Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Biofizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biofizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Elżbieta Giegużyńska <Elzbieta.Gieguzynska@zut.edu.pl>, Dorota Gołębiowska <Dorota.Golebiowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL2 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe pojęcia i prawa fizyki z zakresu budowy materii, termodynamiki i elektryczności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w przyrodzie.
C-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych
C-3Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych
C-4Umiejetność dokonywania pomiarów.
C-5Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowywanie danych pomiaroowych2
T-A-2Dyskutowanie i rozwiązywanie problemów i zagadnień poruszanych na wykładach.3
5
laboratoria
T-L-1Cwiczenia wprowadzające zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych1
T-L-2Pomiar wielkości charakteryzujących właściwości cieplne różnych substancji1
T-L-3Pomiary z zakresu hydrostatyki i hydrodynamiki1
T-L-4Pomiar elektrycznych właściwości substancji.1
T-L-5Pomiary wielkości opisujących zjawiska molekularne zachodzące w cieczach1
5
wykłady
T-W-1Elementy biotermodynamiki - procesy termodynamiczne zachodzące w organizmach żywych.3
T-W-2Podstawy bioenergetyki i termokinetyki - mechanizmy transportu ciepła, wpływ temperatury i wilgotności na organizm żywy, w szczególności organizm zwierzęcy.3
T-W-3Budowa i rola błon komórkowy.Transport przez błony biologiczne - klasyfikacja i charakterystyka procesów transportu aktywnego i biernego.,2
T-W-4Elementy elektrofizjologii - właściwości komórek pobudliwych, przenoszenie pobudzenia w komórkach.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie do zajęć praktycznych10
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Cwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Test wyboru
S-3Ocena formująca: Test wyboru
S-4Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-5Ocena podsumowująca: Pytania otwarte
S-6Ocena podsumowująca: Odpowiedź ustna
S-7Ocena formująca: Zadania problemowo-rachunkowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B7_W01
1. Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
ZO_1A_W01R1A_W01C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-5, S-2
ZO_1A_ZO-S-B7_W02
2. Student zna zastosowanie i zasady działania prostych urządzeń pomiarowych.Zna zasady przeprowadzania ćwiczeń laboratoryjnych.
ZO_1A_W01R1A_W01C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-3S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B7_U01
1. Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
ZO_1A_U01R1A_U01InzA_U01C-3, C-2, C-5, C-1T-A-1, T-A-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-3, S-4, S-7, S-1
ZO_1A_ZO-S-B7_U02
Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
ZO_1A_U03R1A_U02, R1A_U03C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-2, M-3S-3, S-4, S-7, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B7_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
ZO_1A_K05, ZO_1A_K04, ZO_1A_K07, ZO_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02T-A-2, T-L-1M-2, M-3S-4, S-7, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B7_W01
1. Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
2,0Nieznajomość obowiązującego materiału
3,0Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z biofizyki. Student zna podstawowe wzory, prawa i zasady. Rozwiązuje proste zadania rachunkowe z zakresu biofizyki..
3,5Zadowalająca znajomość realizowanych treści programowych
4,0Dobra znajomość realizowanych treści programowych
4,5Dobra znajomość realizowanych treści programowych
5,0Bardzo dobra znajomośc relizowanych treści programowych. Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy biofizyczne zachodzące w środowisku ożywionym. Rozwiązuje zadania rachunkowe i problemowe z zakresu biofizyki
ZO_1A_ZO-S-B7_W02
2. Student zna zastosowanie i zasady działania prostych urządzeń pomiarowych.Zna zasady przeprowadzania ćwiczeń laboratoryjnych.
2,0Student nie zna zastosowania ani zasad działania prostych przyrządów pomiarowych.
3,0Student zna zastosowanie kilku prostych przyrządów pomiarowych, nie zna jednak zasad działania stosowanych przyrządów
3,5Zna zasady działania kilku stosowanych przyrządów, potrafi wskazać ich zastosowanie.
