna i potrafi ocenić przydatność do rozrodu klaczy i ogiera oraz scharakteryzować najważniejsze przyczyny niepłodności
ZO_1A_W15, ZO_1A_W06R1A_W04, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_U01
Student potrafi wyjaśnic specyfikę i cechy odmienne w przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz dobrać odpowiednią metodę ich modyfikacji
ZO_1A_U19R1A_U05, R1A_U06C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ZO_1A_ZOK-S-O122_U02
Student powinien potrafić okreslić przydtność klaczy i ogiera do rozrodu oraz podjąć decyzje odnośnie użytkowania rozpłodowego tych zwierząt
ZO_1A_U19R1A_U05, R1A_U06C-2, C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli koni
ZO_1A_K02R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-3S-2
ZO_1A_ZOK-S-O122_K02
Student będzie postepował według obowiązujacych zasad etyki zawodowej i aktywnie uczestniczył w rozwiązywaniu powierzonych zadań
ZO_1A_K02, ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_W01
Student zna przebieg procesów rozrodczych u klaczy i ogierów, charakteryzuje mechanizmy je regulujace oraz wskazuje możliwości ich modyfikacji
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych u koni, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niektóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOK-S-O122_W02
Student zna i potrafi ocenić przydatność do rozrodu klaczy i ogiera oraz scharakteryzować najważniejsze przyczyny niepłodności
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przebiegu wybranych procesów rozrodczych u koni oraz możliwości ich modyfikacji. Wie jakie ewentualne skutki mogą wystąpić w przypadku zaburzeń powyższych procesów. Zna zasady badania ogierów i klaczy w kierunku przydatności do rozrodu oraz najważniejsze choroby wpływające na płodność tego gatunku zwierząt. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_U01
Student potrafi wyjaśnic specyfikę i cechy odmienne w przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz dobrać odpowiednią metodę ich modyfikacji
2,0
3,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych klaczy i ogiera dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOK-S-O122_U02
Student powinien potrafić okreslić przydtność klaczy i ogiera do rozrodu oraz podjąć decyzje odnośnie użytkowania rozpłodowego tych zwierząt
2,0
3,0Student analizuje i ocenia stan czynnościowy narządów rozrodczych klaczy i ogiera, wskazuje na specyfikę rozrodu tego gatunku zwierząt. Przy pomocy prowadzącego potrafi przygotować zwierzę i sprzęt do badań oraz określić przydatność klaczy i ogiera do rozrodu. Potrafi zinterpretować najważniejsze akty prawne obowiązujące w obrocie zwierzętami i pobranym od nich materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli koni
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli koni
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOK-S-O122_K02
Student będzie postepował według obowiązujacych zasad etyki zawodowej i aktywnie uczestniczył w rozwiązywaniu powierzonych zadań
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia zdobytej wiedzy i przejawia zainteresowanie pracą w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański W., Rozród zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1979
  2. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych, Drukrol s.c., Kraków, 1999
  3. Wierzbowski S., Andrologia, Platan, Kraków, 2009
  4. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  2. Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego klaczy.2
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji-dojrzewanie oocytów w warunkach in vivo i in vitro.2
T-A-3Ocena przydatności klaczy i ogierów do rozrodu.2
T-A-4Wykorzystanie ultrasonografii i innych metod w ocenie czynności jajników klaczy i wczesnej diagnozy ciąży.2
T-A-5Synchronizacja dawczyń i biorczyń, metody pozyskiwania i transferu zarodków.2
T-A-6Kriokonserwacja oocytów i zarodków klaczy, mikrochirurgiczne zabiegi na zarodkach.2
T-A-7Konserwacja nasienia ogiera, ocena efektywności stosowanych metod kwalifikacji nasienia do mrozenia.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Specyfika rozrodu koni - różnice w porównaniu do innych gatunków zwierząt. Sezonowość rozrodu koni-aspekt fizjologiczny i praktyczny.3
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych-najczęstsze zaburzenia występujące u klaczy.2
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków w hodowli koni, międzygatunkowa transplantacja zarodków u koniowatych.2
T-W-4Obrót nasieniem i zarodkami, uwarunkowania prawne i organizacyjne, kwalifikacja klaczy i ogierów do rozrodu.2
T-W-5Najważniejsze zaburzenia w rozrodzie ogierów - wykorzystanie najnowszych metod w diagnozie i leczeniu2
T-W-6Problemy związane z zapłodnieniem, ciążą i porodem. Wspomaganie rozwoju ciąży po transferze.2
T-W-7Klonowanie i regulacja płci u koni-znaczenie i mozliwości.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2przygotowanie sie do zaliczenia wykładów12
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O122_W01Student zna przebieg procesów rozrodczych u klaczy i ogierów, charakteryzuje mechanizmy je regulujace oraz wskazuje możliwości ich modyfikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz możliwościami poprawy płodności tego gatunku zwierzat
Treści programoweT-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego klaczy.
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji-dojrzewanie oocytów w warunkach in vivo i in vitro.
T-A-5Synchronizacja dawczyń i biorczyń, metody pozyskiwania i transferu zarodków.
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych-najczęstsze zaburzenia występujące u klaczy.
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków w hodowli koni, międzygatunkowa transplantacja zarodków u koniowatych.
T-W-4Obrót nasieniem i zarodkami, uwarunkowania prawne i organizacyjne, kwalifikacja klaczy i ogierów do rozrodu.
T-W-1Specyfika rozrodu koni - różnice w porównaniu do innych gatunków zwierząt. Sezonowość rozrodu koni-aspekt fizjologiczny i praktyczny.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów ićwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych u koni, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niektóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O122_W02Student zna i potrafi ocenić przydatność do rozrodu klaczy i ogiera oraz scharakteryzować najważniejsze przyczyny niepłodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
ZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz możliwościami poprawy płodności tego gatunku zwierzat
Treści programoweT-A-3Ocena przydatności klaczy i ogierów do rozrodu.