4,0Zna zasady działania stosowanych przyrządów i ich wykorzystanie
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie proponowane przyrządy.. Zna ich zastosowanie oraz zasady działania stosowanych przyrządów
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie proponowane przyrządy.. Zna ich zastosowanie oraz zasady działania stosowanych przyrządów. Potrafi porównać efektywnośc proponowanych przyrządów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B7_U01
1. Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych z zakresu wymaganego materiału z fizyki. Nie potrafi interpretować wyników i wyciągać płynących z nich wniosków.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań rachunkowych.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowych i problemowych. Potrafi Interpretować uzyskane wyniki
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowo-problemowych. Interpretuje wyniki oraz analizuje zagadnienia problemowe.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań z fizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Potrafi w sposób zadowalający prezentować i wyjaśniać wyniki swojej pracy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań z fizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Efektywnie prezentuje i wyjaśnia wyniki swojej pracy.
ZO_1A_ZO-S-B7_U02
Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
2,0Student nIe potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych pzryrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej.Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fzyicznych.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów..Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B7_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy.W żaden sposób nie uczestniczy w pracy samodzielnej i zespołowej. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie włącza sie w prace zespołową Zaczyna szanować wykonana pracę.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy.Angażuje sie do aktywnej wspolnej pracy. Szanuje pracę własna i innych; dostrzega jej ważność
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy.Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość ważności wykonywanej pracy oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. red. F. Jaroszyk., Biofizyka – podręcznik dla studentów, Wyd. lekarskie PZWL, Warszawa
  2. red. M. Bryszewska, W. Leyko, Biofizyka dla biologów, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
  3. red. S. Miękisz, A. Hendrich, Wybrane zagadnienia z biofizyki, Wrocław
  4. red. D Gołębiowska, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i biofizyki dla biotechnologów część I - fizyka, Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin

Literatura dodatkowa

  1. S. Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
  2. K. Dołowy, A. Szewczyk, S. Pikuła, Błony biologiczne, Wyd. Śląsk, Katowice-Warszawa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowywanie danych pomiaroowych2
T-A-2Dyskutowanie i rozwiązywanie problemów i zagadnień poruszanych na wykładach.3
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cwiczenia wprowadzające zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych1
T-L-2Pomiar wielkości charakteryzujących właściwości cieplne różnych substancji1
T-L-3Pomiary z zakresu hydrostatyki i hydrodynamiki1
T-L-4Pomiar elektrycznych właściwości substancji.1
T-L-5Pomiary wielkości opisujących zjawiska molekularne zachodzące w cieczach1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy biotermodynamiki - procesy termodynamiczne zachodzące w organizmach żywych.3
T-W-2Podstawy bioenergetyki i termokinetyki - mechanizmy transportu ciepła, wpływ temperatury i wilgotności na organizm żywy, w szczególności organizm zwierzęcy.3
T-W-3Budowa i rola błon komórkowy.Transport przez błony biologiczne - klasyfikacja i charakterystyka procesów transportu aktywnego i biernego.,2
T-W-4Elementy elektrofizjologii - właściwości komórek pobudliwych, przenoszenie pobudzenia w komórkach.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie do zajęć praktycznych10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B7_W011. Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w przyrodzie.
Treści programoweT-W-4Elementy elektrofizjologii - właściwości komórek pobudliwych, przenoszenie pobudzenia w komórkach.
T-W-3Budowa i rola błon komórkowy.Transport przez błony biologiczne - klasyfikacja i charakterystyka procesów transportu aktywnego i biernego.,
T-W-2Podstawy bioenergetyki i termokinetyki - mechanizmy transportu ciepła, wpływ temperatury i wilgotności na organizm żywy, w szczególności organizm zwierzęcy.
T-W-1Elementy biotermodynamiki - procesy termodynamiczne zachodzące w organizmach żywych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Pytania otwarte
S-2Ocena podsumowująca: Test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieznajomość obowiązującego materiału
3,0Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z biofizyki. Student zna podstawowe wzory, prawa i zasady. Rozwiązuje proste zadania rachunkowe z zakresu biofizyki..