T-A-4Wykorzystanie ultrasonografii i innych metod w ocenie czynności jajników klaczy i wczesnej diagnozy ciąży.
T-A-6Kriokonserwacja oocytów i zarodków klaczy, mikrochirurgiczne zabiegi na zarodkach.
T-A-7Konserwacja nasienia ogiera, ocena efektywności stosowanych metod kwalifikacji nasienia do mrozenia.
T-W-5Najważniejsze zaburzenia w rozrodzie ogierów - wykorzystanie najnowszych metod w diagnozie i leczeniu
T-W-6Problemy związane z zapłodnieniem, ciążą i porodem. Wspomaganie rozwoju ciąży po transferze.
T-W-7Klonowanie i regulacja płci u koni-znaczenie i mozliwości.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów ićwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przebiegu wybranych procesów rozrodczych u koni oraz możliwości ich modyfikacji. Wie jakie ewentualne skutki mogą wystąpić w przypadku zaburzeń powyższych procesów. Zna zasady badania ogierów i klaczy w kierunku przydatności do rozrodu oraz najważniejsze choroby wpływające na płodność tego gatunku zwierząt. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O122_U01Student potrafi wyjaśnic specyfikę i cechy odmienne w przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz dobrać odpowiednią metodę ich modyfikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz możliwościami poprawy płodności tego gatunku zwierzat
Treści programoweT-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego klaczy.
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji-dojrzewanie oocytów w warunkach in vivo i in vitro.
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych-najczęstsze zaburzenia występujące u klaczy.
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków w hodowli koni, międzygatunkowa transplantacja zarodków u koniowatych.
T-W-1Specyfika rozrodu koni - różnice w porównaniu do innych gatunków zwierząt. Sezonowość rozrodu koni-aspekt fizjologiczny i praktyczny.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów ićwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych klaczy i ogiera dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O122_U02Student powinien potrafić okreslić przydtność klaczy i ogiera do rozrodu oraz podjąć decyzje odnośnie użytkowania rozpłodowego tych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przebiegu procesów rozrodczych u koni oraz możliwościami poprawy płodności tego gatunku zwierzat
Treści programoweT-A-3Ocena przydatności klaczy i ogierów do rozrodu.
T-A-4Wykorzystanie ultrasonografii i innych metod w ocenie czynności jajników klaczy i wczesnej diagnozy ciąży.
T-A-5Synchronizacja dawczyń i biorczyń, metody pozyskiwania i transferu zarodków.
T-A-6Kriokonserwacja oocytów i zarodków klaczy, mikrochirurgiczne zabiegi na zarodkach.
T-A-7Konserwacja nasienia ogiera, ocena efektywności stosowanych metod kwalifikacji nasienia do mrozenia.
T-W-4Obrót nasieniem i zarodkami, uwarunkowania prawne i organizacyjne, kwalifikacja klaczy i ogierów do rozrodu.
T-W-5Najważniejsze zaburzenia w rozrodzie ogierów - wykorzystanie najnowszych metod w diagnozie i leczeniu
T-W-6Problemy związane z zapłodnieniem, ciążą i porodem. Wspomaganie rozwoju ciąży po transferze.
T-W-7Klonowanie i regulacja płci u koni-znaczenie i mozliwości.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów ićwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student analizuje i ocenia stan czynnościowy narządów rozrodczych klaczy i ogiera, wskazuje na specyfikę rozrodu tego gatunku zwierząt. Przy pomocy prowadzącego potrafi przygotować zwierzę i sprzęt do badań oraz określić przydatność klaczy i ogiera do rozrodu. Potrafi zinterpretować najważniejsze akty prawne obowiązujące w obrocie zwierzętami i pobranym od nich materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O122_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt
Treści programoweT-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego klaczy.
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji-dojrzewanie oocytów w warunkach in vivo i in vitro.
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych-najczęstsze zaburzenia występujące u klaczy.
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków w hodowli koni, międzygatunkowa transplantacja zarodków u koniowatych.
T-W-1Specyfika rozrodu koni - różnice w porównaniu do innych gatunków zwierząt. Sezonowość rozrodu koni-aspekt fizjologiczny i praktyczny.
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli koni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O122_K02Student będzie postepował według obowiązujacych zasad etyki zawodowej i aktywnie uczestniczył w rozwiązywaniu powierzonych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt
Treści programoweT-A-3Ocena przydatności klaczy i ogierów do rozrodu.
T-A-4Wykorzystanie ultrasonografii i innych metod w ocenie czynności jajników klaczy i wczesnej diagnozy ciąży.
T-A-5Synchronizacja dawczyń i biorczyń, metody pozyskiwania i transferu zarodków.
T-A-6Kriokonserwacja oocytów i zarodków klaczy, mikrochirurgiczne zabiegi na zarodkach.
T-A-7Konserwacja nasienia ogiera, ocena efektywności stosowanych metod kwalifikacji nasienia do mrozenia.
T-W-4Obrót nasieniem i zarodkami, uwarunkowania prawne i organizacyjne, kwalifikacja klaczy i ogierów do rozrodu.
T-W-5Najważniejsze zaburzenia w rozrodzie ogierów - wykorzystanie najnowszych metod w diagnozie i leczeniu
T-W-6Problemy związane z zapłodnieniem, ciążą i porodem. Wspomaganie rozwoju ciąży po transferze.
T-W-7Klonowanie i regulacja płci u koni-znaczenie i mozliwości.
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia zdobytej wiedzy i przejawia zainteresowanie pracą w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0