3,5Zadowalająca znajomość realizowanych treści programowych
4,0Dobra znajomość realizowanych treści programowych
4,5Dobra znajomość realizowanych treści programowych
5,0Bardzo dobra znajomośc relizowanych treści programowych. Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy biofizyczne zachodzące w środowisku ożywionym. Rozwiązuje zadania rachunkowe i problemowe z zakresu biofizyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B7_W022. Student zna zastosowanie i zasady działania prostych urządzeń pomiarowych.Zna zasady przeprowadzania ćwiczeń laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych
Treści programoweT-L-2Pomiar wielkości charakteryzujących właściwości cieplne różnych substancji
T-L-3Pomiary z zakresu hydrostatyki i hydrodynamiki
T-L-4Pomiar elektrycznych właściwości substancji.
T-L-5Pomiary wielkości opisujących zjawiska molekularne zachodzące w cieczach
T-L-1Cwiczenia wprowadzające zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych
Metody nauczaniaM-3Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zastosowania ani zasad działania prostych przyrządów pomiarowych.
3,0Student zna zastosowanie kilku prostych przyrządów pomiarowych, nie zna jednak zasad działania stosowanych przyrządów
3,5Zna zasady działania kilku stosowanych przyrządów, potrafi wskazać ich zastosowanie.
4,0Zna zasady działania stosowanych przyrządów i ich wykorzystanie
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie proponowane przyrządy.. Zna ich zastosowanie oraz zasady działania stosowanych przyrządów
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie proponowane przyrządy.. Zna ich zastosowanie oraz zasady działania stosowanych przyrządów. Potrafi porównać efektywnośc proponowanych przyrządów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B7_U011. Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych
C-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych
C-5Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w przyrodzie.
Treści programoweT-A-1Opracowywanie danych pomiaroowych
T-A-2Dyskutowanie i rozwiązywanie problemów i zagadnień poruszanych na wykładach.
T-L-2Pomiar wielkości charakteryzujących właściwości cieplne różnych substancji
T-L-3Pomiary z zakresu hydrostatyki i hydrodynamiki
T-L-4Pomiar elektrycznych właściwości substancji.
T-L-5Pomiary wielkości opisujących zjawiska molekularne zachodzące w cieczach
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test wyboru
S-4Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-7Ocena formująca: Zadania problemowo-rachunkowe
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych z zakresu wymaganego materiału z fizyki. Nie potrafi interpretować wyników i wyciągać płynących z nich wniosków.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań rachunkowych.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowych i problemowych. Potrafi Interpretować uzyskane wyniki
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowo-problemowych. Interpretuje wyniki oraz analizuje zagadnienia problemowe.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań z fizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Potrafi w sposób zadowalający prezentować i wyjaśniać wyniki swojej pracy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań z fizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Efektywnie prezentuje i wyjaśnia wyniki swojej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B7_U02Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-3Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych
C-4Umiejetność dokonywania pomiarów.
C-5Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
Treści programoweT-A-1Opracowywanie danych pomiaroowych
T-A-2Dyskutowanie i rozwiązywanie problemów i zagadnień poruszanych na wykładach.
T-L-2Pomiar wielkości charakteryzujących właściwości cieplne różnych substancji
T-L-3Pomiary z zakresu hydrostatyki i hydrodynamiki
T-L-4Pomiar elektrycznych właściwości substancji.
T-L-5Pomiary wielkości opisujących zjawiska molekularne zachodzące w cieczach
T-L-1Cwiczenia wprowadzające zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test wyboru
S-4Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-7Ocena formująca: Zadania problemowo-rachunkowe
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nIe potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych pzryrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej.Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fzyicznych.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów..Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B7_K01Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K05jest świadomy potrzeby funkcjonowania w środowisku społecznym i zawodowym liderów wyznaczających kierunki działalności
ZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
ZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Treści programoweT-A-2Dyskutowanie i rozwiązywanie problemów i zagadnień poruszanych na wykładach.
T-L-1Cwiczenia wprowadzające zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-7Ocena formująca: Zadania problemowo-rachunkowe
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy.W żaden sposób nie uczestniczy w pracy samodzielnej i zespołowej. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie włącza sie w prace zespołową Zaczyna szanować wykonana pracę.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy.Angażuje sie do aktywnej wspolnej pracy. Szanuje pracę własna i innych; dostrzega jej ważność
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy.Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość ważności wykonywanej pracy oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.